Hur är det egentligen med skicket på de delar av Slussen som verkligen har avgörande betydelse för trafiken?djth skrev:Ja det hade ju varit förnämligt, under förutsättning att någon först kunde gräva fram en massa miljarder och sedan låtsas som att svensk byråkrati och nödvändigheten av projektering inte existerade, så att bygget kunde börja på måndag. Annars hinner förmodligen Slussen rasa ihop till en betonghög innan tunnelbanan till Nacka är klar. Har inte Slussen redan passerat en rad bäst-före-datum?M_M skrev:Det finns en otroligt enkel lösning på hur man kan undvara både Värmdöbussarna och Saltsjöbanan under några års byggtid, och även undvara resandeutbyte på Slussen-stationen, och det är att först bygga tunnelbana till Nacka och först när den är klar börja med det på Slussenombyggnaden som påverkar kollektivtrafiken.
SL: Kaos på Slussen i fem år
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Man lappar och lagar en hel del. Blir dyrt påstås det ibland. Och för en yta har man givit upp och i stället stängt av för all trafik tyngre än moped!M_M skrev:Hur är det egentligen med skicket på de delar av Slussen som verkligen har avgörande betydelse för trafiken?
Och stora ytor i tak och på väggar är nätinklädda så att medelstora stenar inte skall ramla ner på människor. (Riktigt små går väl igenom maskorna och riktigt stora drar väl med sig nätet.

Hur det är med grundläggningen, och om det förekommer stora vertikala rörelser vet jag inte. Taket över T-banan fixerades för ett antal år sedan, för det sjönk sakta men säkert, samtidigt som spåren var väl grundlagda. (Det var bättre att fixera taket än att skaffa lägre T-banevagnar ansåg man!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Aha!
Det här verkar för övrigt vara ett förträffligt tillfälle att prova att stänga av lite vägar och om det görs på rätt sätt kunna bevisa att trafiken flyter ändå...
Det här verkar för övrigt vara ett förträffligt tillfälle att prova att stänga av lite vägar och om det görs på rätt sätt kunna bevisa att trafiken flyter ändå...
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Prov med att stänga av eller minska framkomligheten sker ju ständigt.Kallas vägarbeten. Och nästan alltid så talas det om trafikkaos, utom under juli.M_M skrev:Aha!
Det här verkar för övrigt vara ett förträffligt tillfälle att prova att stänga av lite vägar och om det görs på rätt sätt kunna bevisa att trafiken flyter ändå...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Görs det nån slags analyser för hur man bäst hanterar avstängningar och kapacitetssänkningar, eller gör man bara en avstängning och så blir det som det blir?
Jag är fortfarande rätt övertygad om förträffligheten i att styra trafiken med mängder av markdetektorer. Jag lägger till en idé om skyltning som talar om vilken väg som för ögonblicket är vettigast för att nå vissa större mål/knytpunkter...
Jag är fortfarande rätt övertygad om förträffligheten i att styra trafiken med mängder av markdetektorer. Jag lägger till en idé om skyltning som talar om vilken väg som för ögonblicket är vettigast för att nå vissa större mål/knytpunkter...
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Ekot på Sveriges radio: "Bilisterna får det tufft när Slussen byggs om"
Det står att man kommer att prioritera kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik.
Man skriver: "När det gäller trafik mellan Gamla stan och södermalm kommer trafiken begränsas till hälften jämfört med idag"
Saltsjöbanan får en tillfällig station vid Londonviadukten med matarbussar. (Går det åt ett tåg mindre då? Apropå tågbristen.) Det står inte om dessa matarbussar kommer att gå till Slussen eller annan lämplig T-banestation.
Man startar ombyggnaden nästa år. Jag tror att det kommer att bli kaosartade år. Det fanns något som hette Tegelbackseländet, som på sin tid handlade om järnvägsbommar som nästan alltid bar i nedfällt läge. Men jag tror att det sedan kom att användas om trafiksituationen när allt byggdes om. På 1960-talet?
Snart ser vi väl "Slusseneländet" som tidningsrubrik!
Det står att man kommer att prioritera kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik.
Man skriver: "När det gäller trafik mellan Gamla stan och södermalm kommer trafiken begränsas till hälften jämfört med idag"
Saltsjöbanan får en tillfällig station vid Londonviadukten med matarbussar. (Går det åt ett tåg mindre då? Apropå tågbristen.) Det står inte om dessa matarbussar kommer att gå till Slussen eller annan lämplig T-banestation.
Man startar ombyggnaden nästa år. Jag tror att det kommer att bli kaosartade år. Det fanns något som hette Tegelbackseländet, som på sin tid handlade om järnvägsbommar som nästan alltid bar i nedfällt läge. Men jag tror att det sedan kom att användas om trafiksituationen när allt byggdes om. På 1960-talet?
Snart ser vi väl "Slusseneländet" som tidningsrubrik!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Hittade en Youtube-film som Staden gjort för att visa hur trafiken påverkas under byggtiden. Mycket informativ!
Verkar som om 400-bussarna kommer att kunna använda sin terminal rätt länge och sedan har man en tillfällig terminal längre öster ut. Inte på ett däck över vattnet som man talat om tidigare!
Verkar som om 400-bussarna kommer att kunna använda sin terminal rätt länge och sedan har man en tillfällig terminal längre öster ut. Inte på ett däck över vattnet som man talat om tidigare!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Det är väl snarast den normala gången som varje rationellt tänkande individ borde förespråka.Inge skrev:Det verkar ha blivit lite rungång i tankemaskineriet tror jag. Ohly och kompani argumenterar alltså för att man ska lösa byggnadsfrågorna först och ta ställning till vad man ska bygga sedan... Det blir nog lite besvärligt att ta det i den ordningen.
Givetvis är själva funktionen som trafiknav (både för kollektivtrafik och väg/biltrafik) det absolut viktigaste med slussen.
Det hindrar förvisso inte att man ställer krav på ett antal andra punkter, men en ombyggnad av slussen som ser ack så vacker ut men saboterar trafiken under ombyggnaden eller än värre även efter ombyggnaden verkar vara en riktigt usel idé.
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Snyggt typsnitt man valt i filmen!LÅ1 skrev:Hittade en Youtube-film som Staden gjort för att visa hur trafiken påverkas under byggtiden. Mycket informativ!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Tycks mig som om de valt Tratex.Kristofer skrev:Snyggt typsnitt man valt i filmen!LÅ1 skrev:Hittade en Youtube-film som Staden gjort för att visa hur trafiken påverkas under byggtiden. Mycket informativ!
Professionell tyckare
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Man har samma typsnitt i en del trycka broschyrer, tror jag. Och på stockholm.seKristofer skrev:Snyggt typsnitt man valt i filmen!LÅ1 skrev:Hittade en Youtube-film som Staden gjort för att visa hur trafiken påverkas under byggtiden. Mycket informativ!
(På den nämnda webbplatsen kan man just nu läsa om de stora debattämnena i fullmäktiges 150-åriga historia. Ett nytt år per dag. I dag har man kommit fram till 1886 och då handlade debatten om spårväg! Men vidare diskussion om innehållet på stockholm.se som inte rör Slussenombyggnaden förs lämpligen i annan tråd

