Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

danneh skrev:Det enda jag kan komma på på rak arm är den fd vagnhallen nere vid Saltholmen. Problemet är att den inte rymmer särskilt mycket...
Dessutom flyttar nog inte nuvarande hyresgäst frivilligt och den planändring som krävs för att ta bort ett antal parkeringplatser för spåranslutningen skulle säkerligen överklagas så långt som det går. Ingen snabb lösning alltså. Man skulle ju kunna fortsätta att fylla ut Hinsholmskilen för att skapa plats, men sånt är väl inte så gångbart numera och det blir långa ut- och inkörningsvägar till större delen av nätet.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Martin »

Kanske för tidigt att svara på, men kommer man avveckla Margeretebergshallen när den nya anläggningen på Hisingen står färdig, eller finns det andra verksamheter knutna till spårvägen som skulle kunna tjäna på att bli lokaliserade dit? Jag tänker i första hand på utrustning/resurser för underhåll av spåranläggningen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Förbindelsetunneln i Hammarkullen kan nog också rymma någon enstaka vagn, fast Alelyckan är väl ett hett tips för någon form av provisorisk lösning som är enkel att genomföra.
Användarens profilbild
Kent Lindahl
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 08 april 2003 21:04
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Kent Lindahl »

Hej!
Vill reda ut lite och informera lite om vad som händer. Råkar sitta inne med en del info, eftersom jag är GS projektledare för bygget.
Park- och Naturförvaltningen flyttade ut 1 nov av egen vilja. Beslut fattades i slutet av juni. Under hösten har planeringen och all formalia hanterats. GS började hyra anläggningen formellt den 1 dec. Bygglov beviljades i slutet av november. Bygglov behövdes inte för de förberedande arbetena som gjordes innan bygglov beviljades. Vagnhallen kommer att rymma 3 st 30-meterståg + en M28/29 extra på det östra spåret som är längre än de andra. Det blir en infartsväxel norrifrån precis där stödmuren tar slut, en utfartsväxel anläggs i söder ungefär där berget tar slut. Säröbanans gamla utdragsspår byggs tillbaka, och slutar c:a 10 m längre söderut än tidigare. Utdragsspåret i söder blir 65 m och tjänar även som "skyddsspår" för utfarten. Utefter berget mot Margretebergsgatan skall anläggas två spår, till skillnad mot förr då det bara fanns ett spår. Detta jämte att de skall gå närmare Margretebergsgatan är orsaken till schaktningsarbetena som syns på bilderna. Det är på gång en ny stödmur mot skogen. Den observante kan se dessa murelement uppställda på gården.
Vagnhallen kommer att rymma c:a 15 omlopp som körs in och ut ur hallen. Daglig översyn skall göras på spåret närmast berget i vagnhallen (spår 3). Mittspåret blir ett reparationsspår (spår 4) och spår 5 blir en arbetsplats med grav för ledvagn (gamla graven finns här, men är bara 20 m, kommer att förlängas och fördjupas). Längst in på spår 5 kommer det att bli rostsanering av M28 och M29. Denna verksamhet kommer att flyttas från Majorna. Således kommer i princip alla trafikvagnar att stå utomhus. Det blir mycket spår på denna tomt. En "optimal" spårplan, mycket växlar. Det blir även spår mellan hallen och trafikspåret (spår 6 och ev 7). Spåren finns kvar inne i hallen, avsikten är, om det är möjligt, att bevara åtminstone någon del av originalspåren. BJS har räddat en bit originalräls från 1902 med inskription "GSJ" som fanns på bangården!
Det går alltså inte att vända på området, all inkörning måste ske från hållplats Botaniska, utkörning mot Marklandsgatan, där det ju går att vända för körning in mot centrum. Hallen skall användas som drifthall till dess att Ringön står klar, sedan är avsikten att den skall användas som verkstad. Officiellt namn blir "Vagnhallen Slottskogen"
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Då tackar vi för informationen. :D
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

När är det meningen allt ska vara klart?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Här ungefär ska alltså infarten ligga:

Bild

Slutet på utdragsspåret bör enligt Kents beskrivning bli ungefär där containrarna står och utfarten en bit bortom nästa kontaktledningsmast:

Bild

Här står det på muren att den ska rivas (mellan de ljusgröna markeringarna). Det är väl inte hårdhänt klåttersanering utan jag antar att den är i vägen på något vis:

Bild
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

Harald skrev:Här ungefär ska alltså infarten ligga:

Bild

Den bör väl bli från andra hållet då om man ska vara lite petig :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

alex87 skrev:Den bör väl bli från andra hållet då om man ska vara lite petig :D
Vilket andra håll? Jag skrev inget om vilket håll den skulle gå, bara var den skulle vara.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

Jag är mer intresserad av hur inkörningen kommer gå till...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

den här sidan finns en spårplan som visar hur det såg ut på rälsbusstiden. Enligt vad Kent skrev blir det lite flera spår inne på området nu, men infartsspåret kommer ligga på samma sätt.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det går långsamt fram. Här är det förberett för den nya stödmuren och de förlängda spåren.

Bild
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu har man börjat placera ut stödmurens element och en kontaktledningsmast har kommit upp:

Bild

Det kommer att bli fina fotomöjligheter från höjden. Inte precis här bland träden kanske men lite längre söderut:

Bild

På andra sidan höjden ligger egendomen Margreteberg som har givit gatan dess namn:

Bild
spårvägg
Inlägg: 28
Blev medlem: tisdag 07 april 2009 13:17

Re: Margretebergshallen

Inlägg av spårvägg »

Kent Lindahl skrev: Officiellt namn blir "Vagnhallen Slottskogen"
Förhoppningsvis blir det officiella namnet "Vagnhallen Slottsskogen". Det räcker med att trafikskylten på andra sidan Margretebergsgatan är felstavad av Trafikkontoret.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Fredrik E »

Det är nog klart att den ska heta Slottskogen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Det är nog klart att den ska heta Slottskogen.
Jag gjorde samma misstag som du och läste inte riktigt.

Slottsskogen skall det vara, inte Slottskogen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Fredrik E »

Hehe ok :D :wink:
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu är det drygt tre veckor sedan jag senast fotograferade arbetet. Det har blivit lite mera stödmur, man har börjat fylla upp bakom den och den gamla grinden är borta, men f.ö. har det väl inte hänt mycket.

Bild
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Man har även rivit uteplatsen som blockerade en av portarna och tagit bort lite berg. Dessutom så verkar man börjat med arbetet inomhus, vilket kan konstateras då mörkret ligger.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Nu postar jag i fel kronologisk ordning, hoppas bilderna kan vara av intresse ändå.

Jag passade på att ta en titt och ta några bilder 2012-01-26, d.v.s. två dagar efter Harlands näst senaste uppdatering. Klicka för större upplösning.

Grindarna på hallens östra sida var öppna när jag kom, så jag passade på att ta den här bilden som visar murelement före installation. Ett litet kit för den som vill bygga sin egen modell av Berlinmuren i skala 1:4 :wink:
Bild
Wall elements by muppfoto, on Flickr

Den här stoppskylten måste vara rätt gammal. Man ser också två fläktar som blåste ur luft eller nån slags gas som man inte verkade vara sugen på att ha nere i brunnen. Nån som vet varför?
Bild
Old stop sign by muppfoto, on Flickr

Lite längre mur än i Haralds näst senaste uppdatering, lite kortare än i hans senaste uppdatering:
Bild
Wall elements in use by muppfoto, on Flickr

Det här skåpet står strax utanför bild till höger sett från murbilden. Nån som vet vad skåpet används till och/eller ska användas till? Jag antar att det har nån koppling till ombyggnaderna eftersom det kommer upp vad som ser ut att vara två nya slangar till vänster om skåpet.
Bild
Unknown by muppfoto, on Flickr

Om man går runt hela området så upptäcker man att det finns inga grindar och ingen egentlig annan tydlig avgränsning för var man får/bör gå. Jag chansade på att gå en bit mot hallen.
Bild
From south looking northwards by muppfoto, on Flickr

Lite närmare Marklandsgatan, mellan Margaretebergshallen och sportarenan (?) finns det lite blandade bra-att-ha-saker. Är det här nåt som flyttats bort från Margaretebergshallen eller är det Slottskogsvallens prylar tro?
Bild
Containers by muppfoto, on Flickr

Lite längre åt höger, några meter närmare Marklandsgatan, står det en trave portabla staketdelar. Det fanns dessutom fler staketdelar lagrade ungefär bakom mig.
Bild
Stuff by muppfoto, on Flickr
Skriv svar