SEKO-representant: "SL skapar trafikkaos"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Jag avslutar mitt deltagande i denna tråd genom ett vänlig spark på smalbenet: Jag skulle gärna vilja provköra en A32 på Saltsjöbanan (som ju som bekant är mycket naturskön och dessutom har sträckor där man skulle kunna pröva på A32:s motorstyrka), men efter mina skriverier här lär knappast någon på SB ställa upp som lots. Frågan är om jag ens kan visa mig på SB mer
Äsch! Någon sådan där skuldbeläggande mentalitet finns inte på SB, här är alla välkomna. Men du får nog ta med dig ett fordon som når upp till plattformskanterna, för hur ska du annars kunna komma in i stationshuset på fika? :P
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Björn Ehnberg skrev: Jag skulle gärna bjuda den som slängde ur sig glåporden "små skramliga spårvagnar som snirklar sig fram" högre upp i tråden på en åktur i denna förnämliga vagn.
Det var ju jag som sa så ju.. Det skrev jag som en jämförelse mellan A32 och C10/C11. Jag vet mycket väl att det finns spårvagnar som är både snabba och bekväma (t.ex. SL79 i Oslo), men jag tycker inte A32 uppfyller mina krav på komfort. Jag är dessutom långt ifrån övertygad om att spårvagnar är lösningen för en framtida SB, inga hållbara argument har ännu fått mig att förstå fördelen framför moderna järnvägsfordon/tunneltåg.
Den Citadis som du varmt förespråkar har jag inte åkt, den är säkert jättebra i sin rätta trafikmiljö. När bjuds det på provtur (på Lidingö kanske?)? :)
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Jag avslutar mitt deltagande i denna tråd genom ett vänlig spark på smalbenet: Jag skulle gärna vilja provköra en A32 på Saltsjöbanan (som ju som bekant är mycket naturskön och dessutom har sträckor där man skulle kunna pröva på A32:s motorstyrka), men efter mina skriverier här lär knappast någon på SB ställa upp som lots. Frågan är om jag ens kan visa mig på SB mer
Äsch! Någon sådan där skuldbeläggande mentalitet finns inte på SB, här är alla välkomna. Men du får nog ta med dig ett fordon som når upp till plattformskanterna, för hur ska du annars kunna komma in i stationshuset på fika? :P
Jag vet det, Daniel. Enda gången jag gjort studiebesök på SB välkomnades jag av personalen som om jag skulle börja arbeta där (därefter utbröt inför mina häpna öron en livlig diskussion om hur chefsskapet inom dåvarande Connex affärsområde lokalbanor utövades - men den diskussionen lämpar sig inte att återge här). Men det var som sagt innan de här skriverierna :D

Jag får väl ta det långa benet före. När jag åkte med Regio Citadisen på Stångådalsbanan, provade jag på Linköping C att kliva i och ur vagnen utan de ramper Alstom tillhandahöll vid tillfället ifråga. Fast jag har för mig att SB har ännu högre plattformar än Banverket? Annars får jag väl göra som när Lasse Ericson och Lasse Stegenius i fornstora dagar körde A24 på banan och kliva ut på andra sidan, gå runt och häva mig upp. I min dröm medför jag ju inte trafikanter eller annat ovidkommande :lol:

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

Karsten skrev:
Björn Ehnberg skrev: Jag skulle gärna bjuda den som slängde ur sig glåporden "små skramliga spårvagnar som snirklar sig fram" högre upp i tråden på en åktur i denna förnämliga vagn.
Det var ju jag som sa så ju.. Det skrev jag som en jämförelse mellan A32 och C10/C11. Jag vet mycket väl att det finns spårvagnar som är både snabba och bekväma (t.ex. SL79 i Oslo), men jag tycker inte A32 uppfyller mina krav på komfort. Jag är dessutom långt ifrån övertygad om att spårvagnar är lösningen för en framtida SB, inga hållbara argument har ännu fått mig att förstå fördelen framför moderna järnvägsfordon/tunneltåg.
Den Citadis som du varmt förespråkar har jag inte åkt, den är säkert jättebra i sin rätta trafikmiljö. När bjuds det på provtur (på Lidingö kanske?)? :)
Ja, jag undvek att gå i personlig polemik med Dig då, tonläget i tråden var uppskruvat nog ändå.

Det blir mycket en fråga om tycke och smak, K, och dessutom blir det här till viss del en sidodiskussion.

Jag är naturligtvis partisk men jag tycker att A32 i det stora hela är en utmärkt vagn, dock är den olämplig som ev. huvudfordon på SB men pga. av att den är för liten, inte pga. av bristande komfort. Inte heller tycker jag att C10/C11 gör sig förtjänt av beskrivningen "dagens bekväma och snabba tåg".

