Sida 3 av 12

Re: M33?

Postat: lördag 12 april 2014 21:00
av alex87
När jag började köra spårvagn 2007, så sa man att M28 skulle finnas 5år till, sen hörde man det årtålet varje år, bara inse att M28 kommer för alltid finnas kvar :D

Re: M33?

Postat: lördag 12 april 2014 22:04
av hej
Nästa år blir det 50 års jubileum för M28, inte många vagntyper har använts så länge i daglig trafik. Den kommer nog rulla många år till. De första 50 - 60 M33 kommer behövas för att få den dagliga trafiken att rulla och att genomföra den beslutade utökningen till 8 minuters trafik. Sedan kommer det väl behövas 40 vagnar till den nya spårvägen längs Hisingens södra strand. Därefter om man inte hittat på något mer kan man nog räkna med att M28s dagar är all. Men fram tills dess så kommer de att behövas.

Re: M33?

Postat: söndag 13 april 2014 1:02
av M_M
hej skrev:Nästa år blir det 50 års jubileum för M28, inte många vagntyper har använts så länge i daglig trafik. Den kommer nog rulla många år till. De första 50 - 60 M33 kommer behövas för att få den dagliga trafiken att rulla och att genomföra den beslutade utökningen till 8 minuters trafik. Sedan kommer det väl behövas 40 vagnar till den nya spårvägen längs Hisingens södra strand. Därefter om man inte hittat på något mer kan man nog räkna med att M28s dagar är all. Men fram tills dess så kommer de att behövas.
Det talas ju både om Lindholmen och Backa, även om det knappast finns något exakt datum när det är dags för trafik.

Vis av erfarenheter från M32 och andra nya vagntyper här och var i världen så är det nog en rätt bra idé att ha kvar M28-vagnarna åtminstone så länge det inte fattas något formellt beslut att *inte* bygga ut / utvidga mer inom överskådlig tid. Om trafiken kan klaras utan M28 så vore det kanske lämpligt att låta dem köra enstaka turer för att hålla dem i körbart skick. Fast det är väl förstås säkert dyrt att ordna (uppvärmd) vagnhall till ett helt gäng "reservvagnar"?

Re: M33?

Postat: söndag 13 april 2014 6:56
av hej
M23 och S27 stod länge som reservvagnar. Södra Hisingens strand, alltså åtminstone till Eriksberg med ev förlängning till Torslanda lär vara klar i en första etapp kring 2020.

Re: M33?

Postat: onsdag 01 oktober 2014 12:50
av darthjpp
Då var det dags för ytterligare ett försök av upphandling av M33.

GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.250 ... forst-2018

Annons och underlag finns på tendsign.com
sök efter: "M33 Spårvagn för Göteborg (233/13 C)"

Alla dokumenten som nedladdningsbar zipfil (ca 6 Mb)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/594 ... kument.zip

Re: M33?

Postat: onsdag 01 oktober 2014 13:41
av Hpdnfk
"De företag som kvalificerar sig för upphandlingen nästa år måste ha levererat minst tio spårvagnar till minst tre olika städer."
Då är det kört för Transtech?

Re: M33?

Postat: onsdag 01 oktober 2014 15:37
av Kloker
Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...

Re: M33?

Postat: onsdag 01 oktober 2014 22:48
av hej
Kloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...
Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikduglig ;)

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 6:00
av M_M
hej skrev:
Kloker skrev:Jippie! >4 år till med knôkfulla enkelvagnar. Är detta fullständiga haveri kring spårvagnstrafiken en komplott för att få fler att börja cykla (bättre hälsa -> lägre sjukvårdskostnader) eller köra bil (ökade trängselskatteintäkter)? En börjar att undra...
Med tanke på att det är ett tag sedan tiden man beräknade M28ans tekniska livslängd passerades och det är 25 år sedan de flesta 28or senast genomgick huvudrevision så lär det bara bli värre om inte undret inträffar att M32 går att få trafikduglig ;)
En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32... :wink:

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 8:02
av 2763
M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32... :wink:
Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?

/T

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 9:22
av Fredrik E
Det finns inte mycket kvar av M28/29 nu. Dom börjar bli "utbrända". Man hinner inte med att hålla dom i bra skick för dom är ute på stan hela tiden. M32:an behövs mer än någonsin.

