Sida 3 av 4
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 13:15
av bruse
Lägg av nu. Ni är alla från ämnet.
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 13:34
av Henrik Schütz
Ganska larvigt vad lite ett spårtaxinät skall prestera för att vara den stora förebilden för Stockholms innerstad, och univesalmedicin mot allt.
De i artikeln refererade projekten finns knappt i verkligheten, En arab har byggt en slinga i ett parkeringshus, en engelsk flygplats har på åratal inte lyckats få tio vagnar att fungera, och ett tivoli i korea tyckte det vore kul med något annat än ett skansentåg, som omväxling, och vips står det konsulter i Stockholm , och skall förklara vad oerhört spännande allt är, och att ett system med 25000 vagnar i stockholm inte alls bygger på helt oprövad teknik.
Hela spårtaxitänket är snart passerat och föråldrat.
Det är inga tekniska problem att bygga och köra en förarlös bil som inte kräver mer infrastruktur än vad som finns för vanliga bilar, men inga hissar, rulltrappor, balkar mm.
Google leder utvecklingen, använd deras sökmotor , och skriv in "driverless car" och se vad jag avser.
I det perspektiver är spårtaxi lika vettigt som eleverade cykelbanor i innerstan, vilket iofs vore skönt när jag cyklar!
HS
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 13:43
av twr
Enligt tidigare uppgift skulle Trafikverket eller om det var regeringen i oktober 2010 dela ut 30 miljoner kronor till ett pilotprojekt för spårtaxi. Stockholm och Uppsala var väl toppkandidaterna, möjligen Södertälje.
Har detta runnit i sanden?
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 13:47
av Per Lind
Vi har tidigare kunnat läsa om ett spårtaxisystem på detta Forum som verkligen fungerar och är i daglig drift, det var någon studenstad i USA (?), men där förekommer inga trafikströmmar som ens kommer i närheten av stadstrafik.
Vet inte vad förespråkarna tänker på.
Som jag skrivit tidigare, inom små begränsade områden som flygplatser och universitet kan det kanske fungera men inte i "verkligheten".
-Per
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 13:47
av twr
Om spårtaxibanan på Heathrow som enligt Tidningen Fastighetsaktien startade i oktober 2010:
http://en.wikipedia.org/wiki/ULTra_%28rapid_transit%29
"Running tests began in December 2008, but as of the end of May 2011, the system had still not opened."
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 14:40
av spårsnoken
Per Lind skrev:Vi har tidigare kunnat läsa om ett spårtaxisystem på detta Forum som verkligen fungerar och är i daglig drift, det var någon studenstad i USA (?), men där förekommer inga trafikströmmar som ens kommer i närheten av stadstrafik.
Vet inte vad förespråkarna tänker på.
Som jag skrivit tidigare, inom små begränsade områden som flygplatser och universitet kan det kanske fungera men inte i "verkligheten".
-Per
----------------
Morgantown. Men det är inte spårtaxi i den mening som Göran Tegner et al avser. Relativt stora enheter på en automatbana är det frågan om i Morgantown.
mvh/spårsnoken
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 15:57
av twr
Vad är det för problem man vill lösa med spårtaxi?
Vill man att alla ska resa fossilfritt kanske det är bättre att vänta på att elbilen slår igenom.
Vill man lösa problem med trängsel på vägarna kanske man ska bygga spårväg och/eller tunnelbana i stället?
Är inte spårtaxi lite av "det sämsta av två världar".
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 15:58
av bruse
twr skrev:Är inte spårtaxi lite av "det sämsta av två världar".
Lite som en bäddsoffa. Varken sköna att sova eller sitta i.
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 18:12
av M_M
Henrik Schütz skrev:Ganska larvigt vad lite ett spårtaxinät skall prestera för att vara den stora förebilden för Stockholms innerstad, och univesalmedicin mot allt.
De i artikeln refererade projekten finns knappt i verkligheten, En arab har byggt en slinga i ett parkeringshus, en engelsk flygplats har på åratal inte lyckats få tio vagnar att fungera, och ett tivoli i korea tyckte det vore kul med något annat än ett skansentåg, som omväxling, och vips står det konsulter i Stockholm , och skall förklara vad oerhört spännande allt är, och att ett system med 25000 vagnar i stockholm inte alls bygger på helt oprövad teknik.
Hela spårtaxitänket är snart passerat och föråldrat.
