Olle skrev:
..... Eftersom jag ibland åker bil på Odengatan och då måste hålla ett öga dels på bussarna till vänster om mej och dels de parkerade bilarna (nyttotrafik får man utgå ifrån) till höger, för att inte krocka, så dyker detta upp i huvet med jämna mellanrum. Jag ska ta ett par bilder om jag komer i håg det och lägga ut .....
lle.
Och här kommer bilden. Som ni ser är det inte mycket kvar i filen för bilarna mellan de parkerade fordonen (nyttotrafik, säkert med tillstånd) och bussfilen. Två spåvägsspår hade varit smalare och gett bilisterna bredare körfält. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det, men det skulle tvivelslöst få ned antalet olyckor och incidenter.
Olle skrev:Och här kommer bilden. Som ni ser är det inte mycket kvar i filen för bilarna mellan de parkerade fordonen (nyttotrafik, säkert med tillstånd) och bussfilen. Två spåvägsspår hade varit smalare och gett bilisterna bredare körfält. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det, men det skulle tvivelslöst få ned antalet olyckor och incidenter.
Jag vet inte vad detta har med tvåvåningsbussar att göra, men jag invänder ändå mot påståendet att spårvägsspår skulle göra bussfilerna smalare. En och annan buss kommer ju fortfarande att behöva gå där. För övrigt finns det (nästan) inget som heter nyttoparkering; fordonen på din bild är helt enkelt felparkerade. De ska inte vara där.
Olle skrev:Och här kommer bilden. Som ni ser är det inte mycket kvar i filen för bilarna mellan de parkerade fordonen (nyttotrafik, säkert med tillstånd) och bussfilen. Två spåvägsspår hade varit smalare och gett bilisterna bredare körfält. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det, men det skulle tvivelslöst få ned antalet olyckor och incidenter.
Jag vet inte vad detta har med tvåvåningsbussar att göra, men jag invänder ändå mot påståendet att spårvägsspår skulle göra bussfilerna smalare. En och annan buss kommer ju fortfarande att behöva gå där. För övrigt finns det (nästan) inget som heter nyttoparkering; fordonen på din bild är helt enkelt felparkerade. De ska inte vara där.
Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte "bara spårvagn" som man ser i många städer utomlands, där bussarna kör på andra gator eller bland bilarna. När det gäller de parkerade bilarna så är det alltid belamrat på Odengatan och det räcker faktiskt med att en enda bil står där så är man tvungen att svänga ut i bussfilen.
Olle skrev:Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte "bara spårvagn" som man ser i många städer utomlands, där bussarna kör på andra gator eller bland bilarna. När det gäller de parkerade bilarna så är det alltid belamrat på Odengatan och det räcker faktiskt med att en enda bil står där så är man tvungen att svänga ut i bussfilen.
Hörde du inte vad jag sade, de ska inte vara där
Nu är det ju så att vi har en politisk majoritet som uppmuntrar biltrafik i största allmänhet och felparkering i synnerhet, så det kommer inte att bli vare sig några spårvagnar eller några åtgärder mot felparkeringen på Odengatan, och knappast heller några tvåvåningsbussar.
Olle skrev:Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte "bara spårvagn" som man ser i många städer utomlands, där bussarna kör på andra gator eller bland bilarna. När det gäller de parkerade bilarna så är det alltid belamrat på Odengatan och det räcker faktiskt med att en enda bil står där så är man tvungen att svänga ut i bussfilen.
Hörde du inte vad jag sade, de ska inte vara där
Nu är det ju så att vi har en politisk majoritet som uppmuntrar biltrafik i största allmänhet och felparkering i synnerhet, så det kommer inte att bli vare sig några spårvagnar eller några åtgärder mot felparkeringen på Odengatan, och knappast heller några tvåvåningsbussar.
Utan ha tillgång till gatans mått så skulle jag tro att med reserverade spårvägskörfält i mittläge så skulle man kunna få plats med ett allmänt körfält i vardera riktningen och ett parkeringsfält i vardera riktningen utan att behöva röra allén. I ett läge där stomlinjerna är spårvägifierade men dagens linjenät i övrigt oförändrat så kommer gatan att som tätast trafikeras av en buss ungefär var 3:e minut i vardera riktningen. Dessa bussar går i det allmänna körfältet och hållplatserna är s.k. klackhållplatser, dvs. hållplatser som sticker ut i gatan och därmed både maximerar bussens framkomlighet och maximerar antalet möjliga parkeringsplatser. Bakomvarande trafik kommer förvisso att behöva stanna när en buss stannat vid en hållplats men med effektiv biljettvisering minimeras tiden för hållplatsuppehåll. Sannolikt kommer gatuparkeringen och gatans befintliga korsningar att utgöra ett långt större framkomlighetshinder för biltrafiken än busstrafiken. Och som bilden visar så är ju gatuparkeringen redan en realitet, laglig eller ej...
De som inte får plats i mitt resonemang är cyklisterna. Å andra sidan är det rent hypotetiskt och fört utan tillgång till gatans verkliga mått.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Anders Norén skrev:
De som inte får plats i mitt resonemang är cyklisterna. Å andra sidan är det rent hypotetiskt och fört utan tillgång till gatans verkliga mått.
Anders
(behöver inte vara cykelbanor precis överallt, det går faktiskt att cykla på vanlig gata. Det har man klarat av i 100 år, det ska nog gå i 100 år till)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Olle skrev:Jo, det har du förstås rätt i. Jag tänkte "bara spårvagn" som man ser i många städer utomlands, där bussarna kör på andra gator eller bland bilarna. När det gäller de parkerade bilarna så är det alltid belamrat på Odengatan och det räcker faktiskt med att en enda bil står där så är man tvungen att svänga ut i bussfilen.