A32 hade varit bra ur komfortsynpunkt om man hade stoppat sätena ordentligt och monterat in en bra klimatanläggning i kupéerna. Det snålades tyvärr bort vid upphandlingen. Dessutom måste Tågia sköta om boggierna bättre än vad de gör idag, så att plattor och obalanser i hjulen åtgärdas direkt. Annars går vagnen lugnt och stadigt i spåret även vid 80 km/tim. Ljudnivån kan man alltid ha synpunkter på, kopplat till konstruktionsprincipen höggolv eller låggolv. Själv tycker jag bara ljudet i kupén är störande i mittdelen på gatuspår vintertid (med en massa sand och grus i spåret). Men även här tycker jag Alstom har lyckats bättre med Regio Citadis, som ju när jag var med kördes på Stångådalsbanans dåliga skarvspår. Regio Citadis kommer nog tyvärr aldrig till Lidingöbanan, frågan är om Alstom ens kommer satt saluföra den i framtiden :(

C10/C11 och X10p/UBp/UBxp rör sig ju inte helt ljudlöst heller :)

Detta om detta.

Mvh.

Björn

PS. Den som inte var med under VTI-försöket med Regio Citadis kan köpa en dvd-film om detta från Trafiknostalgiska Förlaget.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Björn Ehnberg skrev:
Karsten skrev:
Ja, jag undvek att gå i personlig polemik med Dig då, tonläget i tråden var uppskruvat nog ändå.

Det blir mycket en fråga om tycke och smak, K, och dessutom blir det här till viss del en sidodiskussion.

Jag är naturligtvis partisk men jag tycker att A32 i det stora hela är en utmärkt vagn, dock är den olämplig som ev. huvudfordon på SB men pga. av att den är för liten, inte pga. av bristande komfort. Inte heller tycker jag att C10/C11 gör sig förtjänt av beskrivningen "dagens bekväma och snabba tåg".

A32 hade varit bra ur komfortsynpunkt om man hade stoppat sätena ordentligt och monterat in en bra klimatanläggning i kupéerna. Det snålades tyvärr bort vid upphandlingen. Dessutom måste Tågia sköta om boggierna bättre än vad de gör idag, så att plattor och obalanser i hjulen åtgärdas direkt. Annars går vagnen lugnt och stadigt i spåret även vid 80 km/tim. Ljudnivån kan man alltid ha synpunkter på, kopplat till konstruktionsprincipen höggolv eller låggolv. Själv tycker jag bara ljudet i kupén är störande i mittdelen på gatuspår vintertid (med en massa sand och grus i spåret). Men även här tycker jag Alstom har lyckats bättre med Regio Citadis, som ju när jag var med kördes på Stångådalsbanans dåliga skarvspår. Regio Citadis kommer nog tyvärr aldrig till Lidingöbanan, frågan är om Alstom ens kommer satt saluföra den i framtiden :(

C10/C11 och X10p/UBp/UBxp rör sig ju inte helt ljudlöst heller :)

Detta om detta.

Mvh.

Björn

PS. Den som inte var med under VTI-försöket med Regio Citadis kan köpa en dvd-film om detta från Trafiknostalgiska Förlaget.
Ursäkta men....
Hur många gånger har denna debatt förts?

Det finns två forum som jag undviker att skriva i så långt det bara går, Postvagnen och SSS Forum, därför att här och just här hittar man tyvärr "enkelspåren"

Varför ska det vara så svårt att ta till sig:
En lösning är inte den bästa vid samtliga tillfällen, ibland är Flyg det bästa alternativet, ibland är det båt, ibland bil, ibland spårvagn, ibland tåg och ibland buss.

Bara för att man propagerar för spårvagnar innebär inte det att spårvagn är det enda gångbara alternativet, ska vi ha A32 kloner till Kårsta framöver också?

Spårvagnen är bra där det är hyfsat många kunder som ska förflyttas på korta och medellånga sträckor där varje enskild resa är kort, kanske 10-15 minuter i genomsnitt, då spelar komforten ingen roll, om man får stå eller sitta.

Att åka spårvagn av A32 modell på långa sträckor är inget som bör eftersträvas, att tex köra spårvagn mellan Linköping och Västervik med restid på 1 ½ timme är knappast någon komfortmässigt attraktiv resa, Duospårvagnen ska användas där den har sin fördel, inte att ersätta tåg på långa sträckor, på liknande sätt kan det diskuteras huruvida insättandet av spårvagnar på Saltsjöbanan är något eftersträvansvärt eller ej, här måste man tex göra en jämförelse mellan övriga lokalbanor och dess enskilda förutsättningar, det som är bra på SSLidJ är inte nödvändigtvis den bästa lösningen för SB eller RB även om en enhetsvagn givetvis rent ekonomiskt skulle vara en fördel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det var värst vad mycket fördomar som kommer fram här. Spårvagnar är inte liktydigt med A32 eller få sittplatser eller låg hastighet. Det finns t.ex. snabba, bekväma spårvagnar med stor sittplatsandel som trafikerar Köln-Bonn liksom järnvägarna runt Karlsruhe plus gatuspåren inne i staden och med restider som är betydligt längre än på Saltsjöbanan. Den är ju inte så lång f.ö. Restiden Saltsjöbaden-Stockholm är densamma som Tynnered-Centralstationen t.ex.

