Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:(Som jag tjatat förr så bör spårväg och tunnelbana dela samma spår)
Och jag tror att den blandningen av trafik är att be om problem, stora problem. Tunnelbanan har ju redan problem när det är två linjer som går in på ett spår... Vi talar SL här...
SL kan kanske lägga ut det på entreprenad till någon som uppenbart klarar det? :)

Men seriöst så verkar det väl inte vara något fullständigt kaos på de spårsnuttar som delas i Alvik och förbindelsen mellan Tvärbanan och tunnelbanan vid Globen-Gullmarsplan, även om det inte körs med passagerare där.
gbd skrev:
Om man skulle bygga spår från Ropsten och i tunnel på Lidingö ända till bortom Lidingö Centrum så är det väl till och med bättre att sikta på den gamla hederliga planen att göra Bogesundslandet till en hyggligt stor förort - men bara bygga tunnelbana via Lidingö men ingen motorväg den vägen...
Är det inte bättre att förtäta kring södra banan istället, det verkar vara mycket hus i park och punkthus, än att bygga en ny förort långt ut?
Varför inte både och?
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av gbd »

Varför inte både och?
Gräv där du står. Att göra en ny sattelitförort långt bort i naturmark, kommer att vara så svårt att genomföra.
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Leif Steen »

Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:(Som jag tjatat förr så bör spårväg och tunnelbana dela samma spår)
Och jag tror att den blandningen av trafik är att be om problem, stora problem. Tunnelbanan har ju redan problem när det är två linjer som går in på ett spår... Vi talar SL här...
SL kan kanske lägga ut det på entreprenad till någon som uppenbart klarar det? :)

Men seriöst så verkar det väl inte vara något fullständigt kaos på de spårsnuttar som delas i Alvik och förbindelsen mellan Tvärbanan och tunnelbanan vid Globen-Gullmarsplan, även om det inte körs med passagerare där.
Jag tror att det spelar stor roll med eller utan passagerare. Det är inte sällan väntetid vid Östermalmstorg till exempel - och då är det samma trafikslag.

Jag vet att du brukar föreslå samtrafik mellan spårväg och tunnelbana både här och där. Jag vet inte varför man ska blanda när det går lika bra att låta bli.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av twr »

Leif Steen skrev:Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
Måhända, men det är lite sent påtänkt. Man har ju redan börjat bygga en depå för Spårväg City på Lidingö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Tagbitaren »

twr skrev:
Leif Steen skrev:Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
Måhända, men det är lite sent påtänkt. Man har ju redan börjat bygga en depå för Spårväg City på Lidingö.
Ja, depån har ju inte hunnit börja byggas ännu, och den avses ju dessutom byggas ut i etapper. I vilken utsträckning och takt cityspårvägen byggs ut mot Ropsten är väl i första hand styrt av stadsplaneringen för den delen av Norra Djurgårdsstaden. Vad Handelskammaren diskuterar eller inte diskuterar är ju ointressant i beslutshänseende, de är ju bara en åsikt bland flera.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Henrik Schütz »

Depån har i högsta grad börjat byggas, googla "byggkamera aga" om du vill se den växa fram i realtid.

HS
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av gbd »

Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
I detta förslag, hur har man tänkt att tunnelbanan ska gå över från ropsten till lidingö? i tunnel eller på bro?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av twr »

Tagbitaren skrev:
twr skrev:
Leif Steen skrev:Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
Måhända, men det är lite sent påtänkt. Man har ju redan börjat bygga en depå för Spårväg City på Lidingö.
Ja, depån har ju inte hunnit börja byggas ännu, och den avses ju dessutom byggas ut i etapper. I vilken utsträckning och takt cityspårvägen byggs ut mot Ropsten är väl i första hand styrt av stadsplaneringen för den delen av Norra Djurgårdsstaden. Vad Handelskammaren diskuterar eller inte diskuterar är ju ointressant i beslutshänseende, de är ju bara en åsikt bland flera.
Man bygger om hela banan och en ny depå för bredare vagnar, och bygger en massa dubbelspår för att klara kapaciteten. Inget av detta hade behövts om man inte planerade att koppla samman banorna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

