Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev:I och för sig har man ju då visat att man betalt för resan, sedan att det inte går att stämpla biljetten är en annan femma.

Problemet med SL är att dom köper fel saker dyrt, kommer ni håg biljettautomaterna som bara tog mynt samt validerarna på pendeltågsstationerna. För mig som rest mycket i Europa är Stockholm ett U-land vad gäller mycket i kollektivtrafiken. Utomlands är det självklart att automaten tar emot sedlar samt är lätt att använda.
Åja, kanske inte självklart att den tar sedlar, men i allmänhet behöver man inte vara lika påläst som i SL-trafiken;
- Biljettautomat som kan kan betala med mynt och svenska kort, men bara köpa enkelbiljetter.
- biljettautomat som man kan betala med svenska och utländska kort, men ej med mynt.
- Spärrar som man bara kan betala kontant men inte med kort, utom vissa.
- Bussar som man inte kan betala alls på.
- Spårvagnar och vissa förortståg, men inte alla, kan man betala kontant men inte med kort.

Är det någon mer än jag som tycker det verkar lite rörigt?
Jag tycker det skall vara så att alla stombuss och spårvägslinjer, tunnelbane- och pendeltågsstationer skall alltid ha en automat som klarar kort, sedlar och mynt. Även alla innerstadsbusslinjer i Stockholm (2-siffriga linjer) skall ha biljettautomat med dessa egenskaper, likaså hållplatserna inom alla de större tätorterna och vissa större hållplatser.

Jag vet att en del kommer att pipa om att det kommer att vadaliseras etc. Visst kommer det att vara en viss sabotagerisk men om automaten utformas så att den blir riktigt lätt att byta ut i sin helhet så kan dom repareras på verkstad i stället för på fältet om felet är av sådan art att det inte kan åtgärdas omedelbart. Målet skall vara att nertiden på maskinerna skall hållas till ett minimum. Och har man inte provat detta koncept så kan man ju inte veta om det fungerar.
Genius on call
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:
Lennart Petersen skrev:Men gäller det alla, även den som tänkt köpa en kontantbiljett eller är det bara de som har förköpsbiljetter och häften som får gå igenom ?
Annars kan man ju alltid gå ut i pressen och pipa över hur förfärligt behandlad man blivit. Skulle tro att en och annan kommer att försöka dra valsen om obemannad spärr så fort dom åker dit på tjuvåkning.
Inte så enkelt. När spärren är obemannad ska det rapporteras in i kontrollsystemet och resenären ska kunna uppge klockslag fär när han passerade den obemannade spärren.
Och inte åker man gratis utan kontrollanterna ska i så fall stämpla remsan eller sälja en enkelbiljett.
Nog måste det väl räcka med att man beskriver hur man åkt och så får SL's personal själva räkna ut vad klockan var när resan började? (Visst, det underlättar för alla om resenären uppger klockslag, men är det ett måste?)

Bonusfråga: finns det klockor vid varje spärr?
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av Lennart Petersen »

[Inte så enkelt. När spärren är obemannad ska det rapporteras in i kontrollsystemet och resenären ska kunna uppge klockslag fär när han passerade den obemannade spärren.
Och inte åker man gratis utan kontrollanterna ska i så fall stämpla remsan eller sälja en enkelbiljett.[/quote]

Nog måste det väl räcka med att man beskriver hur man åkt och så får SL's personal själva räkna ut vad klockan var när resan började? (Visst, det underlättar för alla om resenären uppger klockslag, men är det ett måste?)

Nej det stod vad jag minns uttryckligen på skyltarna att man skulle notera klockslaget för inpassering.
Det kan ju diffa uppemot 10min på inpassage och tågets avgång.
Är det inte rimligt att begära detta av resenären som ju faktiskt kan avstå från att resa om man nu tycker det är för besvärligt att notera klockslag.

Bonusfråga: finns det klockor vid varje spärr?[/quote]
---------
Klockor finns väl lite varstans, har man ingen egen (!!) kan man väl fråga någon annars.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av roggek »

Lennart Petersen skrev:Är det inte rimligt att begära detta av resenären som ju faktiskt kan avstå från att resa om man nu tycker det är för besvärligt att notera klockslag.

Bonusfråga: finns det klockor vid varje spärr?

Klockor finns väl lite varstans, har man ingen egen (!!) kan man väl fråga någon annars.
Ja, det äör rimligt att resenären bör veta klockslaget för inpassering i en obemnnad spärr, dels för att spärrpersonalen skall fylla i en lista (den s k "pisslistan", uppfunnen på 90-talet) när de lämnar spärren av en eller annan orsak, dels för att kontrollpersonalen inte skall utfärda en orättvis kontrollavgift...

