Sida 3 av 3
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: torsdag 20 februari 2014 13:02
av roggek
daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: torsdag 20 februari 2014 23:10
av daniel_s
roggek skrev:daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...

Eller hur...
Nu var det ju ändå så att lokföraren själv, som tog bilden, påstod att det var ett godståg:
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=138939
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 1:57
av andeng
daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 2:01
av andeng
roggek skrev:
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...

Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 3:32
av Lennart Petersen
andeng skrev:daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Som jag tolkar "Järnvägsdata" så är gamla Högdalen "infogad i Högdalen nya stn från 94-07-24"
Det lär väl helt enkelt vara lite längre mellan växlarna på den nya stationen som alltså nu är driftplats
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 3:34
av Lennart Petersen
andeng skrev:roggek skrev:
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...

Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 8:13
av Harald
andeng skrev:daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Nej, nu får vi nog ta och reda ut det här. Eniro har flygfoto av en sådan kvalitet att man kan se var det ligger baliser i spåret. Det är rätt många, men det går att räkna ut vilka som ligger strax före infartssignalerna i var ände. Infartssignalerna i riktning mot Nynäshamn (21 och 51) står strax SO om Rågsvedsvägen. De mot Älvsjö (22 och 52) står strax NV om Magelungsvägen. Driftplatsen Högdalen ligger alltså mellan Rågsvedsvägen och Magelungsvägen. Av trafikverkets underlag för linjeboken framgår att signal 21 och 51 står vid km 52+395 och 22 och 52 står vid km 51+800. Hållplatsen Högdalen låg enligt Järnvägsdata vid km 52,6. Om den uppgiften stämmer låg den alltså utanför den nuvarande driftplatsen strax NV om Rågsvedsvägen. Jag har markerat dessa platser på Eniros flygfoto:
http://kartor.eniro.se/m/nebac
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 8:47
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:andeng skrev:roggek skrev:
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar...

Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.
Eller så kan vi läsa vad jag redan har skrivtit: det var ett godståg, fotografen själv säger det på länken som jag så vänligt tillhandahöll!
Jag såg ett persontåg till Nynäshamn igår, det gick med nån sorts motorvagnar. Så när var "på slutet" egentligen?

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 17:56
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:[ller så kan vi läsa vad jag redan har skrivtit: det var ett godståg, fotografen själv säger det på länken som jag så vänligt tillhandahöll!
Jag såg ett persontåg till Nynäshamn igår, det gick med nån sorts motorvagnar. Så när var "på slutet" egentligen?

Med på slutet menas slutet på loktåg till Nynäshamn. Man fortsatte ju med det ett tag efter att pendeltrafiken till Västerhaninge kom till .
Men det var som sagt normalt D-lok i de tågen.
På den länk du tillhandahöll ser jag bara en bild av ett tågmöte och inget mer.
Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: fredag 21 februari 2014 18:15
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:Med på slutet menas slutet på loktåg till Nynäshamn. Man fortsatte ju med det ett tag efter att pendeltrafiken till Västerhaninge kom till .
Men det var som sagt normalt D-lok i de tågen.
På den länk du tillhandahöll ser jag bara en bild av ett tågmöte och inget mer.
Häng med lite nu! Jag lade ju ut en länk till hela PV-tråden i ett senare inlägg. Enligt min profil gjorde jag inlägget fre 2014-02-21 0.10:15, det kan eventuellt skilja en timme hit eller dit för dig beroende på dina inställningar

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen
Postat: måndag 24 februari 2014 1:27
av andeng
Harald skrev:andeng skrev:daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Nej, nu får vi nog ta och reda ut det här. Eniro har flygfoto av en sådan kvalitet att man kan se var det ligger baliser i spåret. Det är rätt många, men det går att räkna ut vilka som ligger strax före infartssignalerna i var ände. Infartssignalerna i riktning mot Nynäshamn (21 och 51) står strax SO om Rågsvedsvägen. De mot Älvsjö (22 och 52) står strax NV om Magelungsvägen. Driftplatsen Högdalen ligger alltså mellan Rågsvedsvägen och Magelungsvägen. Av trafikverkets underlag för linjeboken framgår att signal 21 och 51 står vid km 52+395 och 22 och 52 står vid km 51+800. Hållplatsen Högdalen låg enligt Järnvägsdata vid km 52,6. Om den uppgiften stämmer låg den alltså utanför den nuvarande driftplatsen strax NV om Rågsvedsvägen. Jag har markerat dessa platser på Eniros flygfoto:
http://kartor.eniro.se/m/nebac
Efter att ha åkt sträckan under söndagen, så kan jag konstatera att mitt minne svek mig och Harald har helt rätt. Dock så ligger den tidigare och de nuvarande driftplatserna inte på samma plats.
Re: Pendeltågstation Högdalen
Postat: onsdag 07 mars 2018 22:13
av Enceladus
Sven Blomberg skrev:Inge skrev: Det var inte omotiverat som först Högdalens och senare Fagersjös stationer lades ned.
Om någon av dessa stationer skall "återuppstå", är det väl mer motiverat med Fagersjö. De har ju ingen spårbunden trafik nu. Högdalen har trots allt Tunnelbanan.
Ny hållplats kan lösa busskrisen i Fagersjö
Hållplats, menar de inte station!?
Re: Pendeltågstation Högdalen
Postat: onsdag 07 mars 2018 22:16
av twr
Enceladus skrev:Sven Blomberg skrev:Inge skrev: Det var inte omotiverat som först Högdalens och senare Fagersjös stationer lades ned.
Om någon av dessa stationer skall "återuppstå", är det väl mer motiverat med Fagersjö. De har ju ingen spårbunden trafik nu. Högdalen har trots allt Tunnelbanan.
Ny hållplats kan lösa busskrisen i Fagersjö
Hållplats, menar de inte station!?
Nä, det är en "akuthållplats" för bussar som artikeln handlar om. Som kan användas vid snökaos.
Re: Pendeltågstation Högdalen
Postat: onsdag 07 mars 2018 22:22
av Enceladus
twr skrev:
Nä, det är en "akuthålklplats" för bussar som artikeln handlar om. Som kan användas vid snökaos.
Det är klart, men det löser inte områdets dåliga tillgänglighet. Alternativet är tunnelbana enligt Handelskammarens förslag som artikeln länkar till!
Re: Pendeltågstation Högdalen
Postat: tisdag 10 april 2018 15:14
av Enceladus
Bro över spåren kan snart bli verklighet
Kan vara relevant för en ny pendeltågsstation mellan Älvsjö och Farsta strand, oavsett om den placeras i Högdalen och/eller i Fagersjö.