Etapp Strandvägen-Värtan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
CS

Re: Etapp Strandvägen-Värtan

Inlägg av CS »

Kod: Markera allt

[quote="Johan Eriksson"]Vi har att göra med ett företag som inte ens fattar att det i sommar och alla somrar framöver är väldigt praktiskt med en buffert i form av ett extra spår vid Norrmalmmstorg som fanns tidigare. [/quote]
Kom ihåg att SL bara äger spåren och kollektivtrafiken. Det kommunla planmonopolet och gatan äger Stockholms stad.

I gaturummet ska flera intressen samsas. Prioriteringen mellan de olika intressena ligger på kommunen ikraft av att vara markägare, väghållare och det kommunala planmonopolet. I det sammanhanget är SL ett särintresse. Sedan kan ju SL vara olika duktig att argumentera för sin sak.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
heasm

Inlägg av heasm »

Johan Eriksson skrev:Dom här samrådsmötena och SLs klatschiga "vi vill veta vad du tycker?"-foldrar med bifogat A4 där du kan svara är rent humbug. SL lyssnar bara på politikerna och skiter fullständigt i vad DU som enskild person eller förening tycker. Det är ett spel för galleriet som ska få det att verka "demokratiskt" när det i själva verket bara tar SL onödig tid at lyssna på Dig!

Vi har att göra med ett företag som inte ens fattar att det i sommar och alla somrar framöver är väldigt praktiskt med en buffert i form av ett extra spår vid Norrmalmmstorg som fanns tidigare. Lyckas inte SS som ett helt företag med flera personar att göra sin röst hörd så lär de knappast lyssna på vad någon enskild alt annan organisation/förening tycker. Tråkigt men sant och min uppmaning är att inte köpa SLs "demokratiska" skenmanövrar, lösningen är ett politiskt parti hur opraktiskt det än låter. Men då är dom tvugna att lyssna!
På vilket sätt är det odemokratiskt! Politikerna är valda i demokratiska val att förvalta vår gemensamma egendom. Det är självklart att SL följer de direktiv som politikerna sätter upp, annars blir inte ledningen långlivad.

Sen är det givetvis frustrerande att politiker gör andra avvägningar än vad jag gör som privatperson, men visst lyssnas det annars hade inte NIMBYismen kunnat vara så stark.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Någonstans måste man lägga en vagnhall. Lämpligtvis nära linjerna den skall betjäna för att slippa långa transportsträckor. Att anlägga vagnhall på Gärdet är uteslutet, likaså i oljehamnen och Lindarängen. Värtan skall bebyggas och Norrhallen upphörde för länge sedan. Söderhallen och Hornsberg skall avvecklas. Norra Stationsområdet, vars undre plan skulle varit perfekt för ett jättelikt spårvägs- och buss- och trådbussgarage för hela innerstaden och närförort verkar helt kört. Nationalstadsparken lär du inte få bygga i. Om man får välja mellan alternativet att förlägga en vagnhall i Ropsten och att förlägga den i AGA, vars område även det skall bebyggas bostäder på, så skulle jag hellre välja Ropsten, särskilt med tanke på enkelspåren mellan Baggeby och Ropsten.

En vagnhall i Ropsten skulle kunna ha fler funktioner, tex kontor och garage på taket...

Har du något bättre förslag? Jag har ett dyrt.. Spräng in en ny vagnhall i berget under Torsvik, så behöver man endast dubbelspår på bron.
Helst skulle man vilja ha två vagnhallar, en som ligger långt ut och som rymmer alla vagnar och en som ligger centralt och som rymmer de vagnar som bara behövs i högtrafiken. Då skulle man kunna starta alla morgonturer långt ut och ta med de stora resandeströmmarna in mot centrum, och när rusningen börjar tunnas av så skulle vagnar kunna ställas upp centralt, för att kunna sättas in från centrum i eftermiddagsrusningen och senare på kvällen-natten så parkeras vagnarna i den yttre vagnhallen. Otroligt dyrt men ger minsta antal vagnkilometrar.

