Sida 3 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 10:32
av Kantorn
bruse skrev:
Kantorn skrev: Q finns i svenska alfabetet, W finns ännu inte där - även om det är på väg.
När jag gick i skolan hade vi allt W med i vårat alfabet.
Det må vara, men alfabetet har 28 bokstäver än så länge. SAOL har dock först 2006 börjat dela på bokstäverna i bokstavsordningen, och det får väl anses vara ett första steg mot "officialitet".
Förvisso inte alltid tillförlitliga Wikipedia skrev:Svenska alfabetet är en variant av det latinska alfabetet.

Det består av följande 28 bokstäver:

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V/W, X, Y, Z, Å, Ä, Ö
I Wikipedia sorteras således V och W under samma bokstav.
För övrigt håller jag med om ny tråd, men jag hade författat detta innan jag såg föregående inlägg.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 10:41
av Anders Norén
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 11:05
av Tobba
LÅ1 skrev: Jag har nyligen läst en nyinköpt rea-bok där alfabetet gås igenom. Skall återkomma i en egen tråd med lite info om V och W. Kanske om Q också!
Det vore intressant att veta vilken bok du har köpt. Den skulle säkert passa i min bokhylla också.
/Tobba

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 11:40
av LÅ1
Tobba skrev:
LÅ1 skrev: Jag har nyligen läst en nyinköpt rea-bok där alfabetet gås igenom. Skall återkomma i en egen tråd med lite info om V och W. Kanske om Q också!
Det vore intressant att veta vilken bok du har köpt. Den skulle säkert passa i min bokhylla också.
/Tobba
Den heter Språket - så funkar det! Jag gav 79 ute på vanliga rean. Ett nöje som kostade mig en tia i jämförelse med att köpa via nätet, tydligen!
Boken går först igenom alfabetet och skriver i lite kåserande form om de olika bokstäverna. Sedan skrivs det lite allmänt om språket. Hur man väljer ord, snabbt medan man talar, ordens valör, hur sällan man reflekterar över att ord mycket ofta har flera betydelser etc. (Har läst halva än så länge.)
Citerar en rolig historia ur boken, men gör det i här, i humortråden, så blir den tråden lyft i listan över nya inlägg också! :wink:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 11:52
av NerdBoy
Anders Norén skrev:
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders
Fast Kymlinge kan väl knappast anses vara en station i det här sammanhanget?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 11:57
av LÅ1
NerdBoy skrev:Fast Kymlinge kan väl knappast anses vara en station i det här sammanhanget?
Snarare en ruin av samma slag som Haga slotsruin! :roll:
Station är det i alla fall inte fullt ut! Då skulle T-banan ha 101 stationer. Men den officiella siffran är 100!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 16:53
av ADDE
Med tanke på längsta gångavstånd mellan utgång och biljetthall så tänkte jag även på sträckan ropsten- hjorthagens skola.

och fick detta:

Längsta avståndet mellan biljetthall och plattform: och då tänkte jag på ropsten- hjorthagen men även östermalmtorgs mittersta uppgång.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 17:50
av LÅ1
Nu har jag skrivit lite om bokstäverna S W och Q i en annan tråd, som jag lovat tidigare i denna tråd!

----------

charmander skrev:Med tanke på längsta gångavstånd mellan utgång och biljetthall så tänkte jag även på sträckan ropsten- hjorthagens skola.

och fick detta:

Längsta avståndet mellan biljetthall och plattform: och då tänkte jag på ropsten- hjorthagen men även östermalmtorgs mittersta uppgång.
Ja hur ligger det till? Var finns de längsta gångvägarna? Perrong - biljetthall, biletthall - utgångsdörrar samt underjordisk perrong - "ut i friska luften"?
Har dålig koll på hur det ser ut vid Ropsten mot Hjorthagen, även om jag passerat där några enstaka gånger.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 18:13
av joal
Hm, är rulltrappor inte nämnda? Längsta - Västra skogen. Kortaste - Hötorget?

