Sida 3 av 3

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 11:58
av LÅ1
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
M.v.h. Anders
Super!
Jag antar att det är just denna info som trådskaparen var ute efter!

Angående nattrafiken, som jag skrivit om tidigare, så ser jag här att linjerna 01 och 02 försvann 1 september 1975. L02 gick först till Fruängen som jag skrev, men senare gick den ut förbi Aspuden och vidare. Och den hann gå till Norsborg innan den lades ner.
De korta anslutande nattlinjerna tycks fortfarande varit kvar 1988. Nu är det ju direktförbindelse från stan till alla stationer med nattrafik.

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 12:22
av C12C3C3C12
Jag tog och checkade mitt minne ordentligt, kom ihåg att när jag satt på Stv Alvik så om någonting hände "packade" vi tågen vid stationerna. Detta innebar att första tåget inne på stationen körde ner i botten samt att tåget efter körde nära häcken på det första tåget, allt för att inte ha tåg stående mellan stationer. Eftersom ställverket var enbemannat under helgerna så betyder det att kopplingen till korta tåg fortsatte efter det att tågvakterna försvann.

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 13:45
av Bildsköne Bengtsson
Vi har linje 8 Slussen-Skarpnäck,ej att förglömma

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 13:50
av Bildsköne Bengtsson
Bild

Här har vi 8-an med A-13/B-13

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 17:48
av 218
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
M.v.h. Anders


STOCKHOLMS TUNNELBANELINJER

1 oktober, 1950
18 Slussen – Hökarängen
19T Slussen – Johanneshov

9 september, 1951
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

26 oktober, 1952
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

28 juni, 1956
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

1 november, 1956
11 Hässelby gård - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

24 november, 1957
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Johanneshov – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

17 april, 1958
11 Odenplan - Hammarbyhöjden
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

19 november, 1958
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19V Vällingby - Högdalen

14 november, 1959
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Odenplan - Rågsved
19V Vällingby – Högdalen (Högtrafik)
Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?

218

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 20:59
av AdrianLangemar
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: onsdag 27 juli 2011 22:50
av 218
Jaha och varför tycker du att den här seriöst ställda frågan förtjänar att bemötas med ironi då Adrian Langemar

218

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: torsdag 28 juli 2011 8:52
av Kantorn
218 skrev:Jaha och varför tycker du att den här seriöst ställda frågan förtjänar att bemötas med ironi då Adrian Langemar

218
Det var nog ordet Googla som han menade var ironi. Det syftar i så fall på gamla synder i denna tråd.

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: torsdag 28 juli 2011 9:20
av Claes Thure Moberg
AdrianLangemar skrev:
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)
Jag var en liten men mycket intresserad pojke på den tiden som den Västra T-banan gick mellan Kungsgatan och Vällingby. Linjen hade officiellt nummer 11 som den "ärvt" från Spårvagnslinjen som den ersatte. Men jag vill bestämt minnas att tågen aldrig skyltades som linjenummer 11. Däremot satt det en stor skylt i ett fönster i förarhytten som talade om hur långt tåget gick. Enligt följande:

A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby

Åt andra hållet vände alla tåg vid Kungsgatan (nuvarande station Hötorget).

Rätta mig gärna om jag minns fel.

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: torsdag 28 juli 2011 10:44
av spårlasse
Claes Thure Moberg skrev:
AdrianLangemar skrev:
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)
Jag var en liten men mycket intresserad pojke på den tiden som den Västra T-banan gick mellan Kungsgatan och Vällingby. Linjen hade officiellt nummer 11 som den "ärvt" från Spårvagnslinjen som den ersatte. Men jag vill bestämt minnas att tågen aldrig skyltades som linjenummer 11. Däremot satt det en stor skylt i ett fönster i förarhytten som talade om hur långt tåget gick. Enligt följande:

A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby

Åt andra hållet vände alla tåg vid Kungsgatan (nuvarande station Hötorget).

Rätta mig gärna om jag minns fel.
Nästan rätt. Enligt bilden nedan som är daterad 1953 används numret redan under denna tid, men däremot har du helt rätt i att det var en stor skylt med bokstaven och att det på sidoskyltarna endast angavs destination (exempelvis Kungsgatan-Åkeshov). Se följande bild:

http://www.flickr.com/photos/sparvagsmu ... 4946481509

Sedan som nämndes ovan ska det ha funnits ett kortare tag, då man istället använde turnumret för de stora siffrorna fram - men detta (enligt den bild jag sett) ska ha varit efter att man slutat skylta med bokstav för att ange slutdestination (om jag minns rätt)

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: torsdag 28 juli 2011 12:58
av roggek
Kan ju också tipsa om den 70 minuter långa filmen som beskriver tunnelbanans byggande från Fridhemsplan - Kungsgatan:
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=19601

Tänkvärt när du säötter dig på tunnelbanan nästa gång, vilket arbete som låg bakom!!!