Som nån slags kompromiss så kan man väl konstatera att det är dålig service till resenärerna att låta den/de sista turerna vända långt tidigare än vid/nära ytteränden, och likaså dålig service att låta de första turerna starta en bra bit längre in än vid/nära ytteränden av linjen. Därmed så borde en vagnhall långt ut (på varje gren i ett kommande större spårsystem) faktiskt innebära relativt få tomkörningar (eller körningar upplåtna för resenärer men med extremt få resenärer, jämför framåt eftermiddagen/kvällen i Göteborg när det går femtioelva spårvagnar på rad på linje 6 från Kortedala till Svingeln och vidare till vagnhallen Rantorget, antagligen är vissa av dessa vagnar sådana som kört på linje 7/11 ända till Bergsjön men skyltas 6 eller "ej i trafik" påväg in mot centrum för att folk ska begripa vilken väg de tar till vagnhallen).

Att ha vagnhallen långt ut är däremot en nackdel när man ska parkera de fordon som kört färdigt efter morgonrusningen, och också när eftermiddagsrusningen ska dra igång.

Här kanske man faktiskt kan ha ett samarbete mellan museitrafiken och den reguljära trafiken, i form av att om museitrafiken drar igång ungefär när morgonrusningen tunnas ut och är igång åtminstone till eftermiddagsrusningen drar igång (troligen långt senare) så skulle några av de reguljära trafikvagnarna kunna "vila middag" i en central vagnhall som nattetid används för museitrafiken.

För övrigt kan man väl kanske också tänka sig att ställa upp vagnar på något enklare sätt dagtid, typ rejäla staket och övervakning (och kanske kosta på sig extra tomkörningar de få månader på året som ett par timmars utomhusuppställning är en usel idé).

Det som komplicerar uträknandet av lämpliga platser för vagnhallar är faktumet att djurgårdslinjen har helt andra trafiktoppar än de flesta andra linjer. Detta är dock till fördel för vagnbehovet och kanske även trafikeringen om man tänker ut lämpliga omlopp/turer.
twr skrev:Att lägga depån på Lidingö har sina nackdelar med tanke på störningskänsligheten med enkelspår över Gamla Lidingöbron och mellan Torsvik och Baggeby.
Om man tänker just på tomkörningar så kan man ju bygga anläggningen vid Ropsten så att man kan "köa" flera vagnar/tåg på rad påväg åt båda hållen, då spelar det inte så stor roll att plattformar längs vägen är för korta, det som har betydelse är längden på mötesspåret vid Torsvik och det är man väl sugen på att förlänga?

Som motståndare mot nedläggning av hyggliga spårvägar och försvarare av Lidingöbanan så ser jag det för övrigt som mest positivt att man "cementerar fast" behovet av en fungerande Lidingöbana. Andra må ha andra åsikter om detta.
twr skrev:Men nu är det väl relativt klart att Aga-depån ska byggas ut/ersättas med en depå som även täcker fordonsbehovet på Spårväg City. Om man då på sikt behöver fler depåer bör de väl helst ligga i en annan del av staden, snarare än längs samma linje som Agadepån? Håller med om att Norra station hade varit ett mycket bra läge.
Jag håller med.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Johan Eriksson skrev:1, Jag talar inte om politikerna utan om SLs egen vilja!

2, bara för att SL gör samrådsmöten och begär in synpunkter i rätt demokratisk anda behöver man ju inte lyssna :idea:

3, Varför lyssnade inte SL tex när det gäller det andra spåret på Norrmalmstorg?
-det är ju SLs egna spår det drabbar vid en sommartopp med krångel i Hamngatsbacken!
(-finns onekligen fler exempel men här kunde inte ens hela SS påverka och de är ju onekligen nära verksamheten)
Vet vi med säkerhet att SL inte gjorde någon kohandel och gick med på att det andra spåret stängdes i utbyte mot att få en bättre dragning av de nya spåren mot Sergels Torg (eller för den delen gjorde nån byteshandel med något helt annat mellan SL och staden?)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vill bara sätta upp ett litet varnande off-topic-påpekandefinger....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Värtapiren och Norviksudden är två projekt som har betydelse för tidsplanen för Spårväg City. Någon som är insatt i den juridiska processen för dessa projekt? När kan vi vänta oss att projekten är godkända i alla instanser?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 18 juni 2011 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Johan Eriksson skrev:Jovisst Odd men jag tog upp din vagnhall som i allra högsta grad är kopplad till tråden men det svarar du inte ens på -hur seriöst är det?
Det är det inga problem med. Det är "pajkastningstendensen"...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Dom här samrådsmötena och SLs klatschiga "vi vill veta vad du tycker?"-foldrar med bifogat A4 där du kan svara är rent humbug. SL lyssnar bara på politikerna och skiter fullständigt i vad DU som enskild person eller förening tycker. Det är ett spel för galleriet som ska få det att verka "demokratiskt" när det i själva verket bara tar SL onödig tid at lyssna på Dig!