gbd skrev:
Varför inte både och?
Gräv där du står. Att göra en ny sattelitförort långt bort i naturmark, kommer att vara så svårt att genomföra.
Restidsmässigt torde det bli ungefär samma avstånd mellan centrala Stockholm och dels expanderingsplatser längs Södra Lidingöbanan och dels en tänkt tunnelbanestation på Bogesundslandet. Kolla själv på en karta - det är närmare Ropsten-Bogesundslandet än Ropsten-Gåshaga!
Kantorn skrev:Jag vet att du brukar föreslå samtrafik mellan spårväg och tunnelbana både här och där. Jag vet inte varför man ska blanda när det går lika bra att låta bli.
Det beror förstås på hur man definerar "går lika bra". Det går garanterat inte lika bra för den som ska åka mellan Baggeby och Frihamnen. (Detta givetvis förutsatt att tunnelbana till Lidingö - rimligtvis - utesluter att också bygga en ny bro för spårväg).
gbd skrev:
Kanske blir det en helt annan lösning än det som tidigare diskuterats i olika utredningar och i tråden. Regeringens förhandlingsdelegation om tunnelbaneutbyggnad, liksom Handelskammaren i Stockholm diskuterar ett alternativ med en förlängning av tunnebanan från Ropsten till Lidingö Centrum.

En omläggning av Lidingöbanan i Södra Kungsvägen verkar ju då mycket logisk. Det skulle ju kunna ge omstigning över plattform från Tunnelbana till Lidingöbana. Utomlands där sådana lösningar finns (i Sverige råder speciella förhällanden) går spårvagnarna på en ramp från gatan ned till tunnelbanenivån. Ihopkopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan skulle i så fall bli övertalig om man inte väljer en lösning där spårvagnstrafik från Gåshaga delar på sig i Baggeby i två olika rutter.

Men allt är spekulationer i denna del, tunnelbana till Lidingö kommer inte före 2030 eller så.
I detta förslag, hur har man tänkt att tunnelbanan ska gå över från ropsten till lidingö? i tunnel eller på bro?
Det enda rimliga är väl på bro - annars skulle man behöva bygga om rätt mycket av tunnelbanan fram till Ropsten (mer eller mindre i onödan).
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Henrik Schütz »

Finns det öht någon referens till påståendet att det förhandlas om tunnelbana till lidingö i samma paket som tunnelbana till nacka. Jag läser det mesta om dylika frågor, och har inte sett det påståendet någon annan stans.

Tunnelbana till lidingö centrum har en marginell koppling till lidingöbanan, att låta två banor löpa parallellt någon kilometer för att sedan i båda ändar ta varsin väg är inget dramatiskt, tex löper grön och röd linje jänte varandra mellan gamla stan och slussen.

Och vad handelskammaren anser är inte relevant, dom känner inte ens till den ombyggnad med nya vagnar som nu genomförs på lidingöbanan.

HS
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Finns det öht någon referens till påståendet att det förhandlas om tunnelbana till lidingö i samma paket som tunnelbana till nacka. Jag läser det mesta om dylika frågor, och har inte sett det påståendet någon annan stans.

Tunnelbana till lidingö centrum har en marginell koppling till lidingöbanan, att låta två banor löpa parallellt någon kilometer för att sedan i båda ändar ta varsin väg är inget dramatiskt, tex löper grön och röd linje jänte varandra mellan gamla stan och slussen.
Hur ser kostnaden ut för att bygga en tvåspårig v.s. en fyrspårig bro?
Henrik Schütz skrev:Och vad handelskammaren anser är inte relevant, dom känner inte ens till den ombyggnad med nya vagnar som nu genomförs på lidingöbanan.
:wink:
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:(Som jag tjatat förr så bör spårväg och tunnelbana dela samma spår)
Och jag tror att den blandningen av trafik är att be om problem, stora problem. Tunnelbanan har ju redan problem när det är två linjer som går in på ett spår... Vi talar SL här...
SL kan kanske lägga ut det på entreprenad till någon som uppenbart klarar det? :)

Men seriöst så verkar det väl inte vara något fullständigt kaos på de spårsnuttar som delas i Alvik och förbindelsen mellan Tvärbanan och tunnelbanan vid Globen-Gullmarsplan, även om det inte körs med passagerare där.
Mellan Globen och Gullmarsplan kör man på helt separata banor med staket emellan, det är ingen skillnad på det som att lägga en väg bredvid tunnelbanan som till exempel längs Drottningholmsvägen vid Kristineberg och över Tranebergsbron. Det finns ett övergångsspår, men det används väldigt sällan och inte när det är rusningstrafik.

