Koppling av C20 på TUB1

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koppling av C20 på TUB1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Om det är en risk så vore det väl bättre om nån display i hytten på C20 blinkar en enormt stor siffra med vagnlängden eller nåt? :wink:
Det har jag funderat på; finns det någon tåglängdsindikering i förarhytten, eller måste föraren i princip gå ut och räkna, om han blir osäker?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Koppling av C20 på TUB1

Inlägg av micke b »

Skärmen som visar alla dörrar osv, i princip vagnarna uppifrån, visar väl förhoppningsvis inte ickeexisterande vagnar. Men jag har aldrig sett någon bild på den annat än från trevagnarståg.

/Snillen spankulerar
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Koppling av C20 på TUB1

Inlägg av daniel_s »

mickeb skrev:Skärmen som visar alla dörrar osv, i princip vagnarna uppifrån, visar väl förhoppningsvis inte ickeexisterande vagnar. Men jag har aldrig sett någon bild på den annat än från trevagnarståg.

/Snillen spankulerar
Jodå det stämmer, den visar hur många vagnar man har. Dock sitter den inte riktigt i synfältet och dessutom på "fel" sida jämfört med plattformarna.

På äldre vagnar består indikeringen i förarhytten av en skiva som man kan snurra runt, så att aktuellt vagnantal visas. På vissa vagnar är den ersatt med en LCD-display. Och på C14/C15 med Siemens-systemet är den helt borttagen, där är det bara det pyttelilla tumhjulet för vagnantal på TLS-panelen som visar hur många vagnar man har. Å andra sidan framförs väl sådana vagnar numera i princip enbart i 8-vagnståg, så där är det sällan någon tvekan. (För ett par år sedan, när det normalt inte gick längre tåg än 6 vagnar på T-bana 3, hade 8-vagnstågen en stor röd skylt i A4-format "OBS 8 VAGNAR" i ändhytterna för att påminna föraren om att köra längre fram...)
Caza
Inlägg: 115
Blev medlem: måndag 26 januari 2004 23:36

Re: Koppling av C20 på TUB1

Inlägg av Caza »

M_M skrev:
bruse skrev:
TUBFöraren skrev:Som sagt, om folk kunde lära sig att utnyttja mitten av tåget så skulle det oftast inte vara så trångt.... Man behöver inte åka längst fram eller längst bak!
Men folk har svårt att lära sig var tåget stannar. Förr fanns det skyltar i taket på station, som angav var tåget stannar mellan i lågtrafik. utgå aldrig från att den stora massan (kunderna) vet vad den lilla massan (personalen) vet men som dom inte berättar.
De där skyltarna - åtminstone de jag sett under senare år, säger dessutom bara var änden på ett kort tåg kommer vara, men inte på vilken sida av skylten tåget kommer stanna.

För vissa är det kanske busenkelt att klura ut på vilken sida av skylten tåget kommer att stanna, men knappast för alla. Dels vet inte alla att ett "kort tåg" faktiskt betyder "lite längre än halvlångt" (där halvlångt logiskt är precis halva längden av ett tåg av full längd), och dels är det inte alla som har såpass bra djupseende att de kan avgöra vilken sida av skylten som är "rätt". Om "kort tåg" är placerat så att 2*C20 precis får plats i ena änden av en station som har de långa 120meters-plattformarna så sitter skylten endast 10% iväg från plattformens mitt, då ska man ha j-ligt bra djupseende för att avgöra vilken sida av skylten som har längst plattform förutom att man också måste veta att ett "kort tåg" faktiskt är längre än halva plattformen...

Nej, faktum är att SL verkar skita i icke-vaneresenärerna...
När det går korta tåg på helger står det något i stil med "korta tåg, gå mot plattformens mitt" på skyltarna, och går man mot plattformens mitt så missar man det inte, för oavsett vart ett kort tåg stannar så kommer det alltid finnas en vagn på plattformens mitt. 1 C20 vagn = ca 50m Plattform på gröna linjen = Ca 150 m, vilket innebär att 2 vagnar täcker upp minst 100 m. Vilket borde innebära att 2 c20 vagnar hamnar i mitten oavsett, så går folk mot mitten behöver de inte springa. Sen är det en annan sak när det inte annonseras i förväg p.g.a exempelvis vagnbrist en viss dag.
/ Nyfiken
Skriv svar