Åja, kanske inte självklart att den tar sedlar, men i allmänhet behöver man inte vara lika påläst som i SL-trafiken;C12C3C3C12 skrev:I och för sig har man ju då visat att man betalt för resan, sedan att det inte går att stämpla biljetten är en annan femma.
Problemet med SL är att dom köper fel saker dyrt, kommer ni håg biljettautomaterna som bara tog mynt samt validerarna på pendeltågsstationerna. För mig som rest mycket i Europa är Stockholm ett U-land vad gäller mycket i kollektivtrafiken. Utomlands är det självklart att automaten tar emot sedlar samt är lätt att använda.
- Biljettautomat som kan kan betala med mynt och svenska kort, men bara köpa enkelbiljetter.
- biljettautomat som man kan betala med svenska och utländska kort, men ej med mynt.
- Spärrar som man bara kan betala kontant men inte med kort, utom vissa.
- Bussar som man inte kan betala alls på.
- Spårvagnar och vissa förortståg, men inte alla, kan man betala kontant men inte med kort.
Är det någon mer än jag som tycker det verkar lite rörigt?
Jag tycker det skall vara så att alla stombuss och spårvägslinjer, tunnelbane- och pendeltågsstationer skall alltid ha en automat som klarar kort, sedlar och mynt. Även alla innerstadsbusslinjer i Stockholm (2-siffriga linjer) skall ha biljettautomat med dessa egenskaper, likaså hållplatserna inom alla de större tätorterna och vissa större hållplatser.
Jag vet att en del kommer att pipa om att det kommer att vadaliseras etc. Visst kommer det att vara en viss sabotagerisk men om automaten utformas så att den blir riktigt lätt att byta ut i sin helhet så kan dom repareras på verkstad i stället för på fältet om felet är av sådan art att det inte kan åtgärdas omedelbart. Målet skall vara att nertiden på maskinerna skall hållas till ett minimum. Och har man inte provat detta koncept så kan man ju inte veta om det fungerar.