Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
spårlasse skrev:Sedan har väl också pendeltågen fungerat något bättre, sysselsättningsgraden ökat rätt kraftigt och likaså bensinpriset. Sådant som brukar vara gynnsamt för kollektivtrafikutvecklingen!
Yeha, right...
Ett litet påpekande. Andelen arbetslösa och sysselsättningsgrad är inte det samma. Sedan är det rätt i sak att denna legat rätt stabilt rätt länge.
twr
Inlägg: 9305
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av Henrik Schütz »

Rätt bedrövlig läsning. Märsta Cst kommer ta två minuter längre än med X1, bättre acceleration, och höjda hastigheter ledde till längre restider. Det var gott om tid med X1, vill jag minnas, med X60 var det jättegott om tid.

HS
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av spårlasse »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
spårlasse skrev:Sedan har väl också pendeltågen fungerat något bättre, sysselsättningsgraden ökat rätt kraftigt och likaså bensinpriset. Sådant som brukar vara gynnsamt för kollektivtrafikutvecklingen!
Yeha, right...
Ett litet påpekande. Andelen arbetslösa och sysselsättningsgrad är inte det samma. Sedan är det rätt i sak att denna legat rätt stabilt rätt länge.
får väl förtydliga mig också, sysslesättningen ökade mer än befolkningen i år och i Stockholm har det varit en tendens under flera år. Men grad kanske var fel bedömning; det är också en effekt av regionförstoring.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av spårlasse »

Henrik Schütz skrev:Rätt bedrövlig läsning. Märsta Cst kommer ta två minuter längre än med X1, bättre acceleration, och höjda hastigheter ledde till längre restider. Det var gott om tid med X1, vill jag minnas, med X60 var det jättegott om tid.

HS
Fast det är ju X60 man skall köra med - och som jag ser det är det snarare egentligen av "tidtabellstekniska skäl", än av fordonrelaterade dito. För som du skriver, några större problem med tidspassning finns ju inte.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av heasm »

AEX och SL verkar nu vara överens. http://www.dn.se/sthlm/125-kronor-for-a ... ll-arlanda

75:- kommer det att kosta att stiga av/på vid Arlanda eller 300:- extra/månad om man arbetar där och åker på månadskort. De här priserna borde konkurrera allvarligt med Arlanda Express och flygbussarna.

Vad kommer det att kosta att åka till Uppsala? Blir det något tillägg som det är till Gnesta och Bålsta?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7524
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
DN skrev:Den 9 december startar pendeltågstrafiken från Älvsjö – och ibland Tumba – till Uppsala via Arlanda.
DN glömde en liten detalj. Morgontågåen kommer även fortsättningsvis att köra förbi Älvsjö, Årstaberg och Södra som tjänstetåg. Dvs utgå från Cst. Denna lilla detalj gör att tågen även fortsättningsvis blir oanvändbara för alla som bor söder om Cst och skall med tidigt morgonflyg. Tex de allra flesta charterresenärer från denna del av staden.
Bortsett att man faktiskt kan ta pendeltåg till Stockholm C och sedan byta. Och åka på samma kort, i stället för att byta till AEX. Så oanvändbara är rätt mycket överdrift. Att dra ut två väskor var på plattformen, vänta max en kvart och tillbaka in på det "rätta" tåget tror jag faktiskt att de flesta klarar av. Det är lättare än att hasa dem till AEX.
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9305
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av twr »

