Spårväg syd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Spårväg syd

Inlägg av Enceladus »

Beslut om att inleda inriktningsfasen avseende objekt Spårväg Syd – fordon och depå

På sidan 70 visas fyra möjliga lägen för en spårvagnsdepå. Vårbykrossen är huvudalternativ.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det känns som att tankarna på utformningen av Kistagrenen även genomsyrar Spv Syd vilket känns bra. Integrera med stadsmiljön, ingen barriär osv. Man bygger för 60 m tåg fast man räknar med 30 m i början. Jag hoppas man ändå tar höjd för fler vagnar en 11 i depån.

Sen får vi jobba vidare med att få över en tarm till tvärbanan och det är först då som vi verkligen kan få synergieffekterna av spårvägssystemen i Sthlm.

Och givetvis vilka möjligheter som öppnar sig efter Flempan.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag saknar helhetstänket i projektet.

Som en del av oss vet så kommer tunnelbanan så småningom lägga om sträckan Gullmarsplan-isch - Sockenplan-isch till en tunnelsträckning. Sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede Gård är som klippt och skuren för en anslutning med kommande Spårväg Syd.

Om inte denna möjlighet tas tillvara i ett tidigt skede så kommer vi riskera att få en situation där en kort sträcka blir oerhört dyr att anlägga, enligt devisen "tänkte inte på det" eller "vi kunde väl aldrig tro att"...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag saknar helhetstänket i projektet.

Som en del av oss vet så kommer tunnelbanan så småningom lägga om sträckan Gullmarsplan-isch - Sockenplan-isch till en tunnelsträckning. Sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede Gård är som klippt och skuren för en anslutning med kommande Spårväg Syd.

Om inte denna möjlighet tas tillvara i ett tidigt skede så kommer vi riskera att få en situation där en kort sträcka blir oerhört dyr att anlägga, enligt devisen "tänkte inte på det" eller "vi kunde väl aldrig tro att"...
Att använda den sträckan för spårväg är ju utrett, däremot ingår det inte i projektet Spårväg syd som hade avgränsats tidigare. Så idén är ju väl känd och knappast något som glöms bort. Men du har förstås en poäng i att det måste bevakas så att spårområdet inte bebyggs, och förhoppningsvis får vi se en sammankoppling strax efter 2030.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

Spårväg Syd verkar komma närmare realisering.
https://www.mitti.se/nyheter/elva-sparv ... emingsberg
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Spårväg Syd verkar komma närmare realisering.
Det där blev en 404-länk (tips: testa gärna länkar efter publicering). Förmodligen avses denna notis:
https://www.mitti.se/nyheter/elva-sparv ... Ojr9qb4RQ/

Notisen innehåller väl inte så mycket nytt, utöver vad som redan framkommit i tråden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Det där blev en 404-länk (tips: testa gärna länkar efter publicering). Förmodligen avses denna notis:

Notisen innehåller väl inte så mycket nytt, utöver vad som redan framkommit i tråden.
Finns det någon rapport eller dylikt om depåplaceringen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:

Finns det någon rapport eller dylikt om depåplaceringen?
Längre upp i tråden fanns denna länk....

https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... h-depa.pdf
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: Längre upp i tråden fanns denna länk....

https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... h-depa.pdf
Tack!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Här ska Skärholmen byggas ihop med Sätra

Ja, Sätra skulle verkligen må bra av att integreras med Skärholmen. Sätra måste vara ett av de tråkigaste områdena längs röda linjen. Den dysfunktionella bostadsmarknaden innebär dock att resurssvaga personer som efterfrågar stadsliv istället hamnar i enformiga förorter samtidigt som mer levande områden i centrala lägen ofta befolkas av människor som egentligen vill ha mer lugn (därav alla barer och klubbar som tvingas att stänga på grund av klagomål från grannar).

Eftersom de välbärgade uppenbarligen inte tänker flytta till förorterna så måste stadslivet göra det, och Spårväg syd skulle kunna påskynda den processen i stråket mellan Skärholmen och Bredäng (eller varför inte hela vägen till Fruängen). Men förorter utan tunnelbana (t.ex. Älvsjö och Flemingsberg) behöver naturligtvis mer.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

I sjöstaden Årstadal och Gröndal har hu ju bebyggelsen fått samma karräktär och där uppnås de effekter som man önskar. Spårvägen har en stor del i detta.

