Sida 3 av 4
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: söndag 14 augusti 2011 22:18
av Thomas Lange
Sven Blomberg skrev:En fråga. I vilken utsträckning gäller medlemskort i Spårvägssällskapet för resa i Djurgårdstrafiken, alltså är det skillnad om vagnen är skyltad 7E eller 7N?
Frågan står på förhandlingsagendan med SL. I princip accepterar inte SL andra färdbevis än sina egna där SL-taxan gäller. Det arbetas för en lösning att korten ska gälla inte bara på skyltade 7N utan på alla äldre spårvagnar i trafik. På den reguljära trafiken på linje 7 gäller inte SSS medlemskort och det är heller inte aktuellt med en ändring.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 1:24
av Verspieder
BSB101 skrev:Man har alltså ännu inte fått ordning på skyltningen? Hur svårt kan va?
Hade SL givit sin nya spårvagnslinje en annan siffra än just 7 hade problemet ju aldrig uppstått! Det är inte världens smartaste lösning att ha samma siffra på två olika typer av linjer som går längs samma spår.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 8:10
av Greenline
Varför kan släpen 915 och 917 inte hämtas hem från Malmköping i syfte att förlänga gammeltågen och ge dem högre kapacitet, Stefan? Varför inte då köra 76+846+915 samt 335+917+521?
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 8:58
av Thomas Lange
Greenline skrev:Varför kan släpen 915 och 917 inte hämtas hem från Malmköping i syfte att förlänga gammeltågen och ge dem högre kapacitet, Stefan? Varför inte då köra 76+846+915 samt 335+917+521?
Därför att det inte finns plats för dem alla i vagnhallen på Djurgården. Ska någon vagn hämtas dit måste någon annan flyttas bort. Inom kort behövs t.ex. plats för A30/B30.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 9:23
av BSB101
Verspieder skrev:BSB101 skrev:Man har alltså ännu inte fått ordning på skyltningen? Hur svårt kan va?
Hade SL givit sin nya spårvagnslinje en annan siffra än just 7 hade problemet ju aldrig uppstått! Det är inte världens smartaste lösning att ha samma siffra på två olika typer av linjer som går längs samma spår.
Mycket som inte varit ett problem om inte "om" funnits.

Nu ser dock verkligheten ut som den gör och SL lär inte ändra på linjenummet i första taget. Det är även bestämt hut olika linjer ska skylta (7, 7E, 7N) och då är det bara att skylta vagnarna efter detta, svårare än så är det inte.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 9:40
av roggek
BSB101 skrev:Verspieder skrev:BSB101 skrev:Man har alltså ännu inte fått ordning på skyltningen? Hur svårt kan va?
Hade SL givit sin nya spårvagnslinje en annan siffra än just 7 hade problemet ju aldrig uppstått! Det är inte världens smartaste lösning att ha samma siffra på två olika typer av linjer som går längs samma spår.
Mycket som inte varit ett problem om inte "om" funnits.

Nu ser dock verkligheten ut som den gör och SL lär inte ändra på linjenummet i första taget. Det är även bestämt hut olika linjer ska skylta (7, 7E, 7N) och då är det bara att skylta vagnarna efter detta, svårare än så är det inte.
Problemet är väl egentligen inte linjenumret, utan varför det går "en röd Oslovagn med tillhörande Kakvagn" på Djurgårdslinjen...
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 9:51
av bruse
BSB101 skrev:Det är även bestämt hut olika linjer ska skylta (7, 7E, 7N) och då är det bara att skylta vagnarna efter detta, svårare än så är det inte.
Tydligen är det väldigt svårt att skylta rätt. SS och SL är nog inte de enda företagen som lägger många miljoner på smarta elektroniska informationssystem, sen klarar inte enskilda av att göra rätt iallafall. (Nå, nu lägger ju inte SS miljoner på sånt...)
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 9:55
av Greenline
Thomas Lange skrev:Greenline skrev:Varför kan släpen 915 och 917 inte hämtas hem från Malmköping i syfte att förlänga gammeltågen och ge dem högre kapacitet, Stefan? Varför inte då köra 76+846+915 samt 335+917+521?
Därför att det inte finns plats för dem alla i vagnhallen på Djurgården. Ska någon vagn hämtas dit måste någon annan flyttas bort. Inom kort behövs t.ex. plats för A30/B30.