Inge skrev:
DN skrev:Den 9 december startar pendeltågstrafiken från Älvsjö – och ibland Tumba – till Uppsala via Arlanda.
DN glömde en liten detalj. Morgontågåen kommer även fortsättningsvis att köra förbi Älvsjö, Årstaberg och Södra som tjänstetåg. Dvs utgå från Cst. Denna lilla detalj gör att tågen även fortsättningsvis blir oanvändbara för alla som bor söder om Cst och skall med tidigt morgonflyg. Tex de allra flesta charterresenärer från denna del av staden.
Har du någon källa på det? Det har väl länge sagts att linjen ska starta i Älvsjö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9305
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Kantorn skrev: Bortsett att man faktiskt kan ta pendeltåg till Stockholm C och sedan byta. Och åka på samma kort, i stället för att byta till AEX. Så oanvändbara är rätt mycket överdrift. Att dra ut två väskor var på plattformen, vänta max en kvart och tillbaka in på det "rätta" tåget tror jag faktiskt att de flesta klarar av. Det är lättare än att hasa dem till AEX.
Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.
Menar du alltså att de första avgångarna på morgonen utgår från Centralen, medan de senare under dygnet kommer att utgå från Älvsjö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av BSB101 »

heasm skrev:AEX och SL verkar nu vara överens. http://www.dn.se/sthlm/125-kronor-for-a ... ll-arlanda

75:- kommer det att kosta att stiga av/på vid Arlanda eller 300:- extra/månad om man arbetar där och åker på månadskort. De här priserna borde konkurrera allvarligt med Arlanda Express och flygbussarna.

Vad kommer det att kosta att åka till Uppsala? Blir det något tillägg som det är till Gnesta och Bålsta?
SLL har mer information.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev: Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.
Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7524
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev: Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.
Menar du alltså att de första avgångarna på morgonen utgår från Centralen, medan de senare under dygnet kommer att utgå från Älvsjö?
Ja det är väl det som menas med morgontåg? Du kan ju själv räkna på när man skulle ha behövt åka för att hinna med charterflygens incheckningstider...
Förlåt, jag använde en annan definition av morgontåg. Ja då är det sant, det blir ingen förbättring. Men ingen försämring heller.
Professionell tyckare
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av spårlasse »

Inge skrev:
DN skrev:Den 9 december startar pendeltågstrafiken från Älvsjö – och ibland Tumba – till Uppsala via Arlanda.
DN glömde en liten detalj. Morgontågåen kommer även fortsättningsvis att köra förbi Älvsjö, Årstaberg och Södra som tjänstetåg. Dvs utgå från Cst. Denna lilla detalj gör att tågen även fortsättningsvis blir oanvändbara för alla som bor söder om Cst och skall med tidigt morgonflyg. Tex de allra flesta charterresenärer från denna del av staden.
Fast å andra sidan utgår ju första morgontåget från Södertälje till Uppsala (4.52 på vardagar från Södertälje C och 5.22 på helger). Dessutom kommer ju - som det verkar enligt T13 - tågen på vardagar i övrigt att utgå från Tumba!

Jag tror nor att resenärer som behöver åka 4.30 på morgonen från Söderort, ändå väljer annat transportmedel (eller åker ett senare plan). På vardagar kan man alltså vara på Arlanda klockan 6.17 om man åker från Södertälje. Räknar man med säg 40-minuter till avgång vid Arlanda (okej kanske något på marginalen tidsmässigt) så är det 18 flygavgångar (enligt morgondagens flygtidtabell) som avgår för nära inpå pendelns ankomst till Arlanda - varav ett av planen avgår redan klockan 5.00 (vilket väl skulle vara omöjligt med vilken tidtabell som helst att hinna till, såvida man inte har trafik dygnet runt).

Måste nog säga att servicen som erbjuds alltså är ganska rimlig! Det går ju ändå att ta nattbussen till Centralen om man nu måste vara på Arlanda före den angivna tiden.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
Inge skrev: Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.
Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?
Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
Inge skrev: Vilket pendeltåg då? Samtliga kör förbi dessa stationer som tjänstetåg den aktuella tiden på dygnet.
Med andra ord får dessa tidiga resenärer ingen förändring från idag medan många andra för en förbättring. Ska vi skippa alla förbättringar bara för att några få inte för del av den?
Här kan vi gott göra det bästa det godas fiende. Vad skulle det kosta att upplåta detta tjänstetåg för resande och låta det stanna på ett par ställen?

