SLs kampanj mot fuskåkandet.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
C20_rules

Re: SLs kampanj mot fuskåkandet.

Inlägg av C20_rules »

Jo men även med accelerationer osv är det ju så.

Vad skryter en biltillverkare om när det gäller nya modeller?
Det är mest prestandan och acceleration 0-100, toppfart, vägegenskaper etc - det är sånt många gillar när dom köper ny bil.
Bara såna här saker visar ju att det inte bara är jag som gillar att åka fort och snabb acc/bromsning :)
http://www.youtube.com/watch?v=HS3RuZ03 ... age&fmt=22

Men SL då?
T ex med X60 skröts det om hur mjukt det gick att köra med den och att man inte kände att man åkte - FY FAN, jag är glad att jag inte åkte med på invigningsturen :lol:
- ändå har ju dom tågen bättre prestanda än övriga, både vad det gäller acceleration och högre sth osv.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

För mätmetoderna kan jag skriva lite om testerna

Jag gjort flera tester av hastighetsmätningen på min GPS-mätare under olika förhållanden (även under olika mottagningsförhållanden) genom att filma en känd sträcka mellan 2 punkter som man åker med jämn fart i olika hastigheter (ger normalt en maximal avvikelse på 1 dividerat på bildfrekvensen på filmen, t ex 1/25 sekund med en kamera som filmar i 25 fps - och man använder lämpligen en lång nog sträcka så denna avvikelse blir försumbar) och även lägre hastigheter (upp till 40 km/h) mot en cykeldator med exakt kalibrerad rullningsomkrets på hjulet inställd, med rätt belastning (när man sitter på cykeln). Vilken jag i sin tur kalibrerat mot en pulsserie genererar med ljudkortet från datorn - för att simulera olika hastigheter och kolla att cykeldatorn räknar rätt - det förekommer dock vanligen inga avvikelser där, och inte i detta fall heller.

Radarn är sedan kalibrerad mot GPS:en genom att man siktar rakt fram på ett stillastående objekt från en bil samtidigt som man mäter med GPS:en.

Tiderna kan man ta genom att t ex filma mätaren - men även handklocka fungerar när man mäter accelerationer i den storleksordning som förekommer på spårvagnar (om man ska mäta t ex en schysst bil 0-100 km/h, är det lite annat). Om man handklockar kanske man får en avvikelse på 0,6 sek i värsta fall (0,5 sek som beror på reaktionstid och osäkeheten att detektera påbörjad inbromsning/acceleration och 0,1 sek i "knapptryckningsfel") - och på en acceleration som tar t ex 10 sek (t ex 1 m/s² 0-36 km/h) blir det felet 6% - alltså 0,06 m/s² i detta fall.

Lite trixigare är det dock när man använder GPS:en som bara har uppdatering 1 ggr sek - men då kan man göra en logg genom att t ex filma ut genom fönstret vid start eller stopp - då ser man exakt när man kommer i rörelse respektive stannar och sen filmar man mätaren under bromsning/acceleration och då ser man hur mycket hastigheten ändras mellan varje uppdatering och kan beräkna "var nånstans inom sekunden" man passerar given hastighet. Då kan man ta tiden inom iallafall +/-0,2 sek.

Och accelerometrar kalibreras lätt för accelerationer upp till 1G (9,82 m/s²) genom att använder tyngdkraften (man vänder den lodrätt och ska då få 1 G utslag) - sen kan man luta den med en bestämda vinklar som då ger ett bestämt utslag vid lägre accelerationer än 1 G - det för att kolla att man inte har några olinjäritets-fel.
Senast redigerad av C20_rules den måndag 17 augusti 2009 15:17, redigerad totalt 2 gång.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Björn Ehnberg skrev:Janne, det är ingen idé, den där typen är inte mottaglig för någon som helst rationell argumentation. Du hör ju att vi har att göra med en människa som inte är psykiskt frisk och som tror sig veta allt om hur man kör spårfordon efter att ha suttit och lekt med någon pc-baserad leksakssimulator.
Du var ju trevlig då jävla gubbstrutt - och jag har inte sagt att jag vet allt om att köra spårvagn utan bara att man kan köra lite snabbare och hårdare och försöker bara påvisa att det inte direkt är vagnens fysiska begränsningar som är orsak till att dom kör som dom gör.
Senast redigerad av C20_rules den måndag 17 augusti 2009 15:20, redigerad totalt 2 gång.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

C20_rules skrev:
Björn Ehnberg skrev:Janne, det är ingen idé, den där typen är inte mottaglig för någon som helst rationell argumentation. Du hör ju att vi har att göra med en människa som inte är psykiskt frisk och som tror sig veta allt om hur man kör spårfordon efter att ha suttit och lekt med någon pc-baserad leksakssimulator.
Du var ju trevlig då jävla gubbstrutt - och jag har inte sagt att jag vet allt om att köra spårvagn utan bara att man kan köra lite snabbare och hårdare och försöker bara påvisa att det inte direkt är vagnens fysiska begränsningar som är orsak till att dom kör som dom gör
Nej jag är inte trevlig mot parasiter som du. Bra att det åtminstone har trängt in i din tjocka skalle. Om vagnarnas fysiska begränsningar har någonting med detta att göra vet du inte ett dugg om, eftersom du inte har en aning och hur traktionssystemets styr- och reglermodell är programmerad.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Jag låser denna tråd, då jag anser den för länge sedan spårat ut. Jourmaster får ta vidare ställning om den ska öppnas, eller rensans på eventuella personangrepp.

Ber alla inblandade ta tre djupa andetag, ta tre varv runt huset, sova på saken och återkomma imorgon.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör

Inlägg av Infomaster »

webmaster skrev:Jag låser denna tråd, då jag anser den för länge sedan spårat ut. Jourmaster får ta vidare ställning om den ska öppnas, eller rensans på eventuella personangrepp.

Ber alla inblandade ta tre djupa andetag, ta tre varv runt huset, sova på saken och återkomma imorgon.
Tråden får fortsätta at vara låst och diskussionen är avslutad av skäl som borde vara uppenbara för var och en.
Låst