Ny bro för Lidingöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
När inte Henrik kan hålla ordning i tråden får jag göra det. Tråden handlar om hur man bäst utformar en broförbindelse för Lidingöbanan. Debatten om T-banan ska dras ut till Lidingö har pågått i det här forumet i 8 år (minst) och den är så genomtröskad att den befattar jag mig inte med längre, även om en del som inte varit med så länge här tycker att deras argument är nya och fräscha. Den diskussionen får hållas i en egen tråd, om det nu finns något reellt intresse av att utbyta åsikter.
Som avslutning kan jag säga att jag hoppas alla inser att T-banan och Lidingöbanan är omsesidigt uteslutande. Allt annat är önsketänkande och fria fantasier.
Som avslutning kan jag säga att jag hoppas alla inser att T-banan och Lidingöbanan är omsesidigt uteslutande. Allt annat är önsketänkande och fria fantasier.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Brobygge som brobygge, ska T-banan dras ut till Lidingö så torde detta vara det ultimata tillfället.MWE skrev:När inte Henrik kan hålla ordning i tråden får jag göra det. Tråden handlar om hur man bäst utformar en broförbindelse för Lidingöbanan. Debatten om T-banan ska dras ut till Lidingö har pågått i det här forumet i 8 år (minst) och den är så genomtröskad att den befattar jag mig inte med längre, även om en del som inte varit med så länge här tycker att deras argument är nya och fräscha. Den diskussionen får hållas i en egen tråd, om det nu finns något reellt intresse av att utbyta åsikter.
Hur motiverar du detta påstående?MWE skrev:Som avslutning kan jag säga att jag hoppas alla inser att T-banan och Lidingöbanan är omsesidigt uteslutande. Allt annat är önsketänkande och fria fantasier.
Redigerat:
Är det praktiska, politiska, opinionsmässiga, ekonomiska och/eller tekniska skäl?
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Ja, det kan du tycka, men några planer på att dra ut t-banan till Lidingö, eller ens diskussioner (och då menar jag bland politiska beslutsfattare) om detta existerar inte, annat än möjligen här.M_M skrev:Brobygge som brobygge, ska T-banan dras ut till Lidingö så torde detta vara det ultimata tillfället.MWE skrev:När inte Henrik kan hålla ordning i tråden får jag göra det. Tråden handlar om hur man bäst utformar en broförbindelse för Lidingöbanan. Debatten om T-banan ska dras ut till Lidingö har pågått i det här forumet i 8 år (minst) och den är så genomtröskad att den befattar jag mig inte med längre, även om en del som inte varit med så länge här tycker att deras argument är nya och fräscha. Den diskussionen får hållas i en egen tråd, om det nu finns något reellt intresse av att utbyta åsikter.
Hur motiverar du detta påstående?MWE skrev:Som avslutning kan jag säga att jag hoppas alla inser att T-banan och Lidingöbanan är omsesidigt uteslutande. Allt annat är önsketänkande och fria fantasier.
Redigerat:
Är det praktiska, politiska, opinionsmässiga, ekonomiska och/eller tekniska skäl?
Det där har vi skrivit om massor med gånger, både här och i andra trådar. Det är som Dundee säger: det finns inte trafikunderlag på Lidingö som motiverar att man investerar 0,5 - 1 Miljarder kr. på en moderniserad Lidingöbana och 2 Miljarder kr. på att dra t-banan till Lidingö centrum. Man blir tvungen att välja, sirru.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Nog torde väl merparten av kostnaderna stå för överlappande gemensamt nyttjningsbara delar i form av bron med spåren fram till Lidingö Centrum?MWE skrev:Ja, det kan du tycka, men några planer på att dra ut t-banan till Lidingö, eller ens diskussioner (och då menar jag bland politiska beslutsfattare) om detta existerar inte, annat än möjligen här.
Det där har vi skrivit om massor med gånger, både här och i andra trådar. Det är som Dundee säger: det finns inte trafikunderlag på Lidingö som motiverar att man investerar 0,5 - 1 Miljarder kr. på en moderniserad Lidingöbana och 2 Miljarder kr. på att dra t-banan till Lidingö centrum. Man blir tvungen att välja, sirru.
