Sida 3 av 3

Re: Boskapsvagnarna!

Postat: torsdag 19 februari 2009 10:33
av NerdBoy
bruse skrev:
NerdBoy skrev:* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.
Det lät egendomligt, kan inredningen göra att det låter mer? Att färre säten dämpar ljudet mindre?
Det är min gissning. Jag kanske ska tillägga att det var rätt tomt i vagnen, det är möjligt att många "mjuka" resenärer hjälper till att dämpa bättre.

Boskapsvagnarna!

Postat: torsdag 19 februari 2009 13:48
av Olle
bruse skrev:
NerdBoy skrev:* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.
Det lät egendomligt, kan inredningen göra att det låter mer? Att färre säten dämpar ljudet mindre?
Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.

Bild


Bild

:D lle.

Re: Boskapsvagnarna!

Postat: fredag 20 februari 2009 12:13
av daniel_s
Olle skrev:Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.
Ja, exempelvis vagnens ljudisolering utåt. Jag har också en känsla av att vagnar med självventilerade banmotorer (t ex Stockholms) är mycket tystare än vagnar med externa motorfläktar, då ventilationskanalerna verkar fungera som utmärkta resonanslådor för allehanda drivljud.

Re: Boskapsvagnarna!

Postat: måndag 23 februari 2009 3:28
av M_M
daniel_s skrev:
Olle skrev:Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.
Ja, exempelvis vagnens ljudisolering utåt. Jag har också en känsla av att vagnar med självventilerade banmotorer (t ex Stockholms) är mycket tystare än vagnar med externa motorfläktar, då ventilationskanalerna verkar fungera som utmärkta resonanslådor för allehanda drivljud.
Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade. Jag vet inte om det är så stor skillnad i ljudnivå förutom när man rullar riktigt sakta (och då inte över växelpartier eller annat "bullerskapande"). (Motorfläktarna på M31 stängs av vid varje hållplatsuppehåll). Däremot så säger min högst personliga smak att ljudet i M28/M29 är trevligare, men det är ju förstås en rätt subjektiv grej.

Appropå ljud så vore det intressant om man gjorde nån slags undersökning vad folk tycker om olika former av buller. Finns det nån fin rapport att titta på som säger att ljudet från asynkronmotorstyrningen i M32 upplevs si eller så jämfört med chopperstyrningen i M31 eller jämfört med olika grad av slitna motorer i M28/M29?

Re: Boskapsvagnarna!

Postat: måndag 23 februari 2009 17:07
av daniel_s
M_M skrev:Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade.
Stämmer detta verkligen? Jag hade för mig att pedalvagnarna har extern motorventilation med omformaren som fläktmotor?

Re: Boskapsvagnarna!

Postat: torsdag 26 februari 2009 10:00
av M_M
daniel_s skrev:
M_M skrev:Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade.
Stämmer detta verkligen? Jag hade för mig att pedalvagnarna har extern motorventilation med omformaren som fläktmotor?
Jag utgår bara från vad jag lyckas läsa här på forumet och annorstäders på nätet, så tolka mig inte som ett uppslagsverk. Det här är iaf den uppfattning jag fått.

M29 har väl dessutom statiska omformare (vilket iofs inte hindrar att omformarna delar fläkt med traktionsmotorerna, men jättesannolikt är det väl inte).