Sida 3 av 3
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 02 februari 2011 21:26
av Erik Sandblom
Inge skrev:Men förmodligen så handlar den om att de partiklar som dubbdäcken river upp är för stora för att orsaka någon större fara för hälsan
Nej. I rapportens sammanfattning står det:
Genomgångna studier och rapporter är samstämmiga. Det råder consensus inom forskningen om att själva partikeltypen som dubbdäck river upp från vägbanan är hälsovådlig.
Studier visar på minskad användning av dubbdäck i samband med avgifter, och naturligtvis i samband med förbud.
Minskad användning av dubbdäck minskar mängden utsläppta partiklar, och förbättrar luftkvaliteten (ceteris paribus).
Men det finns ännu inga studier som visar om just den minskning av dubbdäcksanvändning och därmed utsläpp av partiklar som sker via avgifter och förbud, har mätbara positiva hälsoeffekter.
Och i
Ekots artikel står det
Att dubbdäck drar upp hälsofarliga partiklar, det är forskarna överens om.
Läs utredningen
här!
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 03 februari 2011 0:04
av M_M
Som jag skrivit annorstäders, om man inte har nåt större trafiksäkerhetsmässig nytta av dubbdäck vintertid så bör man låta bilen stå och åka kollektivt, för det finns bra kollektivtrafik i stort sett överallt där dubbdäck inte gör nån större nytta.
Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 03 februari 2011 15:16
av BSB101
Inge skrev:Dock är det min mening att det hade varit trevligare om den till större del gått ovan jord. Att som det verkar, fehman-förbindelsen nu kommer att gå under vattnet tycker jag är rent bedrövligt. Det är mycket trevligare att kunna se sig omkring när man är ute och åker.
Vägar och då i synnerhet motorvägar är inte precis något vackert inslag i naturen så dessa får för min del gärna gå i tunnel. Det samma gäller järnvägar. Speciellt i städer där varje bit mark är värdefull så ser jag att den hellre används till bebyggelse, parker etc än till vägar och järnvägar.
M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: torsdag 03 februari 2011 16:15
av M_M
BSB101 skrev:M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: fredag 04 februari 2011 12:37
av BSB101
M_M skrev:BSB101 skrev:M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?
Vad har tunnelbannor med en ny modern tågtunnel att göra? Att det finns farliga partiklar i en gammal tunnelbana beror bland att på undermålig ventilation, årtal av damm samt att visa byggnadsmaterial som användes förr inte är så hälsosamma. I en tunnel kan mycket av detta byggas bort bland annat med en bra ventilationsanläggning och regelbunden städning.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: måndag 07 februari 2011 21:56
av Erik Sandblom
M_M skrev:BSB101 skrev:M_M skrev:Vad gäller tunnlar, partiklar å sånt, så kan man väl hoppas att det blir nåt krav på att tågen som kör Fehmarn-tunneln stänger av luftintaget under färden. Om det går tillräckligt fort så torde väl koldioxidhalten ombord av folks utandning hållas tillräckligt låg de minuter som resan tar, eller?
Varför skulle tågen stäng av luftintaget? Som framgår av bilder på tunneln går järnvägen i en separat del av tunneln och borde även ventilationsmässigt var skild från tunneln.
Kanske för att partiklarna i luften i tunnelbanor tydligen är farligare än t.ex. partiklarna som dubbdäck river loss?
Enligt den här artikeln är det tvärtom.
SvD: Så dålig är luften i t-banan
Tidigare forskning har visat att luften i tunnelbanan kan vara skadlig för lungorna. Det motsägs nu av resultat i en pågående studie där forskare från Karolinska Institutet låter försökspersoner vistas i tunnelbanemiljö.
Se vidare i tråden
SvD: Bilbromsar ett miljöproblem
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: fredag 18 mars 2011 7:07
av Erik Sandblom
Supermiljöbloggen: Förbifart Stockholm godkänd av domstolen
Överklagandet mot Förbifart Stockholm från ett tiotal miljöorganisationer med Naturskyddsföreningen i spetsen avslogs idag av högsta förvaltningsdomstolen. Miljöorganisationerna har argumenterat för att byggandet strider mot miljöbalken, genom att hållbara alternativ till förbifarten inte ordentligt har övervägts. Argumentationen godtogs dock inte av domstolen.
Se även mer om ärendet
längre upp i tråden.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: onsdag 09 januari 2013 7:41
av Erik Sandblom
Sotpartiklar mer skadliga än dubbdäck i tunnlar - Svenska Dagbladet
Det är sotpartiklar från avgaser, inte grova partiklar från dubbdäck, som kan hamna i fokus för den fortsatta diskussionen om luften i Förbifart Stockholm. Bara en liten del av de inandningsbara partiklarna från vägbanan kommer in i bilen, visar Trafikverkets studie.
Kupéfilter i fordon effektivare än vad man tidigare trott
Även mätningar i en SL-buss visar att endast cirka tio procent av partiklarna tar sig in.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 22 januari 2013 17:57
av M_M
Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 22 januari 2013 20:42
av Martin
M_M skrev:Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Byter man kupéluftfilter på sin bil efter tillverkarens rekommendationer borde det inte vara ett jättestort problem, i alla fall inte med avseende på partiklar. Vad tror du ett system som det du föreslår kostar? Om en bilist hissar ner rutan i ett område med dålig luft faller hela konceptet, eller ska fönsterhissarna gå i lås?
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 22 januari 2013 21:10
av 2763
M_M skrev:Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Det där är väl en funktion som funnits på dyrare modeller i ungefär 10 år, dvs man ställer om AC:n till Recirkulation när man får försämrad luftkvalitet. Det är väl i det fallet inte i första hand de som sitter i bilarna man skall värna, utan snarare de som skall andas luften utanför.
/T
Re: Kommer Förbifarten avlasta Essingeleden?
Postat: tisdag 22 januari 2013 21:31
av M_M
Martin skrev:M_M skrev:Jag har nog sagt det förr, men säger det igen:
Inför "ATC" på bilarnas ventilationssystem. Stråla ut en lämplig signal (dataström signerad med pubilk/privat nyckel så att mottagande bilar kan verifiera äktheten utan att någon kan förfalska utstrålningen) som talar om var man kör in i och ut ur platser med extra dålig luft.
Byter man kupéluftfilter på sin bil efter tillverkarens rekommendationer borde det inte vara ett jättestort problem, i alla fall inte med avseende på partiklar.
Byter folk dessa filter?
Martin skrev:Vad tror du ett system som det du föreslår kostar?
Tja, ska man gissa på några tusenlappar för den fasta utrustningen på varje plats (en mikrokontroller som sänder ut en dataström genererad från ett datorprogram, förstärks med lämpliga drivsteg och dundrar ut via en riklig samling IR-sändardioder), lägg på ett par tusenlappar till om det ska finnas t.ex. ett gsm-modem eller annan koppling så att informationen kan styras beroende på luftkvalitet, och givetvis minst en vanlig PC som kan programmera enheterna (eller lämpligtvis kanske programmera minneskort som kan bytas ut för att slippa släpa PC'n överallt).
Fordonsutrustningen motsvarar ungefär elektroniken för att ta emot styrsignalerna från en vanlig TV-fjärrkontroll.
Här kan man tänka sig massor av olika varianter med olika prisbilder. Om man tänker sig en riktigt storskalig framtid där det slår igenom över hela värden så skulle det kunna kosta typ en tia per bil att producera - ir-datat vänder i mikroprocessorer som redan finns i bilen och bilstereons USB/sd-kortläsare eller blåtandsinterface kan användas för uppdatering av nya certifikat (vilket förr eller senare kanske lär behövas - jämför att det var ju nån certifikatutgivare ("CA") för certifikat på nätet som [snusk] upp sin säkerhet och fick blockeras för nåt år sen). Om man istället tänker sig något som ett tillbehör så skulle det kanske kunna kosta nån hundring plus installationskostnad, för den som vill efterhandsutrusta bilen.
Martin skrev:Om en bilist hissar ner rutan i ett område med dålig luft faller hela konceptet, eller ska fönsterhissarna gå i lås?
Nej, på samma sätt som att vi inte kan hindra nån från att stoppa huvudet i en plastpåse och leda avgaser via en slang in i plastpåsen...
Poägen skulle alltså vara att systemet automatiskt fixar med ventilationen medan föraren kan koncentrera sig på körningen.
Utanför storstäderna skulle det knappast behövas - de få tunnlar som finns där har väl såpass mycket lugnare trafik att det knappast är farligt att sträcka sig till ventilationsreglagen medan man kör.