Kan det verkligen kosta 0,5-1 miljarder för just att dra om Lidingöbanan till Lidingö C och bygga spårvägsramper för att ansluta på en "tunnelbanebro" i Ropsten?
Eller ingår nedläggning av Lidingöbanan som "motscenario" här på något sätt?
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Det är den enda befolkningskoncentrationen på Lidingö som inte betjänas av Lidingöbanan. Nu tycker jag nog inte att det är lämpligt att dra tunnelbana till Lidingö ändå, men om det ska göras är det enda rimliga att dra den till Näset (förbi Lidingö centrum).Henrik Schütz skrev:Vari ligger det rimliga i en tunnelbanestation under Näset?
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Magnus Ahltorp skrev:Det är den enda befolkningskoncentrationen på Lidingö som inte betjänas av Lidingöbanan. Nu tycker jag nog inte att det är lämpligt att dra tunnelbana till Lidingö ändå, men om det ska göras är det enda rimliga att dra den till Näset (förbi Lidingö centrum).Henrik Schütz skrev:Vari ligger det rimliga i en tunnelbanestation under Näset?
Näset har 2 834 invånare, knappast tillräckligt för att motivera tunnelbana...Men med en förlängning till Sticklinge däremot så kompenseras det med ca 2000 boende till...
osså fortsätter vi till Vaxholm...

Förstår inte ö h t varför det skall finnas tunnelbana på Lidingö

Verkar ha blivit någon fix idé numera att alla kommuner skall ha tunnelbana...
Bygg tunnelbanan till Nacka och Orminge (och gärna vidare till Gustavsberg-Hemmesta), där finns det underlag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Med en expoatering och T-bana till bogesundslandet är det motiverat med en T-station på Lidingö, annars inte.roggek skrev:Magnus Ahltorp skrev:Det är den enda befolkningskoncentrationen på Lidingö som inte betjänas av Lidingöbanan. Nu tycker jag nog inte att det är lämpligt att dra tunnelbana till Lidingö ändå, men om det ska göras är det enda rimliga att dra den till Näset (förbi Lidingö centrum).Henrik Schütz skrev:Vari ligger det rimliga i en tunnelbanestation under Näset?
Näset har 2 834 invånare, knappast tillräckligt för att motivera tunnelbana...Men med en förlängning till Sticklinge däremot så kompenseras det med ca 2000 boende till...
osså fortsätter vi till Vaxholm...
Förstår inte ö h t varför det skall finnas tunnelbana på Lidingö.
Verkar ha blivit någon fix idé numera att alla kommuner skall ha tunnelbana...
Bygg tunnelbanan till Nacka och Orminge (och gärna vidare till Gustavsberg-Hemmesta), där finns det underlag...
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Bogesundslandet som på mitten av 1960-talet var planerat att bebyggas med bostäder (planer som senare skrinlades), har av Vaxholms kommun i slutet på 2000-talet föreslagits att bli ett naturreservat. Å då vete katten om det går att dra tunnelbana dit...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Varför skulle Sticklinge med 2000 boende vara skäl att förlänga banan från Näset när 2834 invånare inte skäl för att förlänga från Lidingö centrum? Näset har en koncentrerad bebyggelse som passar utmärkt för tunnelbana. Mina siffror är lite gamla (från 2002), men de säger 2789 boende i Näset, varav 2706 i flerbostadshus, många av dem dessutom rejält höga. Sticklinge (som verkar vara ha en annan avgränsning än du pratar om) hade 3129 med bara 420 i flerbostadshus. Knappast någon ideal tunnelbanemiljö.roggek skrev:Näset har 2 834 invånare, knappast tillräckligt för att motivera tunnelbana...Men med en förlängning till Sticklinge däremot så kompenseras det med ca 2000 boende till...Magnus Ahltorp skrev:Det är den enda befolkningskoncentrationen på Lidingö som inte betjänas av Lidingöbanan. Nu tycker jag nog inte att det är lämpligt att dra tunnelbana till Lidingö ändå, men om det ska göras är det enda rimliga att dra den till Näset (förbi Lidingö centrum).Henrik Schütz skrev:Vari ligger det rimliga i en tunnelbanestation under Näset?
