Sida 3 av 3

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: fredag 11 oktober 2013 9:44
av Erik Sandblom
Claes Thure Moberg skrev:Jag minns än i dag hur jag fullständigt "seglade ifrån" merparten av cyklister. (Låt vara att jag precis som de flesta andra mopedister hade lite över 30 som maxfart.) Jag minns också att jag kapade en hel del tid på de sträckor som jag regelbundet förflyttade mig. Med den erfarenheten vill jag nog påstå att antalet cyklister som färdades över 15-20 km/tim, i vart fall någon sträcka som var längre än någon kilometer, var tämligen begränsat.

Har du kört moped nyligen då?

Om du kör 33 på din moped och jag 25 på min cykel så seglar du ifrån mig i 8 km/h, joggingfart. Så jag tycker inte din berättelse i sig bekräftar att folk cyklar fortare nu.

Då 97% av cyklisterna håller under 30 km/h får nu nog samma känsla på mopeden nu som då. Hur fort cyklar folk? Trafikistan

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: fredag 11 oktober 2013 17:34
av Gbgcyklaren
Film från möte om cykling i Stockholm:
http://captiongenerator.com/8073/Hitler ... edish-text
(#ironi)

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: lördag 12 oktober 2013 10:29
av M_M
Erik Sandblom skrev:Om du kör 33 på din moped och jag 25 på min cykel så seglar du ifrån mig i 8 km/h, joggingfart.
... eller med andra ord så kör den mopeden 32% snabbare än du cyklar, ungefär som en bil som pressar på i 119km/h förbi de andra som håller 90 på just en 90-väg.

(Tänk vilket sammanträffande att den procentuella hastighetsskillnaden mellan mopeden och cykeln i ditt exempel blev exakt samma som den procentuella skillnaden mellan att köra lagligt och köra precis under "körkortgränsen" på 90-väg. :) )

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: söndag 20 oktober 2013 23:35
av LÅ1
Här är ett exempel från veckan som belyser rubrikfrågan. I och för sig så var det ju en cyklist som råkade illa ut också. Men att smita från en olycka, och säga att man har bråttom, som ett sätt att försöka slippa att ringa 112. :twisted:

Och nu finns det cyklister som tävlar i trafiken på riktigt också. Inte bara med sig själv eller med bilister, utan med varandra. Läs den grå rutan här.

Sen en fråga: Hur vanligt är det med cyklar utan bromsar (fixed gear) i Stockholm? Här en gammal artikel. Cyklar utan belysning är ju vanligt förekommande. Även Ringklocka eller motsvarande är väl något som ibland monterats bort för att minska vikten och luftmotståndet.


Hittade en video som visar en cyklist som följer sin normala instinkt, att använda motsatt körbana om den egna är tillfälligt blockerad. Cyklisten blev trots allt inte överkörd. Till föräldrar, vänners och lokförarens glädje, antar jag.
Det är inte i Stockholm, utan i Storbritannien, därav vänstertrafiken.



Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: måndag 21 oktober 2013 7:38
av bruse
Vad har en fordonsförares klädsel för betydelse i trafikvettsdebatten? Rena sandlådediskussionen att reta sig på hur folk klär sig.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: måndag 21 oktober 2013 9:45
av Claes Thure Moberg
Jag upptäckte till min glädje att man har förändrat trafikgeometrin vid den korsning som jag tyckte var "läskigast" ur bil- cyklistperspektiv på den tiden jag körde droska. Jag tänker på när man kom över Strömbron mot Norr och skulle ta höger direkt efter bron för att fortsätta antingen Stallgatan eller mot Strömkajen. Stoppade man för rött ljus i krysset så blev man blixtsnabbt "omringad" av cyklister som fyllde upp högersidan och vänstersidan av bilen och gärna bildade klunga framför.

Det jag var rädd för var att när jag startade på grönt och började svänga höger så kom det samtidigt någon cyklist i hög fart på insidan. Jag började med att stoppa så nära räcket att en cyklist inte kunde "klämma sig emellan" helt enkelt därför att jag var rädd att trycka till någon som kom snabbt när jag kom igång igen. Vilket ledde till att en del sparkade och slog på droskbilen samtidigt som de använde fula ord.

Nu ser jag att man har ställt upp en radda "betonggrisar" som separerar cyklar och bilar. Och som elegant leder cyklisterna till ett eget stoppljus och vidare cykelbana för de som skall rakt fram. Hur länge har det varit så. Det borde man gjort för en evighet sedan. Det är nog många korsningar där en sådan lösning skulle vara bra.

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: tisdag 22 oktober 2013 20:19
av LÅ1
bruse skrev:Vad har en fordonsförares klädsel för betydelse i trafikvettsdebatten? Rena sandlådediskussionen att reta sig på hur folk klär sig.
Var togs det upp?

Många cyklister har en fånig "tävlingskostym". Antingen för att se häftig ut, även om det snarare ses som löjligt, eller också så klär man sig så fånigt bara för att kunna köra lite fortare.

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Postat: onsdag 23 oktober 2013 14:11
av BSB101
LÅ1 skrev:
bruse skrev:Vad har en fordonsförares klädsel för betydelse i trafikvettsdebatten? Rena sandlådediskussionen att reta sig på hur folk klär sig.
Var togs det upp?

Många cyklister har en fånig "tävlingskostym". Antingen för att se häftig ut, även om det snarare ses som löjligt, eller också så klär man sig så fånigt bara för att kunna köra lite fortare.
Mer troligt klär man sig bara praktiskt och anpassar sitt klädval till den aktvitet man utför för tillfället. Precis som att de flesta ha olika typer av kläder på sig när man arbetar i trädgården än när man sitter på kontoret, är på fest eller tränar på gymmet.