I en tråd på Postvagnen framgick det att för länge sen så kördes Gnestapendelns sista körning från Gnesta till Södertälje som tjänstetåg, men upplägget var gjort så att ombordaren skulle hinna byta till sista pendeltåget från Södertälje till Stockholm som däremot var upplåtet för resande. Snacka om knäppt - här körde man alltså faktiskt tåg och hade en "intern" förbindelse men upplät den inte för resande...

(Det finns säkert några skäl till allt detta, t.ex. att bara föraren men inte tågvakterna behöver vara ombord på ett tjänstetåg o.s.v.)
Visst kan man tycka att det är en viss oflexibilitet. Däremot är det ju så att lösningar inte behöver på något sätt vara permanenta. Och det är ju detta som är problemet oavsett om det gäller bussar som har tomkörningar eller tjänstetåg inom järnvägstrafiken. Den lösning som man väljer behöver ju inte vara sådan nästa år. Jag tror nog att det är den aspekten (förutom att det kräver längre tjänstgöringstid för spärrvakter och antagligen tågvakt - de senare brukar ju annars kunna påbörja tjänsten vid Centralen) som spökar när det gäller tjänstetågen dit.

Ofta har man ju också valt att låta tågen vara nattparkerade på plattformar vid Centralstation. Ibland kan man välja att låta tågen utgå från depå norr om stan (man planerar ju depå för uppsalatågen på sikt också för den delen). Att man sökt tågläge för att kunna köra dem från Älvsjö, behöver ju inte innebära att man faktiskt kör trafiken (såsom man begärt tåglägen till Tumba hela dagen, fast man enligt vissa uppgifter endast tänkt köra i högtrafik (politikerna vill visst att man kör utanför högtrafik, men det är frågan om man har budget att göra det från början).

Säkerligen spricker också någon rastregel om tid-på-tåg ifall man skall låta tågen stanna (eller riskerar att göra så etc.).

Man bör nog alltså inte titta så mycket på tjänstetåg - allt kostar i kollektivtrafik, varje minut i trafik blir en kostnad i slutändan. Med SL:s avtalslösning får man förstås betala även för tomkörningar, men mer indirekt och förstås inte hela kostnaden. Snarare handlar det väl just om vad som är en rimlig service. SL - trots all kritik som riktas mot detta arma företag - har ju ändå rätt bra servicefönster i regel. Tyskarna gillar ju att starta tågtrafik tidigt på morgonen och det finns förstås en del andra exempel. Men oftast i de flesta länder och platser, så brukar ju inte tågtrafik starta förrän 5 på morgonen, som tidigast.

Sedan skulle man ju önska att det gick tåg dygnet runt till Arlanda, men det vet jag inte om den här pendeln är det bästa alternativet för. För är det riktigt tidiga avgångar (eller sena) så brukar ändå flertalet (hur sparsamma de annars är) ändå välja att ta en snabbare transportväg. Ofta har man ju ändå ingen annan anslutning, så man kan ändå inte komma till tåget om man inte bor precis vid stationen (vilket ju relativt få ändå gör).
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av spårlasse »

Jo, egentligen kan väl alla enas om att den väl inte är gjord för resenärer söder om stan (restiden blir för tok för lång etc) - utan får väl snarast ses som en service för boende längs pendeltågslinjen norr om stan. Sedan kan man väl alltid diskutera var det största behovet finns. Alla kan väl dock förvisso instämma i att det knappast varit någon vidare bra lösning med 3-minutersbyte vid Upplands Väsby.

Men det man egentligen skulle ha är ju en regionalförbindelse med stopp på de stora stationerna från söderort. Likt SJ hade en gång i tiden med pendeln mellan Eskilstuna och Uppsala, via Arlanda, men som ju försvann ganska fort. Det är ju den varianten (givetvis i samarbete med SL, så att pendeltågens kort kunde gälla) och kanske då med ett stopp i Sollentuna och Upplands väsby - som skulle ge en snabb och effektiv resa från Söderot.