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: fredag 29 juli 2011 7:51
av thbe
218 skrev:
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
M.v.h. Anders


STOCKHOLMS TUNNELBANELINJER

1 oktober, 1950
18 Slussen – Hökarängen
19T Slussen – Johanneshov

9 september, 1951
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

26 oktober, 1952
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

28 juni, 1956
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

1 november, 1956
11 Hässelby gård - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

24 november, 1957
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Johanneshov – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

17 april, 1958
11 Odenplan - Hammarbyhöjden
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

19 november, 1958
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19V Vällingby - Högdalen

14 november, 1959
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Odenplan - Rågsved
19V Vällingby – Högdalen (Högtrafik)
Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?

218
...och Hammarbyhöjden är dagens Skärmarbrink. Dagens Hammarbyhöjden tillkom när linjen drogs ut till Bagarmossen.

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: fredag 29 juli 2011 8:23
av AGR
thbe skrev:
218 skrev:
Anders Ericson skrev:Jag gjorde en förteckning för många år sedan med den information som jag då hade.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
M.v.h. Anders


STOCKHOLMS TUNNELBANELINJER

1 oktober, 1950
18 Slussen – Hökarängen
19T Slussen – Johanneshov

9 september, 1951
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

26 oktober, 1952
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Stureby

28 juni, 1956
11A Alvik - Kungsgatan
11S Vällingby – Kungsgatan
11Å Åkeshov - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

1 november, 1956
11 Hässelby gård - Kungsgatan
18 Slussen – Hökarängen
19 Slussen – Högdalen

24 november, 1957
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Johanneshov – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

17 april, 1958
11 Odenplan - Hammarbyhöjden
18H Hässelby gård - Hökarängen
18V Vällingby – Hökarängen
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19A Alvik – Högdalen
19Å Åkeshov – Högdalen

19 november, 1958
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Gullmarsplan – Högdalen (Nattrafik)
19V Vällingby - Högdalen

14 november, 1959
11 Hässelby strand - Bagarmossen
18 Åkeshov - Farsta
18A Alvik – Hökarängen (Högtrafik)
19 Odenplan - Rågsved
19V Vällingby – Högdalen (Högtrafik)
Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?

218
...och Hammarbyhöjden är dagens Skärmarbrink. Dagens Hammarbyhöjden tillkom när linjen drogs ut till Bagarmossen.

Nej Skärmarbrink hette tidigare Hammarby på T-banan, men mellan 1950-58 som spårvagnshållplats på linje 8 hette den Hammarbyhöjden mellan 1949-1950

Re: tunnelbane linjer genom tiderna

Postat: söndag 31 juli 2011 1:07
av LÅ1
Claes Thure Moberg skrev:
AdrianLangemar skrev:
218 skrev:Fanns det inte något läge på 50-talet då man inte skyltade linjenr utan istället tågnr. (turnr ?) i linjenummerkrukorna?
Normalt skyltar/skyltade man linjenummer med de stora siffrorna och turnummer med de små siffrorna. Under någon period gjorde man tvärtom, minns ej när det var men det har redan diskuterats i detta forum för några år sedan, eller kanske det var på Postvagnen. Googla! (obs ironi)
Jag var en liten men mycket intresserad pojke på den tiden som den Västra T-banan gick mellan Kungsgatan och Vällingby. Linjen hade officiellt nummer 11 som den "ärvt" från Spårvagnslinjen som den ersatte. Men jag vill bestämt minnas att tågen aldrig skyltades som linjenummer 11. Däremot satt det en stor skylt i ett fönster i förarhytten som talade om hur långt tåget gick. Enligt följande:

A - Alvik
Å - Åkeshov
S - Vällingby

Åt andra hållet vände alla tåg vid Kungsgatan (nuvarande station Hötorget).

Rätta mig gärna om jag minns fel.
Hittade en lämplig illustration!
Bild
Bilden hämtad från Stockholmskällan. CC-licens. Bilden ägs av Stockholms stadsmuseum. Foto: John Kjellström.