Sida 3 av 3

Re: "Tunnelbanan behöver byggas ut"....

Postat: fredag 11 mars 2011 8:15
av Mick Dundee
M_M skrev:
Mick Dundee skrev:3. Det tycks ju bara inte gå in hos vissa - 40-60 meter långa fordonståg på gatan är vansinne att föreslå. Om 18-meters ledbussar uppfattas som stora, om 25-meters långtradare är förbjudna på stadens gator, hur kan man då tro att 40-60-meters spårvagnståg kommer att fungera?
Man kan enkelt tro att 40-60 meter långa spårvagnståg kommer att fungera om man sett sådant när man varit utsocknes...

Här funkar det t.ex. alldeles förträffligt med 54m långa vagnar/tåg, dessutom med 2-min-intervall...

Det framgår för övrigt med önskvärd tydlighet att du inte verkar ha greppat skillnaden i hur mycket utrymme som behövs för att köra långa spårtrafiktåg respektive långa vägfordon...
Kvalificerat snicksnack och tyckande. Du behöver inte övertyga mig om att spårvagnar följer spår och har mindre utsväng och skärning än långa bussar och långtradare. That goes without saying. Det är det stora kardinalfelet många av er gör er skyldiga till härinne - ni underskattar era opponenter enkom för att de inte ser det sköna i spårvagnar på stadens gator. Det är läge för er att inse att gatuspårnät i de flesta av världens städer som de ser ut idag inte kommer att realiseras. Framtiden ligger framåt, inte bakåt. Nya städer, nya stadsdelar kommer säkert att befaras på spårvägar och jag tror även till viss del att nya stadsdelars spårvägstrafik kan föras in till centralare delar men i huvudsak har världen lämnat detta bakom sig. Större städers begränsade gaturum är helt enkelt inte aktuella för bombastiska re-spårifieringar, utan kollektivtrafik där går klokast antingen under eller över gatan. Se er om med båda ögonen öppna på vid gavel, istället för att med ljus och lykta leta efter enskildheter och förstora dem till norm. T-banans överlägsenhet är vida erkänd och den har överlevt spårvägssystemets uppgång och fall, samt dess till viss del renässans. Nedläggningen av många städers nät från 1930-talet och framåt var säkerligen en stor olycka i stora delar, men en återgång till detta är nog inte aktuellt.

Cheers,

Re: "Tunnelbanan behöver byggas ut"....

Postat: fredag 11 mars 2011 13:45
av M_M
Mick Dundee skrev:
M_M skrev:
Mick Dundee skrev:3. Det tycks ju bara inte gå in hos vissa - 40-60 meter långa fordonståg på gatan är vansinne att föreslå. Om 18-meters ledbussar uppfattas som stora, om 25-meters långtradare är förbjudna på stadens gator, hur kan man då tro att 40-60-meters spårvagnståg kommer att fungera?
Man kan enkelt tro att 40-60 meter långa spårvagnståg kommer att fungera om man sett sådant när man varit utsocknes...

Här funkar det t.ex. alldeles förträffligt med 54m långa vagnar/tåg, dessutom med 2-min-intervall...

Det framgår för övrigt med önskvärd tydlighet att du inte verkar ha greppat skillnaden i hur mycket utrymme som behövs för att köra långa spårtrafiktåg respektive långa vägfordon...
Kvalificerat snicksnack och tyckande. Du behöver inte övertyga mig om att spårvagnar följer spår och har mindre utsväng och skärning än långa bussar och långtradare. That goes without saying.
Det var du och ingen annan som började jämföra längder på spårvagnståg och bussar/lastbilar... Hur ska du ha det?
Mick Dundee skrev:Det är det stora kardinalfelet många av er gör er skyldiga till härinne - ni underskattar era opponenter enkom för att de inte ser det sköna i spårvagnar på stadens gator.
Nej, vi underskattar våra opponenter för att vi hoppas att folk låter bli att först framföra ett argument och när det bemöts med motargument istället börja diskutera nåt annat, men det är väl din specialité...
Mick Dundee skrev:Det är läge för er att inse att gatuspårnät i de flesta av världens städer som de ser ut idag inte kommer att realiseras. Framtiden ligger framåt, inte bakåt.
Sicket ordbajseri...
Mick Dundee skrev:Nya städer, nya stadsdelar kommer säkert att befaras på spårvägar och jag tror även till viss del att nya stadsdelars spårvägstrafik kan föras in till centralare delar men i huvudsak har världen lämnat detta bakom sig.
Vad avser du med "världen"? Hur förklarar du de spårvägsbyggen som faktiskt gjorts i centrala delar av icke-nybyggda tätorter den senaste tiden?
Mick Dundee skrev:Större städers begränsade gaturum är helt enkelt inte aktuella för bombastiska re-spårifieringar,
Då kanske vi kan börja med att lägga spår på de jämförelsevis icke-begränsade gaturummen... Exempel: Valhallavägen i Stockholm...
Mick Dundee skrev:utan kollektivtrafik där går klokast antingen under eller över gatan.
Du menar alltså att busstrafik i innerstäder inte är så värst klokt? (Ja, om man inte kör bussarna i tunnel eller på broar...).
Mick Dundee skrev:Se er om med båda ögonen öppna på vid gavel, istället för att med ljus och lykta leta efter enskildheter och förstora dem till norm.
En intressant debatteknik - när du inte hittar argument så målar du upp opponentens argument som "enskildheter"...
Mick Dundee skrev:T-banans överlägsenhet är vida erkänd
... likaså dess överlägsna anläggningskostnad ...
Mick Dundee skrev:och den har överlevt spårvägssystemets uppgång och fall, samt dess till viss del renässans.
Det där är ju direkt felaktigt... Om du lyckas hitta ett exempel där tunnelbana byggts före spårväg byggts i en stad så kan du verkligen börja prata om "enskildhet".
Mick Dundee skrev:Nedläggningen av många städers nät från 1930-talet och framåt var säkerligen en stor olycka i stora delar, men en återgång till detta är nog inte aktuellt.
Å andra sidan har jag med flera inte föreslagit att återbygga 1930-1960-talens nät...

Kom med en kalkyl som visar att det är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga en tunnelbana som tar över merparten av resenärerna från stombusslinje 4 i Stockholm...