Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Leif Steen
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan
Vad jag förstått av mediarapporteringen sent igår kväll , har Arriva nu medgett att körverktyg de facto fanns kvarlämnade i förarhytten. Om det är städaren som "stulit" tåget eller om det finns en helt annan förklaring kommer att klargöras i Arrivas och polisutredningen. Spekulationer och mer detaljerade beskrivningar av hur man kör är väl inte speciellt klokt. Hur som helst är det väl inte särskilt svårt att, om man arbetar i eller nära depåverksamheten, lära sig "framföra" tåget. Jag hävdar att det är skillnad på att kunna köra och framföra ett fordon.
Hänvisar till SVT och ABC nytts hemsida
Hänvisar till SVT och ABC nytts hemsida
"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
Då låter jag er spekulera vidare här eftersom man inte får förklara hur saker och ting fungerar.
Fortsätt då att tro att tåget bara började köra genom att städerskan kom åt något.
Fortsätt då att tro att tåget bara började köra genom att städerskan kom åt något.
Bantekniker
-
För mig får du gärna förklara, det är inte hemligstämplade uppgifter precis, MS Train Simulator utlöste inte någon våg av tågstölder....
Om det var vanligt med tågstölder utlösta av att kunskaper spritts, skulke DB knappast ha motorvagnar med glasvägg mot passagerarutrymmet, vem som helst kan ju se hur msn ska göra för att köra ett tåg....
Det är helt andra anledningar som gör att vissa vill hålla det hemligt hur man gör.
http://answers.yahoo.com/question/index ... 352AAIDv7p
HS
Om det var vanligt med tågstölder utlösta av att kunskaper spritts, skulke DB knappast ha motorvagnar med glasvägg mot passagerarutrymmet, vem som helst kan ju se hur msn ska göra för att köra ett tåg....
Det är helt andra anledningar som gör att vissa vill hålla det hemligt hur man gör.
HS
Intressant fråga. Är det normalt så? Sista kvälls- och första morgontåget måste ju kunna ta sig mellan Saltsjöbaden och depån.C12C3C3C12 skrev:Nästa fråga är varför det låg tågväg till trafikspår från depån eller stod tåget vid plattform?
En annan sak jag undrar är om strålkastarna normalt är tända när tåget står uppställt i depån och städas? Är det beckmörkt eller någorlunda upplyst längs sträckan?
Den gangen jeg jobbet på t-banen i Oslo, så måtte man anrope trafikkleder og be om togvei ut på hovedspor, ellers så lå vekslene kun i stilling for kjøring inne på vognhallsomårdet.
En annen ting jeg har opplevd er at det gjerne har ligget instruksjonsbøker på hvordan man betjener vognene ganske lett tilgjengelig på de forsjellige depotene.
Ellers så er jo de forsjellige togsimulatorne ganske nøyaktige når det gjelder å aktivere og kjøre togene.....
En annen ting jeg har opplevd er at det gjerne har ligget instruksjonsbøker på hvordan man betjener vognene ganske lett tilgjengelig på de forsjellige depotene.
Ellers så er jo de forsjellige togsimulatorne ganske nøyaktige når det gjelder å aktivere og kjøre togene.....
Finns det vanligt nödbromshantag i hytten? Vill minna att jag sett det i gamla Cx-hytter på T-banan. (Minnesbilden kanske kommer från spårvägsmuseet vid närmare eftertanke.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1212 ... staderskan
Enligt GP fanns en rangerare med ombord när tåget lämnade depån.
Enligt GP fanns en rangerare med ombord när tåget lämnade depån.
-
-
Re: Tåg kraschade in i bostadshus på Saltsjöbanan.
-------------------------------------------MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
Varför ta till sabotageteorin med en gång? Antag att det i stället var så att städerskan (som var inhyrd från ett städbolag; 90% av dessa är utländska och de flesta har aldrig sett ett tåg i sitt hemland) på något sätt oavsiktligt kommit åt körreglage och fått tåget att röra sig. Vi vet att környckeln var kvarglömd och att om förarhytten var låst vet vi inte men det spelar ingen roll eftersom städerskan hade nyckel till hyttdörren och också uppdrag att städa detta utrymme. Vi vet också att spårspärren var nedfälld så det fanns inget som hindrade en tågrörelse ut på linjen.
