GN skrev:Ulrik Berggren skrev:
Nöjd
nu då? Detta är den officiella utvärderingen, gjord på uppdrag av borgmästaren

Tja, som jag skrev så trodde jag att du med lite ansträngning skulle kunna hitta en lite mer aktuell rapport än den förra från någon skattehöjarfanatiker. Men jag trodde faktiskt inte att du skulle behöva ta till Ken Livingstons egen rapport där han själv hyllar sina biltullsskatter. Är han verkligen helt ensam idag? - det trodde inte ens jag!
Ken Livingstone står inte som upphovsman till länkad rapport. Bakom rapporten står, som du säkert noterat (om du läst den d v s), en bred kommitté betående av bl a en bred parlamentarisk del, en del med representanter från företagare (LDA), representanter för brandförsvaret, medborgarorganisationer mm. Att sedan rapporten sammanställts av TfL (som väl kan jämställas med SL, eller hur Martin W?) gör inte rapporten mindre relevant. De har helt enkelt fått uppdraget att administrera avgifterna. (Hlet rätt, tycker jag. Varför ska det behöva vara så infernaliskt omständligt i sverige. Varför måste staten blandas in ö h t? Och varför måste det lklassas som skatt här, när det inte behövs i varken Norge eller Storbritannien

TfL har aldrig, såvitt jag vet (lika lite som SL v g trängselavgifter i Stockholm) varit någon tillskyndare av Congestion Charges. Att de i rapporten sammanfattar och kommenterar de övriga parternas inlagor gör inte rapporten partisk. Eller tycker du att man skulle bjudit in motororgaisationer och andra särintressen enbart? Det där om kritik från Londons motsvarighet till handelskammaren får du gärna belägga med skriftlig referens
Vad jag hört så har inte Livingstones popularitet minskat efter införandet av Congestion Charge, eller har du en färsk oppinionsundersökning att referera? Skulle vara mycket intressant att läsa i så fall!
GN skrev:
Sedan efterlyser du en rapport som analyserar vilka åtgärder som krävs i Stockholm. Ett exempel på en sådan har ju faktiskt Kildor redan levererat även om det kanske inte var den mest objektiva och är fylld med floskler och subjektiva synpunkter så verkar den helt korrekt i sak beträffande själva åtgärderna, så jag hänvisar till den.
Tala för dig själv. Jag tor de flesta hyser större tilltro till en officiell rapport än till dina personliga åsikter i frågan.
F ö kan jag nämna att SIKA inte går några politikers ärenden. Bl a har man i en rapport ifrågasatt den idag mycket politiskt gångbara teorin om regionförstoring genom satsningar på infrastruktur. Så det utfallet får du ta tillbaka.
GN skrev:
Det var en mycket intressant rapport, samtidigt som vi ju tidigare har diskuterat SIKAs lite väl stora förmåga att vända kappan efter de politiska vindarna snarare än att göra objektiva analyser. I det fallet gällde det den fullständigt orealistiska värderingen av koldioxidkostnader som helt skiljde sig från omvärdens och har visat sig vara mer än en faktor tio för hög när utsläppsrätter nu handlas. Det visade ju sig också vara så att SIKA i sin märkliga värdering utgått från en lokal politisk åsikt och räknat baklänges istället för att göra en riktig analys. Helt horribelt naturligtvis och faktum är att detta fel faktiskt är en del av motiveringen till det som du anger som den andra slutsatsen.
Återigen en massa uttalande utan grund från din sida. Tror du inte SIKA har forskat lite i de frågor man behandlat i rapporten? Och vilka förutsättningslösa efterforskningar har du själv gjort innan du kommer med dina tvärsäkra utsagor i olika frågor? Bara för att CO2 värerats lågt i utsläppshandel, så kan väl SIKA göra en värdering på andra grunder än rent marknadsmässiga, alltså som bygger på tillgång och efterfrågan?
CO2 har ju en förmåga att orsaka ganska svårbedömda effekter på vårt klimat bl a, som du kanske vet. bara ökad komunal beredskap för klimatförändringarna kostar ju en slant, om man säger så...
GN skrev:
Men med tanke på kappvänderiet så kanske det kan vara på sin plats att notera datumet för utgivandet av ovanstående rapport. Den är utgiven lämpligt för att förklara varför regeringen övergav Dennispaketet. Att det i verkligheten var för att behålla makten lite längre vet vi alla, så ja vi får väl ta en del av flosklerna för vad de är. Dessutom kan man ju tycka att rapportgruppen är lite märkligt sammansatt.
1. Dennispaketet övergavs innan 1998. Överklagandet av Norra länken bifölls ju 1997.
2. På vilket sätt är gruppen märkligt sammansatt? Utveckla! Vad jag kan se är det bl a flera tunga representanter från vägverket med i gruppen.
GN skrev:
Men efter denna kanonad av välförtjänt kritik vill jag ändå påtala att rapporten har en del av värde och det du anger som den första slutsatsen knappast är en slutsats utan en åsikt. Så här står det i rapporten.
Orealistiskt att bygga bort trängseln
Att bygga bort all trängsel är inte rimligt. Det skulle kräva orealistiskt stora
investeringar och innebära stora påfrestningar på den befintliga miljön. I vårt räkneexempel för Stockholm ingår omfattande åtgärder med väginvesteringar på ca 30 miljarder kr och åtgärder i kollektivtrafiken på ca 10 miljarder kr. Bland vägutbyggnaderna ingår t.ex. Norra länken, Österleden, Klarastrandsleden i två plan och breddning av infartsleder till Stockholm. I kollektivtrafikåtgärderna ingår bl.a. en ny pendeltågstunnel under centrala Stockholm och upprustning av pendeltågsstationer och terminaler.
Även med dessa stora investeringar skulle omfattande trängselproblem återstå år 2010. Nya eller förbättrade befintliga trafikleder leder till ökad framkomlighet och kan generera ny trafik. Med de omfattande vägutbyggnader som ingår i vårt räkneexempel skulle biltrafiken öka med 28 procent, dvs. 4 procentenheter utöver de 24 procent som den ökade tillväxten i befolkning och ekonomi förväntas medföra.
Det som beskrivs är ju de återstående delarna av Dennispaketet. Tiden har gått så en del har redan åtgärdats eller påbörjats och bekostats, men jag håller helt med om kostnaderna och vilka åtgärder som krävs. Däremot delar jag naturligtvis inte
åsikten att det skulle vara orealistiskt. Detta var den beslutade lösningen som gällde fram till maktspel och haverier och haverirapporter. Sedan kommenteras att det behövs ytterligare åtgärder, också det håller jag med om och det beror ju som sagt på att befolkningen har ökat under förseningstiden, men dessa ytterligare åtgärder är relativt små och billiga.
jag vill gärna se något skriftligt evidens för att denna rapport kan avfärdas så lätt. Dina åsikter om vad som är "naturligtvis" är ganska ointressanta i sammanhanget. Är fortfarande förbluffad hur du kan häva ur dig så mycket, utan att hitills kunnat finna en enda vettig referens som stöd för dina utsagor