Om man skrotade den hemska Oslovagnen och skickade hem ett Göteborgståg, så kunde betydligt fler vagnar från Stockholm rymmas i hallen.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 11:31
av Verspieder
BSB101 skrev:Mycket som inte varit ett problem om inte "om" funnits.

Nu ser dock verkligheten ut som den gör och SL lär inte ändra på linjenummet i första taget. Det är även bestämt hut olika linjer ska skylta (7, 7E, 7N) och då är det bara att skylta vagnarna efter detta, svårare än så är det inte.
Men att förutsätta att alla resenärer direkt ska förstå skillnaden mellan 7, 7E, 7N är att vara lite väl optimistisk.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 11:45
av Per Lind
Dom flesta borde väl förstå att det är olika sluthållplatser.
7 är hela linjen och E resp. N avvikelser.
Hur svårt kan det vara?
-Per
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 11:57
av bruse
Per Lind skrev:Dom flesta borde väl förstå att det är olika sluthållplatser.
7 är hela linjen och E resp. N avvikelser.
Hur svårt kan det vara?
-Per
Vilket ju förutsätter att vagnarna verkligen skyltas med respektive linje. Det är ju inte lätt för nån att veta att vagnen som är skyltad linje 7 egentligen går på 7N.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 13:11
av 1
Det var tydligen ett tag sedan vännen Bruse var ute på Djurgården. Som ren information kan jag meddela att alla spårvagnar på linje 7 + 7 E/N förutom nummer ävenledes är försedd med en s.k. "destinationsangivelse". På moderna vagnar är det en "punktmatris" och på de äldre "destinationsväv" resp. "Vändskyltar".
Där kan tydligt utläsas varthän vagnen är på väg; Sergels Torg, Norrmalmstorg, Skansen resp. Waldemarsudde. Ett finurligt system som fungerat i 100 år och torde uppfylla ävenledes dagens behov av information.
Vänliga Hälsningar / Richard
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 13:13
av bruse
1 skrev:Det var tydligen ett tag sedan vännen Bruse var ute på Djurgården. Som ren information kan jag meddela att alla spårvagnar på linje 7 + 7 E/N förutom nummer ävenledes är försedd med en s.k. "destinationsangivelse". På moderna vagnar är det en "punktmatris" och på de äldre "destinationsväv" resp. "Vändskyltar".
Där kan tydligt utläsas varthän vagnen är på väg; Sergels Torg, Norrmalmstorg, Skansen resp. Waldemarsudde. Ett finurligt system som fungerat i 100 år och torde uppfylla ävenledes dagens behov av information.
Vänliga Hälsningar / Richard
Passerade Strandvägen senast igår och då kom 210 som inte var skyltad med något linjenummer alls i krukan! Okej, då kan den inte bli beskylld för att vara felskyltad iallfall. Förty är det lika illa.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 13:53
av LÅ1
1 skrev:Det var tydligen ett tag sedan vännen Bruse var ute på Djurgården. Som ren information kan jag meddela att alla spårvagnar på linje 7 + 7 E/N förutom nummer ävenledes är försedd med en s.k. "destinationsangivelse". På moderna vagnar är det en "punktmatris" och på de äldre "destinationsväv" resp. "Vändskyltar".
Där kan tydligt utläsas varthän vagnen är på väg; Sergels Torg, Norrmalmstorg, Skansen resp. Waldemarsudde. Ett finurligt system som fungerat i 100 år och torde uppfylla ävenledes dagens behov av information.
Vänliga Hälsningar / Richard
"
Ett finurligt system som fungerat i 100 år och torde uppfylla ävenledes dagens behov av information."
Kanske t.o.m. bättre. Såg i går en vagn anlända hållplats Kungsträdgården mot Djurgården som var skyltad "Ej i trafik". Eftersom vagnen var full av resenärer och vagnen stannade vid hållplatsen så steg folk på i alla fall. Smarta eller duma? Eller hade de kanske inte läst vad som stod på vagnen?
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 14:07
av bruse
LÅ1 skrev:
"Ett finurligt system som fungerat i 100 år och torde uppfylla ävenledes dagens behov av information."
Kanske t.o.m. bättre. Såg i går en vagn anlända hållplats Kungsträdgården mot Djurgården som var skyltad "Ej i trafik". Eftersom vagnen var full av resenärer och vagnen stannade vid hållplatsen så steg folk på i alla fall. Smarta eller duma? Eller hade de kanske inte läst vad som stod på vagnen?