mvh/spårsnoken
Hur vet du allt detta? Har du fått det från media? Hur vet du att dina källor har rätt? Vad jag vet så är det fortfarande under utredning och tillförlitliga uppgifter om omständigheter borde därför inte heller ha läckt ut ännu.spårsnoken skrev:-------------------------------------------MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
Varför ta till sabotageteorin med en gång? Antag att det i stället var så att städerskan (som var inhyrd från ett städbolag; 90% av dessa är utländska och de flesta har aldrig sett ett tåg i sitt hemland) på något sätt oavsiktligt kommit åt körreglage och fått tåget att röra sig. Vi vet att környckeln var kvarglömd och att om förarhytten var låst vet vi inte men det spelar ingen roll eftersom städerskan hade nyckel till hyttdörren och också uppdrag att städa detta utrymme. Vi vet också att spårspärren var nedfälld så det fanns inget som hindrade en tågrörelse ut på linjen.
mvh/spårsnoken
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
--------------------Odd skrev:Hur vet du allt detta? Har du fått det från media? Hur vet du att dina källor har rätt? Vad jag vet så är det fortfarande under utredning och tillförlitliga uppgifter om omständigheter borde därför inte heller ha läckt ut ännu.spårsnoken skrev:-------------------------------------------MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
mvh/spårsnoken
Allt vad som står ovan har framgått i mediarapporteringen. Att städerskan var från ett anlitat städbolag, att környckel hade glömts kvar och att städerskan har nyckel till förarhytten för att den också skall städas. Ävenså att spårspärren var i nedfällt läge, annars hade rörelsen inte gått någon längre sträcka. Städbranschen är jag välbekant med så därför känner jag till bakgrunden till ISS:s m fl anställda. Många är nyanlända svenskar och det behöver inte vara något fel på det men många har aldrig sett ett tåg i sitt hemland och vet inte vad nödbroms etc. är. Jag tycker nog det är på sin plats med en kortare säkerhetsutbildning även för städpersonal åtminstone så att man vet var nödbromsen sitter och hur man kan använda den.
mvh/spårsnoken
Vi kan väl ändå ganska säkert fastslå att det nog är en olyckshändelse. Det är nog ganska otroligt att städerskan skulle ta en liten tur till Saltsjöbaden mitt i natten. Jag ser nog det som ganska osannolikt helt enkelt. Om hon "bara" skulle testa reglagen, eller "råkade" komma åt av misstag är väl en annan fråga. Det kan ju också kanske ha varit något slags tekniskt fel. Vem vet...Men det är ju därför vi har utredningar...spårsnoken skrev: Allt vad som står ovan har framgått i mediarapporteringen. Att städerskan var från ett anlitat städbolag, att környckel hade glömts kvar och att städerskan har nyckel till förarhytten för att den också skall städas. Ävenså att spårspärren var i nedfällt läge, annars hade rörelsen inte gått någon längre sträcka. Städbranschen är jag välbekant med så därför känner jag till bakgrunden till ISS:s m fl anställda. Många är nyanlända svenskar och det behöver inte vara något fel på det men många har aldrig sett ett tåg i sitt hemland och vet inte vad nödbroms etc. är. Jag tycker nog det är på sin plats med en kortare säkerhetsutbildning även för städpersonal åtminstone så att man vet var nödbromsen sitter och hur man kan använda den.
mvh/spårsnoken
Precis! Media har inte tillgång till uppgifter från utredningen eller omständigheter, således är det rena spekulationer som du använder och de skall ses som just spekulationer och kaffebordshypoteser, inget annat!spårsnoken skrev: Allt vad som står ovan har framgått i mediarapporteringen.
...
mvh/spårsnoken
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
visst behövs det säkerhetsutbildning för städare som skall arbeta på en bangård och i en vagnhall, och jag antar att de också får sådan utbildning. Kunskap om nödbroms är bra för alla som någon gång är ombord på ett tåg. Men det är väl ungefär lika liten sannolikhet att en städerska bortförs av ett självstartande tåg som att jag som passagerare hamnar på ett tåg som stjäls eller pga tekniskt fel rusar iväg utan förare.spårsnoken skrev: Jag tycker nog det är på sin plats med en kortare säkerhetsutbildning även för städpersonal åtminstone så att man vet var nödbromsen sitter och hur man kan använda den.
mvh/spårsnoken
Reaktionerna i massmedia på händelsen vid Saltsjöbaden tyder på att man inte alltid helt tänkt igenom risker och möjliga åtgärder. I dagens DN tyckte en journalist att järnvägar inte borde vara riktade mot fastigheter. Antar att han egentligen menade byggnader och inte fastigheter. Men detta innebär rimligtvis också att inga byggnader får finnas i närheten av vägar och gator - ett stulet eller slarvigt framfört tungt fordon kan ju köra in i huset. Vilket händer då och då, undantagsvis med svåra konskevenser.