Längsta trappa utan rull? Tänker på Kista, men det lär knappast vara vinnaren. En variant är längsta trappa utan parallell rulltrappa.

Enda underjordsstation där man måste gå nedför en trappa för att komma "upp" - Skanstull norra (räknar ej Slussen norra som underjorden).

Färst resenärer per angörande tåg - Ängbyplan.

Station med flest påstigande per angörande tåg - Beror på hur mkt trafik man bedömer att Mörbygrenen har. Räknar man att Mörbygrenen sammantaget har endast marginellt mer trafik än övriga grenar vinner Tekniska Högskolan. Räknar man att Mörbygrenen har 1,5 ggr eller dubbelt så mkt trafik vinner T-centralen. Andra stationer som kommer högt är Karlaplan och Slussen.

Station med störst och minst antal vändkors/glasspärrar per resenär kan också vara intressant. Brommaplan känns rimligt, men har inte så många påstigande som man tror. Medborgarplatsen? Andra förslag?

Längst tid ändstation på linje? Alvik har väl varit slutstation större delen av tiden från 1952? Åkeshov och Vällingby i mindre omfattning under samma tid? Om Alvik varit icke ändstation mer än sex år vinner Hässelby Strand.

Längst tid ändstation på bana - Hässelby strand från 1958.

Ändstation kortast tid?

/Jonas

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 18:50
av LÅ1
Oj, sign. joal har en hel del idéer! Några har föreslagits förut. En del behöver man en massa statistik och andra siffror, samt göra beräkningar för att få till! Känner sig någon hågad :?:

En extrem som jag tänkt på, men förmodligen glömt är längsta rulltrappa! Hittade samtidigt en extrem till. De kommer här:

Stationen med T-banans längsta rulltrappa: Västra skogen
Stationen med T-banans största grotta: Västra skogen

Någon som har tekniska uppgifter om rulltrappan vid Västra skogen? Lyfthöjd? Antal steg etc?
Även andra uppgifter som joal diskuterade får gärna kommenteras! T.ex. längsta konventionella trappa. Kista ligger nog bra till, eller finns det någon lång trappa vid Ropsten? Eller någon annan stans?

En tanke som slog mig nu: Största nivåskillnaden mellan en plattform och T-bane-entré? Nybohov (Liljeholmen) är det första som slår mig, men det är kanske större vid Västra skogen? Eller Östermalmstorg? Eller Kungsklippan (Rådhuset)? Eller någon annan stans?

Och hur är det med lutande perrong? Är det Slussen som har störst höjdskilnad mellan två ändar av en och samma perrong? Och vilken har då störst höjdskillnad? Linjefärg och riktning. (Kommer just ni inte ens ihåg vilket spår som ligger högst i söderänden!)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 18:56
av TimK
joal skrev:Ändstation kortast tid?
Måste väl vara Skarpnäck, som öppnades 1994? Eller menar du över huvud taget -- jag tänkte bara på de stationer som är ändstationer nu.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 19:22
av joal
Västra skogen har 162 steg och är 33 m enl Stockholm under.

Hur står sig Östermalmstorg om man ser till schaktets längd, även om det inte finns sammanhängande rulltrappa, tro?

Hissar har inte nämnts.

/Jonas

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 19:51
av LÅ1
joal skrev:Västra skogen har 162 steg och är 33 m enl Stockholm under.

Hur står sig Östermalmstorg om man ser till schaktets längd, även om det inte finns sammanhängande rulltrappa, tro?

Hissar har inte nämnts.

/Jonas
Tittade visst dåligt. Antal steg och höjd stod ju i boken! 162 steg, är det det totala antaget steg i rulltrappan, eller bara de synliga? 33 m / 162 steg ger 20,37 cm per steg vilket verkar lite för ett steg, men är verkligen stegen 40 cm höga? Min uppfattning är runt 30 cm. räknar jag fel på något vis? (En vanlig kontorspärm för A4 är ca 31 cm hög!)

