Sida 3 av 3

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: måndag 13 maj 2019 16:43
av TKO
twr skrev:
Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
Är detta nya linjer, eller är det linjer som matar till någon annan station i nuläget?
Omläggning av befintliga linjer.

/TKO

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: måndag 13 maj 2019 23:01
av Ulrik Berggren
Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
832:ans linjesträckning får du gärna precisera! F ö finns det ingen specifik ortsbildning som heter "Haninge"! (Däremot Öster- och Västerhaninge)

/En som minns när L832 gick mellan Farsta C och Brandbergen via Farsta strand och Skogås

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 14 maj 2019 6:55
av Enceladus
Ulrik Berggren skrev:
Enceladus skrev:I samband med sommartidtabellen 21 juni 2019 införs fyra permanenta busslinjer till Vega: linje 832 till Haninge via Vendelsö och Brandbergen, linje 835 till Länna, linje 836 till Norrby och linje 837 till Jordbro via Port 73. Den tillfälliga linjen 837X till Port 73 utgår. Nästa år föreslås linje 709 mellan Huddinge och Länna förlängas till Vega. Jag tycker att det blir ett ganska bra utbud!
832:ans linjesträckning får du gärna precisera! F ö finns det ingen specifik ortsbildning som heter "Haninge"! (Däremot Öster- och Västerhaninge)

/En som minns när L832 gick mellan Farsta C och Brandbergen via Farsta strand och Skogås
Jag menade Haninge C, d.v.s. Handen. Linje 824 får en genare linjesträckning mellan Haninge C och Vendelsö. Den slutar trafikera Brandbergen och går istället direkt till Haninge C. Linje 832 tar över den gamla linjesträckningen mellan Haninge C och Vendelsö via Brandbergen. Därefter fortsätter den mot Vega via Mårtensberg och Söderby.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 14 maj 2019 11:57
av daniel_s
JohanB skrev:OT: Varför är det Trafikverkets skyltning och inte SL:s som gäller på pendeltågsstationerna? Det är ju SL som har hand om underhållet av dem.
Men skyltarna är inte förbrukningsmateriel och de flesta stationerna tillhör Trafikverket. Så det är logiskt att det är Trafikverkets skyltning.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 28 maj 2019 16:47
av Enceladus
Nu har SL lagt upp sina sommartidtabeller. Några obsevationer:

*Linjerna 824 och 836 slutar trafikera Brandbergen. Sträckan mellan Haninge C och Brandbergen ersätts av nya linje 832. Linje 834 fortsätter att trafikera sträckan. Istället för att tillsammans bilda 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan går bussarna i klump var 30:e minut. Skärpning SL! (Linje 829 trafikerar också sträckan, men inte hela trafikdygnet.)
*Linje 835 mellan Vega och Länna får 60-minuterstrafik på helger förutom efter midnatt då den får 30-minuterstrafik ända till klockan 02. Brukar det anordnas fester i Lännas industrilokaler eller vad är det som motiverar den tätare trafiken nattetid?

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 28 maj 2019 17:10
av TKO
Enceladus skrev:Nu har SL lagt upp sina sommartidtabeller. Några obsevationer:

*Linjerna 824 och 836 slutar trafikera Brandbergen. Sträckan mellan Haninge C och Brandbergen ersätts av nya linje 832. Linje 834 fortsätter att trafikera sträckan. Istället för att tillsammans bilda 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan går bussarna i klump var 30:e minut. Skärpning SL! (Linje 829 trafikerar också sträckan, men inte hela trafikdygnet.)
Men är det SL/TF som bestämmer detta? Är det inte så oviktiga beslut delegerade till den som ska tjäna pengar på busstrafiken?
Enceladus skrev:*Linje 835 mellan Vega och Länna får 60-minuterstrafik på helger förutom efter midnatt då den får 30-minuterstrafik ända till klockan 02. Brukar det anordnas fester i Lännas industrilokaler eller vad är det som motiverar den tätare trafiken nattetid?
Jag tror det är "dygnet-runt-samhället" som som kräver att t ex lager och distributionscenter arbetar på natten, för att de nya postorderkunderna skall få sina oerhört viktiga varor i tid!
Eller så är det väl rave där ute i obyggden - där stör det i varje fall inte så många...

