Urspårad spårvagn på linle 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Inlägg av Odd »

Markus E skrev:Oavsett ansvarsfördelning beträffande underhåll, snöröjning etc så är det ju fullständigt ofattbart att trafiken fungerar så dåligt som den gör när det kommer lite snö och blir några minusgrader. Vi har en, läs en enda, spårvägslinje i innerstaden som förhoppningsvis skall utgöra incitament för en fortsatt utbyggnad. Det är knappast en meter snö som fallit och 20 minusgrader. Det går säkert att i efterhand finna förklaringar och ursäkter till att saker inte fungerar som de skall. Men för varje gång 7:an med en en driftstid på endast tre månader drabbas av otal, varierande störningar, naggas lite av dess förtroende i kansten. Och i förlängningen framstår inte spårvagnen som det optimala och driftsäkra alternativet framför bussen. Bistert men sant.
Frågan är inte vems ansvarfördelning det är eller varför det inte fungerar utan hur man skall göra för att det inte skall inträffa i framtiden...

Att ifrågasätta spårvägens existens pga urspårning är som att ifrågasätta flygtrafiken pga flygkrasher eller busstrafiken pga dikeskörningar...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Markus E

Inlägg av Markus E »

Självklart är ansvarsfördelningen viktig och avgörande i diskussionen om det inte skall inträffa i framtiden.

Problematiken för 7:an är tyvärr vidare än bara återkommande urspårningar (vagnbrist, tillgänglighetsanpassning, växelfel m m), men jag är en av dem som verkligen önskar och hoppas att problemen löses och inte återkommer. Men jag är heller inte en blind spårvägsförespråkare som blundar för detta, och försvarar spårvägen blint i alla lägen.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Markus E skrev:Självklart är ansvarsfördelningen viktig och avgörande i diskussionen om det inte skall inträffa i framtiden.

Problematiken för 7:an är tyvärr vidare än bara återkommande urspårningar (vagnbrist, tillgänglighetsanpassning, växelfel m m), men jag är en av dem som verkligen önskar och hoppas att problemen löses och inte återkommer. Men jag är heller inte en blind spårvägsförespråkare som blundar för detta, och försvarar spårvägen blint i alla lägen.
Man får väl ändå låta det ta en stund innan allt fungerar som det ska. Herregud pendeltågen i Stockholm fungerar ju fortfarande inte tillförlitligt, fast man har haft 42 år på sig. Och i dagarna har man ju ställt in busstrafiken i hela trafikområden vissa tider...Tillgänglighetsanpassningen har vi ju hört ska komma, i samband med att de nya spårvagnarna kommer, vagnbrist kan ju knappast entreprenören göra något åt på kort sikt, och växelfelet får vi ju se vad som är felet. Rent teoretisk kan det ju vara något slags konstruktionsfel också...etc. Förarna är ju också nya - få har jag förstått det som har kört spårvagn innan man började här. Det tar en liten stund att få in den där vanan, särskilt när det är ett problem som inte uppmärkammats tidigare. Etc, etc.

Jag vet inte någon bana som fungerar klanderfritt. När man åker i Göteborg är det ju ständiga signalfel m.m. Vi kommer nog inte ifrån att det mest tillförlitliga transportmedlet är buss - egentligen för att det går relativt fort att skaffa ersättning ifall en buss går sönder, men spårvagnen har ju så pass många andra fördelar...och "konsigt nog" brukar även allmänheten tycka det - trots att man kan dra en svordom de gånger det inte fungerar som det ska...
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Markus E skrev:Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Allvarligt talat, vad är detta??
Jag håller med. I de yngre åren gillade jag också spårvagnar. Men ju äldre man blir, desto mer avtar detta gillande. Spårvagnar = trassel, trassel och åter trassel. Är det inte vagnfel, så är det strömlöst, urspårningar eller kollisioner. Och för resenärerna på 47:an fick de en avsevärd försämrad kollektivtrafik i och med 7:an. Detsamma gäller för 113:s resenärer i Norrköping. Spårvagnarna i Norrköping lider av dagliga driftstörningar. I går lördag var det krock på 2:an i Hageby. Och idag söndag är det strömlöst. Jag har åkt den nya Hagebybanan flera gånger sedan den öppnades. Och ingen av dessa gånger fungerade trafiken som den skulle. Och Djurgårdslinjen verkar också lida av allt för mycket driftstörningar.

Det är inte acceptabelt att resenärerna ska behöva utstå detta bara för att man väljer att åka kollektivt. Och i och för sig är detta ingenting nytt. Som daglig resenär på spårvagnarna i Norrköping är detta något som har pågått sedan minst M67:orna sattes i trafik. Men i de yngre åren kunde man acceptera avvikelser. Idag är spårvagnar något som man högst kan acceptera att nöjesåka med. Städer som funderar på spårväg bör överväga trådbussar, spårtaxi eller något annat mer driftsäkert istället.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Urspårad spårvagn på linje 7

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:Det är lite larvigt att sätta igång och debattera och skylla på förare hit eller underhåll dit innan ni ens vet närmare vad det egentligen är som har hänt! Det är inte precis någon nationalkatastrof som har inträffat, så lite kyla och lugn tycker jag att debattörerna kan försöka att iaktta!

Eftersom det där var tydligt riktat till mej... så kan jag säga, att jag skyller inte på någon i de aktuella fallet. Skuld får väl ev. utredning utvisa.
Det jag däremot vill, är att påvisa det starka faltum, att det ALLTID är föraren som ska kontrollera växeln. Spårar man ur i en växel, full med snö, så är de ju rätt uppenbart vad som hänt och varför. Dock var jag inte på plats, så därför säger jag inte att det var så.
Om sen någon annan har skyldighet eller avtal om att sköta snöröjning och felavhjälpning, så fritar de aldrig föraren från växelkontroll. Detta kan endast ske med hjälp av en växelkontrollsignal. Men i ett läge som detta, skulle jag personligen inte ens lita på en sådan.
Tyvärr slarvas de med växelkontrollen, både på spårvägarna och järnvägen, o oftast skylls de på stress. Tydligen ska alla göra de här tavlorna en gång, innan man fattar.

Tycker nog att man gör ett rätt bra jobb på 7:an, många i personalen har inte speciellt mycket erfarenheter och de är mycket annat som inte hunnit sätta sig ännu riktigt. Jobba på ni på 7:an de kommer funka bra och ni gör bra jobb med de förutsättningar ni har.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Eleganten skrev:
Markus E skrev:Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Jag håller med. I de yngre åren gillade jag också spårvagnar. Men ju äldre man blir, desto mer avtar detta gillande. Spårvagnar = trassel, trassel och åter trassel. Är det inte vagnfel, så är det strömlöst, urspårningar eller kollisioner. Och för resenärerna på 47:an fick de en avsevärd försämrad kollektivtrafik i och med 7:an. Detsamma gäller för 113:s resenärer i Norrköping. Spårvagnarna i Norrköping lider av dagliga driftstörningar. I går lördag var det krock på 2:an i Hageby. Och idag söndag är det strömlöst. Jag har åkt den nya Hagebybanan flera gånger sedan den öppnades. Och ingen av dessa gånger fungerade trafiken som den skulle. Och Djurgårdslinjen verkar också lida av allt för mycket driftstörningar.

Det är inte acceptabelt att resenärerna ska behöva utstå detta bara för att man väljer att åka kollektivt. Och i och för sig är detta ingenting nytt. Som daglig resenär på spårvagnarna i Norrköping är detta något som har pågått sedan minst M67:orna sattes i trafik. Men i de yngre åren kunde man acceptera avvikelser. Idag är spårvagnar något som man högst kan acceptera att nöjesåka med.

Haha, tror du de var mycke bättre före 1967 då ?? Nene, inte när de var snö o busväder inte, de kan du glömma.
Tyvärr så är inte alla lika duktiga på att ta sig fram i alla väder, de är bara så. Sen korkar de igen sig och trafiken stannar av. Tyvärr är de så och har nog alltid varit så.
Eleganten skrev:Städer som funderar på spårväg bör överväga trådbussar, spårtaxi eller något annat mer driftsäkert istället.
Tillåt mej småle och gapflabba.....
Trådbussar, ja de funkar säkert, men tänk på att de är också bussar, o har lika svårt att komma fram som alla andra bussar när de är mycket snö t.ex.
Spårtaxi..... är du allvarlig ? ja tror du skämtar helt enkelt, hur tror du det skulle fungera i sånt här väglag då ?? Klart om den går under tak, då går de väl... men men. Tänk på att de är små lätta fordon med nästan ingen additionsvikt alls, de kommer ju inte kunna starta ens om de är lite snö som håller emot. Och automatiskt ska de visst vara, jojo.... när man inte ens kan få en enkel fjäderväxel för spårvagn att fungera !!
heasm

Inlägg av heasm »

Eleganten skrev:

Det är inte acceptabelt att resenärerna ska behöva utstå detta bara för att man väljer att åka kollektivt. Och i och för sig är detta ingenting nytt. Som daglig resenär på spårvagnarna i Norrköping är detta något som har pågått sedan minst M67:orna sattes i trafik. Men i de yngre åren kunde man acceptera avvikelser. Idag är spårvagnar något som man högst kan acceptera att nöjesåka med. Städer som funderar på spårväg bör överväga trådbussar, spårtaxi eller något annat mer driftsäkert istället.
Egentligen borde man inte kommentera så här fåninga inlägg men...

Jag har åkt med 7:an flera gånger och den har alltid fungerat ergo 100% tillförlitlighet (lika gott statistiskt underlag som ditt!)

De trådbussar eller spårtaxi du förespråkar får inte problem när det blir strömlöst? :P

Eftersom det endast finns en linje (innerstadslinje) så blir ev. problem här väldigt tydliga. Har man ett något större nät kan ju trafik ledas om och reservvagnar finns att tillgå.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Spårtaxi i stället för spårväg citys 100000 resenärer, nyss var det RER, den där tjejen "Eleganten" verkar tyvär inte särskilt kunnig på det här med trafiklösningar, när hon gått ut gymnasiet, och kommer ut i arbetslivet så kanske perspektiven vidgas.

Nya VAL linjen i Rennes är lika lång som sträckan Ropsten-Hornberg, den beräknas få 100000 resenärer om dagen, och är kostnadsberäknad till 19,2 Miljarder kronor, Jag tror inte att det är en billigare lösning med RER istället för spårväg.

Spårtaxi är ett direkt olämpligt färdmedel, främst för att det inte ens existerar, men det är svårt att föreställa sig hur lösningen skulle vara i praktiken, balkar, hissar och rulltrappor kors och tvärs i hela innerstaden, flera spår i bredd på stationeerna, att ens föreslå något sådant är bara larvigt, Tänk er själva Nybroplan med spårtxi...

Trådbussar, tja vad skall man säga, ser inte riktigt att det skulle vara någon skillnad på biogasbussar eller trådbussar för resenärerna, bortsett från strömavbrotten, som tydligen är jättevanliga om man har kontaktledning.

Och eftersom bussalternativet redan avförts, så avför jag trådbussalternativet också.

Jag åker jättemycket med lidingöbanan, och om det var så illa som Eleganten påstår, så skulle jag märkt det.

Fast det är ändå kul med en tjej som skriver här på -forumet!

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Blir det skador på spår, växlar och hjul när en vagn spårar ur? Eller är det "bara" att lyfta vagnen på plats och se till att växeln ligger rätt och sedan köra vidare som om inget hänt? Eller måste vagn och växel besiktigas av aktoriserad person?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Efter som denna tråd handlar om urspårade vagnar kan jag ju drifta mig till att spåra ur med att förklara varför snöröjningen inte funger som vi hade hoppats på. Sedan 1994 har vi haft loket 9207. Innan dess hade vi en gammal skjutplog som var ständiga driftavbrott på särskilt borstarnas funktion. Under den perioden var vi alla fortfarande berusade av glädjen att kunna köra spårvagnar i innerstaden och alla som var med kan vittna om hur vi stod lite som nu med spett, urmakare och borstar för att rensa spåren.

Med 9207 gick vi in i en ny era och kunde röja snö på ett mer proffisionellt sätt. Förvisso med en då pigg 90 åring men den fungerade. Efter hand gjordes en del förbättringar och efter som vi hade vändslingor så var loket i princip en enriktningsploglok. Vi koppletterade med skenskrapor vilka håller rillan från från snö och även löv mm. Tillsammas med borstarna så är det väldigt effektivt.