Stoppbockarna kan säkerligen förbättras, men man måste göra en avvägning där risken för skador på personer ombord på järnvägsfordon och vid sidan av spåret också beaktas.
Att Saltsjöbanan saknar ATC nämns på flera håll som en allvarlig brist. Och visst hade det varit bra om man kunnat använda det ATC-system som var tänkt, eller kanske ett enklare system med skydd mot passage av stoppsignal och övervakning av hastigheten t ex just före säckstationer. Men vid växlingsrörelser kan ATC inte nyttjas, däremot kan systemet då ha övervakning av att hastigheten inte är högre än t ex 30 km/h. ATC är dock främst ett skydd när en förare t ex inte uppfattar ett signalbesked eller glömmer att börja bromsa efter att ha fått signalbesked "vänta stopp". Något fullständigt skydd mot avsiktligt missbruk av järnvägssystemet kan ATC inte vara. Därmed inte sagt att det var en sådan situation på SB i går - städerskan kan ju faktiskt bara ha haft oturen att finnas ombord på ett tåg som plötsligt skuttade iväg. Jämför händelsen med Da-loket som smet från föraren http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=120586
Jag tror det också var i DN jag läste att ATC inom SL spårtrafik förutom på SB saknas endast på Nockebybanan (man glömde Djurgårdslinjen!). Däremot nämndes inte att automatiskt skyddssystem saknas på samtliga de bussar som körs för SL. Trots att otillåtna stoppassager och allmänt vårdslös körning förekommer. Troligen analyserar man inte ens bilder från bussarnas övervakningskameror för att identifiera förare med riskbeteende. Det borde ju annars vara ganska enkelt att med automatisk bildbehandling hitta situationer där bussar kör mot röd signal. Möjligen skulle detta ge större säkerhetshöjning än linjeblockering och ATC på Nockebybanan. Det är väl t o m så att de flesta bussar saknar både nödbroms och dödmansgrepp?
Senast redigerad av gek den onsdag 16 januari 2013 17:32, redigerad totalt 2 gång.
/Gunnar Ekeving
-
Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det..Henrik Schütz skrev:För mig får du gärna förklara, det är inte hemligstämplade uppgifter precis, MS Train Simulator utlöste inte någon våg av tågstölder....
HS
Bantekniker
Det står ikkeno i forumreglene om at det er forbudt å informere om togets kjøreinnrettninger, men problemet er vell at sånt kan plukkes opp av folk som vil stjele et t-bane tog eller lignende, og det vil vi jo helst unngå......Bobjörk skrev:Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det..Henrik Schütz skrev:För mig får du gärna förklara, det är inte hemligstämplade uppgifter precis, MS Train Simulator utlöste inte någon våg av tågstölder....
HS
Andreas
-
Nu kan dock sådant redan tas reda på i andra forum också så varför vi ska ha censur här (och låta folk spekulera fritt med fantasipåhitt om händelseförlopp som kommer göra folk rädda för att åka tåg. "Kan ett tåg alltså råka sättas i rörelse hur som helst? Jag vågar inte åka tåg" Men det är tydligen bättre än att man faktiskt förklarar att det finns säkerhetsfunktioner. Vill man veta hur man kör tåg finns det en uppsjö simulatorer. Kanske dessa ska förbjudas också?Andy skrev:Det står ikkeno i forumreglene om at det er forbudt å informere om togets kjøreinnrettninger, men problemet er vell at sånt kan plukkes opp av folk som vil stjele et t-bane tog eller lignende, og det vil vi jo helst unngå......Bobjörk skrev:Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det..Henrik Schütz skrev:För mig får du gärna förklara, det är inte hemligstämplade uppgifter precis, MS Train Simulator utlöste inte någon våg av tågstölder....
HS
Andreas
Nåväl. Det lär snart framkomma att inget tåg stulits alls.
