Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Renoveringen av tunnelbanebron blir större än man trott, skrev DN för några dagar sedan. Hittar ingen länk på nätet, dock.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Den bron behöver förstås underhållas som alla andra.twr skrev:Renoveringen av tunnelbanebron blir större än man trott, skrev DN för några dagar sedan. Hittar ingen länk på nätet, dock.
Men brons ev. dåliga skick kan aldrig motivera en ombyggnad till undervattensläge här.
Yimby har nyligen skrivit om förslaget att gräva ner T-banan här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Fast i princip kan man ju köra Tvärbanevagnar som bara stannar vid Gullmarsplan, Årstaberg och Liljeholmen och sen vidare till Alvik och sedan köra ersättningsbussar Liljeholmen-Sickla för de som egentligen skulle åkt med Tvärbanan.LÅ1 skrev:I rusningstid strax över noll, skulle jag tro!M_M skrev:Bonusfråga:
Hur stor/liten andel av tunnelbanans resenärer går att "ersättningstransportera" genom att på Tvärbanan köra längsta möjliga tåglängd Gullmarsplan-Årstaberg-Liljeholmen för att resenärerna ska kunna ta pendeltåg? Jag tänker alltså på om Slussen - T-centralen stängs av...![]()
Vet egentligen inte, men utan fler vagnar så kan man väl inte öka kapaciteten särskilt mycket, och som jag förstått det så är vagnarna knökafulla i rusningstid redan nu. Får man tåget fullt från T.ex. Gullmarsplan så kan ju inte det stiga på så många utmed vägen fram till Årstaberg
Men mer seriöst så kan man väl lämpligtvis planera eventuella behov av totalavstängning av tunnelbanan vid Slussen med inköp av fler spårvagnar och utbyggnad av spårvägsnätet så att man ser till att har spårvagnar körklara för en ännu inte färdig spårvägsträcka, som man då kan "låna in" till att täcka upp tunnelbaneomledningarna. Det vore för övrigt mycket bra om man lyckas få till Slussenombyggnaden och spårvägifieringen av stomnätet så att det går att köra spårvagnar Skanstull-Norrmalm när tunnelbanan stängs av. Visserligen blir det viss omväg på Södermalm om man följer nuvarande stombusslinjesträckning (som också verkar föreslås), men det torde ändå fungera bättre än att köra bussar för ersättningstrafiken.
(Bäst vore såklart att slippa stänga av tunnelbanan helt).
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Tanken är nog - som inte framgår av DN:s artikel att man renoverar halva bron första året och andra hälften andra året. I sådana fall kör man med tunnelbana på enkelspår på respektive bana. Den röda linjen lär ju då ha fått ett nytt signalsystem och lär då klara enkelspårsdrift bättre än idag.
Men det är förstås inte oproblematiskt för det - på röda linjen kan man bara köra tåg var 20:e minut (om ens det) och på gröna var 18:e (eller 2 tåg efter varandra inom 20-minutersintervall - kan dock bli knappt) Rimligen låter man väl i sådana fall sätta in en hel del extra bussar för att komplettera trafiken - men trångt kommer det att vara. Det svåra är ju att lägga in någon växel som ligger närmare avstängningen - pågrund av den komplexa lösningen vid T-centralen. Man måste därför ha enkelspår mellan Zinkensdam och Östermalmstorg, respektive Rådmansgatan och Medborgarplatsen...
Rimligen låter man väl då Fruängentågen gå i skytteltrafik mellan Hornstull och Fruängen, respektive en skyttel på Ropstengrenen mellan Östermalmstorg och Ropsten. Skarpnäck drabbas väl som vanligt av att bli avkortad till Gullmarsplan.
Men mot att transportera omkring 30 000 i maxtimmen, skulle man ju här bara nå upp i som mest (med 6 tåg på gröna linjen), till 21 600 - och då med maxresande i samtliga vagnar. Något färre resande är det förstås då det är i anslutning till sommaren. Men det kommer väl ändå vara omkring 5000-7000 som inte får plats. Framförallt kan man ju tänka att det då är vettigt att förlänga och förtäta direktbussar från framförallt Gullmarsplan. Även blåa linjen och tvärbanan kan ju rimligen, om möjligt, förstärkas något i sådana fall.
Men det är förstås inte oproblematiskt för det - på röda linjen kan man bara köra tåg var 20:e minut (om ens det) och på gröna var 18:e (eller 2 tåg efter varandra inom 20-minutersintervall - kan dock bli knappt) Rimligen låter man väl i sådana fall sätta in en hel del extra bussar för att komplettera trafiken - men trångt kommer det att vara. Det svåra är ju att lägga in någon växel som ligger närmare avstängningen - pågrund av den komplexa lösningen vid T-centralen. Man måste därför ha enkelspår mellan Zinkensdam och Östermalmstorg, respektive Rådmansgatan och Medborgarplatsen...
Rimligen låter man väl då Fruängentågen gå i skytteltrafik mellan Hornstull och Fruängen, respektive en skyttel på Ropstengrenen mellan Östermalmstorg och Ropsten. Skarpnäck drabbas väl som vanligt av att bli avkortad till Gullmarsplan.
Men mot att transportera omkring 30 000 i maxtimmen, skulle man ju här bara nå upp i som mest (med 6 tåg på gröna linjen), till 21 600 - och då med maxresande i samtliga vagnar. Något färre resande är det förstås då det är i anslutning till sommaren. Men det kommer väl ändå vara omkring 5000-7000 som inte får plats. Framförallt kan man ju tänka att det då är vettigt att förlänga och förtäta direktbussar från framförallt Gullmarsplan. Även blåa linjen och tvärbanan kan ju rimligen, om möjligt, förstärkas något i sådana fall.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
För röda T-banan går det väl att till nöds lägga växlar i båda ändarna av bron och på det viset få en kort enkelspårssträcka. För gröna linjen blir det värre. Skulle man kunna tänka sig en kortpendel Hötorget - Slussen och att övriga tåg vänder vid Hötorget resp. Slussen?spårlasse skrev:Tanken är nog - som inte framgår av DN:s artikel att man renoverar halva bron första året och andra hälften andra året. I sådana fall kör man med tunnelbana på enkelspår på respektive bana. Den röda linjen lär ju då ha fått ett nytt signalsystem och lär då klara enkelspårsdrift bättre än idag.
Men det är förstås inte oproblematiskt för det - på röda linjen kan man bara köra tåg var 20:e minut (om ens det) och på gröna var 18:e (eller 2 tåg efter varandra inom 20-minutersintervall - kan dock bli knappt) Rimligen låter man väl i sådana fall sätta in en hel del extra bussar för att komplettera trafiken - men trångt kommer det att vara. Det svåra är ju att lägga in någon växel som ligger närmare avstängningen - pågrund av den komplexa lösningen vid T-centralen. Man måste därför ha enkelspår mellan Zinkensdam och Östermalmstorg, respektive Rådmansgatan och Medborgarplatsen...
Rimligen låter man väl då Fruängentågen gå i skytteltrafik mellan Hornstull och Fruängen, respektive en skyttel på Ropstengrenen mellan Östermalmstorg och Ropsten. Skarpnäck drabbas väl som vanligt av att bli avkortad till Gullmarsplan.
Men mot att transportera omkring 30 000 i maxtimmen, skulle man ju här bara nå upp i som mest (med 6 tåg på gröna linjen), till 21 600 - och då med maxresande i samtliga vagnar. Något färre resande är det förstås då det är i anslutning till sommaren. Men det kommer väl ändå vara omkring 5000-7000 som inte får plats. Framförallt kan man ju tänka att det då är vettigt att förlänga och förtäta direktbussar från framförallt Gullmarsplan. Även blåa linjen och tvärbanan kan ju rimligen, om möjligt, förstärkas något i sådana fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Ett litet förslag för en eventuell renovering är att låta T-röd och T-grön dela spår. Detta borde leda till att de tillsammans kan ha fem tåg per tio minuter per riktning, vilket åtminstone för T-grön borde ge högre kapacitet än att köra enkelspår. Detta förutsätter att det finns tillräckligt med utrymme vid Slussen för tillfälliga växelarrangemang.
För att ge ännu högre kapacitet kan uppehållet vid Gamla Stan slopas under renoveringen. Då borde man kunna klämma in 3 tåg per linje per riktning och tio minuter, kanske?