osså fortsätter vi till Vaxholm...![]()
Fortfarande gäller det jag skrivit ovan: "Nu tycker jag nog inte att det är lämpligt att dra tunnelbana till Lidingö". Det enda jag argumenterar mot är att dra tunnelbana till Lidingö centrum och sluta där. Det låter för mig ganska meningslöst. För mig är en bra Lidingöbana det bästa för Lidingö, eftersom alla befolkningscentra utom Näset ligger längs den banan.roggek skrev: Förstår inte ö h t varför det skall finnas tunnelbana på Lidingö.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Själva bron behöver sannolikt ändå byggas, oavsett om den byggs för tunnelbana och/eller spårväg.Lennart Petersen skrev:Med en expoatering och T-bana till bogesundslandet är det motiverat med en T-station på Lidingö, annars inte.
Den extra körsträckan = driftkostnaden för att köra till Lidingö kan kanske kompenseras genom att varannat av dagens Ropstentåg vänder på Lidingö och varannat vänder redan vid Gärdet om det inte finns resandeunderlag för att köra alla tåg hela sträckan.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Jag vet inte, men nåt säger mig att tunnelbana till Lidingö C är ett sätt att få färre att åka kollektivt. Eftersom Lidingöbanan troligen kommer på undantag och läggs ned försvinner de resande från den. Till buss för att åka till den lite närmre tunnelbanestationen? HAHAHA! Nej, till bil. Och övriga Lidingöbor kommer knappast att åka mer buss/tunnelbana för att bytet flyttas.
Professionell tyckare
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Kom på en utopitanke som jag inte vet om den är bra eller inte... Om Orminge får T-bana så kan man bygga en ny spårvägsbro - rejält hög så den klarar Finlandsfärjor - eller dito tunnel från Gåshaga till Hasseludden och vidare till Orminge. Häpp - ett nytt Saltsjö-Mälar-snitt (fast inte där det behövs i och för sig...)
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Trafikunderlaget skulle nog inte vara så mycket mer än lokalt Lidingö-Orminge och det motiverar nog ingen sådan anläggning i miljardklassen tyvärr.Kantorn skrev:Kom på en utopitanke som jag inte vet om den är bra eller inte... Om Orminge får T-bana så kan man bygga en ny spårvägsbro - rejält hög så den klarar Finlandsfärjor - eller dito tunnel från Gåshaga till Hasseludden och vidare till Orminge. Häpp - ett nytt Saltsjö-Mälar-snitt (fast inte där det behövs i och för sig...)
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Nej, det är just det. Möjligen Lidingö - Värmdö i sin helhet (med byte till buss i Orminge). Men det motvierar nog knappast mer än två-tre turer dagligen eller nåt...Lennart Petersen skrev:Trafikunderlaget skulle nog inte vara så mycket mer än lokalt Lidingö-Orminge och det motiverar nog ingen sådan anläggning i miljardklassen tyvärr.Kantorn skrev:Kom på en utopitanke som jag inte vet om den är bra eller inte... Om Orminge får T-bana så kan man bygga en ny spårvägsbro - rejält hög så den klarar Finlandsfärjor - eller dito tunnel från Gåshaga till Hasseludden och vidare till Orminge. Häpp - ett nytt Saltsjö-Mälar-snitt (fast inte där det behövs i och för sig...)
Professionell tyckare
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
En förbindelse mellan Lidingö och Nacka, på lämplig plats, skulle naturligtvis i sig skapa ett större underlag än vad som är dagens resandebehov. En lidingöbo skulle kunna jobba i Nacka och en nackabo i (eller på) Lidingö. Men även med hänsyn till detta så är kostnaderna förmodligen skyhögt över vad som är rimligt.
Man får inte glömma att nya förbindelser har en stor påverkan på resandemönster och olika etableringar på lång sikt.
(Det är väl det som många är rädda för när det gäller förbifarten. Att den skall medföra utspridda, ytineffektiva och biltäta villaområden och utspridda förorter och "köplador" i stället för en tät, miljövänlig, och kanske trevligare, stad med kortare avstånd.)
