Sida 3 av 3

Re: Stockholmsvagnar i göteborg?

Postat: söndag 17 februari 2013 13:13
av CS
ragge skrev:
Framför allt är ju gatorna ännu fullare nu än på den tiden de var så fulla att man bestämde sig för att bygga tunnelbana (och biltunnlarna i stan i och diverse andra saker). Att lägga spårväg i gata är ju på många platser i Stockholm rent idiotiskt, vill man ha fler människor som sitter fast köper man ju helt enkelt fler bussar.

Speciella bussgator är ju också en möjlighet, hade kunnat byggas i t ex Tvärbanans sträckning, men det är väl inte kostnadseffektivare än motsvarande spårväg på lång sikt, tror jag.

/ragge s
Stockholms innerstad har färre bilar i omlopp nu 2013 än vad man hade på 1960/70/80-talen.

Högertrafikomläggning 1967 och nedläggningnen av spårvägsnätet var i själva verket en gigantisk ombyggnad av gatunätet för att premiera biltrafiken. Sedan började man tänka om och har minskat biltrafiken genom först
-att man succesivt minskat biltrafikens yta m.h.a kollektivkörfält, gågator, cykelbanor et.c
och sedan
-trängselskatten

Bygger man spårväg i Stockholms innerstad bygger man sådan med god framkomlighet. Det är bl.a. korrigeringarna av 1967-års trafikomlägging i gaturummet som drar med sig kostnaderna för spårvägsinvesteringen.

Re: Stockholmsvagnar i göteborg?

Postat: söndag 17 februari 2013 17:55
av Lars_J
Åter till begagnade vagnar som hamnade i Göteborg och till grusvagnen, eller grusvagnarna? 9018 stämmer bra, det är min minnesbild av en bild som nu blir bekräftad. Men var det fler sådana vagnar som köptes (?) in? Och hur länge blev de kvar?

Undrar/Lars J