Nu får man väl snarare se vändningen vid Älvsjö som trafikteknisk (eller infrastrukturteknisk). Hade man kunnat vända vid Centralen utan att orsaka risk för störningar etc hade man väl gjort så antar jag. Och skulle resandet se ut att bli stort från söder till Arlanda (mot alla odds), kan ju det kanske vara en tanke på sikt.

En intressant fråga i sammanhanget är väl om SL valt att göra någon typ av simulering/körning över underlaget från södra Stockholm. Eventuellt har man väl kanske bara utgått från dagens standard. Men vi kan ju ändå glädja oss åt att man flyttar fram avgångarna en kvart på flertalet sträckor (dock förstås med den negativa konsekvensen att sista tågen går något tidigare på några av sträckorna).

För om man nu talar om morgontrafiken, är väl nattrafiken i sådana fall minst lika viktig då väl många charterplan kommer in efter 24-tiden till Arlanda..
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av M_M »

Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?
Missad flygresa p.g-a försening i kollektivtrafiken täcks av de flesta hemförsäkringar.
Även tågresan på samma sätt men är det en resplus resa så garanterar tågföretagen att man kommer vidare.
Det torde väl gå för flygföretagen att teckna savtal motsvarande resplus och SJ-SAS har ett sådant.
SL har också en komma fram garanti så att man får ta taxi om man räknar med att bli mer än 20min försenad.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:
M_M skrev:Fast det som verkligen skulle behövas är väl (en tillköpbar?) komma-fram-garanti, och inte bara vad som nu ingår i kreditkortens reseförsäkringar.

Mitt intryck är att flygresor verkar inte kosta så mycket mer än fjärrtågresor. Märkligt nog ses det som självklart att SL pröjsar hela kalaset om pendeltåget är försenat så att man missar SJ-resan till Narvik, men motsvarande för en missad billigare (!) flygresa "går inte".

Har det över huvud taget någonsin räknats på vad det skulle kosta att ordna anslutningar åt båda hållen, och åt vilket håll det skulle kantra?
Missad flygresa p.g-a försening i kollektivtrafiken täcks av de flesta hemförsäkringar.
Men självrisken för detta är väl kopplad till övrig självrisknivå som ofta kan vara femsiffrig för en villaförsäkring. Ska alltså bara de som bor i lägenhet i praktiken kunna åka kollektivt till flyget?
Lennart Petersen skrev:Även tågresan på samma sätt men är det en resplus resa så garanterar tågföretagen att man kommer vidare.
Det torde väl gå för flygföretagen att teckna savtal motsvarande resplus och SJ-SAS har ett sådant.
SL har också en komma fram garanti så att man får ta taxi om man räknar med att bli mer än 20min försenad.
Flygbolagen och flygplatsinnehavaren/drivaren verkar inte särskilt sugna på att teckna några sådana avtal.

SL's garanti räcker tyvärr bara till ett begränsat belopp. Mig veterligen så räcker den ersättningen inte till så mycket mer än att ta sig till Hallsberg, typ.

Finns det något känt fall där någon begärt ut ersättning för kostnad att boka om en flygbiljett till senare flyg?
Harald
Inlägg: 8840
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Pendel till Uppsala från Älvsjö nu spikat!?

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Men självrisken för detta är väl kopplad till övrig självrisknivå som ofta kan vara femsiffrig för en villaförsäkring. Ska alltså bara de som bor i lägenhet i praktiken kunna åka kollektivt till flyget?
Jag kollade två bolag och hos inget av dem ingick skydd mot den här typen händelser i hemförsäkringens resförsäkring, utan för det måste man teckna en tilläggsförsäkring som hos båda bolagen var utan självrisk. F.ö. hade åtminstone det ena bolaget samma självrisk på hemförsäkringen oavsett boendeform.
Skriv svar