Det är inga tekniska problem att bygga och köra en förarlös bil som inte kräver mer infrastruktur än vad som finns för vanliga bilar, men inga hissar, rulltrappor, balkar mm.
Google leder utvecklingen, använd deras sökmotor , och skriv in "driverless car" och se vad jag avser.
I det perspektiver är spårtaxi lika vettigt som eleverade cykelbanor i innerstan, vilket iofs vore skönt när jag cyklar!
Eleverade cykelbanor vore inte dumt!
Appropå det där med automatiska fordon så skrev Linux Journal ett reportage om en personbil som provombyggts och som körts på vanliga vägar i Italien redan på 90-talet. Den hade två kameror som monterats där solskydden normalt sitter vilket gav 3D-seende, och så kunde elektroniken styra ratt, gas och broms. (Jag tror det var automatlåda). Det funkade tydligen rätt bra att köra helautomatiskt så länge filmarkeringarna på vägarna inte var alltför usla.
Jag undrar om de verkligen fick genomföra de där experimenten, fast jag har ingen koll på italienska trafiksäkerhetsregler & co. Jag antar att försöket knappast skulle ha släppts loss bland vanlig trafik i Sverige...
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: tisdag 31 maj 2011 20:44
av B Thomas
twr skrev:Vad är det för problem man vill lösa med spårtaxi?
Vill man att alla ska resa fossilfritt kanske det är bättre att vänta på att elbilen slår igenom.
Vill man lösa problem med trängsel på vägarna kanske man ska bygga spårväg och/eller tunnelbana i stället?
Är inte spårtaxi lite av "det sämsta av två världar".
Vad det är för problem man försöker lösa med spårtaxi?
Mycket enkelt:
Behovet för konsnylter att kunna sälja feta utredningsuppdrag för detta okända, obeprövade, nydanande transportmedel som naturligtvis har alla upptänkliga fördelar som överhuvudtaget går att komma på och som kan erbjuda "köpstarka" (gott om tvångsomhändertagna pengar) politiker en möjlighet att sola sig i nytänkandets klara strålar.
Inget annat!
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: fredag 10 juni 2011 8:22
av spårlasse
Och nu har hr Tegnér presenterat ett litet förslag om detta på Brännpunkt,
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa ... 232354.svd
Märk dock att han kallar det "minispårväg", ett sätt kanske att utnyttja den goodwiil som finns i spårvägssystem...
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: fredag 10 juni 2011 9:09
av twr
Här har vi ett problem (av många):
"Det skisserade minispårvägsnätet binder samman tre tunnelbanestationer (Odenplan, Solna C och KTH), med två järnvägsstationer (Solna station och Östra station); systemet kan enkelt kompletteras även till Västra skogen (T-bana) och till Karlbergs tågstation. "
För att uppnå spårtaxins fördel, direkta resor utan byten, blir det nödvändigt att ständigt utvidga systemet. Bygger man ett system i Hagastaden efterfrågas självklart direkta resor till Odenplan, Tekniska högskolan mm. Efter att ha byggt till platserna i citatet ovan börjar missnöjda resenärer fråga sig varför de inte kan åka direkt till Fridhemsplan eller Sundbyberg, eller varför inte Centralen. I detta läge börjar Nackaborna efterfråga en koppling till Slussen, varpå Tyresöborna vill kunna byta direkt från buss till spårtaxi vid Gullmarsplan. Och så vidare.
För övrigt är det intressant att man vill bygga till ”Karlbergs tågstation”, vilken läggs ned 2017. Det tyder på en optimistisk tidsplan.
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: fredag 10 juni 2011 9:57
av 2763
twr skrev:För övrigt är det intressant att man vill bygga till ”Karlbergs tågstation”, vilken läggs ned 2017. Det tyder på en optimistisk tidsplan.
För drömmare kan verkligheten te sig overklig. Det som är beslutat och klart behöver i deras överoptimistiska värld inte vara så.
//T
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: fredag 10 juni 2011 10:38
av twr
2763 skrev:twr skrev:För övrigt är det intressant att man vill bygga till ”Karlbergs tågstation”, vilken läggs ned 2017. Det tyder på en optimistisk tidsplan.
För drömmare kan verkligheten te sig overklig. Det som är beslutat och klart behöver i deras överoptimistiska värld inte vara så.
//T
Jag skulle vilja se reaktionen hos Odenplans invånare när spårtaxins balkar ska börja dras fram över gatorna. Det blir många röda flaggor från fönstren...
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: lördag 11 juni 2011 20:38
av Henrik Schütz
Det går utför, förra året toppade spårtaxivagnarna 250 Km/h