Man får inte glömma att nya förbindelser har en stor påverkan på resandemönster och olika etableringar på lång sikt.
(Det är väl det som många är rädda för när det gäller förbifarten. Att den skall medföra utspridda, ytineffektiva och biltäta villaområden och utspridda förorter och "köplador" i stället för en tät, miljövänlig, och kanske trevligare, stad med kortare avstånd.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Som jag lovade i det här inlägget så har jag tagit bort ett inlägg där citatet var fel.
Jourhavande forummoderator.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Ja, både spårväg och tunnelbana mellan Lidingö och Ropsten verkar väl inte troligt. Då måste Lidingöbanan dras till Lidingö centrum, och då kanske det slutar med att man lägger ned den. Så jag tror att din analys är riktig.Kantorn skrev:Jag vet inte, men nåt säger mig att tunnelbana till Lidingö C är ett sätt att få färre att åka kollektivt. Eftersom Lidingöbanan troligen kommer på undantag och läggs ned försvinner de resande från den. Till buss för att åka till den lite närmre tunnelbanestationen? HAHAHA! Nej, till bil. Och övriga Lidingöbor kommer knappast att åka mer buss/tunnelbana för att bytet flyttas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
Bytet buss-tunnelbana kan göras klart smidigare!Kantorn skrev:Jag vet inte, men nåt säger mig att tunnelbana till Lidingö C är ett sätt att få färre att åka kollektivt. Eftersom Lidingöbanan troligen kommer på undantag och läggs ned försvinner de resande från den. Till buss för att åka till den lite närmre tunnelbanestationen? HAHAHA! Nej, till bil. Och övriga Lidingöbor kommer knappast att åka mer buss/tunnelbana för att bytet flyttas.
Vad sägs om att definera ett spår på en tvåspårig säck som "normalspåret" och längs hela plattformen på väl valdra platser ha spärrar och på andra sidan spärrarna busshållplatser för de anslutande busslinjerna. På eftermiddagen skulle man till och med kunna låta spärrarna stå öppna, de flesta byter ändå från tunnelbana till buss då antar jag.
Ja, och det finns en stor poäng i att skapa helt nya länkar där man endast kan resa miljövänligt med eldriven kollektivtrafik!LÅ1 skrev:En förbindelse mellan Lidingö och Nacka, på lämplig plats, skulle naturligtvis i sig skapa ett större underlag än vad som är dagens resandebehov. En lidingöbo skulle kunna jobba i Nacka och en nackabo i (eller på) Lidingö. Men även med hänsyn till detta så är kostnaderna förmodligen skyhögt över vad som är rimligt.
Man får inte glömma att nya förbindelser har en stor påverkan på resandemönster och olika etableringar på lång sikt.
(Det är väl det som många är rädda för när det gäller förbifarten. Att den skall medföra utspridda, ytineffektiva och biltäta villaområden och utspridda förorter och "köplador" i stället för en tät, miljövänlig, och kanske trevligare, stad med kortare avstånd.)
Min kristallkula säger att förr eller senare så har såpass många tröttnat på storstädernas bostadsbrist att det tvingas fram bebyggelse i nuvarande skogsområden, och då kan det plötsligt bli rejält underlag för en länk Lidingö-Nacka.
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
En sådan länk kan komma till ganska snabbt nämligen med sjötrafik. Lite yrvaket har man i Stockholm upptäckt att det finns en massa vattenytor och möjligheter till sjötransporter. Några finns redan och fler är under övervägande.M_M skrev:Bytet buss-tunnelbana kan göras klart smidigare!Kantorn skrev:Jag vet inte, men nåt säger mig att tunnelbana till Lidingö C är ett sätt att få färre att åka kollektivt. Eftersom Lidingöbanan troligen kommer på undantag och läggs ned försvinner de resande från den. Till buss för att åka till den lite närmre tunnelbanestationen? HAHAHA! Nej, till bil. Och övriga Lidingöbor kommer knappast att åka mer buss/tunnelbana för att bytet flyttas.