Nu med säckvändningen i Sergel krävdes att båda ändarna kunde fungera lika. Vi beslöt då att bygga om det hos en firma i hälsingland som är välrenomerade när det gäller snölok mm. Tyvärr drog våra förhandlingar med SL ut på tiden varför vi inte kunde lägga beställningen på ombyggnaden och vi hamnade sist i kön. Nu håller de på att färdig ställa loket och förhopppningsvis kommer det inom en vecka eller två. Då kan vi bedriva en snöröjning som motsvarar behovet. Vår får då nya plogblad med vingar som går att vrida för höger respektiver vänsterplogning, nya bortar inkl skenskrapor. Jag hoppas att loket blir effektivare än det vart med sin nya utrustning.

För de som dagligen promenerat längs linjen har kunnat konstatera att det på vissa ställen saknats växelvärme. Samtliga styrning byggdes om i projektet och vi kan nu konstatera att något vart fel för så här ska det inte vara. Utredning pågår kan ja säga.

Växlarna rengörs normallt en ggr per vecka, även på vintern då med glykol inblandat, i det heta vattnet. Vid behov körs det extra rensningar.

Just nu väntar vi alltså på att få tillbaka loket så att vi kan kan få en effektiv snöröjning och tills dess så är det handkraft som gäller.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Jo, Erik från Lameco sa så.
Att loket snart är klart
ännu en dag
Magnus

Inlägg av Magnus »

Just nu väntar vi alltså på att få tillbaka loket så att vi kan kan få en effektiv snöröjning och tills dess så är det handkraft som gäller.

/Stefan
Jo, det kan jag personligen intyga! Under provkörning av banan på söndag förmiddag fick vi handskotta Bellmansrobacken för att kunna ta oss upp. :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Men hallåååå!!!
SL är inte gjort för snö! Minns snökaoset - var det 2006 i början av november. Hela ämlans länets busstrafik stod stilla - för att det kommit sex cm snö eller nåt. Det har inget med spårvagn att göra - jo förresten, all spårbunden trafik fungerade oklanderligt då (nåja, med förseningar, men ändå...).

Här i Småland har mig veterligen inte busstrafiken ställts in totalt i något av länen - möjligen med undantag för Kalmar län de gånger då det snöar typ halvmetervis per dygn (vilket dessvärre inte är helt ovanligt...)
Professionell tyckare
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

Lördag krock i Norrköping, söndag strömlöst i Norrköping. Idag måndag krock i Norrköping. Och jag talar om spårvagnar i vanlig ordning. Ingen kan komma och påstå att det är någon vidare bra kollektivtrafik. Varken linjerna 2 och 3 i Norrköping. Eller linje 7 i Stockholm. Det är inte seriöst utan ett hån mot resenärerna helt enkelt. Låt invånarna rösta om vilken kollektivtrafik de vill ha i fortsättningen. Det är bara att titta på utbyggnaden mot Hornsberg. I pressen är det få som talar till spårvagnens fördel. Och med allt trassel på 7:an kan det bli svårt att motivera för fortsatt utbyggnad av spårvägen.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Urspårad spårvagn på linje 7

Inlägg av Sven Blomberg »

Eleganten skrev:Lördag krock i Norrköping, söndag strömlöst i Norrköping. Idag måndag krock i Norrköping. Och jag talar om spårvagnar i vanlig ordning. Ingen kan komma och påstå att det är någon vidare bra kollektivtrafik. Varken linjerna 2 och 3 i Norrköping. Eller linje 7 i Stockholm. Det är inte seriöst utan ett hån mot resenärerna helt enkelt. Låt invånarna rösta om vilken kollektivtrafik de vill ha i fortsättningen. Det är bara att titta på utbyggnaden mot Hornsberg. I pressen är det få som talar till spårvagnens fördel. Och med allt trassel på 7:an kan det bli svårt att motivera för fortsatt utbyggnad av spårvägen.
Ja det vore väl önskvärt att spårvagnarna skulle gå smärtfritt när det mesta annat inte gör det på grund av snön. Men verkligheten är inte så. Jag tror att det ligger till som så att spårvagnsförarna vill så gärna att spårvägen skall fungera. I busstrafiken kör man bara inte om det är för halt, man ställer i turerna.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Magnus skrev:

/Stefan
Jo, det kan jag personligen intyga! Under provkörning av banan på söndag förmiddag fick vi handskotta Bellmansrobacken för att kunna ta oss upp. :)
Jag minne november 2008 då vi körde fast med loket i Bellmansrobacken. Måns och jag fick spetta och skotta rent spåret innan vi med lite sats och 18 sandpåsar kom upp! Därefter blev det plogning nedåt istället. Snart har vi väl favorit i repris? Fast då kördes det ju inte alls i veckorna. Snöröjningen får väl ske kontinuerligt framöver?
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
mamma Ulla

Inlägg av mamma Ulla »

Kantorn skrev:Men hallåååå!!!
SL är inte gjort för snö! Minns snökaoset - var det 2006 i början av november. Hela ämlans länets busstrafik stod stilla - för att det kommit sex cm snö eller nåt. Det har inget med spårvagn att göra - jo förresten, all spårbunden trafik fungerade oklanderligt då (nåja, med förseningar, men ändå...).
Den 1 november 2006 kom det några cm snö på eftermiddan och allt slutade att fungera. Från Stockholm C gick i princip inte ett enda tåg norrut under andra halvan på dagen. Anledningen var att någon hade glömt att koppla in växelvärmen efter något underhållsarbete på sommaren. Det skulle tillsättas någon "grupp" som skulle se till så att ett sånt kaos inte skulle kunna upprepas igen. :lol:
We Are Really Worried About You
Markus E

Inlägg av Markus E »

Min erfarenhet av spårtrafiken i Ryssland /Sibirien och tunnelbanan i Moskva är att det rullar på bra trots "extrem" kyla...

Här i Svedala benämns vädersituationen ofta som "extrem" så fort vi får några få minusgrader och lite snö... Sedan spelar det ingen roll om det är nollgradigt och snöslask eller torra förhållanden med pudersnö och flera minusgrader, det klappar ändå ihop! Är det inte växelvärme som inte funkar så är det rälsbrott eller fordonsproblem...
Senast redigerad av Markus E den måndag 29 november 2010 14:50, redigerad totalt 2 gång.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag har hört att järnvägstrafiken i Sibirien bitvis är rena katastrofen, och att pendeltågen i Moskva har glödlampsbelysning för att det är minusgrader i vagnarna, och då skulle lysrör inte tändas.

Tror inte en sekund att ryssarna, som inte klarar av någonting mer än att supa, skulle ha helt problemfria vintrar. sist jag var där funkade spårvagnarna knappt på sommaren!

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

leifd skrev:
Eleganten skrev:Städer som funderar på spårväg bör överväga trådbussar, spårtaxi eller något annat mer driftsäkert istället.
Tillåt mej småle och gapflabba.....
Trådbussar, ja de funkar säkert, men tänk på att de är också bussar, o har lika svårt att komma fram som alla andra bussar när de är mycket snö t.ex.
Spårtaxi..... är du allvarlig ? ja tror du skämtar helt enkelt, hur tror du det skulle fungera i sånt här väglag då ?? Klart om den går under tak, då går de väl... men men. Tänk på att de är små lätta fordon med nästan ingen additionsvikt alls, de kommer ju inte kunna starta ens om de är lite snö som håller emot. Och automatiskt ska de visst vara, jojo.... när man inte ens kan få en enkel fjäderväxel för spårvagn att fungera !!
Ja, spårtaxi...

Modernt konstruerade trådbussar (om det nu finns?) borde dock ha en viss fördel över dieselbussar. Det borde gå rätt bra att ha drivning på alla hjul på en trådbuss, och om man dessutom har en separat motor för varje hjul och dessutom separat styrning för varje motor och lägesgivare för rattutslag och eventuell(a) led(er) så kan man få till en mycket effektiv anti-slir-funktion. Tänk som en diffspärr på ett terrängfordon, fast att utväxlingen automagiskt anpassar sig efter hur man vill svänga istället för att bara vilja driva rakt framåt.

I princip så skulle man å andra sidan lika gärna kunna bygga in motsvarande funktion i hybridbussar (och för den delen hybrid/elbilar också).
Skriv svar