Bantekniker
Jag framför väl precis vilka teorier jag vill. Att hävda någon uppgift som framkommit i massmedia, som ex.vis att "Arriva de facto medgivit att.." är ju bara löjligt. SvD, som hade ett heluppslag om detta i dagens papperstidning kände inte ens till att Lidingöbanan har ATC.spårsnoken skrev:-------------------------------------------MWE skrev:Jag har svårt att frigöra mig från att detta är ett attentat av något slag. I alla fall förefaller händelsen avsiktlig. Vederbörande måste ju på något sätt ha skaffat sig grundläggande kunskaper i hur körkontrollerna används. Och hur växlings- och tågvägar ligger för att komma ut från Neglingedepån och ut på linjen mot Saltsjöbaden. Och hur kunde vederbörande komma över en környckel? TLC Neglinge är i alla händelser obemannad nattetid (liksom TLC Aga). Det måste vederbörande också känt till.
mvh/spårsnoken
Den som påstår att det här skedde helt oavsiktligt måste göra troligt hur säkerhetsgreppet aktiverades, och förblev aktiverat under hela körningen. Man kan naturligtvis påstå att det var tekniskt fel på säkerhetsgreppet, det låter väl ungefär lika troligt som någon annan teori som framförts här. Hur som helst faller ansvaret tungt på Arriva. Környcklar får inte lämnas kvar, eller "glömmas" i aktiverade, obevakade förarhytter. Det förbudet finns uttryckligen kodifierat i både TRI jvg, TRI spv och TRI tub. Den som i förekommande fall här har brutit mot detta borde har kraftiga disciplinära åtgärder att vänta. Själv tar jag alltid ur környckeln, även när jag gör sandkontroll på vagntyp A32 inne på depåområdet. Det går till så att man aktiverar sandapparaten ett antal gånger i fram- och backläge, därefter ska sandflödet kontrolleras manuellt vid varje sandsko, vilket förstås bara kan ske utifrån.
Sedan återstår alla frågor om varför växlings- och tågvägarna var lagda som de var och tillät tåget att köra ända ned till Saltsjöbaden.
Teorin om ett skenade, herrelöst tåg tycker jag låter ungefär lika sannolik eller osannolik som någon annan.
Troligen påtryckningar från SL, Jonas. Att hålla på att radera inlägg och skicka impertinenta PM, samtidigt som man uppmanar till icke-spekulation är ju rätt improduktivt. Bättre hade i så fall varit att låsa tråden.Bobjörk skrev:Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det.
Nu kan dock sådant redan tas reda på i andra forum också så varför vi ska ha censur här (och låta folk spekulera fritt med fantasipåhitt om händelseförlopp som kommer göra folk rädda för att åka tåg. "Kan ett tåg alltså råka sättas i rörelse hur som helst? Jag vågar inte åka tåg" Men det är tydligen bättre än att man faktiskt förklarar att det finns säkerhetsfunktioner. Vill man veta hur man kör tåg finns det en uppsjö simulatorer. Kanske dessa ska förbjudas också?
Så SL är de som ger forumet takt och ton? Då är det något fel på yttrandefriheten.MWE skrev:Troligen påtryckningar från SL, Jonas. Att hålla på att radera inlägg och skicka impertinenta PM, samtidigt som man uppmanar till icke-spekulation är ju rätt improduktivt. Bättre hade i så fall varit att låsa tråden.Bobjörk skrev:Nej, jag får inte förklara för inlägget togs bort av administratör (som sen PM:ade mig och sa att det var extremt dumt av mig). Tydligen bryter det mot forumets regler att berätta det.
Nu kan dock sådant redan tas reda på i andra forum också så varför vi ska ha censur här (och låta folk spekulera fritt med fantasipåhitt om händelseförlopp som kommer göra folk rädda för att åka tåg. "Kan ett tåg alltså råka sättas i rörelse hur som helst? Jag vågar inte åka tåg" Men det är tydligen bättre än att man faktiskt förklarar att det finns säkerhetsfunktioner. Vill man veta hur man kör tåg finns det en uppsjö simulatorer. Kanske dessa ska förbjudas också?
Visa mig den forumregel som explicit visar att det är förbjudet att beskriva hur att tunnelbanetåg/buss/spårvagn/rymdskepp handhas!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."