Sida 3 av 6

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: söndag 06 mars 2011 11:13
av Traesk
Hans Wibacke skrev:
Traesk skrev:Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
Det finns - som jag förstått saken - en option på en typ 10 meter lång förlängning av A35. De första vagnarna, till Tvärbanan, kommer att vara 31 meter långa men till andra banor skulle det kunna bli ett längre utförande. Vad SL tänkt sig beträffande Lidingöbanan har jag ingen aning om.
Aha okej, spännande! Det skulle ju kunna vara ett bra alternativ för Lidingöbanan så länge man tror att man kan köra dem inne i stan!

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: söndag 06 mars 2011 18:10
av Reddan
Trots sin längd blir väl vagnarna rymligare än de nuvarande eftersom de hänger ihop utan "mellanrum" som äter upp utrymme? Kanske kan svälja lika många på 30 meter i en enhet som 45 meter i tre enheter?

Och när jag nu ändå idiotförklarat mig själv; var tog beteckningen A33 vägen?

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 1:06
av BaardB
Reddan skrev:Och när jag nu ändå idiotförklarat mig själv; var tog beteckningen A33 vägen?
Vägen

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 11:58
av Reddan
Vilket fusk! Då kom A33 alltså före A32.

Jag tycker att vi kan lägga ner hela A3x-numreringen nu och fokusera på framtiden genom att döpa den nya vagnen till i1 (litet Apple-i, såklart!) för att markera en ny generation inom kollektiv mobilitet.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 12:26
av bruse
Nej, den ska heta iTram1 isåfall. Och nästa Tunnelbanevagn iMetro1. Bussar iBuss1 osv.
Alla anställda får vidare heta iMänniska098765432 och alla hållplatser ska naturligtvis heta iHållplats34567890 så de kan skiljas åt med sitt enkla nummer

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 15:33
av Per Lind
Och vad gör vi när nästa generation kommer?
Kommer alla framtida nya serier att heta 1?
-Per

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 15:42
av Reddan
Per Lind skrev:Och vad gör vi när nästa generation kommer?
Kommer alla framtida nya serier att heta 1?
-Per
Enklast vore väl att fortsätta på samma linje som nuvarande A/B/C-system = i12, i13, i14 för modellvariationer och i2, i21, i3 för vidareutvecklingar.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 16:35
av Per Lind
Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 16:43
av bruse
Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga. :D

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 19:03
av Henrik Schütz
Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? (vet man på centimetern när hur lång den är så kanske man vet lite till...)

En tiometers förlängning ordnas vär lättast så att man sätter in en sektion till mellan mittdelen och ena änden, med en boggie, symmetriskt placerade mittdörrar, och 16 sittplatser i en låggolvsdel, dvs som änddelen fast med ett dörrpar per sida och ingen hytt?

HS

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 19:04
av Henrik Schütz
Är Björn Ehnberg fortfarande lika säker på att det blir A32 på Lidingöbanan? :wink:

HS

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 19:29
av indigirka
Henrik Schütz skrev: En tiometers förlängning ordnas vär lättast så att man sätter in en sektion till mellan mittdelen och ena änden, med en boggie, symmetriskt placerade mittdörrar, och 16 sittplatser i en låggolvsdel, dvs som änddelen fast med ett dörrpar per sida och ingen hytt?
Jag misstänker att det kommer att ordnas genom att lägga till en identisk mellandel med två (motor)boggier. Annars bli boggiavståndet för långt mellan mellandelen och änddelen.

I Helsingfors är det också meningen att eventuella förlängningar av Transtechvagnen ska gå till på detta sätt (antalet mellandelar är inte begränsat till två, utan de kan vara även tre eller ännu fler).

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 20:10
av Stefan Widén
bruse skrev:
Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga. :D

SL har redan gjort det när det gäller Littera. Det finns en spårvagn som har ett avvikande littera. Frågan har vart upp till diskusion i någon tidigare tråd. Det blir alltwså till att leta. Först med rätt svar får va med och slutputsa, på en förhoppningsvis färdig, vagn 24 inför spårvagnens dag.

Stefan

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 20:14
av Reddan
Stefan Widén skrev:
bruse skrev:
Per Lind skrev:Och vad är det då för fel på att fortsätta med det beprövade A32, A33, A34 ... ?
-Per
Det är ju för logiskt och begripligt. Är det SL måste saker krånglas till det obegripliga. :D

SL har redan gjort det när det gäller Littera. Det finns en spårvagn som har ett avvikande littera. Frågan har vart upp till diskusion i någon tidigare tråd. Det blir alltwså till att leta. Först med rätt svar får va med och slutputsa, på en förhoppningsvis färdig, vagn 24 inför spårvagnens dag.

Stefan
A51? Eller vad menar du?

Och vad gillar du mitt förslag med i1? :D

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: måndag 07 mars 2011 21:26
av Hans Wibacke
Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)

Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: tisdag 08 mars 2011 0:35
av M_M
Traesk skrev:Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
Finns det någon plan på att förlänga Lidingöbanans hållplatser så att de rymmer två A35 på rad? (Jag utgår från att A35 går att multa eftersom de också är tänkta till Tvärbanan).