Och ja, det finns klockor på VARJE station i biljetthallen.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av bruse »

roggek skrev:Och ja, det finns klockor på VARJE station i biljetthallen.
Och dom går alltid rätt? :twisted:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av roggek »

bruse skrev:
roggek skrev:Och ja, det finns klockor på VARJE station i biljetthallen.
Och dom går alltid rätt? :twisted:
Ja, eftersom de styrs av ett centralur...

Och det var längesedan jag såg en klocka i tunnelbanan gå fel...
Realtidsinformationen på busshållplatserna verkar gå enligt egen klocka...

(Däremot verkar klockan utanför Åhléns vid Ringen verkar gå käpprätt åt helvete, likaså SöS klockor, men det är en annan historia...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av bruse »

roggek skrev:
bruse skrev:
roggek skrev:Och ja, det finns klockor på VARJE station i biljetthallen.
Och dom går alltid rätt? :twisted:
Ja, eftersom de styrs av ett centralur...

Och det var längesedan jag såg en klocka i tunnelbanan gå fel...
Realtidsinformationen på busshållplatserna verkar gå enligt egen klocka...

(Däremot verkar klockan utanför Åhléns vid Ringen verkar gå käpprätt åt helvete, likaså SöS klockor, men det är en annan historia...)
Nu åker jag inte ofta, ungefär nån gång i veckan max. Och jag ser alltid flera felaktiga klockor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Nu åker jag inte ofta, ungefär nån gång i veckan max. Och jag ser alltid flera felaktiga klockor.
Klockor som går fel är sällsynta, mer sannolikt är i så fall att de stannat. Kolla gärna klockan två gånger vid olika tidpunkter och felanmäl den. Säg nu inte att detta inte är ditt jobb. Det är visserligen sant, men SL har förmodligen ingen hyperkoll på var det finns klockor eller om de går rätt, och alla kollektivtrafikanter vinner ju på det om något kan rättas till.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av AdrianLangemar »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Nu åker jag inte ofta, ungefär nån gång i veckan max. Och jag ser alltid flera felaktiga klockor.
Klockor som går fel är sällsynta, mer sannolikt är i så fall att de stannat. Kolla gärna klockan två gånger vid olika tidpunkter och felanmäl den. Säg nu inte att detta inte är ditt jobb. Det är visserligen sant, men SL har förmodligen ingen hyperkoll på var det finns klockor eller om de går rätt, och alla kollektivtrafikanter vinner ju på det om något kan rättas till.
Min erfarenhet är att det är betydligt vanligare med klockor som en-två minuter fel än klockor som har stannat. Det beror inte på att min klocka går fel eftersom de felaktiga klockorna har jämförts med andra stationsklockor. Det där med centralur verkar inte stämma.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av daniel_s »

AdrianLangemar skrev:Min erfarenhet är att det är betydligt vanligare med klockor som en-två minuter fel än klockor som har stannat. Det beror inte på att min klocka går fel eftersom de felaktiga klockorna har jämförts med andra stationsklockor. Det där med centralur verkar inte stämma.
Jo det finns centralur, dock kan ju en klocka råka gå en minut fel om den varit urkopplad precis när omslagspulsen kom. Har även varit med om en klocka som gått 30 s fel. I omklädningsrummet på min station har vi en klocka som går några minuter före, kan vara lite stressande men belöningen är att man hinner med tåget som man trodde att man skulle missa :cheesygrin:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tom spärr ->1200:- i böter. (SvD-artikel)

Inlägg av M_M »

Det optimala vore väl om man hade nån slags elektroniskt centralursystem där komplett tiddata skickas ut på centralurledningarna, så att man inte bara får det klassiska minutomslaget på exakt rätt ögonblick utan också får data om vad klockan ska visa.

Vad sägs om att använda DCF77-protokollet fast över tråd istället för över radio? Då skulle man kunna få fördelen att i personalutrymmen och liknande ställen där det räcker med en liten display så skulle man kunna spara rätt mycket på att modifiera färdiga DCF77-klockor, eller i tunnelutrymmen så skulle man till och med kunna utstråla en DCF77-kompatibel signal så att vanliga DCF77-klockor för nån hundring från tekniknördbutikerna går att använda rakt av. Nu invänder säkert någon att det blir skitdyrt att byta och att det gamla systemet funkar, men det lär bli dyrare och dyrare att underhålla ett system med analoga urtavlor och man behöver inte byta hela systemet på en gång. Min idé funkar nog bäst när det gäller att installera helt nya system.
Skriv svar