Det är just därför dessa felskyltningar gör att folk skiter i vad som står på vagnen. De är luttrade och vet av erfarenhet att det oftast är felskyltat. Vilket gör att personalen får problem när vagnen verkligen inte är i trafik och är skyltad rätt, och folk vill på ändå.
Enda sättet att lösa problemet är att personalen lär sig skylta rätt. Alltid hela tiden! helt enkelt, de får göra sitt jobb rätt.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 14:59
av roggek
bruse skrev:Enda sättet att lösa problemet är att personalen lär sig skylta rätt. Alltid hela tiden! helt enkelt, de får göra sitt jobb rätt.
Men en ideel verksamhet som ju Djurgårdslinjen är, så kanske man inte "ägnar lika stor möda åt skyltningen" som på "riktiga" linje 7 numera...
Där ligger nog pudelns kärna, tyvärr!
Ett avlönat jobb är alltid mer intressant än ett oavlönat dito...
Jag får uppfattningen att det inte är "lika kul längre att köra spårvagn gratis"...Inte om man jämför innan linje 47 blev spårvägslinje 7...
Isåfall kanske Djurgårdslinjen/SSS skulle ta och utvärdera verksamheten och se vad man kan göra bättre (inklusive skyltningen). Ett medlemskap i SSS kanske inte är morot nog för att skylta spårvagnen rätt, men en morot med ett mervärde t ex "ett årskort poå Gröna Lund efter x antal timmar med prickfri tjänstgöring" kan vara det...
Tor att SSS måste motivera sina aktiva medlkemmar bättre (vilket de alltid har varit dåliga på, tyvärr!)
Trafikledningen för Djurgårdslinjen kanske borde "ta ett varv på linjen och kolla på hur spårvaganrna skyltas"...
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 15:06
av bruse
roggek skrev:bruse skrev:Enda sättet att lösa problemet är att personalen lär sig skylta rätt. Alltid hela tiden! helt enkelt, de får göra sitt jobb rätt.
Men en ideel verksamhet som ju Djurgårdslinjen är, så kanske man inte "ägnar lika stor möda åt skyltningen" som på "riktiga" linje 7 numera...
Där ligger nog pudelns kärna, tyvärr!
Ett avlönat jobb är alltid mer intressant än ett oavlönat dito...
Kan ju vara ett höftskott, men jag tror att det inte är lika "kul" längre att köra spårvagn gratis...
Trafikledningen för Djurgårdslinjen kanske borde "ta ett varv på linjen och kolla på hur spårvaganrna skyltas"...
Kan ligga nåt i det. Men jag är även aktiv inom SSS på ideell basis, och jag gör alltid mitt yttersta att göra det jag åtagit mig att göra. Andra litar på att jag tar mitt ansvar. Avlönad eller inte. Att ta ansvar handlar inte om pengar, utan moral.
Resenärerna skiter nog i om personalen är avlönad eller inte, så länge de har betalat för resan. Därmed ställs det samma krav på den oavlönade som den avlönade.
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 15:08
av roggek
bruse skrev: Att ta ansvar handlar inte om pengar, utan moral.
Inte bland dagens unga människor, där handla allt om pengar, tyvärr...
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 15:13
av bruse
roggek skrev:bruse skrev: Att ta ansvar handlar inte om pengar, utan moral.
Inte bland dagens unga människor, där handla allt om pengar, tyvärr...
Men var det inte nån som nyss sa att det bara var gamla gubbar på Djurgårdslinjen?
Re: Inga Stockholmsvagnar på Djurgårdslinjen?
Postat: måndag 15 augusti 2011 15:50
av roggek
bruse skrev:roggek skrev:bruse skrev: Att ta ansvar handlar inte om pengar, utan moral.
Inte bland dagens unga människor, där handla allt om pengar, tyvärr...
Men var det inte nån som nyss sa att det bara var gamla gubbar på Djurgårdslinjen?
Jo, för att de flesta unga
prioriterar pengar framför ideellt arbete. oavsett om det är i SSS eller den "lokala fiskeföreningen".
Som exempel så kan jag ta våran lokala hyresgästförening: Alla skall vara med och festa, men ingen vill hjälpa till med iordningställandet eller städningen efteråt...
Och det är nog därför det är så svårt att få "nya förmågor" att komma in i en ideel verksamhet...och dessutom skylta rätt (!)
Idag tar många för självklart att "man skall ha betalt för ett jobb man gör på sin fritid"...