.
GN skrev:
Men åter till frågan om varför det skulle vara orealistiskt. De återstående delarna av Dennispaketet uppvisar god sammhällsekonomisk lönsamhet. De mest tveksamma delarna av paketet var ju tvärbanan och att man valde tunnelalternativet för Södra länken. Men båda dessa åtgärder är ju redan gjorda, så nu har paketet än bättre lönsamhet. Visst är 30 miljarder mycket pengar. Men ett så föga användbart projekt som bottniabanan kostar ungefär 15 miljarder. Det torde vara uppenbart att Dennispaketet inte bara genererar den dubbla nyttan utan många många gånger större nytta. Tar man dessutom med norrbottniabanan så hamnar man väl bara för detta föga nyttiga järnvägsprojekt på en kostnad av storleksordningen 30 miljarder. Man kan också jämföra med att antal egendomliga tunnlar, den ena konstigare och olönsammare än den andra, jag säger inte mer. Inte heller kan jag se att det finns några regionalpolitiska hinder. I grunden är jag emot att man skall fördela alla typer av anslag jämnt alltid, men även om man accepterar den tanken så motsvarar 30 miljarder långt mindre än Stockholms befolkningsandel på drygt 20% av landets. Så varför är det orealistiskt att en gång för alla skapa ett fungerande trafiksystem med en lugn och god stadsmiljö i Stockholm?
-Jag anser att det i högsta grad är realistiskt.
Återigen; jag saknar en referens (VTI eller VÄgverket borde väl gjort någon dylik) på att Dennispaketet skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt. 30 Gkr lär dessutom vara en tämligen förlegad siffra i dagsläget. Bara Södra Länken, som
inte var samhällsekonomiskt lönsam, gick ju loss på nästan en tredjedel av det beloppet. har du sett någon uppskattning av vad Norra Länken kommer kosta?
Observera att jag är för både Södra- och Norra länken, fast jag tycker att man borde kunnat bygga billgare (På samma sätt som jag ifrågasätter nödvändigheten av motorväg Fors - Älgviken, istället för tre - fyrfältsväg (motorled), som tasr betydligt mindre mark i anspråk. Men det verkar som Vägverket har lättare att få pengar till mastodontprojekt, än till mindre trafiksäkerhetshöjande åtgärder i det här länet

.