För att ge ännu högre kapacitet kan uppehållet vid Gamla Stan slopas under renoveringen. Då borde man kunna klämma in 3 tåg per linje per riktning och tio minuter, kanske?

- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Blir svårt att lägga in växlar så där vid Gamla Stan, får ju riva bitar av sänktunneln
ännu en dag
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Jag funtade på om det blev lite tajt därbak; isåfall får man nog snarare ta en bit av plattformarna och hålla stationen stängd under tiden.Micke Asklander skrev:Blir svårt att lägga in växlar så där vid Gamla Stan, får ju riva bitar av sänktunneln
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Fast om man slopar uppehållet vid Gamla stan är det ju bara att lägga växeln mellan plattormarna i stället.Micke Asklander skrev:Blir svårt att lägga in växlar så där vid Gamla Stan, får ju riva bitar av sänktunneln
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Så kan man ju också göra om man orkar tänka innan man skriver ett inlägg...AdrianLangemar skrev:Fast om man slopar uppehållet vid Gamla stan är det ju bara att lägga växeln mellan plattormarna i stället.Micke Asklander skrev:Blir svårt att lägga in växlar så där vid Gamla Stan, får ju riva bitar av sänktunneln

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Men ditt förslag kan nog fungera om man stänger Gamla stans station. Man kan dessutom komplettera med en busslinje Slussen-Gamla stan-Centralen som följer 3:ans sträckning (förutom just till Centralen förstås).
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Den stora frågan är ju hur lång tid som behövs för att renovera bron. Klarar man av halva på en sommar och halva nästa sommar borde min lösning fungera väl. Behöver man längre tid än så blir det rätt stora problem hur man än gör – varken Tub 1 eller 2 klarar sig med färre turer än idag i rusningen, som bekant...Inge skrev:Visst, självklart gör man som August beskriver hellre än att börja fippla med enkelspårsdrift. Att ha Gamla stan stängd är bara bra, har man inga stationer på den kritiska sträckan kan man nog få in mer än fem tåg per tio minuter.
(bifogar en tunnelväggsreviderad ritning)