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 10:44
av Hpdnfk
2763 skrev:
M_M skrev: En till huvudrevision av samtliga M28 vore väl en bättre sysselsättning för verkstäderna än att lappa på M32... :wink:
Nej. Det allra bästa hade varit att få M32 i trafik så att man hellre kunde ställa av M28 permanent. Var annars kör man runt med något som är av 1950-talsdesign som missanpassats genom nya krav över tid?

/T
Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 12:15
av 2763
Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.

/T

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 14:27
av hej
Frågan är hur länge till nuvarande situation kommer att hålla. Ska man vara realist så lär man inte få i trafik mer än kanske 40 M32 och jag tvivlar stark på att M28 som belastas hårt idag kommer vara kördugliga om 5 - 6 år. Vilka alternativ finns det? Som jag ser det så får man hyra in begagnade spårvagnar eller ställa om delar av spårvagnstrafiken till busstrafik. M33 borde ha levererats för 5 - 10 år sedan och vänta 5 år till innan serieleveransen kan komma igång är lång tid.

Re: M33?

Postat: torsdag 02 oktober 2014 16:47
av Hpdnfk
2763 skrev:
Hpdnfk skrev: Tror du verkligen på fullt allvar att M32 någonsin kommer att fungera som de ska? Nej, förr eller senare kommer man att inse att det är bättre att ge upp, precis som man har gjort i exempelvis Manchester (Ansaldobredas vagnar levererade 1992-1999, sista ur trafik 2014) och i Oslo (Ansaldobredas vagnar levererade 1999-2004, planeras att tas ur trafik 2019)
Jag tillåter mig att undra om du läste vad jag skrev? "Det bästa" och "det som kommer att hända på grund av att verkligheten tvingar oss till det" är två väldigt olika saker.

/T
Ja och om min förutsägelse blir sann är det bättre att redan nu satsa på M28 istället.

Re: M33?

Postat: fredag 03 oktober 2014 9:15
av M_M
Exakt vad innebär "belastas hårt" o.s.v. gällande pedalvagnarna? För många körtimmar v.s. underhållstimmar, eller att tidtabell/trafik/användning är "hårdare" än förr?

Re: M33?

Postat: fredag 03 oktober 2014 12:48
av hej
De gamla pedalvagnarna används så mycket det bara går. Det gäller att försöka få ut så många vagnar som det överhuvudtaget går och därför så hinner de knappt in i hall för service förrän de ska ut igen. Det lär ha varit så för några veckor sedan att en M31 var tvungen att uppsöka hall i rusningstid och ingen ersättningsvagn fanns tillgänglig utan föraren fick vänta på att man lagade vagnen så den kunde sättas i trafik igen.

Re: M33?

Postat: fredag 03 oktober 2014 13:11
av Kloker
Kanske dags att damma av några gamla hästspårvagnar?

Re: M33?

Postat: fredag 03 oktober 2014 17:27
av Fredrik E
hej skrev:De gamla pedalvagnarna används så mycket det bara går. Det gäller att försöka få ut så många vagnar som det överhuvudtaget går och därför så hinner de knappt in i hall för service förrän de ska ut igen. Det lär ha varit så för några veckor sedan att en M31 var tvungen att uppsöka hall i rusningstid och ingen ersättningsvagn fanns tillgänglig utan föraren fick vänta på att man lagade vagnen så den kunde sättas i trafik igen.
Pit stop liknande motorracing pågår på eftermiddagarna ungefär så som Hej beskriver det.

Re: M33?

Postat: fredag 03 oktober 2014 18:04
av Harald
Det är märkligt att man envisas med en trafik som man vet att vagnarna inte räcker till. Det är dumt för man sliter ju ner organisationen genom att hålla på så. Det finns åtminstone ett par relativt enkla lösningar för att minska trycket.

1. Återgå till 10-minuterstrafik på eftermiddagarna. Det betyder visserligen 11 % mer folk i vagnarna i genomsnitt, men det måste vara bättre än att vissa turer körs med enkelvagn och blir knökfulla.

2. Förläng linje 13 till Väderilsgatan och kör linje 10 med buss Södra Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen under den tid linje 13 går.