Vi har att göra med ett företag som inte ens fattar att det i sommar och alla somrar framöver är väldigt praktiskt med en buffert i form av ett extra spår vid Norrmalmmstorg som fanns tidigare. Lyckas inte SS som ett helt företag med flera personar att göra sin röst hörd så lär de knappast lyssna på vad någon enskild alt annan organisation/förening tycker. Tråkigt men sant och min uppmaning är att inte köpa SLs "demokratiska" skenmanövrar, lösningen är ett politiskt parti hur opraktiskt det än låter. Men då är dom tvugna att lyssna!
Nu får du säga till om jag missförstår dig, men det blir ju ganska konstigt om du efter att ha skrivit ovanstående plötsligt byter fot för att i stället skriva det nedanstående:
Johan Eriksson skrev:1, Jag talar inte om politikerna utan om SLs egen vilja!

2, bara för att SL gör samrådsmöten och begär in synpunkter i rätt demokratisk anda behöver man ju inte lyssna :idea:

3, Varför lyssnade inte SL tex när det gäller det andra spåret på Norrmalmstorg?
-det är ju SLs egna spår det drabbar vid en sommartopp med krångel i Hamngatsbacken!
(-finns onekligen fler exempel men här kunde inte ens hela SS påverka och de är ju onekligen nära verksamheten)
CS har ju redan förklarat orsaken i sitt inlägg tor 2011-03-03 18.10:12. Köpte du inte den förklaringen?

Ärligt talat Johan: Kan du inte vara lite mindre som en grammofon och lite mer som en telefon, där det spelar någon roll vad man svarar också?
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 03 maj 2011 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
SouthernCross88au

Inlägg av SouthernCross88au »

heasm skrev:
Kantorn skrev:
heasm skrev:Etapp 3. Också självklar. Här har nog dock så lång tid förflutit att ytskiktsproblemet mellan Sergels torg och Centralen har löst sig, men Fridhemsplan är lämplig omstigningspunkt mellan spårväg 4 och spårväg 5 (Spårväg City).
Varför 5? Den heter 7 nu. Eller vill du att Djurgårdslinjen ska få tillbaka det numret?
Den kan nog vara jag som yrar. Jag hade bara fått för mig att 7 endast skulle gå till Centralen och 5 från Hornsberg, men jag blandar säkert ihop det eftersom jag skrev direkt från minnet.
Varför 5? Det finns inget beslut om linjenummer än. I SL:s förslag som länkades tidigare på forumet står det förslag att linje 8 ska gå Ropsten-Hornsberg och linje 7 Centralen-Waldemarsudde. Jag hoppas verkligen inte det blir 5 och 7 som linjenummer på Spårväg City. Väldigt osammanhängande! Bättre med 7 och 8. Linje 5 är enligt SL:s förslag tänkt att gå från Solna till Odenplan.
heasm

Inlägg av heasm »

Jag har ju redan skrivit att jag blandade ihop det. :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:Jag svarar som jag gjorde nyss i M32-tråden:
Det är ju inte ni eller jag som skriver här som beslutad, projekterat, äger eller har byggt 7an så jag fattar inte varför några personer verkar ta all kritik om Sthlms trafikplanering från mig som något personligt som de sen måste stå till svars för????
Men håll med om att det vore roligt om sådana personer som du räknar upp läste vårt forum och tog intryck av det som sägs här!