Östermalmstorg ligger ca 38 m under mark, men var är det räknat? Måste vara vid just Östermalmstorg, eftersom de båda rulltrapporna upp till den biljetthallen är sammanlagt 33 m. Mot Birger Jarlsgatan är trapporna 4 + 20 m.

Hissar ja, det har du rätt i! Vilket är hösta resp lägsta vertikalhiss? Och vilken snedhiss överbryggar störst höjdskillnad?


Det verkar som om möjliga extremer eller rekord är outtömligt! :shock: :)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 20:12
av joal
LÅ1 skrev: Tittade visst dåligt. Antal steg och höjd stod ju i boken! 162 steg, är det det totala antaget steg i rulltrappan, eller bara de synliga? 33 m / 162 steg ger 20,37 cm per steg vilket verkar lite för ett steg, men är verkligen stegen 40 cm höga? Min uppfattning är runt 30 cm. räknar jag fel på något vis? (En vanlig kontorspärm för A4 är ca 31 cm hög!)

Östermalmstorg ligger ca 38 m under mark, men var är det räknat? Måste vara vid just Östermalmstorg, eftersom de båda rulltrapporna upp till den biljetthallen är sammanlagt 33 m. Mot Birger Jarlsgatan är trapporna 4 + 20 m.

Hissar ja, det har du rätt i! Vilket är hösta resp lägsta vertikalhiss? Och vilken snedhiss överbryggar störst höjdskillnad?


Det verkar som om möjliga extremer eller rekord är outtömligt! :shock: :)
Angående antalet steg i rulltrappan. 20 cm känns för lite och 40 är det inte. Någon har säkert koll. 16 cm är det i trapphuset i detta lilla boningshus, smög jag just ut och konstaterade.

Angående Östermalmstorg tänkte jag att det schaktet borde vara "längre" än schakt med endast en rulltrappa och samma höjd, eftersom där finns en mellanplattform som tar plats.

Tim: Vet inte vad jag tänkte, det blir två olika jämförelser. En mellan nuvarande ändstationer och en mellan samtliga stationer som någonsin varit ändstation (på linje eller bana).

/Jonas

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 21:34
av linlars
TimK skrev:T-Centralen har ju också tre perronger. :)
Jag bara började fundera. Att de två översta planen består av en perrong var är nog alla överens om.

Men "perrongen" för T-blå, är det verkligen EN perrong eller TVÅ? Avståndet är ju ganska stort och stor del av längden avskärmas av bergvägg. Dock når man båda spåren från samma nivå. Vad avgränsar en perrong?

Är jag helt ute och cyklar, eller kanske det ligger något i mina tankar? :?:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 21:42
av Kantorn
linlars skrev:
TimK skrev:T-Centralen har ju också tre perronger. :)
Jag bara började fundera. Att de två översta planen består av en perrong var är nog alla överens om.

Men "perrongen" för T-blå, är det verkligen EN perrong eller TVÅ? Avståndet är ju ganska stort och stor del av längden avskärmas av bergvägg. Dock når man båda spåren från samma nivå. Vad avgränsar en perrong?

Är jag helt ute och cyklar, eller kanske det ligger något i mina tankar? :?:
Men i så fall har väl Rinkeby tre perronger...? Eller? Minns jag fel?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 22:47
av LÅ1
Inser att jag tittat för ensidigt på faktainformationen för varje station i marginalen i boken Stockholm under. Den löpande texten innehåller mycket matnyttigt. Men i boken andra hälft finns bl. annat några 10-i-topp-listor! Mycket av informationen här är redan listad, men fann en uppgift som jag tänkt på att leta fram. Det står att 42 stationsnamn slutar med bokstaven N.

Vanligaste slutbokstav på stationsnamn: N - 42 stationer

Har också hittat informationen att stationens läge över/under havet resp under mark räknas från spårmnivå! (Jag ställde den frågan i förbigående tidigare!)

