Citybanans södermalmsstation blir Stockholms södra

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gäst

Re: Förtydliganden...

Inlägg av Gäst »

Gunnar Eriksson skrev: Jag ska försöka skärpa till mig med väderstrecken. Helt klart är att nuvarande söderspår (eller ska vi säga österspår) blir samma som nuvarande. Lika klart är att norrspår flyttas till en ny plattform som byggs söder om ("väster om") den nuvarande. Man ser tydligt innan station Odenplan i en utbuktning var den skulle vika av från nuvarande linjen, lika tydligt syns det var det är förberett efter stationen var linjen skulle ansluta till nuvarande sträckning. Självklart finns det olika designmöjligheter, men allt annat än en stationsdel med samma välvda tak som nuvarande station vore en stor överraskning. Det finns möjlighet att bygga två spår vid den nya plattformen, men det är knappast troligt. Vad skulle man behöva två spår till? Det nuvarande norrspåret/västerspåret på Odenplan står öppet vad man använder det till. Kanske använder man det som vändspår för tåg söderifrån istället för nuvarande vändspåret efter stationen. Kanske tar man bort det (men varför skulle man göra det?) Om en avgrening skulle göras mot Karolinska Sjukhuset finns det några olika alternativ. Nuvarande vändspåret norr om/väster om stationen skulle säkert bli trafikspår i den ena eller andra riktningen. Även på söderspår/österspår syns var en anslutning från Karolinska Sjukhuset skulle ansluta till nuvarande linje, genom en nisch i berget en bit innan stationen. Om jag ska ge mig på en mycket vågad gissning, så skulle nuvarande norrspår/västerspår omvandlas till söderspår/österspår från S:t Eriksplan om stationen gjordes till grenstation, och nuvarande söderspår/österspår bli söderspåret från Karolinska Sjukhuset, vid en sådan utbyggnad. Den nya plattformen vid Odenplan får i så fall betjäna norrgående tåg (oavsett om det nu blir ett eller två spår där). Jämför med hur den senast byggda grenstationen Västra Skogen på blå linjen är utformad, så får man en mycket bra uppfattning om den allra troligaste utformningen. Nu väntar jag bara på att något nytt tyckfel ska upptäckas i ovanstående ;-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Frågan är ju något spekulativt, men vad jag primärt funderade på var om det var möjligt att bygga den södra plattformen så att trafikanterna från mittspår även kan gå av mot den, vilket underlättar byten från vändande tåg betydligt. Å andra sidan så finns som påtalades det välvda taket, men det är kanske inte bärande ?

Nåväl planerna kanske inte kommit så långt ännu!

/GN
Användarens profilbild
micke b

Re: Förtydliganden...

Inlägg av micke b »

Återigen, förlåt för att jag rörde till det genom att blanda in andra stationer som idag har fler omstigande..
Det finns möjlighet att bygga två spår vid den nya plattformen, men det är knappast troligt. Vad skulle man behöva två spår till?

Det nuvarande norrspåret/västerspåret på Odenplan står öppet vad man använder det till. Kanske använder man det som vändspår för tåg söderifrån istället för nuvarande vändspåret efter stationen. Kanske tar man bort det (men varför skulle man göra det?)
Om man får så många fler omstigande så kommer hålltiderna bli längre, mittspåret/en kunde användas omväxlande med ordinarie, i trespårsvarianten bara i rusningsriktningen. Detta naturligtvis givet att odenplan inte blir grenstation, och i trespårsvarianten, att man lyckas bygga perrongvänster om dagens (lite sidflyttade) norrspår och öppnar upp väggen mot den nya perrongen.

Dessutom som sagt vändmöjligheterna och någonstans att dumpa havererade tåg för den mest pressade linjedelen.

Finns det något sagt om dragningen av karolinskagrenen, dvs är grening norr om odenplan självklar? Visst är det bra om pendeltågsresenärer kan byta direkt till denna gren, men linjedragningen blir lite omständig, först ska åtminstone ett spår dras under vällingbygrenen, sedan upp igen för att komma över pendelspåren. eller djupt under.

Är det tänkt någon ytterligare station i vasastan, eller blir norra station nästa? I det senare fallet blir det mest besvärligt medans man bygger, i det förra kan det dessutom bli svårt att placera in denna station så den inte ligger i lutning.

*ändrar* tanken i detta stycke är inte bra, södertågen kommer på olika perronger. glöm!
En sen insikt förresten..man kan sortera upp spåren mellan rådmansgatan&odenplan, så att nuvarande stationen bara betjänar karolinska, den nybyggda vällingby som alldeles vanliga stationer. Enkel spårplan norrut, den nya perrongen kan dimensioneras rätt, man kan bygga allt i lugn och ro, utom just när linjen flyttas över till nya perrongen. Men antagligen förstörde jag utnyttjandet av det redan byggda igen
:roll:

Tror fortfarande mer på grening under stadsbiblioteket, med rådmansgatan som tvåspårig grenstation. Pendeltågarna lär ju inte få vänta länge på ett tåg att åka en station dit med...

mvh /M
Senast redigerad av micke b den torsdag 25 september 2003 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Bygg Kungsholmen istället!

Inlägg av Reimersholme71 »

Mr. Burns skrev:
Reimersholme71 skrev:När det är så förbannat besvärligt i city, varför i hela friden bygger dom inte Kungsholmstunneln istället? Visst, dagens resande åker väldigt mycket till Centralen - men det är ju bara för att det inte finns så mycket annat att göra! Med en pendeltågsstation vid Fridhemsplan och en vid Liljeholmen täcker man ju hela tunnelbanesystemet och Tvärbanan. Resandetiderna blir säkert koratre också eftersom man slipper knalla såna långa sträckor som på centralen.

De enda "nackdelarna" Kungsholmsalternativet hade var ju med avseende på dagens resandemönster. Saknar Banverket verkligen så mycket fantasi att dom inte kan tänka sig att två helt nya pendeltågsstationer med bytesmöjligheter till hela tunnelbana och Tvärbanan skulle leda till att nya och mer effektiva resandemönster utvecklas?

Kungsholmsbanan skulle ju dessutom vara billigare att bygga (och att döma av ovanstående citat, betybligt enklare)! I förstudie-PDF:en från 2002 jag läst finns det en tabell över jämförelser mellan de tre laternativen. Tar man bort lite meningar som dom smugit in för att ställa Kungsholmenbanan i dålig dager överväger de positiva effekterna (sidan 95) : säkerhet genom uppdelning på två stråk, full tillgänglighet under byggtiden, hög kapacitet... Ärligt talat, om man arbetspendlar ger man nog blanka fasen i var man kliver på T-banan, bara det är bekväma byten. Gyttret på Centralen kan väl knappast kallas bekvämt alla gånger?

Martin
Men det inlägg du svarade på behandlar frågan om nya plattformar vid vissa tunnelbanestationer. Jag utläser ingenting som talar emot Citybanan i dagens sträckning. Tvärtom bekräftas det att Odenplan har god potential att klara även en kraftig resandeökning.

Dina argument för Kungsholmsalternativet får du nog förklara tydligare. Vad hindrar att man uppnår säkerhet genom uppdelning på två stråk, full tillgänglighet under byggtiden och hög kapacitet med föreslagen sträckning? Och inte ger folk blanka fasen i att tågen inte längre går in till centralen. Dels ökar antalet byten generellt och de som rent av har city som mål (de finns faktiskt!) får avsevärt sämre förbindelser. Bytet till och transporten med de matande tunnelbanelinjerna mot city (Liljeholmen-T-Centralen och Fridhemsplan-T-Centralen) ökar restiden väsentligt. För att tjäna på de nya pendelstationerna skulle resenärerna behöva ha mål som innebär kortare tunnelbaneresa från Liljeholmen/Fridhemsplan än från T-Centralen. Alltså från Odenplan/Rådhuset/Mariatorget och västerut. Hur stor andel av resenärerna är detta

Förutom ökad restid skulle även belastningen på delar av tunnelbanan öka. Är det rimligt att ägna värdefull tunnelbanekapacitet åt vad jag skulle vilja kalla onödigt resande till följd av en kollektivtrafikstruktur som inte följer de resandemönster som faktiskt föreligger?

/Michael
Inlägget jag svarade på beskrev ju alla besvär som man stöter på när man skall bygga under mark i City - så jag stack och kollade Banverkets egen PDF-version av förstudien. "Mitt" argument om högre säkerhet (mot sabotage kanske?) är Banverkets eget, liksom det om att bygget på Kungsholmen, i motsats till Citytunneln, inte alls stör trafiken under byggtiden.

Vad gäller Banverkets invändningar mot Kungsholmstunneln verkar de bygga på en felaktig uppfattning om att alla resenärer på Mälardals- och Svealandsbanorna bara vill kliva av tåget på Centralen. (Kungsholmsbanan skulle då göra det "omöjligt" att vid behov stanna regionaltågen på de nya spåren).

Men det stämmer ju inte! Jag känner personligen människor som pendlar från exempelvis Södermalm ut längs Mälaren och för dem går det utmärkt att kliva av tåget både på Liljeholmen och på Kungsholmen. Vill man nödvändigtvis till Centralen har man ju två tublinjer att välja på från Kungsholmen.

Med Kungsholmenbanan går det ju också betydligt fortare att komma från de norra och nordvästra ytterområdena till de södra och sydvästra - man slipper ju stoppen på alla tub-stationer i innerstadsgyttret.

Citybanan skulle funka, visst - och jag tycker att pendeltågsstationen mellan spår 3-4 och 5-6 verkar ball, särsklit som den kommer att sticka ner ur taket på blå tuben! Men den gör ju ingenting för att avlasta centrum, tvärt om!

Det man lärde sig av Tvärbananbygget var väl bland annat att folk gärna låter bli att åka in till stan för att byta om det går att undivka? Att bygga en pendeltågstunnel Kungsholmen - Liljeholmen öppnar ju ännu ett stråk för tvärpendlinng som dessutom binder samman alla tre tublinjerna OCH Tvärbanan!

Ett sånt bygge skulle vara mycket bättre än att klämma in ännu fler spår i centrum. Med den planerade 15-minuterstrafiken på pendeltågen blir ju Kungsholmsbanan som en ny "snabb-tunnelbana"! Att dra pendelspåren parallellt med tuben som i cityförslaget ger inga sådana fördelar! Att den dessutom är lättare och billigare att bygga får mig att föredra Kungsholmsbanan trots att en pendlestation ovanpå blå tuben verkar ball.

En grej till som Banverket inte låtsas om: kapaciteten blir högre med Kungsholmenbanan! Med nya Årstabron går det enligt Banverket att köra sex tåg extra per timme genom getingmidjan. Byggs Kungsholmentunneln får man alltså dels den ökade kapaciteten från det nya stråket och den ökade kapaciteten på de befintliga spåren! Sex tåg extra som inte går om den nya förbindelsen skall gå via Södra Station och dela spår med tågen över Riddarholmen!

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Alldeles oaktat vad jag säger ovan...

Är det någon som vet om mitt förslag från tidigare om en omstigning mellan Södra Station och T-Slussen i den gamla järnvägstunneln är genomförbart? Den gamla tunneln skulle ju utnyttjats i Slussenalternativet som förbindelsegång. Skulle det gå att lägga rullande trottoarer under mark från Södra Station till Slussen?

Martin
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ang. Kungsholmenbanan:

- Att flytta trafiken från nuv. spår (Centralen) till Kungsholmenbanan är helt orimligt.
- Att dela trafiken mellan Centralen och Fridhemsplan (vartannat tåg, t.ex.) skulle innebära allt för låg turtäthet på de båda grenarna för att det skulle vara attraktivt.
- Att dela trafiken skulle dessutom inte frigöra särskilt mycket trafik för regional- och fjärrtåg på Sammanbindningsbanan.

På sikt tror jag att Kungsholmenbanan är rimlig, dvs. efter att Citybanan är byggd.

Anders
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Reimersholme71 skrev: Vill man nödvändigtvis till Centralen har man ju två tublinjer att välja på från Kungsholmen.

Med Kungsholmenbanan går det ju också betydligt fortare att komma från de norra och nordvästra ytterområdena till de södra och sydvästra - man slipper ju stoppen på alla tub-stationer i innerstadsgyttret.

Ett sånt bygge skulle vara mycket bättre än att klämma in ännu fler spår i centrum. Med den planerade 15-minuterstrafiken på pendeltågen blir ju Kungsholmsbanan som en ny "snabb-tunnelbana"! Att dra pendelspåren parallellt med tuben som i cityförslaget ger inga sådana fördelar! Att den dessutom är lättare och billigare att bygga får mig att föredra Kungsholmsbanan trots att en pendlestation ovanpå blå tuben verkar ball.

En grej till som Banverket inte låtsas om: kapaciteten blir högre med Kungsholmenbanan! Med nya Årstabron går det enligt Banverket att köra sex tåg extra per timme genom getingmidjan. Byggs Kungsholmentunneln får man alltså dels den ökade kapaciteten från det nya stråket och den ökade kapaciteten på de befintliga spåren! Sex tåg extra som inte går om den nya förbindelsen skall gå via Södra Station och dela spår med tågen över Riddarholmen!

Martin
Några kommentarer;

Det är inte bara folk som vill till city. en del vill ännu längre nordväst. Jag ska till frihamnen... Kolla utredningen, det är bara på kungsholmen det blir bättre täckning än idag, resten av stan är neutral eller som sagt city och nordväst där det var fett stora röda cirklar...

Pendeltågen planeras för tiominuterstrafik (dvs femminuters över citybanan), skulle tro att det införs samma sekund som citybanan står klar.

Sex tåg per timme är lite lite att motivera ny årstabro som det varit mycket bråk om och spökstationerna södra och årsta. Dessutom sex fjärrtåg, eftersom de inte tänker dra pendeltågen olika vägar genom stan.

Din snabbtunnelbana skulle ha ett stopp i stan. Är det något vi behöver så är det en liljeholmsexpress! :P

Återigen får jag säga att jag tycker banverket gjort rätt, även om det bara är deras underlag jag sett. Men det bär emot att säga, jag vill ha slussenbanan!

mvh /M
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

mickeb skrev:Det är inte bara folk som vill till city. en del vill ännu längre nordväst. Jag ska till frihamnen...
Ja, dit skall vi ju bygga spårväg så dit kommer man lätt från Fridhemsplan! :lol:
mickeb skrev: Din snabbtunnelbana skulle ha ett stopp i stan. Är det något vi behöver så är det en liljeholmsexpress! :P
Ja, som den där mysko linje 16 Vällingby-Liljeholmen som nämns i tråden http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=3082! :D
mickeb skrev:Sex tåg per timme är lite lite att motivera ny årstabro som det varit mycket bråk om och spökstationerna södra och årsta.
Sex tåg på en timme är ju precis en pendeltågslinje med tiominuterstrafik! :wink:

Martin

PS. Jag är lite kluven när det gäller City vs. Kungsholmenalternativen. Men det måste ju finnas någon klyftigare sätt att köra tåg än genom getingmidjan! Särskilt godstågen borde ju ha en bättre väg mellan Frihamnen och Älvsjö än genom Centralen. Men är en tunnel genom Kungsholmen för 5 miljarder (utan stationer under mark kanske man sparar pengar) nåt man bygger bara för godstågens skull? Efter att ha lagt 8 miljarder på en pendeltågstunel?
GN

Angående gångtunnlar och godståg

Inlägg av GN »

Reimersholme71 skrev:Alldeles oaktat vad jag säger ovan...

Är det någon som vet om mitt förslag från tidigare om en omstigning mellan Södra Station och T-Slussen i den gamla järnvägstunneln är genomförbart? Den gamla tunneln skulle ju utnyttjats i Slussenalternativet som förbindelsegång. Skulle det gå att lägga rullande trottoarer under mark från Södra Station till Slussen?

Martin
Det är säkert genomförbart, lär dock finnas lite rör och ledningar i tunneln. Beträffande mynningen i söder så ligger denna helt fri och synlig i Fatbursparken. Frågan torde snarare vara nyttan. För vinkelresor Pendeltåg-Tunnelbana är avstånden Södra station - Mariatorget/Medborgarplatsen betydligt kortare än avståndet Södra station-Slussen. För de få resande från Saltsjöbanan/värmdöbussarna och söderut med pendeltåg torde byte i Sickla till tvärbanan och nytt byte i Årstaberg vara att föredra.

Angående godståg så torde dessa utgöra ett mindre problem. Lokaltrafik med godståg är ju inte så vanlig, så alternativen Hallsberg resp. Eskilstuna är relevanta. De godståg som ändå har fördel att gå genom Stockholm behöver ju inte gå just på de mest belastade timmarna. Övrig tid finns utrymme att plocka in ett och annat godståg.

MVH

/GN
Gunnar Eriksson

Nej och jo (om ev ny plattform vid t-banestation Odenplan)

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Gäst (GN) skrev:Frågan är ju något spekulativt, men vad jag primärt funderade på var om det var möjligt att bygga den södra plattformen så att trafikanterna från mittspår även kan gå av mot den
Nej
Gäst (GN) skrev:Å andra sidan så finns som påtalades det välvda taket, men det är kanske inte bärande ?
Jo

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
GN

Inlägg av GN »

Tackar för infon!

/GN
Användarens profilbild
micke b

Re: Nej och jo (om ev ny plattform vid t-banestation Odenpla

Inlägg av micke b »

Gunnar Eriksson skrev:
Gäst (GN) skrev:Frågan är ju något spekulativt, men vad jag primärt funderade på var om det var möjligt att bygga den södra plattformen så att trafikanterna från mittspår även kan gå av mot den
Nej
Tröttnat på diskussionen, eller bara i tidsbrist?

Vad är anledningen till nejet?

För omöjligt att bygga? För dyrt? Eller vägran att nyombygga stationer så
att de får hinder nära plattfornskanten, som st eriksplan?

Metro som tydligen har andra källor än oss andra visste att det skulle bli en trespårsstation. Det borde ju gå att öppna upp och avlasta portaler i sydväggen, och flytta norrspåret en bit in gamla plattformen och ersätta med en plattformskant mot väggen och nya plattformen. Det kommer ju bli en hel del byggnation där hursohelst , så kostnads- och störningsmässigt vore det om inte försumbart så iallafall bara en liten del av kakan

För övrigt undrar jag fortfarande om eventuell karolinskagrens grening är spikad till efter odenplan?

mvh /M
Gunnar Eriksson

Varför bygga ett konditori när det räcker med en kaka?

mickeb skrev:
Gunnar Eriksson skrev:
Nej
Tröttnat på diskussionen, eller bara i tidsbrist?

Vad är anledningen till nejet?

För omöjligt att bygga? För dyrt? Eller vägran att nyombygga stationer så
att de får hinder nära plattfornskanten, som st eriksplan?

Metro som tydligen har andra källor än oss andra visste att det skulle bli en trespårsstation. Det borde ju gå att öppna upp och avlasta portaler i sydväggen, och flytta norrspåret en bit in gamla plattformen och ersätta med en plattformskant mot väggen och nya plattformen. Det kommer ju bli en hel del byggnation där hursohelst , så kostnads- och störningsmässigt vore det om inte försumbart så iallafall bara en liten del av kakan

För övrigt undrar jag fortfarande om eventuell karolinskagrens grening är spikad till efter odenplan?

mvh /M
Nej, snarast tidsbrist (eller argumentbrist). Konstruktiv diskussion (som den här tråden) ska alltid uppmuntras :-)

Nu har jag inte studerat alla bärande delar på station Odenplan. Allt har ett pris, och betalar man bara ett tillräckligt högt pris så kan man nog få vilken utformning som helst av station Odenplan. Det är en intressant tanke att flytta norr/väster-spåret aningen närmare söder/öster-spåret. Men de svårigheter man måste ta hänsyn till då, berördes redan i föregående inlägg. Dessutom kan nämnas att trappor/hissar/rulltrappor i båda entréerna måste flyttas, liksom att det blir svårt att klämma in förbindelsen till pendeltågsstationen.

Om motivet till att bygga en plattform till är att den nuvarande är för smal, så går det nog knappast att få gehör för att bygga den ännu smalare och göra det ännu trängre för trafikanterna som ska till/från plattformen ;-)

Dessutom skulle detta göra bygget vansinnigt mycket dyrare än att bara bygga till en plattform bredvid den gamla. Varför skulle man välja ett sådant mycket dyrare och sämre alternativ för trafikanterna?

Inget är spikat när det gäller förlängningar till Karolinska Sjukhuset. Inte ens den sedan 1965 påtänkta och vid byggandet av blå linjen förberedda förlängningen från Kungsträdgården via Slussen är ens säker, den kan komma att få en östligare sträckning via Djurgården, om den nu alls blir av.

Det finns många förberedelser, reservat och planer för olika mer eller mindre troliga förlängningar av tunnelbanan, precis som det finns många sådana för vägtrafiken, som därför inte behöver utföras såsom det var tänkt. Exempel på det är t ex förlängningen av tunnelbanan från Bagarmossen, där det fanns ett reservat av mark bortom stationen, men som inte kom att utnyttjas vid den istället underjordiska förlängningen mot Skarpnäck.

Hela station Odenplan är förresten ett exempel på hur man utförde en konstruktion som förberedelse av en tänkt förlängning mot Solna, som inte blev av eftersom man byggde en helt ny (blå) linje istället.

Diskussionen om en avgrening från Odenplan mot Karolinska Sjukhuset istället, har uppstått utifrån att det är så enkelt att utföra den vid Odenplan, eftersom just dessa förberedelser finns. Ska man rasera dessa förberedelser genom att flytta spår och riva pelare, hissar, rulltrappor m m vid Odenplan eller Rådmansgatan, så utnyttjar man inte de fördelar som byggdes in i stationen en gång i tiden, genom framsynthet hos den tidens konstruktörer. Merkostnaden för ett sådant tilltag blir minst av allt en försumbar liten del av kakan, utan man utvidgar kakan till att bli ett helt konditori istället. 8)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
micke b

Re: Varför bygga ett konditori när det räcker med en kaka?

Inlägg av micke b »

Gunnar Eriksson skrev:Inget är spikat när det gäller förlängningar till Karolinska Sjukhuset. Inte ens den sedan 1965 påtänkta och vid byggandet av blå linjen förberedda förlängningen från Kungsträdgården via Slussen är ens säker...

Diskussionen om en avgrening från Odenplan mot Karolinska Sjukhuset istället, har uppstått utifrån att det är så enkelt att utföra den vid Odenplan, eftersom just dessa förberedelser finns. Ska man rasera dessa förberedelser genom att flytta spår och riva pelare, hissar, rulltrappor m m vid Odenplan eller Rådmansgatan, så utnyttjar man inte de fördelar som byggdes in i stationen en gång i tiden, genom framsynthet hos den tidens konstruktörer.
Att järvaförlängningen ligger i långtidsdvala i rufs vet jag, norra stations-bebyggnaden är hetare, även om jag inte hört något på länge, så jag tänkte att du (Gunnar) som verkar ha insikt i diskutionerna kanske hade hört något. SL borde ju vara intresserade, om så bara av trafiktekniska skäl.

Jag tänkte mig absolut inget omflyttande av rulltrappor eller liknande, odenplan har jag för mig hade avrundad plattform, så om man rätade upp spåret det skulle det enda man fick offra vara lite plattformsyta. Samma sak vid rådmans-grening, stationen tänkte jag orörd, utan bara nya tunnlar under stadsbiblioteket, till genombrott in i de gamla.

Men så länge man har karolinskagrenen i åtanke och kan dra den ut från odenplan på ett bra sätt när citytunneln och nya plattformen byggts så är jag nöjd!

Är det förresten gamla spårvägsmuseets lokaler som delvis kommer användas som mellannivå till pendeln? Varför då bara som en gång? De kunde ju lika gärna göra ett liten pressbyråhall, eller en viplounge för dem med månadskort (läs: träbänkar och fria metro :) )

mvh /Konditorn
Gunnar Eriksson

RUFS / Regionala Utvecklingsplanen

Det är Regionplane- och trafikkontoret inom Stockholms läns landsting som planerar utvecklingen av kollektivtrafiken. Och de har mycket riktigt gett ut RUFS / Regionala Utvecklingsplanen (som kan läsas på nätet här: http://www.rtk.sll.se/publikationer/index.htm). I den skrivs "De viktigaste strategiska kollektivtrafikåtgärderna i planen är en pendeltågstunnel med två spår under centrala Stockholm, en fortsatt utbyggnad av Tvärbanan österut och norrut samt fler järnvägsspår på Västeråsbanan mellan Kallhäll och Tomteboda." Därmed har de också angivit hur deras prioritering ligger. Dessutom pekar de på behovet av utökad spårkapacitet på Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn och på Svealandsbanan t ex.

I Stockholms Stad finns ett stort intresse för att bygga fler bostäder inom de närmsta åren. En sådan utbyggnad kan kombineras med någon utbyggnad av den spårburna trafiken. Närmast till hands ligger då en liten förlängning av någon av de två grenarna på blå linjen mot Hjulsta eller Akalla, vilket Stockholms stad påtalat. Exakt hur en sådan förlängning skulle bli kan ingen bestämt säga i nuläget. Förläggningen av stationer i den nya pendeltågstunneln och hur den fortsatta utbyggnaden av tvärbanan blir norrut, vad som händer med biltullar/trängselavgifter och andra vägprojekt, hur det blir med markanvisningar till olika bostadsbolag och fördelningen på hyresrätter/bostadsrätter etc samt vilka miljöaspekter det finns på olika möjliga förlängningsalternativ är några faktorer som påverkar den politiska processen kring en sådan utbyggnad.

Ytterst är det skattebetalarna som finansierar olika tänkbara utbyggnader. Av olika skäl är ekonomin ansträngd hos bl a Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Andra projekt än vad DE anger, finns det därmed ingen sannolikhet alls för att de ska genomföras inom de närmaste åren, och OM något sådant projekt skulle bli aktuellt, så lär det med till visshet gränsande sannolikhet inte bli det förrän ekonomin kommit på bättre fötter, vilket kommer att ta åratal. Därmed faller t ex en utbyggnad från Odenplan/Rådmansgatan av de skälen. Vi kan vara förvissade om att när den dagen kommer att ekonomin tillåter ytterligare utbyggnader än de som nu anges ovan av landstinget och kommunen, så är vi alla här i Forum väldigt mycket äldre, och vi kommer helt säkert att vid den tidpunkten vara väl informerade om det, om vi har kvar vårt intresse för spårtrafik då. ;-)

Tillbaka till verkligheten. Jag tror vi ska vara väldigt glada över att bygget av Citybanan för pendeltågstrafiken kommer igång inom en nära framtid, även om den på någon punkt kanske inte blir exakt som vi själva skulle önska. Viktigt är dock att den får en utformning som attraherar flertalet resenärer (och det innebär att risken för tidsförluster både genom omvägar och risk för spårbrist på stationerna, byggs bort så mycket som möjligt). Den kommer att betyda väldigt mycket för kollektivtrafiken, både lokalt och regionalt.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Kungsholmenbanan är nog det sämsta alternativet som framförts av de jag sett. Detta för att man får två olika målpunkter (framförallt startpunkter - något jag kommer till) i innerstaden för samma tåglinjer. Ok, antag att man hoppar på tåget i Norriken in mot stan. Sedan att behöva anpassa sina byten efter om man kommer till Centralen eller Fridhemsplan är kanske inte det jobbigaste. Nej, det är så att när man ska hem igen, så har man oftast bråttom (se de som springer till pendeltågen vid rusningstid) och missar man tåget från Centralen (eller Fridhemsplan) så måste man antingen vänta extra länge (oerhört bilismökande) eller ta sig med tunnelbana till Fridhemsplan (eller Centralen) så att man hinner med nästa tåg. Hur irriterad blir man inte om man missar det tåget i så fall (pga t-banestopp, långa förbindelsetider mm)?? Man blir förstås mycket irriterad.

Kontentan är alltså med Kungsholmenbanan blir pendeltågsfrekvensen halverad från city för den enskilda individen, oavsett man åker från Centralen eller Fridhemsplan.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Nu så här i efterhand är jag för Slussenalternativet till kanske 55% och StSöd till 45%. Jag tror hela trafikapparaten blir bättre med Slussenalternativet. Men man får inte glömma alla dessa detaljer som spelar in och som kan påverka rätt mycket.

Tidigare fanns ju planer på en automatisk underjordisk bana mellan Stockholms Södra och Slussen i den tunnel som skulle blivit gångtunnel med Slussenalternativet. Jag snackar om järnvägstunneln från 1871 och då vet alla vad jag pratar om :P Kanske skulle denna kunna bli aktuell då?

Fast; Jag vet inte.
Skriv svar