(i debattartiklarna, inte i verkligheten9
HS
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: söndag 12 juni 2011 19:29
av Memius
Intressant det här med spårtaxi, hur man väljer att presentera stationslösningar. Jag tog lite tid av söndagseftermiddagen och ritade ihop en dubbelspårig PRT-bana med sidostationer (dvs. fyra spår i bredd)
så slimmat jag bara kunde. Resultatet ser ni nedan:
Lastbilarna i bilden är 4,5 m höga och har en halmeter till godo upp till vagnarna.
Vagnarna är 1,5 m breda och det är en marginal på en halvmeter mellan vagnarna.
Perrongerna är 2 m breda och hissarna upp 1,5 m breda.
Anläggningen blir hög och bred

Antagligen är detta för optimistiskt och det blir värre i verkligheten.
En variant med större marginaler (samt en enkelspårig variant):

Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: måndag 13 juni 2011 9:09
av 2763
Memius skrev:
Lastbilarna i bilden är 4,5 m höga och har en halmeter till godo upp till vagnarna.
Vagnarna är 1,5 m breda och det är en marginal på en halvmeter mellan vagnarna.
Perrongerna är 2 m breda och hissarna upp 1,5 m breda.
Jag tycker att du har för låg säkerhetsmarginal till lastbilarna med en halvmeter. Däremot har du för hög säkerhetsmarginal mellan vagnarna. Det finns väl ingen anledning att slösa med utrymmet där. Det utrymmet kan du kanske dra der till 15 cm eller så.
/T
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: måndag 13 juni 2011 9:41
av Cyclocop
2763 skrev:Memius skrev:
Lastbilarna i bilden är 4,5 m höga och har en halmeter till godo upp till vagnarna.
Vagnarna är 1,5 m breda och det är en marginal på en halvmeter mellan vagnarna.
Perrongerna är 2 m breda och hissarna upp 1,5 m breda.
Jag tycker att du har för låg säkerhetsmarginal till lastbilarna med en halvmeter. Däremot har du för hög säkerhetsmarginal mellan vagnarna. Det finns väl ingen anledning att slösa med utrymmet där. Det utrymmet kan du kanske dra der till 15 cm eller så.
/T
Minns ni alla dessa lastbilsförare som river ner orienteringstavlor och luftledningar några gånger per år. Med dem under sina fötter så borde väl passagerarna i spårtaxin ha skyddsskor?

Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: måndag 13 juni 2011 10:14
av 2763
Cyclocop skrev:Minns ni alla dessa lastbilsförare som river ner orienteringstavlor och luftledningar några gånger per år. Med dem under sina fötter så borde väl passagerarna i spårtaxin ha skyddsskor?

Jag skulle snarare vilja kräva skyddsbarriär i betong med erfordelig dimesionering för att inte störa trafiken vid påkörning vid alla infarter till området där spårtaxin finns samt på strategiska platser utmed spårtaxinätet. Den som säger att en säker och bra spårtaxilösning är billig eller vacker och inte stör omgivningen kanske skall fundera på att tänka om. En studieresa till Wuppertal är kanske en idé på sätt och vis.
/T
Re: Spårtaxi i Stockholm?
Postat: måndag 13 juni 2011 10:56
av Kantorn
2763 skrev:En studieresa till Wuppertal är kanske en idé på sätt och vis.
/T
Där kan man få känslan: Åh vad snyggt det var! Men vad fult det vore hemma...