Ännu fler faktafynd:

Station som varit ändstation (banslut) i flest perioder: T-Centralen - 2 perioder: För röda linjen 1964-65 och för blå linjen 1975-77.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 23:17
av djth
LÅ1 skrev:Längst avstånd från ytterdörrarna och biljetthallen. Jag tyckte först att Midsommarkransen lät mycket rimlig, men sedan föreslogs Gärdet, och det är absolut större avstånd! Vid Rådhuset finns väl dörrarna långt in i gångtunnlarna! Någon som har en annan kandidat än Gärdet?
Gärdet var min första tanke också, men beroende på hur man definierar ytterdörr till station kan man även tänka sig Liljeholmen. Minns jag inte fel så är ingången till Nybohovshissen utmärkt med en "T: Liljeholmen"-skylt? Södra ingångarna till Hallunda och Norsborg bjuder förresten också på rejäla rulltrappsturer innan man når biljetthallarna.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 23:30
av TimK
linlars skrev:
TimK skrev:T-Centralen har ju också tre perronger. :)
Jag bara började fundera. Att de två översta planen består av en perrong var är nog alla överens om.

Men "perrongen" för T-blå, är det verkligen EN perrong eller TVÅ? Avståndet är ju ganska stort och stor del av längden avskärmas av bergvägg. Dock når man båda spåren från samma nivå. Vad avgränsar en perrong?

Är jag helt ute och cyklar, eller kanske det ligger något i mina tankar? :?:
Jag kan inte hålla med dig om TCE. De två översta planen vid TCE kan betraktas som en enda egen STATION, byggd på 50-talet och tillhörande Tub1 och Tub2. Men det är definitivt två PERRONGER, en övre och en undre.

TCE har sex stycken pfd (plattformsdelar):
- Pfd1: Tub1 norrut
- Pfd2: Tub2 söderut
- Pfd3: Tub2 norrut
- Pfd4: Tub1 söderut
- Pfd5: Tub3 norrut
- Pfd6: Tub3 söderut

Varje par utav dessa, dvs Pfd 1-2, Pfd 3-4 och Pfd 5-6, utgör en perrong, tycker jag.

Jag betraktar Tub3:s plattform som en enda perrong med två plattformsdelar, men jag kanske är arbetsskadad sedan tidigare. :)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 23:48
av linlars
TimK skrev:
linlars skrev:
TimK skrev:T-Centralen har ju också tre perronger. :)
Jag bara började fundera. Att de två översta planen består av en perrong var är nog alla överens om.

Men "perrongen" för T-blå, är det verkligen EN perrong eller TVÅ? Avståndet är ju ganska stort och stor del av längden avskärmas av bergvägg. Dock når man båda spåren från samma nivå. Vad avgränsar en perrong?

Är jag helt ute och cyklar, eller kanske det ligger något i mina tankar? :?:
Jag kan inte hålla med dig om TCE. De två översta planen vid TCE kan betraktas som en enda egen STATION, byggd på 50-talet och tillhörande Tub1 och Tub2. Men det är definitivt två PERRONGER, en övre och en undre.
Och det var ju det jag skrev. 2 plan med en perrong på varje = 2 perronger. :)
TimK skrev: TCE har sex stycken pfd (plattformsdelar):
- Pfd1: Tub1 norrut
- Pfd2: Tub2 söderut
- Pfd3: Tub2 norrut
- Pfd4: Tub1 söderut
- Pfd5: Tub3 norrut
- Pfd6: Tub3 söderut

Varje par utav dessa, dvs Pfd 1-2, Pfd 3-4 och Pfd 5-6, utgör en perrong, tycker jag.

Jag betraktar Tub3:s plattform som en enda perrong med två plattformsdelar, men jag kanske är arbetsskadad sedan tidigare. :)
Det jag eventuellt ville ifrågasätta är om Tub3 har en eller två perronger. Jag har alltid tidigare räknat precis som du, men när jag tänkte lite på saken kom jag på att ifrågasätta det lite.

Frågan återstår dock: hur stort får avståndet (och eventuella hinder som bergväggar) vara i samma plan för att det ska räknas som EN perrong? Fast det är klart, något svar finns nog inte på frågan.