Någon gång på 80-90-talet dök det upp en utredning som räknade ut att lokaltrafiken söder om London enkelt kunde ersättas med buss. Eftersom det är dubbelspår och egna banvallar och viadukter överallt, så skulle man helt sonika kunna asfaltera alltsammans. Jag kan naturligtvis inte återfinna utredningen längre, men resultatet var att man genom en investering i bitumen och ett antal bussar skulle få en minst lika bra lokaltrafik till en liten bråkdel av den kostnad man betalar för spårtrafiken.Odd skrev:Ja, en BRT behöver lika mycket plats som en normal gata. Jag tror att det är 10 meter för 50 km/h och 13 meter för 70km/h (med reservation för minnesfel). Vad jag vet så tillåter inte reglerna några undantag för tex BRT. Det är nog inte ogooglebart.LÅ1 skrev:Det finns ju plats för Lidingöbanan i dag. Behöver BRT större plats? (Inte för att jag på något sätt vill förorda BRT, men rent objektivt så borde det väll finnas utrymme?)Henrik Schütz skrev:Finns ingen plats för BRT mellan Aga och Gåshaga, så är det bara.
HS
Edit, kollade och det verkar vara 7 meter för gata max 50 km/h, men det under förutsättningen att det är lågtrafikerat, vilket väl BRT kan anses vara i sammanhanget då inga andra fordon skall gå där.
Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- mamma Ulla
Re: Lidingöbanan
We Are Really Worried About You
Men lidingöbanan skall väl bli dubbelspårig? Men det kanske inte gäller hela sträckningen? Jag har följt med dåligt.Odd skrev:Ja, en BRT behöver lika mycket plats som en normal gata. Jag tror att det är 10 meter för 50 km/h och 13 meter för 70km/h (med reservation för minnesfel). Vad jag vet så tillåter inte reglerna några undantag för tex BRT. Det är nog inte ogooglebart.LÅ1 skrev:Det finns ju plats för Lidingöbanan i dag. Behöver BRT större plats? (Inte för att jag på något sätt vill förorda BRT, men rent objektivt så borde det väll finnas utrymme?)Henrik Schütz skrev:Finns ingen plats för BRT mellan Aga och Gåshaga, så är det bara.
HS
Edit, kollade och det verkar vara 7 meter för gata max 50 km/h, men det under förutsättningen att det är lågtrafikerat, vilket väl BRT kan anses vara i sammanhanget då inga andra fordon skall gå där.
I och för sig skulle väl även BRT kunna ha vissa signalreglerade sträckor "enkelspåriga", alltså inga möten?
Men renodlade BRT-banor är väl inga vägar eller gator i normal betydelse. Med rätt styrsystem så borde det inte behövas större utrymme än om man körde med tågvagnar med samma bredd!
Hittade en artikel om bussfiler på Lidingöbron under tiden då tågtrafiken är stängd.
Nu kan jag inte de lokala förhållandena, men kontentan av texten tycks vara att både bussar och bilar kommer snabbare över bron om man har en bussfil och då samtidigt en fil mindre för bilar. Då ser jag ingen anledning till att efteråt förlänga bilresenärernas restider senare genom att ge tillbaka bussfilen till dem när spårtrafiken åter öppnas. Måste var något feltänk här! Kanske är det jag som missat något?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag tror inte att det spelar någon roll för bilisterna men en väldans roll för bussresenärerna, då bilisterna nog ändå hamnar i köer på Lidingövägen längre fram. Om det inte hade varit köer redan idag så skulle ju inte busskörfältsfrågan ens ha varit uppe på dagordningen, eller?