Behöver de ens förlängas om man tänker att det räcker att (passagerar)dörrarna behöver år plats men resten av vagnarna kan sticka ut utanför?

Det verkar väl för övrigt gå att öka turtätheten på västra delen, det har ju provats att köra extratåg Ropsten-Skarsätra mellan ordinarie tåg i rusningen. Jag antar att banan har flest resande på västra delen, så det vore kanske ekonomiskt bäst att köra vissa turer till Gåshaga brygga och vissa till t.ex. Skarsätra?


bruse skrev:Nej, den ska heta iTram1 isåfall. Och nästa Tunnelbanevagn iMetro1. Bussar iBuss1 osv.
Alla anställda får vidare heta iMänniska098765432 och alla hållplatser ska naturligtvis heta iHållplats34567890 så de kan skiljas åt med sitt enkla nummer

Ärligt talat så skulle jag vilja ha nummer förutom namn på hållplatserna... Om man åker på en "ny" sträcka så är det klart lättare att minnas att man ska av på hållplats 12 och räkna ut att man ska plinga när man sett 11 eller 13, än att minnas att man ska av på knäckebrödhultsvägen och man ska plinga när man sett öxölklöfförgatan...

Henrik Schütz skrev:Är Björn Ehnberg fortfarande lika säker på att det blir A32 på Lidingöbanan? :wink:
Väck inte den Björn som sover :wink:
Hans Wibacke skrev:A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)
Jämförelse:
A30 sittande: 48 stående: 52
A30B sittande: 46 stående: 54
B30 sittande: 52 stående: 48
B30B sittande: 51 stående: 49
(alla 15,15m långa)
Vad är det för skämtare som drömmer om cirka 50 stående i A30/B30? :shock:

A30/B30 har alltså fler sittplatser per längdmeter än A35 kommer ha. Å andra sidan kanske andra än de med anorexia kan sitta även om alla sittplatser används samtidigt...
Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:
Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. Eller tolkar jag bilderna fel?


OM det blir en förlängning av vagnarna just för Lidingöbruk så kan man väl hoppas att de förlängda vagnarna också får fler sittplatser och färre ståplatser, eller?

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: tisdag 08 mars 2011 1:44
av Hans Wibacke
M_M skrev:
Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:
Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. [...]
Inget dörrpar på A35 saknar en kompis på andra sidan, vilket förstås är en fördel jämfört med A32. Dörrparen på A35 är tämligen jämt fördelade längs vagnssidan likt M06/A34. Nu återstår bara att fördela resenärerna jämt vid hållplatserna också.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: tisdag 08 mars 2011 1:45
av Odd
Hans Wibacke skrev:
Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)

Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:
En viktig förbättring är att alla dörrarna på en sida är lika långt från varandra. På A32 var man i värsta fall tvungen att gå typ 15 meter till nästa dörrpar, nu är det väl max 11 meter eller så.

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: tisdag 08 mars 2011 4:30
av M_M
Hans Wibacke skrev:
M_M skrev:
Hans Wibacke skrev:Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:
Fast det verkar bli klart bättre symetri mellan dörrarna på vänster/höger sida än på A32, d.v.s. det dörrpar som inte har ett mostående dörrpar på andra sidan ligger närmare nästa dörrpar än på A32. [...]
Inget dörrpar på A35 saknar en kompis på andra sidan, vilket förstås är en fördel jämfört med A32. Dörrparen på A35 är tämligen jämt fördelade längs vagnssidan likt M06/A34. Nu återstår bara att fördela resenärerna jämt vid hållplatserna också.
Aha!

Så bilden som Reddan länkade till stämmer inte riktigt med hur A35 kommer se ut?

Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:
Henrik Schütz skrev:Kan någon insatt berätta hur många sittplatser A35 får? [...]
A35: 70 sittplatser + 6 fällstolar, således 76 sittande. Att jämföra med A32: 72 + 6 = 78 sittande. (Antalet fällstolar i A32 ska emellertid tas med en nypa salt eftersom en och annan fällstol klappat ihop totalt och plockats bort utan att ersättas.)

Desto mer beklämmande A35-fakta: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,3 meter. Att jämföra med A32: 3 dörrpar per vagnssida, dörröppning 1,4 meter. Det var inte precis den förbättring man hade hoppats på. :cry:
En viktig förbättring är att alla dörrarna på en sida är lika långt från varandra. På A32 var man i värsta fall tvungen att gå typ 15 meter till nästa dörrpar, nu är det väl max 11 meter eller så.
På en bana där alla turer körs med samma fordonstyp så borde det inte vara så svårt att göra lite markeringar på plattformen, typ "du blir besviken om du står här" fast bättre formulerat...

Re: caf "nyheter" (A35)

Postat: tisdag 08 mars 2011 7:39
av lagerbrax
A33 är om jag inte glömt vagn 700 höka och A51 vagn 210
MVH Lagerbrax