Sida 3 av 12
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: tisdag 04 januari 2011 22:52
av leifd
Sven Blomberg skrev:M11 är väl en vagntyp levererad/ombyggd 2011 kanske, om man skall följa samma som tidigare i Norrköping
Nja, principen är väl en vagntyp som tas i bruk för första gången på stadens spårväg (dock ger man inte littera till inlånade vagnar ännu allafall).
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: tisdag 04 januari 2011 23:23
av daniel_s
leifd skrev:Sven Blomberg skrev:M11 är väl en vagntyp levererad/ombyggd 2011 kanske, om man skall följa samma som tidigare i Norrköping
Nja, principen är väl en vagntyp som tas i bruk för första gången på stadens spårväg (dock ger man inte littera till inlånade vagnar ännu allafall).
Dubbelnja, det där blev en cirkeldefinition. För att förstå din förklaring av hur man sätter en typbeteckning, så måste man förstå vad en vagntyp är, men en vagntyp definieras ju av sin typbeteckning, så det blev man inte klokare på. (Jodå, sådana cirklar förekommer även i trafiksäkerhetsinstruktioner)
Så här tror jag att du menar: Om det tillkommer flera exemplar av en redan befintlig vagntyp, så hänförs de tillkommande exemplaren till den vagntypen (och får därmed samma typbeteckning, oavsett vilket år de levereras).
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: onsdag 05 januari 2011 0:30
av Bussmicke
daniel_s skrev:bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar!

Halv på sin höjd, inte hela 47:an
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: onsdag 05 januari 2011 0:44
av daniel_s
Bussmicke skrev:daniel_s skrev:bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar!

Halv på sin höjd, inte hela 47:an
Aha, du tycker med andra ord ungefär likadant som Harald gjorde fre 2010-12-17 9.48:59?

Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: onsdag 05 januari 2011 7:20
av 2763
Bussmicke skrev:daniel_s skrev:bark skrev:Enligt trafikinformationen i Radio Östergötland i morse har flera spårvangsturer idag ersatts med buss på grund av vagnsbrist.
Tja, i Stockholm har vi å andra sidan ersatt en hel busslinje med spårvagnar!

Halv på sin höjd, inte hela 47:an
Ersatte inte Tvärbanan en busslinje, i så fall är det 1½.
//T
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 12:55
av Thomas Lange
Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

OK, du bad om det!
Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...
http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 15:51
av M_M
Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

OK, du bad om det!
Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...
http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Om man köper in ett gäng sånadär - utan att komplettera med nån loggolvdel - så lär det väl bli liv i luckan
Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=57
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 17:03
av Thomas Lange
Jag menar det jag skrev. Det fanns ingen värdering om den första Tatra-vagnen på svenska spår.
Mitt minne av när vi körde den på Djurgårdslinjen 1991 var den definitivt god. Vännerna i Göteborg kan kanske utveckla beskrivningen av den aktuella problematiken till att gälla mer ålderdomlig elektronik än spårvagnsmekanik?
Generellt har jag uppfattningen att Tatra alltid byggt driftsäkra spårvagnar med hög tillförlitlighet. Satsar Norrköping på sådana under tiden man har vagnbrist finns det säkert en eftermarknad för dem.
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: onsdag 05 januari 2011 17:46
av Harald
Även om vagnen nu är avställd så har den rullat i Göteborg efter 1991, så om vagnen är god blir väl förklaringen att spåren i Göteborg inte är svenska.

Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 18:55
av 2763
Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

OK, du bad om det!
Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...
http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Det rullar Tatravagnar varje vecka på svenska spår - i alla fall en.
http://www.mixmegapol.se/on-air/morrong ... dagsvagnen
//T
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 19:47
av bark
Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger!

Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 19:57
av Harald
TonyM skrev:Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

OK, du bad om det!
Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...
http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Det rullar Tatravagnar varje vecka på svenska spår - i alla fall en.
http://www.mixmegapol.se/on-air/morrong ... dagsvagnen
//T
Se där ja! Då är ringlinien.org tydligen inte riktigt uppdaterad för där står det att vagnen just nu är avställd.
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 19:58
av Harald
bark skrev:Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger!

Vad är UV-vagnar för något?
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 20:32
av bark
Harald skrev:bark skrev:UV-vagnar! De har både rätt bredd och rätt färger!

