Det är min gissning. Jag kanske ska tillägga att det var rätt tomt i vagnen, det är möjligt att många "mjuka" resenärer hjälper till att dämpa bättre.bruse skrev:Det lät egendomligt, kan inredningen göra att det låter mer? Att färre säten dämpar ljudet mindre?NerdBoy skrev:* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.
Boskapsvagnarna!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Boskapsvagnarna!
Boskapsvagnarna!
Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.bruse skrev:Det lät egendomligt, kan inredningen göra att det låter mer? Att färre säten dämpar ljudet mindre?NerdBoy skrev:* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.

:-)lle
Ja, exempelvis vagnens ljudisolering utåt. Jag har också en känsla av att vagnar med självventilerade banmotorer (t ex Stockholms) är mycket tystare än vagnar med externa motorfläktar, då ventilationskanalerna verkar fungera som utmärkta resonanslådor för allehanda drivljud.Olle skrev:Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.
Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade. Jag vet inte om det är så stor skillnad i ljudnivå förutom när man rullar riktigt sakta (och då inte över växelpartier eller annat "bullerskapande"). (Motorfläktarna på M31 stängs av vid varje hållplatsuppehåll). Däremot så säger min högst personliga smak att ljudet i M28/M29 är trevligare, men det är ju förstås en rätt subjektiv grej.daniel_s skrev:Ja, exempelvis vagnens ljudisolering utåt. Jag har också en känsla av att vagnar med självventilerade banmotorer (t ex Stockholms) är mycket tystare än vagnar med externa motorfläktar, då ventilationskanalerna verkar fungera som utmärkta resonanslådor för allehanda drivljud.Olle skrev:Jo, det är nog som så att amplituderna slås sönder bättre i en vagn med "svensk" sätesplacering eftersom det är mycket fler mjuka ytor som står som ljuddämpare i olika riktningar. Ljudvågorna får studsa mer och kortare avstånd och fångas då upp i det mjukare materialet ungeför som när du slänger en boll mot en madrass jämfört med mot en stenvägg. Kraften / energin försvinner in i materialet. Troligen blir det värme eftersom energi är oförstörbar. Det slår mej att det är otroligt tyst i en svensk tunnelbanevagn jämfört med tunnelbanor utomlands, och där har nästan alla längsgående säten. Men dat kan ju bero på så mycket annat. Tystnaden alltså.
Appropå ljud så vore det intressant om man gjorde nån slags undersökning vad folk tycker om olika former av buller. Finns det nån fin rapport att titta på som säger att ljudet från asynkronmotorstyrningen i M32 upplevs si eller så jämfört med chopperstyrningen i M31 eller jämfört med olika grad av slitna motorer i M28/M29?
Stämmer detta verkligen? Jag hade för mig att pedalvagnarna har extern motorventilation med omformaren som fläktmotor?M_M skrev:Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade.
Jag utgår bara från vad jag lyckas läsa här på forumet och annorstäders på nätet, så tolka mig inte som ett uppslagsverk. Det här är iaf den uppfattning jag fått.daniel_s skrev:Stämmer detta verkligen? Jag hade för mig att pedalvagnarna har extern motorventilation med omformaren som fläktmotor?M_M skrev:Om man glider över till Göteborg så har ju M31 separata motorfläktar medan M28/M29 är självventilerade.
M29 har väl dessutom statiska omformare (vilket iofs inte hindrar att omformarna delar fläkt med traktionsmotorerna, men jättesannolikt är det väl inte).