Sida 3 av 3

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: onsdag 31 januari 2018 16:59
av TKO
Ja varför inte!

Mest förvånad är jag över att jag inte skrivit ett enda inlägg i tråden, jag förstår inte varför...

Vi kan konstatera att det inte tillkommit några nya spårvägsstäder sedan tråden startades 2010, om vi inte räknar med Solna och Sundbyberg. I Lund har man dock börjat bygga - vilket är positivt - men i övrigt går det trögt. Möjligen kan vi hoppas på Uppsala*, men som jag fört fram i en annan tråd är det för tidigt att ropa hej - det finns ett rätt starkt politiskt motstånd mot spårvägsplanerna och det är ju val i höst.

Jag konstaterar dessutom - som vanligt är jag böjd att säga - att majoriteten av forumskribenterna verkar ha rätt grumliga kristallkulor när det gäller spårvägsutbyggnader! Jag har en känsla av att många inlägg speglar fromma förhoppningar snarare en genomtänkt analys. Och det behöver inte vara fel, utan visioner kommer vi ingenstans...

tycker
Thomas K Ohlsson

TILLAGT:
*) Jag tror dock att Uppsala inte vill se sej som en "mellanstor stad" - man har högre svansföring än så!

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: onsdag 31 januari 2018 17:26
av twr
TKO skrev:Ja varför inte!
Vi kan konstatera att det inte tillkommit några nya spårvägsstäder sedan tråden startades 2010, om vi inte räknar med Solna och Sundbyberg.
Glöm inte Nacka!
TKO skrev: Jag konstaterar dessutom - som vanligt är jag böjd att säga - att majoriteten av forumskribenterna verkar ha rätt grumliga kristallkulor när det gäller spårvägsutbyggnader! Jag har en känsla av att många inlägg speglar fromma förhoppningar snarare en genomtänkt analys. Och det behöver inte vara fel, utan visioner kommer vi ingenstans...
Nu har jag inte läst igenom tråden igen, jag kanske har gjort dåliga tittar i kristallkulan...

Jag tror att det kring 2009/2010 rådde en viss eufori kring spårväg i många svenska städer. Ett slags genombrott efter att i många decennier ha varit ifrågasatt. Under åren som följde kom dels en viss backlash från spårvägsmotståndare, dels kanske en viss tillnyktring bland spårvägsvänner. 2017 har sett viktiga händelser (med varierande grad av beslut) i Lund, Stockholm och Uppsala. Jag tror (eller kanske bara hoppas) att det kan vara ett genombrott och att vi nu kanske når en situation där spårväg faktiskt kommer tillbaka på bred front, men kanske med lite mer realism och långsammare takt än man trodde 2010.

För att anknyta till "CH" som du citerade, kanske har vi gått igenom tes och antites och når nu syntes?

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: onsdag 31 januari 2018 20:55
av Nils Carl Aspenberg
Det vi ser er en økende tro på batteribusser, bussbaner og selvkjørende busser. Man får håpe på at de nye sporveiene i Aarhus, Odense, Köbenhavn, Lund og Tammerfors vil bli suksess og kan bringe nye prosjekter på banen. I Norge er Stavanger og Trondheim gått fra sporvei til bussbane.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: tisdag 21 januari 2020 14:41
av twr
En utredning om Västersia, som bland annat handlar om spårväg: https://www.vasterastidning.se/vasteras ... VhfWePMcjA

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: tisdag 04 februari 2020 19:30
av Nils Carl Aspenberg
I Norge har man kommet med mer eller mindre seriøse ideer om sporvei i Drøbak, Hamar, Lillestrøm, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Sandnes, Ålesund og Tromsø. Endast Bergen er blitt bygd. Og flere kommer heller ikke. Selv om Bergen er en jättestor suksess, så har Stavanger lagt ned sitt planleggingskontor og satser på BRT.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 12:28
av gbd
Jag undrar om detta koncept med very light rail som ska provas i Coventry, kan vara något för mellanstora städer som kanske inte kan ha råd med investeringar i "vanlig spårväg" eller light rail? Eller kan det vara så att vad man sparar in på investeringen korrelerar mot kapaciteten?


https://www.railway-technology.com/proj ... ne-dudley/

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 14:35
av X12
Känns som det blir väldigt dyrt mätt i kronor per tillkommande kapacitet, med tanke på att vagnarna inte är större än en ledbuss.