Vad är UV-vagnar för något?
De ungerska hembyggena som länge rullade i Budapest.
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: onsdag 05 januari 2011 23:52
av CS
Thomas Lange skrev:
Jag menar det jag skrev. Det fanns ingen värdering om den första Tatra-vagnen på svenska spår.
Mitt minne av när vi körde den på Djurgårdslinjen 1991 var den definitivt god. Vännerna i Göteborg kan kanske utveckla beskrivningen av den aktuella problematiken till att gälla mer ålderdomlig elektronik än spårvagnsmekanik?
Generellt har jag uppfattningen att Tatra alltid byggt driftsäkra spårvagnar med hög tillförlitlighet. Satsar Norrköping på sådana under tiden man har vagnbrist finns det säkert en eftermarknad för dem.
Kan man få dem i tvåriktningsutförande ökar eftermarknadens storlek
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: torsdag 06 januari 2011 0:17
av leifd
Harald skrev:Vad är UV-vagnar för något?
UV-vagnar....

UV-vagnar vid Budafok, Városház tér to, Budapest. Foto 2007-07-07, Leif D.
Fast de finns ju såna här också....

T5C5 4000+4017 Szent Gellert rkp, Budapest. Foto 2007-07-10, Leif D.
UV-vagnarna är borta ur trafiken sen 2007, men Tatrorna finns i stor mängd. Nu har ju BKV vagnbrist, så de lär nog inte avvara några.
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: torsdag 06 januari 2011 5:14
av Henrik Schütz
Jag har inte lyckats finna någon uppgift om att det byggts tatravagnar efter T3 generationen som varit med förarhytt i båda ändar. Vet någon mer?
HS
Re: Vagnsbrist i Norrköping - snart inte längre
Postat: torsdag 06 januari 2011 13:23
av Eleganten
M_M skrev:Thomas Lange skrev:Willy Forsström skrev:När allt blir officiellt ska forumets läsare få uppgifter. Tills dess är det fritt fram för gissningar. Jag ska med stort nöje följa ämnet vidare.

OK, du bad om det!
Jag gissar att det för första gången sedan 1991 kommer att rulla goda Tatra-vagnar på svenska spår-
För enkelhets skull söker man redan gula vagnar. Berlin lär ha några över ...
http://www.flickr.com/photos/sludgeulper/5037291884/
Om man köper in ett gäng sånadär - utan att komplettera med nån loggolvdel - så lär det väl bli liv i luckan
Men menar du att den Tatra-vagn som Ringlinien disponerar inte är "god"? Tja, eftersom den drabbats av diverse strul så är den kanske inte så god?
http://www.ringlinien.org/vagnhallen/vi ... .asp?id=57
Jag tror inte Norrköpingsborna bryr sig längre. För de flesta är spårvagnstrafiken förknippat med problem och antika vagnar som skramlar och stör omgivningen. Det är ingen seriös kollektivtrafik Norrköping bedriver just nu. Man håller på och lappar och lagar på ett system med anor från 1904. Ett trafiksystem som är cirka 40 till 50 år efterbliven i utvecklingen. Man kan snart inte begära att någon ska betala över 500 kronor för ett månadskort

Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: fredag 07 januari 2011 13:30
av M_M
Fler UV-vagn-bilder här
Nog har det tillverkat Tatravagnar med två hyttar efter T3-generationen...
Här är en bild på prototypvagnen som först kördes i New Orleans ett tag för att till slut hamna på spårvägen i Strausberg strax öster om Berlin (vid S-bahn's östra ände, kan man säga):
IMG_1129 by
muppfoto, on Flickr
De andra Tatravagnarna i Strausberg är också tvåriktningsvagnar, fast de är kanske "gamla"?
Eller har jag missuppfattat vad som är "T3-generationen"?
Om det är begagnade vagnar från Berlin så lär det väl vara den här modellen:
IMG_0588 by
muppfoto, on Flickr
Re: Vagnsbrist i Norrköping
Postat: lördag 08 januari 2011 1:29
av leifd
M_M skrev:Nog har det tillverkat Tatravagnar med två hyttar efter T3-generationen...
Eller har jag missuppfattat vad som är "T3-generationen"?
Detta torde väl vara T3-genarationen...

Tatra T3 i Prag, 2009-07-19. Foto Leif D.
Finns ju relativt nya Tatra med hytt i båda ändar, som dessa två KT8 i Prag...

KT8D5 9014 och KT8D5RN2P 9079 i Prag, 2009-07-20. Foto Leif D.
M_M skrev:Om det är begagnade vagnar från Berlin så lär det väl vara den här modellen:
IMG_0588 by
muppfoto, on Flickr
Förvisso vill ju Berlin göra sig av med sina Tatra KT4D, men innan man får nya vagnar i mängd, så lär nog dessa behövas för trafiken.
Däremot lär man väl ha 50-75 st Tatra T6A2 stående avställda sen några år. Samtliga 118 + 64 släp ställdes av 2007 efter att på slutet mest använts på smålinjer främst i Köpenick. En del vagnar är sålda till andra spårvägsstäder.

Tatra T6A2 i Berlin/Köpenick, 2006-10-09. Foto Leif D.