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
För att din lösning ska fungera måste man nog göra något med signalsystemet misstänker jag. Kan man inte inaktivera en del automatiska säkerhetsfunktioner och anställa ett antal människor som sysslar med manuell reglering av trafiken bara på den gemensamma sträckan? Sträckan borde ju klara av en avgång i minuten om det inte vore för alla säkerhetsfunktioner, eller är det nåt annat som gör att man inte kan köra tätare trafik?
För en lekman som jag kan man ju tycka att det bara handlar om att lägga om ett par växlar för varje tåg som ska gå!

Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Ja, ett litet "problem" är ju att T-grön och T-röd har olika signalsystem... Men för en tillfällig lösning kanske det skulle funka med "tågklarerare" eller något, som får vinka iväg ett tåg i taget in på den gemensamma sträckan... Att planera för så mycket mer än 6 tåg/10 minuter tycker jag känns rätt känsligt trafikeringsmässigt, men det vet säkert någon bättre som faktiskt vet mer i detalj om hur signalsystem och tågvägsläggning funkar...Traesk skrev:För att din lösning ska fungera måste man nog göra något med signalsystemet misstänker jag. Kan man inte inaktivera en del automatiska säkerhetsfunktioner och anställa ett antal människor som sysslar med manuell reglering av trafiken bara på den gemensamma sträckan? Sträckan borde ju klara av en avgång i minuten om det inte vore för alla säkerhetsfunktioner, eller är det nåt annat som gör att man inte kan köra tätare trafik?För en lekman som jag kan man ju tycka att det bara handlar om att lägga om ett par växlar för varje tåg som ska gå!
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Det är det jag menar, det borde kunna stå några människor på bron och reglera trafiken. Med en relativt låg hastighet över bron bör man kunna tillåta ett ganska så kort avstånd mellan tåg.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Om man kan köra på tre av de fem spåren vintertid kan man köra normal trafik i den mest belastade riktningen (norrut i morgonrusnigen och söderut i eftermiddagsrusningen). I den andra riktningen kanske man kan klara sig med 3 tåg/10 min per bana, även om det blir trångt. På Gröna linjen kan man mildra trängseln på de mest belastade tågen genom att köra 2 tåg/10 min till/från Hässelby strand och 1 tåg/10 min till/från Hässelby gård, och på Röda linjen kan man i morgonrusningen köra jämn 5,56-minuterstrafik från Mörby centrum och jämn 8,33-minuterstrafik från Ropsten (vissa tåg måste vänta i tunneln före Östermalmstorg för att få en ledig lucka). I eftermiddagsrusningen måste man köra jämn 6,67-minuterstrafik både till Mörby centrum och till Ropsten, men det borde räcka. Ett annat problem är att det endast finns plats för att ställa upp 9 tåg på Röda linjens norra del (6 vid Mörby centrum och 1 vardera vid Tekniska högskolan, Östermalmstorg och Ropsten), vilket gör att man i rusningsriktningen bara kan köra 2 1/2-minuterstrafik under 90 minuter. Det borde räcka i morgonrusningen, men i eftermiddagsrusningen är det nog bättre att köra något mer sällan i början och i slutet för att få en längre rusningsperiod. Eller så får man stänga av Mörby centrum och ställa upp tåg i tunneln mellan Danderyds sjukhus och Mörby centrum.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Signalmässigt är det inga problem, Siemens vagnar kan ju "prata" med det gamla som är på bana 2.
ännu en dag
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Det skulle möjligen funka på sommaren, men på vintern skulle det bli på tok för låg kapacitet.Inge skrev:Men måste man krångla till det så mycket. Låt oss anta sex tåg per tio minuter och att man kör 17 & 18 till Hässelby Strand samt 19 till Vällingby. Låt oss sedan köra tågen tex enligt:
23-19-14-18-23-17- osv...
Borde inte det funka ok?
Men det är klar att har man ett extraspår att tillgå så använder man förstås det.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
Det som begränsar kapaciteten till cirka 30 tåg per timme är stationsuppehållens längd. Utan uppehåll på en gemensamma sträckan kan man köra tätare. Avgörande blir hur snabbt man kan lägga om växlarna mellan tågen och att tåg som har fått väg från Slussen kommer iväg direkt. Kunde man komma upp 45 tåg per timme så skulle det gå att köra 12-minuterstrafik på tre baslinjer och två insatslinjer på bana 1 och två baslinjer och två insatslinjer på bana 2.
Re: Går det att gräva ned tunnelbanan under Söderström?
När var du i Stockholm senast? Linje 23 gick väl sin sista tur (utom enstaka sådana) nån gång på 1990-talet...Inge skrev:Låt oss sedan köra tågen tex enligt:
23-19-14-18-23-17- osv...
