Dessutom flyttar nog inte nuvarande hyresgäst frivilligt och den planändring som krävs för att ta bort ett antal parkeringplatser för spåranslutningen skulle säkerligen överklagas så långt som det går. Ingen snabb lösning alltså. Man skulle ju kunna fortsätta att fylla ut Hinsholmskilen för att skapa plats, men sånt är väl inte så gångbart numera och det blir långa ut- och inkörningsvägar till större delen av nätet.danneh skrev:Det enda jag kan komma på på rak arm är den fd vagnhallen nere vid Saltholmen. Problemet är att den inte rymmer särskilt mycket...
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Re: Margretebergshallen
Kanske för tidigt att svara på, men kommer man avveckla Margeretebergshallen när den nya anläggningen på Hisingen står färdig, eller finns det andra verksamheter knutna till spårvägen som skulle kunna tjäna på att bli lokaliserade dit? Jag tänker i första hand på utrustning/resurser för underhåll av spåranläggningen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Margretebergshallen
Förbindelsetunneln i Hammarkullen kan nog också rymma någon enstaka vagn, fast Alelyckan är väl ett hett tips för någon form av provisorisk lösning som är enkel att genomföra.
- Kent Lindahl
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tisdag 08 april 2003 21:04
- Ort: Göteborg
Re: Margretebergshallen
Hej!
Vill reda ut lite och informera lite om vad som händer. Råkar sitta inne med en del info, eftersom jag är GS projektledare för bygget.
Park- och Naturförvaltningen flyttade ut 1 nov av egen vilja. Beslut fattades i slutet av juni. Under hösten har planeringen och all formalia hanterats. GS började hyra anläggningen formellt den 1 dec. Bygglov beviljades i slutet av november. Bygglov behövdes inte för de förberedande arbetena som gjordes innan bygglov beviljades. Vagnhallen kommer att rymma 3 st 30-meterståg + en M28/29 extra på det östra spåret som är längre än de andra. Det blir en infartsväxel norrifrån precis där stödmuren tar slut, en utfartsväxel anläggs i söder ungefär där berget tar slut. Säröbanans gamla utdragsspår byggs tillbaka, och slutar c:a 10 m längre söderut än tidigare. Utdragsspåret i söder blir 65 m och tjänar även som "skyddsspår" för utfarten. Utefter berget mot Margretebergsgatan skall anläggas två spår, till skillnad mot förr då det bara fanns ett spår. Detta jämte att de skall gå närmare Margretebergsgatan är orsaken till schaktningsarbetena som syns på bilderna. Det är på gång en ny stödmur mot skogen. Den observante kan se dessa murelement uppställda på gården.
Vagnhallen kommer att rymma c:a 15 omlopp som körs in och ut ur hallen. Daglig översyn skall göras på spåret närmast berget i vagnhallen (spår 3). Mittspåret blir ett reparationsspår (spår 4) och spår 5 blir en arbetsplats med grav för ledvagn (gamla graven finns här, men är bara 20 m, kommer att förlängas och fördjupas). Längst in på spår 5 kommer det att bli rostsanering av M28 och M29. Denna verksamhet kommer att flyttas från Majorna. Således kommer i princip alla trafikvagnar att stå utomhus. Det blir mycket spår på denna tomt. En "optimal" spårplan, mycket växlar. Det blir även spår mellan hallen och trafikspåret (spår 6 och ev 7). Spåren finns kvar inne i hallen, avsikten är, om det är möjligt, att bevara åtminstone någon del av originalspåren. BJS har räddat en bit originalräls från 1902 med inskription "GSJ" som fanns på bangården!
Det går alltså inte att vända på området, all inkörning måste ske från hållplats Botaniska, utkörning mot Marklandsgatan, där det ju går att vända för körning in mot centrum. Hallen skall användas som drifthall till dess att Ringön står klar, sedan är avsikten att den skall användas som verkstad. Officiellt namn blir "Vagnhallen Slottskogen"
Vill reda ut lite och informera lite om vad som händer. Råkar sitta inne med en del info, eftersom jag är GS projektledare för bygget.