Och har har även de med pengar flyttat till. Det samma gäller de nybyggda delarna av Fruängen, på Segeltorpssidan, där kommer spårvägen att förstärka stadsbilden.

Stefan
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Samrådsunderlag för Spårväg Syd (daterat 2021-12-15)

På sidan 9 visas en översiktskarta med förslag på spårlinje. Spårvägen planeras gå i tunnel under Kästa och Masmo, i övrigt ovan jord. Jag hoppas verkligen att spårvägen inte får spår i blandtrafik på det överbelastade vägnätet (speciellt Glömstavägen och Älvsjövägen).
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Glömstavägen tror jag inte det blir blandtrafik. Möjligen en "Sjöstadslösning", det skulle vara snyggt.

För älvsjövägen blir det däremot tajt så där kanske det blir bladntrafik. Även gamla södertäljevägen mellan Segeltorps industriområde och Vantörsvägen kanske det sker blandtrafik på. Den är inte så värst trafikerad då bilarna går via Häradsvägen istället.

Dragningen över E4/E18 mellan Kungens Kurva och Skärholmen var ett smart drag, men jag oroar mig för avståndet till Skärholmens tunnelbanestation resp. IKEA från respektive hållplats. Annars har man inte specifierat några hållplatser i denna förstudie. Hoppas på en underjordisk hållplats i Masmo? Spårvägssträckningen igenom Segeltorps Industriområde förvånar också mig. Längs gamla södertäljevägen är det bara radhus. Det ahde varit mer attraktivt om man antingen passerade Segeltorps centrum eller gick längs med Vantörsvägen istället, fast det hade inte varit lika smidigt antar jag. Planerar Huddinge kommun att riva industriområdet och förtäta det med bostäder eller villor?
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Glömstavägen tror jag inte det blir blandtrafik. Möjligen en "Sjöstadslösning", det skulle vara snyggt.

För älvsjövägen blir det däremot tajt så där kanske det blir bladntrafik. Även gamla södertäljevägen mellan Segeltorps industriområde och Vantörsvägen kanske det sker blandtrafik på. Den är inte så värst trafikerad då bilarna går via Häradsvägen istället.

Dragningen över E4/E18 mellan Kungens Kurva och Skärholmen var ett smart drag, men jag oroar mig för avståndet till Skärholmens tunnelbanestation resp. IKEA från respektive hållplats. Annars har man inte specifierat några hållplatser i denna förstudie. Hoppas på en underjordisk hållplats i Masmo? Spårvägssträckningen igenom Segeltorps Industriområde förvånar också mig. Längs gamla södertäljevägen är det bara radhus. Det ahde varit mer attraktivt om man antingen passerade Segeltorps centrum eller gick längs med Vantörsvägen istället, fast det hade inte varit lika smidigt antar jag. Planerar Huddinge kommun att riva industriområdet och förtäta det med bostäder eller villor?
Det finns gott om utrymme mellan fastighetsgränserna i Älvsjövägen. Blandtrafik är naturligtvis inte aktuellt, det skulle riskera att kosta många spårvagnar och depåplatser.

Segeltorps industriområde ska omvandlas till stadsbebyggelse. Det är därför man sedan flera år tillbaka planerar att spårvägen ska gå genom området. Sverigeförhandlingen är ju ett bostadsprojekt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det blir spännande att se hur Älvsjövägen utvecklas under de kommande åren. Jag antar att viss busstrafik - t.ex. nuvarande linje 161 - alltjämt kommer att gå där. Möjligtvis kan den flyttas till Kabelverksgatan så att den bara trafikerar en liten del av Älvsjövägen. Den stora utmaningen blir dock att ordna ett bra byte mellan spårvägens hållplats på Älvsjövägen och bussterminalen vid Älvsjö torg.

Jag skulle inte heller avfärda eventuella utmaningar kring Glömstavägen. Tvärförbindelse Södertörn ska gå i tunnel där Gustav Adolfsvägen möter Glömstavägen. Spårväg Syd ska gå ovan jord. Just på denna plats finns emellertid fastigheter som begränsar möjliga breddningar. Enligt översiktskartan ska Spårväg Syd dras söderut vid Gustav Adolfsvägen, vilket borde lösa det problemet. Men i så fall måste det byggas ganska mycket tunnel under Kästa.

