Inte ett nerköp till...nyfiken skrev:Imorse strax efter 07:00 siktades den första ombyggda vagnen(X10p 216) utanför Mörby Verkstad. Är det månne dags för Roslagsbanans luttrade resenärer att stifta bekantskap med nerköpet?
Roslagsbanans vagnar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Roslagsbanans vagnar
Professionell tyckare
- Karsten
På vilket sätt skulle ombyggnaden av 216 vara ett nerköp för resenärerna?
Nerköpet framgår väl i all sin tydlighet i de handligar som delgivits allmänheten via Trafiknämndens handlingar
fr ifjol
Uppfyller ej driftsäkerhetskraven (f n 4 gånger högre än utlovat värde)
Uppfyller ej öppnings- och stängningstider för dörrar och fotsteg
Uppfyller ej temperaturkraven
Sen har ju SL återgått till gammal "god" tradition att hoppa över vintertester eller ska 216 vara en försökskanin över "vintern"
Vidare så framgick det ju av beslutshandlingarna rörande ombyggnaden bla att antalet sittplatser skulle minska
Man förstår ju varför SL inte släppt nyheten att 216 är tillbaka i stan. Kan ju knappast vara något man är stolt över
Miljonrullningen inom SL fortsätter...
fr ifjol
Uppfyller ej driftsäkerhetskraven (f n 4 gånger högre än utlovat värde)
Uppfyller ej öppnings- och stängningstider för dörrar och fotsteg
Uppfyller ej temperaturkraven
Sen har ju SL återgått till gammal "god" tradition att hoppa över vintertester eller ska 216 vara en försökskanin över "vintern"

Vidare så framgick det ju av beslutshandlingarna rörande ombyggnaden bla att antalet sittplatser skulle minska
Man förstår ju varför SL inte släppt nyheten att 216 är tillbaka i stan. Kan ju knappast vara något man är stolt över

Miljonrullningen inom SL fortsätter...
-
Nåja, jag sågar inte 216 förrän jag provåkt själv.
Men innan dess skulle det vara kul att se bilder på den låga mittdelen.
Men innan dess skulle det vara kul att se bilder på den låga mittdelen.
- Karsten
Men nu får ni nog bromsa lite!
216 har varken fått låg mittdel eller nya dörrar och fotsteg. Vilka temperaturkrav är det som avses? Vagnen har samma värme- och ventilationssystem som alla andra X10p.
I fjol fanns det ingen färdigombyggd X10p-vagn, däremot justerades arbetena lite i teorin i fjol om jag inte minns fel.
Det som har skett med vagnen är uppfräschning invändigt, ny ljusare färg på väggar och dörrar och omklädda stolar. Videoövervakningssystem och passagerarinformationssystem tillkommer. Omlackering av vagnen, nya strålkastararrangemang, utbyte av de (i förekommande fall) pneumatiska vindrutetorkarna, vindrutespolning tillkommer. Vagnen har samma antal sittplatser som alla andra X10p (bortsett från 214). Utöver detta är det draget en del ny kabel och ett antal elektriska komponenter är utbytta.
Hur bra allting fungerar och när vagnen kommer i drift låter jag vara osagt, men jag har svårt att se ombyggnaden av vagnen som en komfortsänkning för de resande.
216 har varken fått låg mittdel eller nya dörrar och fotsteg. Vilka temperaturkrav är det som avses? Vagnen har samma värme- och ventilationssystem som alla andra X10p.
I fjol fanns det ingen färdigombyggd X10p-vagn, däremot justerades arbetena lite i teorin i fjol om jag inte minns fel.
Det som har skett med vagnen är uppfräschning invändigt, ny ljusare färg på väggar och dörrar och omklädda stolar. Videoövervakningssystem och passagerarinformationssystem tillkommer. Omlackering av vagnen, nya strålkastararrangemang, utbyte av de (i förekommande fall) pneumatiska vindrutetorkarna, vindrutespolning tillkommer. Vagnen har samma antal sittplatser som alla andra X10p (bortsett från 214). Utöver detta är det draget en del ny kabel och ett antal elektriska komponenter är utbytta.
Hur bra allting fungerar och när vagnen kommer i drift låter jag vara osagt, men jag har svårt att se ombyggnaden av vagnen som en komfortsänkning för de resande.
-
Ajdå! Jag verkar ha förväxlat detta helt, och får be om ursäkt.
Det var ju vagn 811 jag var nyfiken på. Om 216 och dess påstådda fel vet jag ingenting.
Det var ju vagn 811 jag var nyfiken på. Om 216 och dess påstådda fel vet jag ingenting.
-
Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!
HS
HS
Folk vet nog inte vad de egentligen vill ha, dessutom ger jag mig tusan på att det blir MER trängsel ombord på tågen om man ökar kapaciteten...Henrik Schütz skrev:Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!
HS
-
X1 vs. X60 räknas inte eftersom X1 har fler "mittenplatser", räknar man bort dem har X60 fler sittplatser.Henrik Schütz skrev:Fast majoriteten av pendeltågsresenärerna föredrar X60 framför X1, trots betydligt färre sittplatser. Vet inte varför RB resenärer skulle vara så fixerade vid antalet sittplatser, i framtiden kommer ändå trafiken att utökas, så att kapaciteten blir högre!
Ganska ny länk om de nya upprustade vagnarna, vet ej om den redan är upplagd här på forum, men jag gör ett inlägg här ändå
Tycker att det ser rätt bra ut, ska också bli intressant och se hur mellanvagnarna blir.
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... av-vagnar/

Tycker att det ser rätt bra ut, ska också bli intressant och se hur mellanvagnarna blir.
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... av-vagnar/
Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!
-
Hmm klarar kurvorna samt växlar av enheter på 60 meter? SL har lite svårt det där med tågsätt, vagnar respektive enheter, kolla längst ner på ovanstående länk i förra inlägget av Anknövn.
- Karsten
60-meters ledade vagnar ska väl inte vara något problem? Idag har vi inget som kallas "enheter" på RB, ett trevagnars tågsätt av dagens snitt är 60 meter. Men ett tågsätt kan lika gärna vara 20, 80 eller 120 meter beroende på hur många vagnar det består av. Detsamma gäller växliingssätt.C12C3C3C12 skrev:Hmm klarar kurvorna samt växlar av enheter på 60 meter? SL har lite svårt det där med tågsätt, vagnar respektive enheter, kolla längst ner på ovanstående länk i förra inlägget av Anknövn.
-
Och på köpet gjort sig av med varma färger. Istället har obduktionsrumsfärg med -belysning valts. Samt blåa besökssoffor.M_M skrev:Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!
Cheers
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
- Tgoj gubben
- Karsten
Den nya belysningen är klart trevligare än den gamla, dessutom slipper man skramlet från lysrörsarmaturerna i taket. Man kan så klart ha synpunkter på ombyggnaden, men visst har resenärsmiljön blivit trevligare.Mick Dundee skrev:M_M skrev:Trevligt! De har gjort sig av med de fula 70-tals-färgerna!
Och på köpet gjort sig av med varma färger. Istället har obduktionsrumsfärg med -belysning valts. Samt blåa besökssoffor.
Cheers
- stockholm79
Varmare färger hade man väl kunnat ha på väggar och tak, men de diarréfärgade sätena?
Nä usch, skönt att de är borta!
/or
Nä usch, skönt att de är borta!
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Nu är nästa steg mot komfortsänkningen taget... 811 siktad på Öst. Hurra för fler ståplatser!
- Hechtwagen
Och de som sitter i rullstol som nu kan åka med skiter du i?