Park- och Naturförvaltningen flyttade ut 1 nov av egen vilja. Beslut fattades i slutet av juni. Under hösten har planeringen och all formalia hanterats. GS började hyra anläggningen formellt den 1 dec. Bygglov beviljades i slutet av november. Bygglov behövdes inte för de förberedande arbetena som gjordes innan bygglov beviljades. Vagnhallen kommer att rymma 3 st 30-meterståg + en M28/29 extra på det östra spåret som är längre än de andra. Det blir en infartsväxel norrifrån precis där stödmuren tar slut, en utfartsväxel anläggs i söder ungefär där berget tar slut. Säröbanans gamla utdragsspår byggs tillbaka, och slutar c:a 10 m längre söderut än tidigare. Utdragsspåret i söder blir 65 m och tjänar även som "skyddsspår" för utfarten. Utefter berget mot Margretebergsgatan skall anläggas två spår, till skillnad mot förr då det bara fanns ett spår. Detta jämte att de skall gå närmare Margretebergsgatan är orsaken till schaktningsarbetena som syns på bilderna. Det är på gång en ny stödmur mot skogen. Den observante kan se dessa murelement uppställda på gården.
Vagnhallen kommer att rymma c:a 15 omlopp som körs in och ut ur hallen. Daglig översyn skall göras på spåret närmast berget i vagnhallen (spår 3). Mittspåret blir ett reparationsspår (spår 4) och spår 5 blir en arbetsplats med grav för ledvagn (gamla graven finns här, men är bara 20 m, kommer att förlängas och fördjupas). Längst in på spår 5 kommer det att bli rostsanering av M28 och M29. Denna verksamhet kommer att flyttas från Majorna. Således kommer i princip alla trafikvagnar att stå utomhus. Det blir mycket spår på denna tomt. En "optimal" spårplan, mycket växlar. Det blir även spår mellan hallen och trafikspåret (spår 6 och ev 7). Spåren finns kvar inne i hallen, avsikten är, om det är möjligt, att bevara åtminstone någon del av originalspåren. BJS har räddat en bit originalräls från 1902 med inskription "GSJ" som fanns på bangården!
Det går alltså inte att vända på området, all inkörning måste ske från hållplats Botaniska, utkörning mot Marklandsgatan, där det ju går att vända för körning in mot centrum. Hallen skall användas som drifthall till dess att Ringön står klar, sedan är avsikten att den skall användas som verkstad. Officiellt namn blir "Vagnhallen Slottskogen"
Re: Margretebergshallen
Då tackar vi för informationen.
Re: Margretebergshallen
När är det meningen allt ska vara klart?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Margretebergshallen
Här ungefär ska alltså infarten ligga:
Slutet på utdragsspåret bör enligt Kents beskrivning bli ungefär där containrarna står och utfarten en bit bortom nästa kontaktledningsmast:
Här står det på muren att den ska rivas (mellan de ljusgröna markeringarna). Det är väl inte hårdhänt klåttersanering utan jag antar att den är i vägen på något vis:
Slutet på utdragsspåret bör enligt Kents beskrivning bli ungefär där containrarna står och utfarten en bit bortom nästa kontaktledningsmast:
Här står det på muren att den ska rivas (mellan de ljusgröna markeringarna). Det är väl inte hårdhänt klåttersanering utan jag antar att den är i vägen på något vis:
Re: Margretebergshallen
Harald skrev:Här ungefär ska alltså infarten ligga:
Den bör väl bli från andra hållet då om man ska vara lite petig
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Margretebergshallen
Vilket andra håll? Jag skrev inget om vilket håll den skulle gå, bara var den skulle vara.alex87 skrev:Den bör väl bli från andra hållet då om man ska vara lite petig
Re: Margretebergshallen
Jag är mer intresserad av hur inkörningen kommer gå till...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Re: Margretebergshallen
På den här sidan finns en spårplan som visar hur det såg ut på rälsbusstiden. Enligt vad Kent skrev blir det lite flera spår inne på området nu, men infartsspåret kommer ligga på samma sätt.
Re: Margretebergshallen
Det går långsamt fram. Här är det förberett för den nya stödmuren och de förlängda spåren.
Re: Margretebergshallen
Nu har man börjat placera ut stödmurens element och en kontaktledningsmast har kommit upp:
Det kommer att bli fina fotomöjligheter från höjden. Inte precis här bland träden kanske men lite längre söderut:
På andra sidan höjden ligger egendomen Margreteberg som har givit gatan dess namn:
Det kommer att bli fina fotomöjligheter från höjden. Inte precis här bland träden kanske men lite längre söderut:
På andra sidan höjden ligger egendomen Margreteberg som har givit gatan dess namn:
Re: Margretebergshallen
Förhoppningsvis blir det officiella namnet "Vagnhallen Slottsskogen". Det räcker med att trafikskylten på andra sidan Margretebergsgatan är felstavad av Trafikkontoret.Kent Lindahl skrev: Officiellt namn blir "Vagnhallen Slottskogen"
Re: Margretebergshallen
Det är nog klart att den ska heta Slottskogen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Margretebergshallen
Jag gjorde samma misstag som du och läste inte riktigt.Grovsnus skrev:Det är nog klart att den ska heta Slottskogen.