En annan intressant grej går att läsa vid samma artikel:
En annan intressant grej går att läsa vid samma artikel:
Så, man har äntligen efter alla dessa år tänkt att sätta broklaffen i rörelse igen. På tiden.Gamla Lidingöbron ska vara öppen för gång- och cykeltrafik under renoveringstiden. När man ska testa att öppna bron kommer dock en provisorisk lösning att bli aktuell under en kort period. En tillfällig bro på drygt 50 meter förbi öppningen undersöks.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Och man räknar inte med att testkörningen skall gå så bra, om man måste anlägga en passage förbi klaffen medan man testar! Åtminstone kan man tolka texten så. Men man menar kanske att hela ombyggnaden av klaffen, med maskineri och allt, medför att bron måste stå i öppet läge under långa perioder, eller att man måste ta även gångpassagen i anspråk vid ombyggnaden.Odd skrev:Så, man har äntligen efter alla dessa år tänkt att sätta broklaffen i rörelse igen. På tiden.Gamla Lidingöbron ska vara öppen för gång- och cykeltrafik under renoveringstiden. När man ska testa att öppna bron kommer dock en provisorisk lösning att bli aktuell under en kort period. En tillfällig bro på drygt 50 meter förbi öppningen undersöks.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Jag tolkar som det senare. Det verkar ju rimligt att om man skall utföra vissa typer av arbeten så måste man göra det i öppet läge.
Kanske man skall öppna en färjeförbindelse mellan Torsvik & Ropsten under tiden?
Eller ha en speciell busslinje just mellan Torsviks Torg och Ropsten med bussar som har plats för cyklar?
Kanske man skall öppna en färjeförbindelse mellan Torsvik & Ropsten under tiden?
Eller ha en speciell busslinje just mellan Torsviks Torg och Ropsten med bussar som har plats för cyklar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Varför krångla till? Tydligen har man bestämt sig för en tillfällig bro coh det är nog det bästa. En buss eller båtlinje skulle bara förlänga restiden, speciellt för cyklister, pga av bytes- och vänttider.Odd skrev:Jag tolkar som det senare. Det verkar ju rimligt att om man skall utföra vissa typer av arbeten så måste man göra det i öppet läge.
-
Det är nog snarare så att man tvingas till det av formellt juridiska skäl. Det känns inte som en investering värd pengarna. Bron ska ju ändå ersättas av en ny inom något årtionde, så nog hade det gått att fortsätta att ha den avstängd till dess. Det ska bli kul att räkna ut vad varje framtida broöppning under brons återstående livslängd kostar i fördelat över renoveringskostnaden för klaffen.Odd skrev: Så, man har äntligen efter alla dessa år tänkt att sätta broklaffen i rörelse igen. På tiden.
LÅ1 skrev:Bil Sweden: "Superbussar i stället för Lidingöbanan"!
(Men vad skall man tro om en organisation som heter Bil Sweden? Bil Sverige eller Car Sweden borde väl vara ett par mer genomtänkta namn på organisationen! En organisation som för övrigt är rejält jävig i detta sammanhang.)
"BRT är oerhört mycket billigare."
Vill de ha krig så kan de väl få krig? Det är väl bara att göra en enkel utredning av vad BRT på Lidingö skulle kosta om det skulle få lika bra resultat som en rustad Lidingöbana? Det lär inte bli billigt...
http://www.lidingo.se/toppmeny/trafikin ... 00216.html
"Upprustningen börjar 21 juni och beräknas pågå fram till årsskiftet 2013/2014."
Ett år fel! Önsketänkande?
"Upprustningen börjar 21 juni och beräknas pågå fram till årsskiftet 2013/2014."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Eller kanske en patologisk tro på tidplaner. Numera, i konsulternas och projektens tidevarv, möter man då och då personer som i stort sett verkar vara beredda att ställa sig vid en hållplats och vänta på den spårvagn som enligt någon version av tidplanen snart borde komma...twr skrev:http://www.lidingo.se/toppmeny/trafikin ... 00216.html
Jo, fast någon så optimistisk tidsplan har väl aldrig funnits? Uppenbarligen ett skrivfel, som nu verkar vara rättat dessutom.daniel_s skrev:Eller kanske en patologisk tro på tidplaner. Numera, i konsulternas och projektens tidevarv, möter man då och då personer som i stort sett verkar vara beredda att ställa sig vid en hållplats och vänta på den spårvagn som enligt någon version av tidplanen snart borde komma...twr skrev:http://www.lidingo.se/toppmeny/trafikin ... 00216.html
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.