Re: M33?
Postat: lördag 12 april 2014 21:00
När jag började köra spårvagn 2007, så sa man att M28 skulle finnas 5år till, sen hörde man det årtålet varje år, bara inse att M28 kommer för alltid finnas kvar 

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det talas ju både om Lindholmen och Backa, även om det knappast finns något exakt datum när det är dags för trafik.hej skrev:Nästa år blir det 50 års jubileum för M28, inte många vagntyper har använts så länge i daglig trafik. Den kommer nog rulla många år till. De första 50 - 60 M33 kommer behövas för att få den dagliga trafiken att rulla och att genomföra den beslutade utökningen till 8 minuters trafik. Sedan kommer det väl behövas 40 vagnar till den nya spårvägen längs Hisingens södra strand. Därefter om man inte hittat på något mer kan man nog räkna med att M28s dagar är all. Men fram tills dess så kommer de att behövas.
Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikdugligKloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...
En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...hej skrev:Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikdugligKloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...
Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...
Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)2763 skrev:Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32...
/T
Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
Ja och om min förutsägelse blir sann är det bättre att redan nu satsa på M28 istället.2763 skrev:Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
/T
Pit stop liknande motorracing pågår på eftermiddagarna ungefär så som Hej beskriver det.hej skrev:De gamla pedalvagnarna används så mycket det bara går. Det gäller att försöka få ut så många vagnar som det överhuvudtaget går och därför så hinner de knappt in i hall för service förrän de ska ut igen. Det lär ha varit så för några veckor sedan att en M31 var tvungen att uppsöka hall i rusningstid och ingen ersättningsvagn fanns tillgänglig utan föraren fick vänta på att man lagade vagnen så den kunde sättas i trafik igen.