Johan Eriksson skrev:Sen tar jag just dina kommentarer daniel med en nypa salt för jag tycker du har haft en ganska tydlig vana genom åren att per automatik gå på mig vad jag än säger, sen om nån annan säger precis samma sak så håller du plötsligt med = inte heller så seriöst om du ska hålla på och gå på mig :idea:
Det var en intressant synpunkt, du kanske kan länka till något exempel? Observera dock att samma mening, sagd av två olika personer, behöver inte betyda exakt samma sak i båda fallen eftersom de två personerna sannolikt inte har samma utgångspunkt och därför inte menar samma sak. (Jag kan förstås inte veta precis vad folk menar, men jag har ju svårt att låta bli att gissa!)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

SL:s tjänstemän föreslår att det blir just en etapp till Värtan, som rubriken på denna tråd säger. Till Värtahamnen om man skall vara lite mer precis. Det betyder väll i bästa fall fram till Siljaterminalen? Sedan drar man fram spårvägen till Ropsten när det kan göras utan provisorier. Allt enligt en nyhetsartikel på svd.se

"Vi förordar att man bygger på ett sätt så att man lägger spårvägen i permanent läge direkt, istället för att sedan behöva flytta den. Vi bygger ju en ny stad, och då är det lättare om spåren byggs samman med den nya kvartersstrukturen. Sedan vill vi så klart ha den nya spårvägen klar så snart det går", säger Staffan Ingvarsson, biträdande stadsdirektör i Stockholms stad.

Hur man skall lösa det med vagnhall eller uppställningsplats framgår inte! Man kanske tänker kör maxtrafik hela dygnet tills man har tillgång till vagnhall att ställa tågen i! :cheesygrin:
Allvarligt talat, kan man tänka sig uppställningsspår i bussdepån i Frihamnen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:SL:s tjänstemän föreslår att det blir just en etapp till Värtan, som rubriken på denna tråd säger. Till Värtahamnen om man skall vara lite mer precis. Det betyder väll i bästa fall fram till Siljaterminalen? Sedan drar man fram spårvägen till Ropsten när det kan göras utan provisorier. Allt enligt en nyhetsartikel på svd.se

"Vi förordar att man bygger på ett sätt så att man lägger spårvägen i permanent läge direkt, istället för att sedan behöva flytta den. Vi bygger ju en ny stad, och då är det lättare om spåren byggs samman med den nya kvartersstrukturen. Sedan vill vi så klart ha den nya spårvägen klar så snart det går", säger Staffan Ingvarsson, biträdande stadsdirektör i Stockholms stad.

Hur man skall lösa det med vagnhall eller uppställningsplats framgår inte! Man kanske tänker kör maxtrafik hela dygnet tills man har tillgång till vagnhall att ställa tågen i! :cheesygrin:
Helt klart är att det blir någon form av provisorisk hall liknade som man gjorde i Liljeholmen för linje 22. Vi väntar med spänning på förslaget.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
indigirka

Inlägg av indigirka »

SvD skrev:Men för att kunna starta trafiken på hela sträckan 2014 skulle den sista delen av banan behöva dras på en provisorisk sträckning genom Värtahamnen. En sådan lösning beräknas fördyra projektet med nära en miljard kronor.
Sträckan ifråga (hållplats Värtahamnen-Lidingöbanans anslutningsväxel) är ca 1,3 kilometer lång. Om man antar att "nära en miljard kronor" är detsamma som 950 miljoner så kommer man fram till en kilometerkostnad på hela 730 miljoner kronor. Vore verkligen intressant att höra hur den här kostnaden motiveras...
indigirka

Inlägg av indigirka »

LÅ1 skrev:Hur man skall lösa det med vagnhall eller uppställningsplats framgår inte! Man kanske tänker kör maxtrafik hela dygnet tills man har tillgång till vagnhall att ställa tågen i! :cheesygrin:
Undrar om det inte är möjligt att lägga tillbaka Lidingöbanans anslutning till järnvägsnätet och dra/köra vagnarna till Spårväg City den vägen?

Då är det ju inte längre en spårväg det handlar om (utan vanligt sidospår), och byggkostnaden kan därmed komma ned på en mer normal nivå, dvs divideras med 50 eller så. :wink:
Skriv svar