Sida 3 av 3

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: torsdag 22 mars 2012 9:41
av Kantorn
nyfiken skrev:Imorse strax efter 07:00 siktades den första ombyggda vagnen(X10p 216) utanför Mörby Verkstad. Är det månne dags för Roslagsbanans luttrade resenärer att stifta bekantskap med nerköpet?
Inte ett nerköp till...

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: torsdag 22 mars 2012 15:10
av Karsten
På vilket sätt skulle ombyggnaden av 216 vara ett nerköp för resenärerna?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: torsdag 22 mars 2012 22:45
av nyfiken
Nerköpet framgår väl i all sin tydlighet i de handligar som delgivits allmänheten via Trafiknämndens handlingar
fr ifjol

 Uppfyller ej driftsäkerhetskraven (f n 4 gånger högre än utlovat värde)
 Uppfyller ej öppnings- och stängningstider för dörrar och fotsteg
 Uppfyller ej temperaturkraven

Sen har ju SL återgått till gammal "god" tradition att hoppa över vintertester eller ska 216 vara en försökskanin över "vintern" :)

Vidare så framgick det ju av beslutshandlingarna rörande ombyggnaden bla att antalet sittplatser skulle minska

Man förstår ju varför SL inte släppt nyheten att 216 är tillbaka i stan. Kan ju knappast vara något man är stolt över :o
Miljonrullningen inom SL fortsätter...

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 23 mars 2012 1:32
av Verspieder
Nåja, jag sågar inte 216 förrän jag provåkt själv.
Men innan dess skulle det vara kul att se bilder på den låga mittdelen.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 23 mars 2012 7:02
av Karsten
Men nu får ni nog bromsa lite!

216 har varken fått låg mittdel eller nya dörrar och fotsteg. Vilka temperaturkrav är det som avses? Vagnen har samma värme- och ventilationssystem som alla andra X10p.

I fjol fanns det ingen färdigombyggd X10p-vagn, däremot justerades arbetena lite i teorin i fjol om jag inte minns fel.

Det som har skett med vagnen är uppfräschning invändigt, ny ljusare färg på väggar och dörrar och omklädda stolar. Videoövervakningssystem och passagerarinformationssystem tillkommer. Omlackering av vagnen, nya strålkastararrangemang, utbyte av de (i förekommande fall) pneumatiska vindrutetorkarna, vindrutespolning tillkommer. Vagnen har samma antal sittplatser som alla andra X10p (bortsett från 214). Utöver detta är det draget en del ny kabel och ett antal elektriska komponenter är utbytta.

Hur bra allting fungerar och när vagnen kommer i drift låter jag vara osagt, men jag har svårt att se ombyggnaden av vagnen som en komfortsänkning för de resande.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 23 mars 2012 13:11
av Verspieder
Ajdå! Jag verkar ha förväxlat detta helt, och får be om ursäkt.
Det var ju vagn 811 jag var nyfiken på. Om 216 och dess påstådda fel vet jag ingenting.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 23 mars 2012 14:03
av Henrik Schütz
Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!

HS

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: lördag 24 mars 2012 0:34
av daniel_s
Henrik Schütz skrev:Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!

HS
Folk vet nog inte vad de egentligen vill ha, dessutom ger jag mig tusan på att det blir MER trängsel ombord på tågen om man ökar kapaciteten...

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: lördag 24 mars 2012 22:56
av AdrianLangemar
Henrik Schütz skrev:Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!
X1 vs. X60 räknas inte eftersom X1 har fler "mittenplatser", räknar man bort dem har X60 fler sittplatser.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 01 augusti 2012 18:27
av Anknöwn
Ganska ny länk om de nya upprustade vagnarna, vet ej om den redan är upplagd här på forum, men jag gör ett inlägg här ändå :P

Tycker att det ser rätt bra ut, ska också bli intressant och se hur mellanvagnarna blir.

http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... av-vagnar/

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 03 augusti 2012 17:36
av M_M
Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 03 augusti 2012 19:10
av C12C3C3C12
Hmm klarar kurvorna samt växlar av enheter på 60 meter? SL har lite svårt det där med tågsätt, vagnar respektive enheter, kolla längst ner på ovanstående länk i förra inlägget av Anknövn.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 03 augusti 2012 19:30
av Karsten
C12C3C3C12 skrev:Hmm klarar kurvorna samt växlar av enheter på 60 meter? SL har lite svårt det där med tågsätt, vagnar respektive enheter, kolla längst ner på ovanstående länk i förra inlägget av Anknövn.
60-meters ledade vagnar ska väl inte vara något problem? Idag har vi inget som kallas "enheter" på RB, ett trevagnars tågsätt av dagens snitt är 60 meter. Men ett tågsätt kan lika gärna vara 20, 80 eller 120 meter beroende på hur många vagnar det består av. Detsamma gäller växliingssätt.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 07 augusti 2012 9:33
av Mick Dundee
M_M skrev:Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!
Och på köpet gjort sig av med varma färger. Istället har obduktionsrumsfärg med -belysning valts. Samt blåa besökssoffor.

Cheers

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 07 augusti 2012 10:22
av Tgoj gubben
Hur blir mellanvagnarna byggda. Finns bilder?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 07 augusti 2012 11:03
av Karsten
Mick Dundee skrev:
M_M skrev:Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!


Och på köpet gjort sig av med varma färger. Istället har obduktionsrumsfärg med -belysning valts. Samt blåa besökssoffor.

Cheers
Den nya belysningen är klart trevligare än den gamla, dessutom slipper man skramlet från lysrörsarmaturerna i taket. Man kan så klart ha synpunkter på ombyggnaden, men visst har resenärsmiljön blivit trevligare.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 12 augusti 2012 14:42
av stockholm79
Varmare färger hade man väl kunnat ha på väggar och tak, men de diarréfärgade sätena?
Nä usch, skönt att de är borta!

/or

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 oktober 2012 18:14
av nyfiken
Nu är nästa steg mot komfortsänkningen taget... 811 siktad på Öst. Hurra för fler ståplatser!

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 oktober 2012 21:08
av Hechtwagen
Och de som sitter i rullstol som nu kan åka med skiter du i? :twisted: