Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:Om du kollar på http://nyavagnar.sl.se/index.html ser du att tyget i Förslag 1 listar en massa platser i Stockholm, däribland "Raul Wallenberg monumentet". Det fångade min blick direkt, så jag tänkte att alla andra också skulle se det.
Jaha, jag tittade inte så noga på bilderna. Nu när jag gör det så observerar jag också att texten på tyget tydligen skall vara spegelvänd i högra halvan av vagnen...
Designbyrån har verkligen gjort ett fantastiskt jobb...
(Varning: ovanstående inlägg kan ha ett ironiskt innehåll. Läsaren uppmanas till försiktighet i tolkningen.)
3:ans alternativ känns bra mycket bättre än de andra för en gammal stöt som jag. Ta inte associationen med "de klassiska spårvagnarna" så ordagrant. Det är bara nördarna här på Forum som ser och känner till skillnaderna i målningsdesign, 40-, 50- och 60-tal.
I Malmköping har jag mer än en gång hört: " den här vagnen åkte jag med till skolan i Vasastan (Stockholm) varje dag". Tyvärr var det ibland en Hälsingborgare, ibland en Göteborgare jag körde eller kondukterade! Så är det bara.
Spar på sarkasmerna, av de senaste annonserna från SL framgår det att tävlingen avser både A34 och A35, dessa båda vagnar kommer att få gemensam design!
Henrik Schütz skrev:Spar på sarkasmerna, av de senaste annonserna från SL framgår det att tävlingen avser både A34 och A35, dessa båda vagnar kommer att få gemensam design!
HS
Det låter ju väldigt klokt.
Borde man inte i konsekvensens namn måla om A32:orna också? (Den dag som det är dags för det, man behöver ju inte tidigarelägga planerat underhåll.)
Henrik Schütz skrev:Spar på sarkasmerna, av de senaste annonserna från SL framgår det att tävlingen avser både A34 och A35, dessa båda vagnar kommer att få gemensam design!
Henrik Schütz skrev:Enligt tillverkaren akall A32 in på Halvtidsupprustning då de är 15 år (om tre år för de första vagnarrna) Då tycker jag att de kunde målas om!
HS
Om tre år har SL säkert hunnit ändra sig om färgsättningen minst en gång till.
Problemet är att SL under de senaste trettio åren haft inte mindre än fyra gällande färgsättningar på sina spårvagnar. Fram till 1986 den traditionellt spårvägsblå med ljus grå-vit överdel, 1986-1999 Järvablå med vita dekorränder, 1999-2010 design som på A32 och slutligen svarta designen som introducerades förra året. I pågående designtävling skall nu alltså den femte designen tas fram och vara gällande på spårvagnar; allt detta inom loppet av trettio år. Det ger i snitt att ny design på SL:s spårvagnar introduceras var sjätte år...!!
Medveten om att jag raljerar i ämnet, men SL:s hållning i designfrågor gör det tacksamt!
SL är väl å andra sidan inte ensamma om att byta utseende flera gånger. I Göteborg är vagnarna inne på sitt tredje färgutförande på en ungefär lika lång period. Visst, den senaste designen är rätt lik den äldsta, men helt lik är den inte.
Likaså har bussarna och tågen bytt utseende minst en gång de senaste 15 åren.
M_M skrev:SL är väl å andra sidan inte ensamma om att byta utseende flera gånger. I Göteborg är vagnarna inne på sitt tredje färgutförande på en ungefär lika lång period. Visst, den senaste designen är rätt lik den äldsta, men helt lik är den inte.
M_M skrev:SL är väl å andra sidan inte ensamma om att byta utseende flera gånger. I Göteborg är vagnarna inne på sitt tredje färgutförande på en ungefär lika lång period. Visst, den senaste designen är rätt lik den äldsta, men helt lik är den inte.
För att inte tala om alla reklamvagnar!
Alternativet till reklamvagnar är högre biljettpriser eller högre skatt alternativt att man sänker/försämrar något.