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Aproppå provisorisk bro kanske man kan balansera upp genom att äntligen riva den provisoriska Strömbron...Inge skrev:Problemet är ju att man tänker hålla för få körfält öppna totalt. Lösningen är enkel, en pontonbro mellan Stadsgården och Slottsbron. Att undlåta en sådan är också arrogant. Det hjälper naturligtvis även bussarna att schunta undan den lättare trafiken.




-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Saltsjöbanan ska tydligen få en provisorisk slutstation på bron över Folkungagatan. Hittade en skiss över detta som visar hur man byter till buss för att åka ytterligare en dryg kilometer till Slussen.
http://bygg.stockholm.se/libwebfiles/li ... &width=633
http://bygg.stockholm.se/libwebfiles/li ... &width=633
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Varför? Det skulle skapa omvägar för både gående kollektivtrafik. Dess kvalitet blev över all förväntan, så den kan nog hålla ut några årtionden till. Längre än Slussen. Kanske inte den tjusigaste av stans broar, men väl fungerande.M_M skrev: Aproppå provisorisk bro kanske man kan balansera upp genom att äntligen riva den provisoriska Strömbron...![]()
![]()
![]()
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Jag var lite sarkastiskt raljerande kring Strömbron, eftersom Inges resonemang verkade utgå från nån slags "naturlag" som säger att det till varje pris måste kunna passera minst lika mycket trafik som idag, annars går världen nästan under.
Vad gäller Saltsjöbanans avkortade ändhållplats så kan man väl tycka att nu om något så vore det läge att faktiskt få till den där förlängningen av Tvärbanan från Sicka Udde till Sickla så att resenärerna kan byta mellan Saltsjöbanetåg och Tvärbanan utöver ersättningsbussar.
Vad gäller Saltsjöbanans avkortade ändhållplats så kan man väl tycka att nu om något så vore det läge att faktiskt få till den där förlängningen av Tvärbanan från Sicka Udde till Sickla så att resenärerna kan byta mellan Saltsjöbanetåg och Tvärbanan utöver ersättningsbussar.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
En mer djupgående lägesrapport har släppts. http://goo.gl/Ijovh
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Konvertera Saltsjöbanan till spårväg och kör Folkungagatan till Medborgarplatsen
på klätterspår! Nästan överallt finns husväggar så man slipper kosta på
kontaktledningsstolpar...
på klätterspår! Nästan överallt finns husväggar så man slipper kosta på
kontaktledningsstolpar...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Klätterspår? Är inte det sånt som man lägger mellan två parallella spår för att man ska kunna köra förbi ett hinder - tex arbete?643 skrev:Konvertera Saltsjöbanan till spårväg och kör Folkungagatan till Medborgarplatsen
på klätterspår! Nästan överallt finns husväggar så man slipper kosta på
kontaktledningsstolpar...
Professionell tyckare
Re: SL: Kaos på Slussen i fem år
Det är ett vanligt exempel på applikation ja (klätterväxel) men det går ju också att lägga ut en längre sträcka med provisoriskt spår vid sidan om det vanliga, eller till och med på en annan gata:Kantorn skrev:Klätterspår? Är inte det sånt som man lägger mellan två parallella spår för att man ska kunna köra förbi ett hinder - tex arbete?

(bild: Spårvägsmuseet)