Sida 3 av 3
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: måndag 15 augusti 2011 20:05
av LÅ1
sirmoorgate1994 skrev:lltså det här är idiotiskt? Varför skall man köra tunnelbana till samma ställe som nås av Saltsjöbanan? Var kan man åka med denna nya sträckning som man inte kan åka med Saltsjöbanan? Djurgården? Löjligt, det är för känsligt och krokigt. Sofia? Yes, vem vill inte kroka runt Södermalm för att kunna säga att tunnelbanan tillför något nytt? Tänk lite, varför finns Saltsjöbanan om man verkligen skall bygga tunnelbanans blå linje till Nacka av alla möjliga ställen?
Man vill slippa alla bussar in till Slussen. Kanske låter man även Saltsjöbanan sluta vid T-banan. Och man minskar belastningen på T-banan mellan Slussen och T-centralen!
Många resenärer får dessutom snabbare resa!
Om T-banan skall gå via Södermalm och/eller Djurgården är väl en fråga som kommer att diskuteras och utredas länge.
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: måndag 15 augusti 2011 20:31
av sirmoorgate1994
Man vill slippa alla bussar in till Slussen. Kanske låter man även Saltsjöbanan sluta vid T-banan. Och man minskar belastningen på T-banan mellan Slussen och T-centralen!
Många resenärer får dessutom snabbare resa!
Och därför behövs tunnelbana? Förläng bara Saltsjöbanan (Värmdöbanan) till Gustavsberg från Järla. Mycket billigare och snabbare. Uppehåll i Forum nacka, Skvaltan, Ektrop, Skuru, Björknäs, Orminge, Mensättra, Eriksvik, Kils gård, Insjön, Farstaviken och Gustavsberg. Bussarna matar från mellanliggande stationer, tex 401 från Nacka station, 409 går Ektorp-duvnäsutskog-Skuru-Saltängen-saltsjöduvnäs-Ektorp och bussar mot Ingarö, Värmdö från Gustavsberg till exempel. Bss 420,422,425,425X,444,445,446,474 kan läggas ned helt. Så min lösning tömmer OCKSÅ i pricnip slussen. Tunnelbanans frekvens är kass (hemma är den 4-5 gånger högre, under alla tider), så kan man låta bli att skrota Cx (mitt främsta klagomål) och låta dem köra tillsammans med C20 och C30 blir frekvens och således kapacitet inga problem.
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: måndag 15 augusti 2011 20:35
av bruse
sirmoorgate1994 skrev:Man vill slippa alla bussar in till Slussen. Kanske låter man även Saltsjöbanan sluta vid T-banan. Och man minskar belastningen på T-banan mellan Slussen och T-centralen!
Många resenärer får dessutom snabbare resa!
Och därför behövs tunnelbana? Förläng bara Saltsjöbanan (Värmdöbanan) till Gustavsberg från Järla. Mycket billigare och snabbare. Uppehåll i Forum nacka, Skvaltan, Ektrop, Skuru, Björknäs, Orminge, Mensättra, Eriksvik, Kils gård, Insjön, Farstaviken och Gustavsberg. Bussarna matar från mellanliggande stationer, tex 401 från Nacka station, 409 går Ektorp-duvnäsutskog-Skuru-Saltängen-saltsjöduvnäs-Ektorp och bussar mot Ingarö, Värmdö från Gustavsberg till exempel. Bss 420,422,425,425X,444,445,446,474 kan läggas ned helt. Så min lösning tömmer OCKSÅ i pricnip slussen. Tunnelbanans frekvens är kass (hemma är den 4 gånger högre, under alla tider), så kan man låta bli att skrota Cx (mitt främsta klagomål) och låta dem köra tillsammans med C20 och C30 blir frekvens och således kapacitet inga problem.
Så Saltsjöbanan med sina enkelsår, ska kunna ta alla passagerarna från bussarna?!
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: måndag 15 augusti 2011 20:37
av sirmoorgate1994
Så Saltsjöbanan med sina enkelspår, ska kunna ta alla passagerarna från bussarna?!
Man kan bygga en ny tunnel som föreslås för tvärbanan för att ersätta den nuvarande, men då jag anser att Tvärbanan istället skall ansluta till järnvägen i Sickla kan rollen istället vara att ge högre kapacitet genom att
båda används. Dubbelspår Slussen - Järla (avgrening med Värmdöbanan) Då kan man höja frekvensen eller åtminstone inte sänka den om Värmdöbanan skulle byggas. Och bussen slipper trafik stockningar och färre bussar kör på kortare sträcka - tåg är trots allt mer miljövänligt och klarar fler personer, eller hur? För övrigt är tunnelbana fullständigt fel till en sådan ytterlig förort som Gustavsberg, men spårtrafik skall man ha, så Saltsjöbanan är perfekt för det ändamålet.
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: måndag 15 augusti 2011 23:50
av M_M
LÅ1 skrev:sirmoorgate1994 skrev:lltså det här är idiotiskt? Varför skall man köra tunnelbana till samma ställe som nås av Saltsjöbanan? Var kan man åka med denna nya sträckning som man inte kan åka med Saltsjöbanan? Djurgården? Löjligt, det är för känsligt och krokigt. Sofia? Yes, vem vill inte kroka runt Södermalm för att kunna säga att tunnelbanan tillför något nytt? Tänk lite, varför finns Saltsjöbanan om man verkligen skall bygga tunnelbanans blå linje till Nacka av alla möjliga ställen?
Man vill slippa alla bussar in till Slussen. Kanske låter man även Saltsjöbanan sluta vid T-banan.
Och man minskar belastningen på T-banan mellan Slussen och T-centralen!
Kanske inte (lika mycket) om man tar bort Saltsjöbanan Nacka-Slussen eftersom de som ska till Slussen då får byta vid T-centralen eller möjligen Gullmarsplan.
Impopulärt++ skulle jag tro.
Jag röstar istället för dubbelspårutbyggnad av Saltsjöbanan som en del av nån slags "Kollektivtrafik Nacka"-paket.
LÅ1 skrev:Många resenärer får dessutom snabbare resa!
Om T-banan skall gå via Södermalm och/eller Djurgården är väl en fråga som kommer att diskuteras och utredas länge.
För att få så stor uppsnabbning som möjligt och störst samhällsekonomisk vinst så bör man inte ha någon ytterligare station i Stockholms kommun anser jag. (Fast det har jag tjatat om förr).
Re: [SvD] Ny nackatunnelbaneidé från Sweco
Postat: tisdag 16 augusti 2011 1:01
av sirmoorgate1994
M_M skrev: Kanske inte (lika mycket) om man tar bort Saltsjöbanan Nacka-Slussen eftersom de som ska till Slussen då får byta vid T-centralen eller möjligen Gullmarsplan.
Impopulärt++ skulle jag tro.
Jag röstar istället för dubbelspårutbyggnad av Saltsjöbanan som en del av nån slags "Kollektivtrafik Nacka"-paket.
Det var ju det jag sade. Dubbelspår Slussen-Järla. inte frö spårväg utan för järnväg. Och så från Järla enkelspår till Saltsjöbaden och till Gustavsberg. Imorgon beskriver jag Värmdöbanan och varför den är bättre än tunnelbana till Gustavsberg