Slottsskogen skall det vara, inte Slottskogen.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Margretebergshallen
Nu är det drygt tre veckor sedan jag senast fotograferade arbetet. Det har blivit lite mera stödmur, man har börjat fylla upp bakom den och den gamla grinden är borta, men f.ö. har det väl inte hänt mycket.
Re: Margretebergshallen
Man har även rivit uteplatsen som blockerade en av portarna och tagit bort lite berg. Dessutom så verkar man börjat med arbetet inomhus, vilket kan konstateras då mörkret ligger.
Re: Margretebergshallen
Nu postar jag i fel kronologisk ordning, hoppas bilderna kan vara av intresse ändå.
Jag passade på att ta en titt och ta några bilder 2012-01-26, d.v.s. två dagar efter Harlands näst senaste uppdatering. Klicka för större upplösning.
Grindarna på hallens östra sida var öppna när jag kom, så jag passade på att ta den här bilden som visar murelement före installation. Ett litet kit för den som vill bygga sin egen modell av Berlinmuren i skala 1:4
Wall elements by muppfoto, on Flickr
Den här stoppskylten måste vara rätt gammal. Man ser också två fläktar som blåste ur luft eller nån slags gas som man inte verkade vara sugen på att ha nere i brunnen. Nån som vet varför?
Old stop sign by muppfoto, on Flickr
Lite längre mur än i Haralds näst senaste uppdatering, lite kortare än i hans senaste uppdatering:
Wall elements in use by muppfoto, on Flickr
Det här skåpet står strax utanför bild till höger sett från murbilden. Nån som vet vad skåpet används till och/eller ska användas till? Jag antar att det har nån koppling till ombyggnaderna eftersom det kommer upp vad som ser ut att vara två nya slangar till vänster om skåpet.
Unknown by muppfoto, on Flickr
Om man går runt hela området så upptäcker man att det finns inga grindar och ingen egentlig annan tydlig avgränsning för var man får/bör gå. Jag chansade på att gå en bit mot hallen.
From south looking northwards by muppfoto, on Flickr
Lite närmare Marklandsgatan, mellan Margaretebergshallen och sportarenan (?) finns det lite blandade bra-att-ha-saker. Är det här nåt som flyttats bort från Margaretebergshallen eller är det Slottskogsvallens prylar tro?
Containers by muppfoto, on Flickr
Lite längre åt höger, några meter närmare Marklandsgatan, står det en trave portabla staketdelar. Det fanns dessutom fler staketdelar lagrade ungefär bakom mig.
Stuff by muppfoto, on Flickr
Jag passade på att ta en titt och ta några bilder 2012-01-26, d.v.s. två dagar efter Harlands näst senaste uppdatering. Klicka för större upplösning.
Grindarna på hallens östra sida var öppna när jag kom, så jag passade på att ta den här bilden som visar murelement före installation. Ett litet kit för den som vill bygga sin egen modell av Berlinmuren i skala 1:4
Wall elements by muppfoto, on Flickr
Den här stoppskylten måste vara rätt gammal. Man ser också två fläktar som blåste ur luft eller nån slags gas som man inte verkade vara sugen på att ha nere i brunnen. Nån som vet varför?
Old stop sign by muppfoto, on Flickr
Lite längre mur än i Haralds näst senaste uppdatering, lite kortare än i hans senaste uppdatering:
Wall elements in use by muppfoto, on Flickr
Det här skåpet står strax utanför bild till höger sett från murbilden. Nån som vet vad skåpet används till och/eller ska användas till? Jag antar att det har nån koppling till ombyggnaderna eftersom det kommer upp vad som ser ut att vara två nya slangar till vänster om skåpet.
Unknown by muppfoto, on Flickr
Om man går runt hela området så upptäcker man att det finns inga grindar och ingen egentlig annan tydlig avgränsning för var man får/bör gå. Jag chansade på att gå en bit mot hallen.
From south looking northwards by muppfoto, on Flickr
Lite närmare Marklandsgatan, mellan Margaretebergshallen och sportarenan (?) finns det lite blandade bra-att-ha-saker. Är det här nåt som flyttats bort från Margaretebergshallen eller är det Slottskogsvallens prylar tro?
Containers by muppfoto, on Flickr
Lite längre åt höger, några meter närmare Marklandsgatan, står det en trave portabla staketdelar. Det fanns dessutom fler staketdelar lagrade ungefär bakom mig.
Stuff by muppfoto, on Flickr