I Alvik går Tvärbanan flera meter under tunnelbanan på tvärs med denna, inga kontakter där. Mellan Nockebybanan och tunnelbanan finns bara förbindelsespår och ca 200 meter gemensamt depåspår - som tidvis använda av trafikanttomma tåg när man tidvis vänder tunneltåg där. Samtidigt är det inte så att spårvagnarna går där regelbundet under dagen (dvs 10-minuterstrafik under längre tider) utan bara när man utökar eller minskar vagnutsättningen under trafikdagen. Det finns i Stockholm ingen plats där man kör reguljär personbärande trafik på samma spår ens en enda meter, än mindre en kilometer eller mer som du spekulerar om över Värtan.

Jag kan ej heller komma på någon annanstans i världen där tunnelbana och spårväg körs i personbärande trafik på samma spårpar (utom Amsterdam tidigare - men då bara med höggolvsvagnar). Där man byggt med premetrobanor innan man övergått till tunnelbana så har man alltid stoppat driften under det man byggt om det sista innan man dragit igång tunnelbanetrafiken.

På några ställen har man växlat mellan strömsko och strömavtagare på vissa sträckor. Men även där bara med höggolvsvagnar (Rotterdam och som ovan nämnt tidigare i Amsterdam).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Christer J skrev: Jag kan ej heller komma på någon annanstans i världen där tunnelbana och spårväg körs i personbärande trafik på samma spårpar (utom Amsterdam tidigare - men då bara med höggolvsvagnar). Där man byggt med premetrobanor innan man övergått till tunnelbana så har man alltid stoppat driften under det man byggt om det sista innan man dragit igång tunnelbanetrafiken.
Det beror ju helt och hållet på hur man definierar tunnelbana. I Düsseldorf använder det som kallas tunnelbanelinjer samma spår som spårvagnslinjerna på vissa ställen. Deras tunnelbana är dock ganska spårvägslik och kan angöra både låg- och högplattformar.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Christer J »

Magnus Ahltorp skrev:
Christer J skrev: Jag kan ej heller komma på någon annanstans i världen där tunnelbana och spårväg körs i personbärande trafik på samma spårpar (utom Amsterdam tidigare - men då bara med höggolvsvagnar). Där man byggt med premetrobanor innan man övergått till tunnelbana så har man alltid stoppat driften under det man byggt om det sista innan man dragit igång tunnelbanetrafiken.
Det beror ju helt och hållet på hur man definierar tunnelbana. I Düsseldorf använder det som kallas tunnelbanelinjer samma spår som spårvagnslinjerna på vissa ställen. Deras tunnelbana är dock ganska spårvägslik och kan angöra både låg- och högplattformar.
Just så, och då är det premetro som man har. Ett rätt vanligt sätt att bygga på i många tyska städer sedan 1970-talet. Tanken var att man skulle omvandla trafiken till Stadtbahn som i praktiken innebär lättunnelbana eller Light Rail som engelsmännen kallar det. Då var det inte tal om låggolvsvagnar, så de flesta systemen byggdes för att i slutändan trafikeras med höggolvsvagnar. De enda som i slutändan fullföljde detta helt ut har väl varit Stuttgart, Hannover och Frankfurt. Övriga har stannat halvvägs till mål och bytt inriktning till låggolv och mer körande på ytan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

Tyskarna är ju annars rätt bra på att dela spår mellan spårvagnar och järnvägståg. Kan det funka så bör det gå att dela spår mellan tunneltåg och spårvagnar, t.ex. säkerhetsproblemen (krocksäkerhet med olika "ramhöjd" o.s.v.) torde vara rätt likvärdiga.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Tyskarna är ju annars rätt bra på att dela spår mellan spårvagnar och järnvägståg. Kan det funka så bör det gå att dela spår mellan tunneltåg och spårvagnar, t.ex. säkerhetsproblemen (krocksäkerhet med olika "ramhöjd" o.s.v.) torde vara rätt likvärdiga.
Ett problem är stationernas utformning. Ett annat tidtabellshållningen. Spårvagnarna fastnar i (yt-)trafiken och kan inte passas in mellan T-banetågen så lätt. I ett sådant system så måste, eller i alla fall bör, T-banetågen prioriteras. Blir ytterst störningskänsligt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Kantorn »

Jag har ännu inte förstått varför?
Först gröna linjen över Tranebergwbron (om jag inte minns fel).
Sedan någon abrovinsch vid Hammarbydepån (dito).
Och nu över Lidingöbron.

Eftersom det egentligen inte finns någon anledning att blanda Tunnelbana med annat trafikslag så vet jag inte varför du tar upp detta hela tiden... Det verkar som om det bara "vore diggabelt att testa".

Rent teoretiskt kanske det skulle fungera, men att lägga en strikt tidtabell för tunnelbana och en störningsflexivel tidtabell för spårväg på samma spår, det tror jag är omöjligt. Att det fungerar för tåg och spårvagn - kan det ha med turtätheten att göra?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
M_M skrev:Tyskarna är ju annars rätt bra på att dela spår mellan spårvagnar och järnvägståg. Kan det funka så bör det gå att dela spår mellan tunneltåg och spårvagnar, t.ex. säkerhetsproblemen (krocksäkerhet med olika "ramhöjd" o.s.v.) torde vara rätt likvärdiga.
Ett problem är stationernas utformning. Ett annat tidtabellshållningen. Spårvagnarna fastnar i (yt-)trafiken och kan inte passas in mellan T-banetågen så lätt. I ett sådant system så måste, eller i alla fall bör, T-banetågen prioriteras. Blir ytterst störningskänsligt!
Frågan gäller alltså mestadels/bara sträcka utan station. Vad gäller tidtabellen så har man i Ropsten-Lidingöfallet ändå problemet att spårvagnarna bör passa tunneltågens tider oavsett om de delar spår eller inte, och man kommer ha dubbelspårigt spår på Spårväg City och delvis enkelspår på Lidingöbanan.

Dessutom undrar jag om det verkligen är ett så stort problem? Eftersom tunnelbanan till Ropsten är en gren så kan det rimligtvis aldrig bli fråga om tätare trafik än säg maximalt ett tåg omkring var fjärde minut. 30 tåg per timme på tunnelbanan är tilltaget med en liten smula marginaler för att hela trafiken inte ska haverera så fort någon nyser, ungefär. Fordon som vid förseningar inväntar andra fordon behöver däremot inte också invänta en sådan marginal innan de kan köra bakom föregående fordon. På en gemensam spårsträcka så lär det väl röra sig om kanske 1 - 1½ minut innan ett fordon kan köra på sträckan efter att föregående fordon kört på sträckan, varpå en (mer)försening på sin höjd blir just 1 - 1½ minut. I Lidingöfallet skulle det dessutom vara så att man ändå rimligtvis i första hand vill att det ska föreligga anslutning dels för resor från röda banan till Gåshaga och dels från Gåshaga till röda banan, och då torde ändå spårvagnar (med de utökade mängderna dubbelspår vid de redan påbörjade ombyggnaderna ihop med trådens omdragning via Lidingö Centrum) invänta ett tunneltåg som bara är max 1½ minut försenat, och på samma sätt så skulle ett tunneltåg påväg in mot centrum antingen invänta spårvagn några sekunder eller så skulle förbindelsen ändå vara bruten (och då blir merförseningen av spårvagnen mindre än 1-1½ minuter eftersom den ändå var sen nog att förbindelsen brutits) och den tiden lär man ändå köra in på Spårväg City.
Kantorn skrev:Jag har ännu inte förstått varför?
Först gröna linjen över Tranebergwbron (om jag inte minns fel).
Sedan någon abrovinsch vid Hammarbydepån (dito).
Och nu över Lidingöbron.
Jag minns faktiskt inte diskussionerna kring Tranebergsbron och inte heller vad som diskuterades kring Hammarbydepån.
Kantorn skrev:Eftersom det egentligen inte finns någon anledning att blanda Tunnelbana med annat trafikslag så vet jag inte varför du tar upp detta hela tiden... Det verkar som om det bara "vore diggabelt att testa".

Rent teoretiskt kanske det skulle fungera, men att lägga en strikt tidtabell för tunnelbana och en störningsflexivel tidtabell för spårväg på samma spår, det tror jag är omöjligt. Att det fungerar för tåg och spårvagn - kan det ha med turtätheten att göra?
Poägen skulle alltså vara att man med en investering av endast en ny dubbelspårig bro skulle dels kunna förlänga tunnelbanan till Lidingö C och dessutom knyta samman Lidingöbanan med Spårväg City. Poängerna med tunnelbana till Lidingö C är dels givetvis att ge direktresor till (lilla) Lidingö C, dels att i princip all busstrafik skulle kunna plockas bort från Lidingöbron, dels att busstrafiken då skulle kunna bestå av kopplade linjer som passerar Lidingö C på mitten (vilket dels leder till fler möjligheter till direktresor inom Lidingö och dels leder till att det inte behövs så stor bussterminal vid Lidingö C), dels skulle även Lidingöbanan nå Lidingö C, och (kanske mest långsökta poängen) dels skulle detta kunna vara ett första steg till det som diskuterats i annan tråd i form av att göra förort av Bogesundslandet.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Idéstudie för Lidingöbanan via Lidingö centrum

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Kantorn skrev:Jag har ännu inte förstått varför?
Först gröna linjen över Tranebergwbron (om jag inte minns fel).
Sedan någon abrovinsch vid Hammarbydepån (dito).
Och nu över Lidingöbron.
Jag minns faktiskt inte diskussionerna kring Tranebergsbron och inte heller vad som diskuterades kring Hammarbydepån.
Mittåt. Jag minns fel. Jag har läst om detta på forum någonstans. Men jag sökte på dig och "spårväg" "tunnelbana" och hittade inte inlägget. Så antingen har jag drömt, eller så var det någon annan.
M_M skrev:Poängen skulle alltså vara att man med en investering av endast en ny dubbelspårig bro skulle dels kunna förlänga tunnelbanan till Lidingö C och dessutom knyta samman Lidingöbanan med Spårväg City. Poängerna med tunnelbana till Lidingö C är dels givetvis att ge direktresor till (lilla) Lidingö C, dels att i princip all busstrafik skulle kunna plockas bort från Lidingöbron, dels att busstrafiken då skulle kunna bestå av kopplade linjer som passerar Lidingö C på mitten (vilket dels leder till fler möjligheter till direktresor inom Lidingö och dels leder till att det inte behövs så stor bussterminal vid Lidingö C), dels skulle även Lidingöbanan nå Lidingö C, och (kanske mest långsökta poängen) dels skulle detta kunna vara ett första steg till det som diskuterats i annan tråd i form av att göra förort av Bogesundslandet.
Jag tror att om man gjorde fyra spår på bron i stället för två så skulle rätt mycket vara vunnet. Ponera att man gör som du säger. Jag tror det blir problem med tidhållningen - men vi säger att det inte blir det. Vad händer den gången då det faktiskt - mot all förmodan - byggs ut till Bogesundslandet? Och även (nuvarande) Ropstenslinjen "kräver" tre-fyraminuterstrafik. Då får inte spårvagnarna plats. Bygger man en bro till då? Skulle inte tro det. Och Lidingöbanan läggs ner.

Men jag tycker ändock att man borde vänta med tunnelbaneplanerna tills det faktiskt finns något behov. Jag tror att det känslomässigt är lättare att bygga en ny bro till tunnelbana än till spårväg. Men nu finns inget underlag för tunnelbana, då bygger man ny spårvägsbro.
Dessutom - "med en investering av endast en ny dubbelspårig bro" - hade det varit det så hade nog tunnelbanan varit på Lidingö. Jag tror det krävs lite sprängande och byggande på själva ön också ;)
Professionell tyckare
Skriv svar