Dock intressant att vagnarna väger mindre än 1 ton per vagnsmeter. Det vore ju fördelaktig om det gick att tillämpa sådan lättbyggnadsteknik även på längre vagnar.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 20:18
av pnott
twr skrev:En utredning om Västersia, som bland annat handlar om spårväg: https://www.vasterastidning.se/vasteras ... VhfWePMcjA
Västerås tidning citerar Västerås stads webbplats, som i sin tur länkar till själva rapporten. I den står det:
Utredningen gör således bedömningen att ett kollektivtrafiksystem baserat
på busstrafik i Västerås tätort fortsatt kan hantera framtidens behov av
resor, dock med kapacitetshöjande åtgärder enligt Vision 2050. Detta utesluter
dock inte att andra och mer kapacitetsstarka systemlösningar för kollektivtrafiken
behöver utvecklas, särskilt inte med en ambitiös målsättning för kollektivtrafiken,
förändrade behov och ökad resefterfrågan.
https://www.vasteras.se/nyheter/nyheter ... teras.html

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 21:39
av Anders Hanquist
Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 22:46
av dr Cassandra Nojdh
gbd skrev:Jag undrar om detta koncept med very light rail som ska provas i Coventry, kan vara något för mellanstora städer som kanske inte kan ha råd med investeringar i "vanlig spårväg" eller light rail? Eller kan det vara så att vad man sparar in på investeringen korrelerar mot kapaciteten?


https://www.railway-technology.com/proj ... ne-dudley/
Vad är det som är så "very light" med detta koncept. Att man kör med små spårvagnar? Eller att man tänker sig att använda förbränningsmotordrift för att slippa dra kontaktledning (eller annan strömmatning)? Eller vad nu dessa buzzwords betyder "an integral hybrid propulsion and kinetic energy recovery system ". Tittar man på hänvisningen till "PPM Class 139 rail car" så ser man att det här är ju en liten rälsbuss https://www.wikiwand.com/en/British_Rai ... #/overview

Bild
Photo: P L Chadwick (CC BY-SA 2.5)

Ser ju ut som en moderniserad variant av Hilding Carlsson-rälsbussen.
Bild
Foto: Christian Tellerup (CC BY-SA 2.5)

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: fredag 20 mars 2020 23:11
av X12
Anders Hanquist skrev:Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.
Jag antar att den relativt lilla befolkningen i Västerås bidrog till att det inte blev så. Kring förra sekelskiftet var Västerås mindre än hälften så stort som Karlskrona eller Sundsvall. När tillväxten började på allvar hade väl spårväg hunnit bli omodernt.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: lördag 21 mars 2020 9:47
av pnott
X12 skrev:
Anders Hanquist skrev:Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.
Jag antar att den relativt lilla befolkningen i Västerås bidrog till att det inte blev så. Kring förra sekelskiftet var Västerås mindre än hälften så stort som Karlskrona eller Sundsvall. När tillväxten började på allvar hade väl spårväg hunnit bli omodernt.
Ja, några större avstånd fanns nog inte i Västerås innan det nya Lasarettet stod klart 1928.
https://www.google.se/maps/@59.6181961, ... 6656?hl=sv
Den stora expansionen började först på 40-talet.

Re: Spårväg i mellanstora städer

Postat: lördag 21 mars 2020 12:02
av Anders Hanquist
OK. Då förstår jag. Visste inte att det var en sån småstad då. Där fanns ju dock både biskop och landshövding och storindustri (ASEA) och då tänker man kanske "större". Nu är det ju sjätte största tätorten.