/TKO

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 28 maj 2019 17:45
av Enceladus
TKO skrev:
Enceladus skrev:Nu har SL lagt upp sina sommartidtabeller. Några obsevationer:

*Linjerna 824 och 836 slutar trafikera Brandbergen. Sträckan mellan Haninge C och Brandbergen ersätts av nya linje 832. Linje 834 fortsätter att trafikera sträckan. Istället för att tillsammans bilda 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan går bussarna i klump var 30:e minut. Skärpning SL! (Linje 829 trafikerar också sträckan, men inte hela trafikdygnet.)
Men är det SL/TF som bestämmer detta? Är det inte så oviktiga beslut delegerade till den som ska tjäna pengar på busstrafiken?
Jag måste rätta mig själv. Det blir inte så illa som jag befarade. Tydligen bär inte alla vägar till Vega. Sträckan ersätts också av en ny linje 838 som inte trafikerar Vega. Därmed bildar linjerna 834 och 838 tillsammans jämn 15-minuterstrafik under hela trafikdygnet. :oops:

Men SL förtjänar ändå kritiken. För närvarande går bussarna i klump mellan Haninge C och Brandbergen från klockan 22 på vardagar och från klockan 19 på helger. Detta är inget annat än dålig trafikplanering. Busstrafiken anpassades aldrig till den utökade pendeltågstrafiken för några år sedan. :x

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: torsdag 30 maj 2019 11:52
av Enceladus
Det är inte bara jag som blev förvirrad:

Tamsons (M) ”Inget beslut har tagits om att lägga ned buss 835”
835:an blir lokal Vegabuss i sommar – enligt SL:s egen reseinfo

Varför har SL inte presenterat dessa förändringar på sin sida?

Överlag blir trafiken bättre, t.ex. i stråket mellan Haninge C och Brandbergen där det äntligen blir 15-minuterstrafik under hela trafikdygnet, men några direktförbindelser försvinner.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: torsdag 30 maj 2019 12:51
av Lars_L
Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Nu har SL lagt upp sina sommartidtabeller. Några obsevationer:

*Linjerna 824 och 836 slutar trafikera Brandbergen. Sträckan mellan Haninge C och Brandbergen ersätts av nya linje 832. Linje 834 fortsätter att trafikera sträckan. Istället för att tillsammans bilda 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan går bussarna i klump var 30:e minut. Skärpning SL! (Linje 829 trafikerar också sträckan, men inte hela trafikdygnet.)
Men är det SL/TF som bestämmer detta? Är det inte så oviktiga beslut delegerade till den som ska tjäna pengar på busstrafiken?
Jag måste rätta mig själv. Det blir inte så illa som jag befarade. Tydligen bär inte alla vägar till Vega. Sträckan ersätts också av en ny linje 838 som inte trafikerar Vega. Därmed bildar linjerna 834 och 838 tillsammans jämn 15-minuterstrafik under hela trafikdygnet. :oops:

Men SL förtjänar ändå kritiken. För närvarande går bussarna i klump mellan Haninge C och Brandbergen från klockan 22 på vardagar och från klockan 19 på helger. Detta är inget annat än dålig trafikplanering. Busstrafiken anpassades aldrig till den utökade pendeltågstrafiken för några år sedan. :x
Fast nu är det ju inte SL som planerar detta utan Nobina - för dem är det mycket bättre att köra bussarna i klump. Krävs ju att Trafikförvaltningen annars lägger in sådana trafikeringskrav. Men då tjänstemännens intresse inte är att göra kollektivtrafiken attraktiv utan snarare att det ska gå mycket trafik för pengarna, så hör ju det till ovanligheterna.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: fredag 31 maj 2019 12:43
av Enceladus
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Men SL förtjänar ändå kritiken. För närvarande går bussarna i klump mellan Haninge C och Brandbergen från klockan 22 på vardagar och från klockan 19 på helger. Detta är inget annat än dålig trafikplanering. Busstrafiken anpassades aldrig till den utökade pendeltågstrafiken för några år sedan. :x
Fast nu är det ju inte SL som planerar detta utan Nobina - för dem är det mycket bättre att köra bussarna i klump. Krävs ju att Trafikförvaltningen annars lägger in sådana trafikeringskrav. Men då tjänstemännens intresse inte är att göra kollektivtrafiken attraktiv utan snarare att det ska gå mycket trafik för pengarna, så hör ju det till ovanligheterna.
Är inte matarbussarna från Haninge C mer lönsamma än motorvägsbussarna från Gullmarsplan? Rimligen sker en viss överströmning från motorvägsbussarna till matarbussarna när turtätheten ökar. Egentligen borde matarbussarna ha 7,5-minuterstrafik under större delen av trafikdygnet. Det är ju den turtäthet som Brandbergenborna är vana vid.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: fredag 31 maj 2019 14:19
av Lars_L
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Men SL förtjänar ändå kritiken. För närvarande går bussarna i klump mellan Haninge C och Brandbergen från klockan 22 på vardagar och från klockan 19 på helger. Detta är inget annat än dålig trafikplanering. Busstrafiken anpassades aldrig till den utökade pendeltågstrafiken för några år sedan. :x
Fast nu är det ju inte SL som planerar detta utan Nobina - för dem är det mycket bättre att köra bussarna i klump. Krävs ju att Trafikförvaltningen annars lägger in sådana trafikeringskrav. Men då tjänstemännens intresse inte är att göra kollektivtrafiken attraktiv utan snarare att det ska gå mycket trafik för pengarna, så hör ju det till ovanligheterna.
Är inte matarbussarna från Haninge C mer lönsamma än motorvägsbussarna från Gullmarsplan? Rimligen sker en viss överströmning från motorvägsbussarna till matarbussarna när turtätheten ökar. Egentligen borde matarbussarna ha 7,5-minuterstrafik under större delen av trafikdygnet. Det är ju den turtäthet som Brandbergenborna är vana vid.
Såtillvida att eftersom man får lika hög ersättning för passagerare som åker en kilometer som fem mil. För vissa linjer har man dock nu specialavtal med Trafikförvaltningen.

Men det är ju i princip 809 som har en sådan funktion. 807 har ju ett annat upptagningsområde i huvudsak. Det är relativt få som åker den från Brandbergen-Svartbäcken till Gullmarsplan. Men visst - i högtrafik skulle det förstås (om man inte får extraersättning för 809) vara bättre om man kan mata till Haninge.

Men obeaktat detta så ifall man sparar in ett omlopp på att köra alla bussar i klump, så räknar nog flertalet med att den vinsten ändå är större än den ökning i passagerartal som kvartstrafik skulle innebära. Fast ibland har jag en känsla av att det också finns bristande insikt hos en del trafikplanerare på bolagen. Det vill säga att man gör den omloppsplan som blir effektivast även om en annan lösning skulle innebära en högre vinst.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: lördag 01 juni 2019 7:46
av Lars_L
Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Nu har SL lagt upp sina sommartidtabeller. Några obsevationer:

*Linjerna 824 och 836 slutar trafikera Brandbergen. Sträckan mellan Haninge C och Brandbergen ersätts av nya linje 832. Linje 834 fortsätter att trafikera sträckan. Istället för att tillsammans bilda 15-minuterstrafik på den gemensamma sträckan går bussarna i klump var 30:e minut. Skärpning SL! (Linje 829 trafikerar också sträckan, men inte hela trafikdygnet.)
Men är det SL/TF som bestämmer detta? Är det inte så oviktiga beslut delegerade till den som ska tjäna pengar på busstrafiken?
Jag måste rätta mig själv. Det blir inte så illa som jag befarade. Tydligen bär inte alla vägar till Vega. Sträckan ersätts också av en ny linje 838 som inte trafikerar Vega. Därmed bildar linjerna 834 och 838 tillsammans jämn 15-minuterstrafik under hela trafikdygnet. :oops:

Men SL förtjänar ändå kritiken. För närvarande går bussarna i klump mellan Haninge C och Brandbergen från klockan 22 på vardagar och från klockan 19 på helger. Detta är inget annat än dålig trafikplanering. Busstrafiken anpassades aldrig till den utökade pendeltågstrafiken för några år sedan. :x
Fast 829 ersätts ju av 832. Däremot ligger gamla tidtabeller kvar uppe som vanligt - men om Trafikförvaltningens brister att informera finns det ju en hel tråd om... Så på helger kommer alla tre busslinjer in i klump till Handen. Så i den riktningen blir det ju inte någon kvartstrafik direkt. 832 har ju istället passning från/till Vega, så den har ju ingen passning till tågen i Handen överhuvudtaget. Detta är ju det negativa med kvartstrafik på pendeln - att alla lösningar med busstrafik som ska ha passningar, nästan alltid får ganska dåliga passningar i ena riktningen - må vara att Trafikförvaltningen menar att passning bara kan ske i en riktning - men just när tågen har passning till två stationer, men i båda fallen i samma färdriktning med pendeltåget, fungerar det ju ändå att ha den funktionen.

Har man otur kan det förstås bli smådåligt även med tiominuterstrafik som grund, men genrellt blir det ändå mycket bättre passningar. Kan ju också noteras att 832 inte har passning till/från snabbtåget (även om det då inte går på sommaren - men värt att uppmärksamma ifall tidtabellen blir den samma i höst)

Däremot är det förstås - om man måste välja, bättre att kunna erbjuda kvartstrafiksutbud från stan än vice versa, då man har lättare att styra när man går hemifrån än hemresan från stan. Detta hindrar inte att resandet blir mindre attraktivt. Särskilt för personer i serviceyrken som börjar enligt schema och måste åka långt innan arbetets start. Där lockar det ju ganska mycket att ta bilen istället.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: lördag 01 juni 2019 9:59
av Enceladus
Lars_L skrev:Fast 829 ersätts ju av 832. Däremot ligger gamla tidtabeller kvar uppe som vanligt - men om Trafikförvaltningens brister att informera finns det ju en hel tråd om... Så på helger kommer alla tre busslinjer in i klump till Handen. Så i den riktningen blir det ju inte någon kvartstrafik direkt. 832 har ju istället passning från/till Vega, så den har ju ingen passning till tågen i Handen överhuvudtaget. Detta är ju det negativa med kvartstrafik på pendeln - att alla lösningar med busstrafik som ska ha passningar, nästan alltid får ganska dåliga passningar i ena riktningen - må vara att Trafikförvaltningen menar att passning bara kan ske i en riktning - men just när tågen har passning till två stationer, men i båda fallen i samma färdriktning med pendeltåget, fungerar det ju ändå att ha den funktionen.

Har man otur kan det förstås bli smådåligt även med tiominuterstrafik som grund, men genrellt blir det ändå mycket bättre passningar. Kan ju också noteras att 832 inte har passning till/från snabbtåget (även om det då inte går på sommaren - men värt att uppmärksamma ifall tidtabellen blir den samma i höst)

Däremot är det förstås - om man måste välja, bättre att kunna erbjuda kvartstrafiksutbud från stan än vice versa, då man har lättare att styra när man går hemifrån än hemresan från stan. Detta hindrar inte att resandet blir mindre attraktivt. Särskilt för personer i serviceyrken som börjar enligt schema och måste åka långt innan arbetets start. Där lockar det ju ganska mycket att ta bilen istället.
Ett förtydligande kan vara på sin plats. Idag trafikeras stråket mellan Haninge C och Brandbergen av linjerna 824, 829 och 834. Linjerna 824 och 834 går i klump under hela trafikdygnet i båda riktningarna. Båda linjerna har 15-minuterstrafik i högtrafik och 30-minuterstrafik övrig tid. Det är tack vare linje 829 som det är 15-minuterstrafik i stråket under mellantrafiken. Linje 829 går dock inte i lågtrafik. I lågtrafik är det därför 30-minuterstrafik i klump, vilket är usel trafikplanering. Det skulle vara ännu bättre om någon av linjerna 824 och 834 hade passning till snabbtågen.

