Johan Eriksson skrev:Jag fattar mycket väl att Gbg har begränsade resurser och att man måste anpassa sig till verkligheten osv men på daniel här och mellan raderna generellt så verkar inte spårvagnar i tunnlar genom centrum vara något särskilt lockande på detta forum vilket också betyder att kollektivtrafikens marknadsandelar kommer att förbli ungefär demsamma = rätt visionslös trist inställning på ett forum som man annars skulle kunna tro var väldigt proggresivt pro-spårväg i de flesta lägen (lite komiskt blir det när det i parallela Sthlm-trådar föreslås nya ofinansierade T-banor en masse men i Gbg är det tvärstopp för dito och man är "okunnig")
Problemet är att med en given mängd pengar - vilket den bistra verkligheten alltid innebär - så är det extremt svårt att få med tunnlar i centrum högt i prioritering.
Inne i centrum vill man ha många stationer. Att bygga stationer i tunnel är dyrt.
Om man istället bygger halvlånga tunnlar, utan stationer, mellan utkanten av centrum och förorter längre ut, så får man en rejäl restidsförkortning för de i förorten samtidigt som man slipper bygga dyra tunnelstationer. Tänk också på att tunnlar i centrum till stor del bara är till halv nytta för resor mellan centrum och förort eftersom man i snitt kliver av nånstans på mitten av centrumtunneln, medan en tunnel mellan förort och centrums ytterkant är till fördel för alla i förorten.
Johan Eriksson skrev:Det tveklöst mest återkommande jag har hört från folk utanför detta forum om spårvägen i Gbg är att den går för sakta. Dels i sig själv men framför allt om den idag och i framtiden (Gbg växer också) ska kunna locka fler till kollektivtrafiken. Att några av er inte ens kan hålla med om det tycker jag är att "prata strunt" etc och om ni ursäktar så är det en skönmålande romantisk inställning att inte ens kunna tillstå¨spårvägens största nackdel i Gbg och då kanske jag inte heller finner samtliga här som så "seriösa" som de gärna vill framstå som.
Men beror det på att spårvägen faktiskt går sakta, eller att folk tycker att den går sakta?
Det kan tyckas vara en löjlig skillnad, men i verkligheten så är den nog så viktig. Om det egentligen är så att folk tycker att spårvägen går sakta fast den inte går sakta så skulle man kunna ändra detta genom att köra med lite hårdare acceleration och inbromsning (men ändå med mjuk förändring mellan olika nivåer av acceleration/inbromsning för att undvika ryck). Folk lär t.ex. tycka att C20 är "snabb" eftersom det nära på är svårt att stå still på det åtminstone förr hala golvet när vagnen accelererar, trots att det egentligen tar längre tid att åka med SL-tunnelbanan än vissa relationer på spårvägen i Göteborg.
På vissa relationer går spårvägen faktiskt sakta jämfört med andra trafikslag. Det tar 4 minuter längre tid med spårvagn (1,7) än med buss(50) Brunnsparken-Frölunda Torg. Ändå har spårvägen många fler resenärer...
Johan Eriksson skrev:Tänk efter: Massbilismen är fortfarande den enskilt störste miljöboven både i Gbg, i Sverige och globalt. Vi vet att utsläppen allvarligt skadar både vår miljö och stadsmilkjölandskap, något radikalt borde göras! Men vi har inte lärt vår läxa utan det planeras för ännu fler motorvägar (både i Gbg o Sthlm) ungefär som om ingenting har hänt. Vi gnäller lite om de sämre M32orna men på det stora taget (här) verkar det inte vara någon "större panik".
Jag hävdar att det måste till en radikal omläggning av vår trafikpolitik (i hela landet) för att rädda vår framtid och det är ett helt logiskt resonemang som ingen av er borde uppröras över om ni vill framtiden väl. Jag hävdar också att med nuvarande politik så förvärras bara situationen och man skjuter problemen framför sig. I media påstås att "svenskarna är bland de mest miljövänliga i Europa" och de må vara sant totalt sett men gudarna ska veta att det inte är sant när det gäller svenskarnas bilåkande!
Men nu blandar du ihop olika saker. Du blandar ihop å ena sidan miljöproblemets behov av lösningar och å andra sidan just den specifika lösning som du förespråkar, som om det vore vetenskapligt belagt att tunnlar i centrum är den ultimata lösningen som löser miljöproblemet och dessutom ger oss
fred på jorden, en cykel och en video.
Jag tycker det är intressant att diskutera olika lösningar, men om du vill övertyga mig om att tunnlar i centrum är en förträfflig lösning så vill jag se lite kalkyler dels på detta och dels på andra alternativ.
Johan Eriksson skrev:Okey så vad göra nu? -Jo låt de planerade trängselskatterna i Gbg gå mestadels till kollektivtrafiken
Det är väl också planen?
Johan Eriksson skrev:om man menar allvar med en seriös miljöpolitik och då går det faktiskt -förutsatt att man öht vill - att bygga tunnlar och knyta ihop de snabba förortssträckorna med varandra så att hela sträckan håller samma genomsnitthastighet
Varför denna "besatthet" kring just tunnlar?
Det finns utrymme för att bygga en hel del ytsträckor och då får man mycket mer för pengarna.
Vad sägs t.ex. om att återbygga en hel del av gamla Säröbanan, fast kanske annan dragning söderut, och dra en länk från Frölunda som ansluter på Säröbanans gamla banvall, för att kunna ge snabbspår från Frölunda till Centrum, kombinerat med att denna länk fortsätter österut till Mölndal för att ge snabba resor Frölunda-Mölndal?
Johan Eriksson skrev:(M_M: jo det går snabbt centrum-Angered men att åka tex förort-centrum-förort är en annan historia).
Men förort-förort, speciellt rakt genom centrum, är väl å andra sidan inte nån särskilt vanlig resa?