Jag kan inte låta bli att notera att Huddinges snabbast växande kommundel som är motiveringen till Spårväg Syd fortfarande inte har någon nattrafik. Det finns en stor risk att det etableras en bilkultur här - om det inte redan har hänt.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Enceladus skrev:Det blir spännande att se hur Älvsjövägen utvecklas under de kommande åren. Jag antar att viss busstrafik - t.ex. nuvarande linje 161 - alltjämt kommer att gå där. Möjligtvis kan den flyttas till Kabelverksgatan så att den bara trafikerar en liten del av Älvsjövägen. Den stora utmaningen blir dock att ordna ett bra byte mellan spårvägens hållplats på Älvsjövägen och bussterminalen vid Älvsjö torg.

Jag skulle inte heller avfärda eventuella utmaningar kring Glömstavägen. Tvärförbindelse Södertörn ska gå i tunnel där Gustav Adolfsvägen möter Glömstavägen. Spårväg Syd ska gå ovan jord. Just på denna plats finns emellertid fastigheter som begränsar möjliga breddningar. Enligt översiktskartan ska Spårväg Syd dras söderut vid Gustav Adolfsvägen, vilket borde lösa det problemet. Men i så fall måste det byggas ganska mycket tunnel under Kästa.

Jag kan inte låta bli att notera att Huddinges snabbast växande kommundel som är motiveringen till Spårväg Syd fortfarande inte har någon nattrafik. Det finns en stor risk att det etableras en bilkultur här - om det inte redan har hänt.
Alla övriga spårvägar har trafik till 02. OCh det lär nog Spv Syd få när trafiken rullar igång.

Även jag är nyfiken på Älvsjö stations lösning med Spv hlp.

Stefan
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:Det blir spännande att se hur Älvsjövägen utvecklas under de kommande åren. Jag antar att viss busstrafik - t.ex. nuvarande linje 161 - alltjämt kommer att gå där. Möjligtvis kan den flyttas till Kabelverksgatan så att den bara trafikerar en liten del av Älvsjövägen. Den stora utmaningen blir dock att ordna ett bra byte mellan spårvägens hållplats på Älvsjövägen och bussterminalen vid Älvsjö torg.

Alla övriga spårvägar har trafik till 02. OCh det lär nog Spv Syd få när trafiken rullar igång.

Även jag är nyfiken på Älvsjö stations lösning med Spv hlp.

Stefan
Jag har en dröm om en s.k. cross-platform interchange i Älvjö mellan tunnelbanan och spårvägen, likt i Alvik, men det är jag inte så hoppfull om.
Gustav

Inlägg av Gustav »

Var ser ni i dokumentet att den ska genom Segeltorps industri? Ser på kartan mer ut som Skärholmsvägen. Fick för mig att jätteprojektet Mälaräng skulle trafikeras, mellan Sätra och E4.
twr

Inlägg av twr »

Gustav skrev:Var ser ni i dokumentet att den ska genom Segeltorps industri? Ser på kartan mer ut som Skärholmsvägen. Fick för mig att jätteprojektet Mälaräng skulle trafikeras, mellan Sätra och E4.
Titta på figur 2. Diagonalen ovanför ”Jakob” i Jakobslund är sträckningen genom Segeltorps industriområde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Alla övriga spårvägar har trafik till 02. OCh det lär nog Spv Syd få när trafiken rullar igång.
Det är synd att valet av trafikslag kan begränsa stadsutvecklingen i sådan utsträckning. I dagsläget är det i princip omöjligt att åka på tvären nattetid, vilket leder till att många nattverksamheter förläggs i Stockholms innerstad med omnejd. Detta är ingen utveckling de flesta förortsbor vill ha, men det är lik förbannat den utveckling som citypolitikerna ger.
Gustav skrev:Var ser ni i dokumentet att den ska genom Segeltorps industri? Ser på kartan mer ut som Skärholmsvägen. Fick för mig att jätteprojektet Mälaräng skulle trafikeras, mellan Sätra och E4.
Se sidan 9 i dokumentet. Spårvägen trafikerar Segeltorps industriområde på vägen mellan Fruängen och den norra E4-passagen. Segeltorp är ett av flera planerade nybyggnadsområden längs Spårväg Syd. Det planeras nämligen för tiotusentals nya bostäder på sträckan mellan Flemingsberg och Älvsjö. De andra nybyggnadsområdena är G­lömstadalen, Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Mälaräng och Fruängen.
Skriv svar