I det nya trafikupplägget trafikeras stråket mellan Haninge C och Brandbergen av linjerna 832, 834 och 838. I lågtrafik bildar linjerna 834 och 838 tillsammans 15-minuterstrafik i stråket, med undantag för några få turer på kvällarna. Detta är en förbättring jämfört med det gamla uppläggets 30-minuterstrafik i klump. Däremot går alla linjer i klump till Handen affärstid helger. Detta är uselt och behöver förbättras. Det behövs mer styrning från politiskt håll. Problemet är väl att regionpolitikerna vill att alla ska åka tunnelbana och buss. :x

På sommaren har linje 832 ingen passning överhuvudtaget. Med lite tur kan den dock råka få passning till snabbtågen under normaltidtabellen. :wink:

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: söndag 12 juni 2022 22:12
av Enceladus
Varför kör inte linjerna 832 och 836 via Torfastleden så att de trafikerar hållplats Kvarntorps industriområde där det finns ett litet köpcentrum? Restidsskillnaden är ju i praktiken obefintlig. För närvarande saknas en förbindelse mellan Vega och Kvarntorps industriområde. Kvarntorps industriområde trafikeras av linjerna 830 och 835, men båda går till Handen istället för Vega. (För övrigt borde linje 836 förlängas till Sågen för att ge Vendelsö en direktförbindelse till Vega.)

Linje 829 har en konstig sträckning. Det är i princip gångavstånd mellan Vega och Vardövägen. Skulle det inte vara bättre att lägga resurserna på att förlänga linje 709 från Länna handelsplats till Vega och öka utbudet på den sträckan?

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 14 juni 2022 17:28
av Kristofer
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker. Du saknar en direktförbindelse mellan Vega och Kvarntorps industriområde (gångavstånd 700 m) samtidigt som du verkar tycka att linje 829 är onödig därför att det är gångavstånd från Vega till hpl Vardövägen (gångavstånd enligt Google 1400 m). Det rimmar inte riktigt i mina öron.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: tisdag 14 juni 2022 23:53
av Enceladus
Kristofer skrev: tisdag 14 juni 2022 17:28 Nu vet jag inte riktigt hur du tänker. Du saknar en direktförbindelse mellan Vega och Kvarntorps industriområde (gångavstånd 700 m) samtidigt som du verkar tycka att linje 829 är onödig därför att det är gångavstånd från Vega till hpl Vardövägen (gångavstånd enligt Google 1400 m). Det rimmar inte riktigt i mina öron.
Det är bara dumt att befintliga linjer inte stannar vid Kvarntorps industriområde när de ändå måste köra förbi. Hpl Vardövägen ligger däremot inte på vägen, utan är en återvändsgränd. Senast jag var i Vega gick linje 829 helt tom, trots att det var tidig kväll. Linjen behöver inte mer än timmestrafik, och resurserna kan istället läggas på att förlänga linje 709 från Länna handelsplats till Vega. Med timmestrafik på linje 829 kan samma omlopp användas för linjerna 829 och 836.

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: fredag 05 april 2024 15:50
av Enceladus
Tidtabellsplanering inför 2025
Trafikförvaltningen skrev:Linje 829 Vega station – Länna handelsplats
Linjen föreslås få ändrad linjesträckning i syfte att erbjuda boende söder om Vega station en optimerad anslutning till pendeltåget, vilket saknas idag. Linjen föreslås trafikeras som en ringlinje, att fram till kl. 14:00 köras i ett vänstervarv och efter 14:00 i ett högervarv. För att förslaget ska kunna genomföras behöver nödvändig infrastruktur färdigställas och godkännas av trafikförvaltningen.
SL verkar hålla med om att nuvarande linjesträckning för linje 829 inte är ändamålsenlig. Däremot behövs en direktförbindelse mellan Vega station och Länna handelsplats. Den senare trafikeras även av linjerna 709 (Huddinge), 831 (Farsta centrum) och 835 (Tungelsta). Varför inte göra linje 709 till en tvärförbindelse?

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: fredag 05 april 2024 15:54
av daniel_s
Den är ju redan en tvärförbindelse!

Re: Station Vega (Pendeltågen Stockholm)

Postat: fredag 05 april 2024 17:13
av Enceladus
daniel_s skrev: fredag 05 april 2024 15:54 Den är ju redan en tvärförbindelse!
Kanske det, men den är av begränsad nytta. Både Huddinge och Vega är noder med goda bytesmöjligheter. Det är fördelaktigt att ha noder som ändhållplatser.