Vad sägs om att definera ett spår på en tvåspårig säck som "normalspåret" och längs hela plattformen på väl valdra platser ha spärrar och på andra sidan spärrarna busshållplatser för de anslutande busslinjerna. På eftermiddagen skulle man till och med kunna låta spärrarna stå öppna, de flesta byter ändå från tunnelbana till buss då antar jag.
Ja, och det finns en stor poäng i att skapa helt nya länkar där man endast kan resa miljövänligt med eldriven kollektivtrafik!LÅ1 skrev:En förbindelse mellan Lidingö och Nacka, på lämplig plats, skulle naturligtvis i sig skapa ett större underlag än vad som är dagens resandebehov. En lidingöbo skulle kunna jobba i Nacka och en nackabo i (eller på) Lidingö. Men även med hänsyn till detta så är kostnaderna förmodligen skyhögt över vad som är rimligt.
Man får inte glömma att nya förbindelser har en stor påverkan på resandemönster och olika etableringar på lång sikt.
(Det är väl det som många är rädda för när det gäller förbifarten. Att den skall medföra utspridda, ytineffektiva och biltäta villaområden och utspridda förorter och "köplador" i stället för en tät, miljövänlig, och kanske trevligare, stad med kortare avstånd.)
Min kristallkula säger att förr eller senare så har såpass många tröttnat på storstädernas bostadsbrist att det tvingas fram bebyggelse i nuvarande skogsområden, och då kan det plötsligt bli rejält underlag för en länk Lidingö-Nacka.
En spårförbindelse Lidingö-Nacka/Värmdö ligger på flera miljarder så det är något som kan tänkas i en avlägsen framtid men båt kan vi få i morgon.
-
- Inlägg: 3199
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Ny bro för Lidingöbanan?
En sådan länk kan komma till ganska snabbt nämligen med sjötrafik. Lite yrvaket har man i Stockholm upptäckt att det finns en massa vattenytor och möjligheter till sjötransporter. Några finns redan och fler är under övervägande.M_M skrev:Bytet buss-tunnelbana kan göras klart smidigare!Kantorn skrev:Jag vet inte, men nåt säger mig att tunnelbana till Lidingö C är ett sätt att få färre att åka kollektivt. Eftersom Lidingöbanan troligen kommer på undantag och läggs ned försvinner de resande från den. Till buss för att åka till den lite närmre tunnelbanestationen? HAHAHA! Nej, till bil. Och övriga Lidingöbor kommer knappast att åka mer buss/tunnelbana för att bytet flyttas.
Vad sägs om att definera ett spår på en tvåspårig säck som "normalspåret" och längs hela plattformen på väl valdra platser ha spärrar och på andra sidan spärrarna busshållplatser för de anslutande busslinjerna. På eftermiddagen skulle man till och med kunna låta spärrarna stå öppna, de flesta byter ändå från tunnelbana till buss då antar jag.
Ja, och det finns en stor poäng i att skapa helt nya länkar där man endast kan resa miljövänligt med eldriven kollektivtrafik!LÅ1 skrev:En förbindelse mellan Lidingö och Nacka, på lämplig plats, skulle naturligtvis i sig skapa ett större underlag än vad som är dagens resandebehov. En lidingöbo skulle kunna jobba i Nacka och en nackabo i (eller på) Lidingö. Men även med hänsyn till detta så är kostnaderna förmodligen skyhögt över vad som är rimligt.
Man får inte glömma att nya förbindelser har en stor påverkan på resandemönster och olika etableringar på lång sikt.
(Det är väl det som många är rädda för när det gäller förbifarten. Att den skall medföra utspridda, ytineffektiva och biltäta villaområden och utspridda förorter och "köplador" i stället för en tät, miljövänlig, och kanske trevligare, stad med kortare avstånd.)
Min kristallkula säger att förr eller senare så har såpass många tröttnat på storstädernas bostadsbrist att det tvingas fram bebyggelse i nuvarande skogsområden, och då kan det plötsligt bli rejält underlag för en länk Lidingö-Nacka.
En spårförbindelse Lidingö-Nacka/Värmdö ligger på flera miljarder så det är något som kan tänkas i en avlägsen framtid men båt kan vi få i morgon.