Hörde du inte vad jag sade, de ska inte vara där
Nu är det ju så att vi har en politisk majoritet som uppmuntrar biltrafik i största allmänhet och felparkering i synnerhet, så det kommer inte att bli vare sig några spårvagnar eller några åtgärder mot felparkeringen på Odengatan, och knappast heller några tvåvåningsbussar.
Utan ha tillgång till gatans mått så skulle jag tro att med reserverade spårvägskörfält i mittläge så skulle man kunna få plats med ett allmänt körfält i vardera riktningen och ett parkeringsfält i vardera riktningen utan att behöva röra allén. I ett läge där stomlinjerna är spårvägifierade men dagens linjenät i övrigt oförändrat så kommer gatan att som tätast trafikeras av en buss ungefär var 3:e minut i vardera riktningen. Dessa bussar går i det allmänna körfältet och hållplatserna är s.k. klackhållplatser, dvs. hållplatser som sticker ut i gatan och därmed både maximerar bussens framkomlighet och maximerar antalet möjliga parkeringsplatser. Bakomvarande trafik kommer förvisso att behöva stanna när en buss stannat vid en hållplats men med effektiv biljettvisering minimeras tiden för hållplatsuppehåll. Sannolikt kommer gatuparkeringen och gatans befintliga korsningar att utgöra ett långt större framkomlighetshinder för biltrafiken än busstrafiken. Och som bilden visar så är ju gatuparkeringen redan en realitet, laglig eller ej...
De som inte får plats i mitt resonemang är cyklisterna. Å andra sidan är det rent hypotetiskt och fört utan tillgång till gatans verkliga mått.
Anders
Vid en hållplats måste du ha refuger/plattformar för spårvagnarna - då får du inte plats med en klackhållplats för bussar. Och det är väl bra om bussar och spårvagnar stannar i närheten av varandra?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
Vid en hållplats måste du ha refuger/plattformar för spårvagnarna - då får du inte plats med en klackhållplats för bussar. Och det är väl bra om bussar och spårvagnar stannar i närheten av varandra?
Å, nu tycker jag att du är orättvis som blandar in verkligheten när jag bara spekulerar...
Skämt åsido så kanske det ska vara vanliga kantstenshållplatser i stället? Det allmänna körfältet, och därmed också bussen, måste ju ändå göra en sidoförflyttning vid spårvägshållplatsen så där försvann möjligheten att låta bussen få en helt rak körväg. Man tappar förstås ett antal parkeringsplatser vid varje hållplats och riskerar felparkering i busshållplatsen.
Eller så går det att lösa på något smart sätt bara man har tillgång till verklighetens mått. I anslutning till korsningar, där hastigheterna ändå oftast är låga, kan det finnas rätt många vingelmånsdecimetrar att ta om man accepterar punktvisa framkomlighetsnedsättningar. Som sagt, allt beror på vilket utrymme man har att röra sig med och vilken trafik som finns - och i framtiden ska finnas - på gatan. Allt annat blir bara mer eller mindre kvalificerad spekulation.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
TKO skrev:
Vid en hållplats måste du ha refuger/plattformar för spårvagnarna - då får du inte plats med en klackhållplats för bussar. Och det är väl bra om bussar och spårvagnar stannar i närheten av varandra?
Å, nu tycker jag att du är orättvis som blandar in verkligheten när jag bara spekulerar...
Skämt åsido så kanske det ska vara vanliga kantstenshållplatser i stället? Det allmänna körfältet, och därmed också bussen, måste ju ändå göra en sidoförflyttning vid spårvägshållplatsen så där försvann möjligheten att låta bussen få en helt rak körväg. Man tappar förstås ett antal parkeringsplatser vid varje hållplats och riskerar felparkering i busshållplatsen.
Eller så går det att lösa på något smart sätt bara man har tillgång till verklighetens mått. I anslutning till korsningar, där hastigheterna ändå oftast är låga, kan det finnas rätt många vingelmånsdecimetrar att ta om man accepterar punktvisa framkomlighetsnedsättningar. Som sagt, allt beror på vilket utrymme man har att röra sig med och vilken trafik som finns - och i framtiden ska finnas - på gatan. Allt annat blir bara mer eller mindre kvalificerad spekulation.
Anders
Det är kul att spekulera - med eller utan verklighetsanknytning!
Jag tror på din idé att låta "allmänkörfältet" svänga in till kantstenen för att ge plats för spårvagnshållplatsen. Och så får bussen stanna där - eftersom det bara finns ett körfält för bil/busstrafik så blir det ingen felparkering!
Sen behövs riktningskörfält vid gatukorsningar, åtminstone de större.
Men nu kommer vi nog inte längre utan att börja rita... och det har jag inte tid med just nu! Och gatukontorets konsulter ska väl ha nåt kvar att göra också.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
En annan knivig fråga i anslutning till Anders Noréns och TKO:s utbrytningsdiskussion är om hållplatsrefugerna bör placeras innan eller efter korsningar för att samtidigt få plats med erforderligt antal riktningskörfält!
Richard Jacobsson skrev:En annan knivig fråga i anslutning till Anders Noréns och TKO:s utbrytningsdiskussion är om hållplatsrefugerna bör placeras innan eller efter korsningar för att samtidigt få plats med erforderligt antal riktningskörfält!
Jag tror mest på ett tämligen generellt vänstersvängsförbud, och hållplatser placerade efter korsningen. Jfr korsningen vid huvudbiblioteket, den är inte jättebra men den kunde vara mycket värre. Med plattformarna före korsningen får man problem med signalfaserna, och mindre plats för svängande trafik. (Inte för att de högersvängande bilförarna på Odengatan är sådär jättebra på att utnyttja körbanebredden effektivt...)