Stockholms innerstad har färre bilar i omlopp nu 2013 än vad man hade på 1960/70/80-talen.ragge skrev:
Framför allt är ju gatorna ännu fullare nu än på den tiden de var så fulla att man bestämde sig för att bygga tunnelbana (och biltunnlarna i stan i och diverse andra saker). Att lägga spårväg i gata är ju på många platser i Stockholm rent idiotiskt, vill man ha fler människor som sitter fast köper man ju helt enkelt fler bussar.
Speciella bussgator är ju också en möjlighet, hade kunnat byggas i t ex Tvärbanans sträckning, men det är väl inte kostnadseffektivare än motsvarande spårväg på lång sikt, tror jag.
/ragge s
Högertrafikomläggning 1967 och nedläggningnen av spårvägsnätet var i själva verket en gigantisk ombyggnad av gatunätet för att premiera biltrafiken. Sedan började man tänka om och har minskat biltrafiken genom först
-att man succesivt minskat biltrafikens yta m.h.a kollektivkörfält, gågator, cykelbanor et.c
och sedan
-trängselskatten
Bygger man spårväg i Stockholms innerstad bygger man sådan med god framkomlighet. Det är bl.a. korrigeringarna av 1967-års trafikomlägging i gaturummet som drar med sig kostnaderna för spårvägsinvesteringen.