Björn Ehnberg skrev:Karsten skrev:Björn Ehnberg skrev: Jag skulle gärna bjuda den som slängde ur sig glåporden "små skramliga spårvagnar som snirklar sig fram" högre upp i tråden på en åktur i denna förnämliga vagn.
Det var ju jag som sa så ju.. Det skrev jag som en jämförelse mellan A32 och C10/C11. Jag vet mycket väl att det finns spårvagnar som är både snabba och bekväma (t.ex. SL79 i Oslo), men jag tycker inte A32 uppfyller mina krav på komfort. Jag är dessutom långt ifrån övertygad om att spårvagnar är lösningen för en framtida SB, inga hållbara argument har ännu fått mig att förstå fördelen framför moderna järnvägsfordon/tunneltåg.
Den Citadis som du varmt förespråkar har jag inte åkt, den är säkert jättebra i sin rätta trafikmiljö. När bjuds det på provtur (på Lidingö kanske?)?

Ja, jag undvek att gå i personlig polemik med Dig då, tonläget i tråden var uppskruvat nog ändå.
Det blir mycket en fråga om tycke och smak, K, och dessutom blir det här till viss del en sidodiskussion.
Jag är naturligtvis partisk men jag tycker att A32 i det stora hela är en utmärkt vagn, dock är den olämplig som ev. huvudfordon på SB men pga. av att den är för liten, inte pga. av bristande komfort. Inte heller tycker jag att C10/C11 gör sig förtjänt av beskrivningen "dagens bekväma och snabba tåg".
A32 hade varit bra ur komfortsynpunkt om man hade stoppat sätena ordentligt och monterat in en bra klimatanläggning i kupéerna. Det snålades tyvärr bort vid upphandlingen. Dessutom måste Tågia sköta om boggierna bättre än vad de gör idag, så att plattor och obalanser i hjulen åtgärdas direkt. Annars går vagnen lugnt och stadigt i spåret även vid 80 km/tim. Ljudnivån kan man alltid ha synpunkter på, kopplat till konstruktionsprincipen höggolv eller låggolv. Själv tycker jag bara ljudet i kupén är störande i mittdelen på gatuspår vintertid (med en massa sand och grus i spåret). Men även här tycker jag Alstom har lyckats bättre med Regio Citadis, som ju när jag var med kördes på Stångådalsbanans dåliga skarvspår. Regio Citadis kommer nog tyvärr aldrig till Lidingöbanan, frågan är om Alstom ens kommer satt saluföra den i framtiden
C10/C11 och X10p/UBp/UBxp rör sig ju inte helt ljudlöst heller
Detta om detta.
Mvh.
Björn
PS. Den som inte var med under VTI-försöket med Regio Citadis kan köpa en dvd-film om detta från
Trafiknostalgiska Förlaget.
Ursäkta men....
Hur många gånger har denna debatt förts?
Det finns två forum som jag undviker att skriva i så långt det bara går, Postvagnen och SSS Forum, därför att här och just här hittar man tyvärr "enkelspåren"
Varför ska det vara så svårt att ta till sig:
En lösning är inte den bästa vid samtliga tillfällen, ibland är Flyg det bästa alternativet, ibland är det båt, ibland bil, ibland spårvagn, ibland tåg och ibland buss.
Bara för att man propagerar för spårvagnar innebär inte det att spårvagn är det enda gångbara alternativet, ska vi ha A32 kloner till Kårsta framöver också?
Spårvagnen är bra där det är hyfsat många kunder som ska förflyttas på korta och medellånga sträckor där varje enskild resa är kort, kanske 10-15 minuter i genomsnitt, då spelar komforten ingen roll, om man får stå eller sitta.
Att åka spårvagn av A32 modell på långa sträckor är inget som bör eftersträvas, att tex köra spårvagn mellan Linköping och Västervik med restid på 1 ½ timme är knappast någon komfortmässigt attraktiv resa, Duospårvagnen ska användas där den har sin fördel, inte att ersätta tåg på långa sträckor, på liknande sätt kan det diskuteras huruvida insättandet av spårvagnar på Saltsjöbanan är något eftersträvansvärt eller ej, här måste man tex göra en jämförelse mellan övriga lokalbanor och dess enskilda förutsättningar, det som är bra på SSLidJ är inte nödvändigtvis den bästa lösningen för SB eller RB även om en enhetsvagn givetvis rent ekonomiskt skulle vara en fördel.