Nej, A32 är nog inget lämpligt fordon för Roslagsbanan, men nog vore de resande betjänta av att tågen kunde fortsätta in till centrum på gatuspår så som tågen på Albtalbahn i Karlsruhe kan göra tack vare att banan trafikeras med rymliga och bekväma spårvagnar.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Harald skrev:Det var värst vad mycket fördomar som kommer fram här. Spårvagnar är inte liktydigt med A32 eller få sittplatser eller låg hastighet. Det finns t.ex. snabba, bekväma spårvagnar med stor sittplatsandel som trafikerar Köln-Bonn liksom järnvägarna runt Karlsruhe plus gatuspåren inne i staden och med restider som är betydligt längre än på Saltsjöbanan. Den är ju inte så lång f.ö. Restiden Saltsjöbaden-Stockholm är densamma som Tynnered-Centralstationen t.ex.

Nej, A32 är nog inget lämpligt fordon för Roslagsbanan, men nog vore de resande betjänta av att tågen kunde fortsätta in till centrum på gatuspår så som tågen på Albtalbahn i Karlsruhe kan göra tack vare att banan trafikeras med rymliga och bekväma spårvagnar.
Karlsruhes längsta linje är runt 100 km och ungefär lika långt är det på södra grenen till Freudenstadt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Björn Ehnberg

Lars Ödlund skrev:Ursäkta men....

Det finns två forum som jag undviker att skriva i så långt det bara går, Postvagnen och SSS Forum, därför att här och just här hittar man tyvärr "enkelspåren"

En lösning är inte den bästa vid samtliga tillfällen, ibland är Flyg det bästa alternativet, ibland är det båt, ibland bil, ibland spårvagn, ibland tåg och ibland buss.

Bara för att man propagerar för spårvagnar innebär inte det att spårvagn är det enda gångbara alternativet, ska vi ha A32 kloner till Kårsta framöver också?

Spårvagnen är bra där det är hyfsat många kunder som ska förflyttas på korta och medellånga sträckor där varje enskild resa är kort, kanske 10-15 minuter i genomsnitt, då spelar komforten ingen roll, om man får stå eller sitta.

Att åka spårvagn av A32 modell på långa sträckor är inget som bör eftersträvas, att tex köra spårvagn mellan Linköping och Västervik med restid på 1 ½ timme är knappast någon komfortmässigt attraktiv resa, Duospårvagnen ska användas där den har sin fördel, inte att ersätta tåg på långa sträckor, på liknande sätt kan det diskuteras huruvida insättandet av spårvagnar på Saltsjöbanan är något eftersträvansvärt eller ej, här måste man tex göra en jämförelse mellan övriga lokalbanor och dess enskilda förutsättningar, det som är bra på SSLidJ är inte nödvändigtvis den bästa lösningen för SB eller RB även om en enhetsvagn givetvis rent ekonomiskt skulle vara en fördel.
I så fall kan man ju undra varför ovanstående inlägg skrivits. Ödlund och jag har tjatat om detta förut, det är därför Västervik tydligen dyker upp igen. Nej, men Åtvidaberg och Kisa var det fråga om i Östergörland. Till skillnad från Ödlund har jag åkt Regio Citadis Linköping - Kisa ToR (~ 50 km enkel resa), utan komfortmässiga problem. I övrigt har jag knappast några kommentarer till Ödlunds inlägg.

Däremot skulle det vara intressant att höra från någon av dem som anser att SB även i fortsättningen ska vara en solitär bana, vilket vagntyp som vore lämplig. Observera att jag inte frågar i polemiskt syfte utan av intresse. Exempel önskas i form av existerande vagntyper eller motsvarande produktlinjer, inte fantasiprodukter. Ombyggda C20 eller C2x (tänkt efterföljare til C20 ) är diskvalificerade, bl.a. därför att de idéerna har förts fram förut.

Mvh.

Björn
Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 19 december 2009 9:02, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Varför då? Jag känner inte till något annat seriöst forum där det är förbjudet att upprepa goda idéer...
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:Varför då? Jag känner inte till något annat seriöst forum där det är förbjudet att upprepa goda idéer...
Är det Ditt enda förslag, Daniel? Jag antar att Du menar C2x (som ju faktiskt inte existerar), eftersom C20 knappast är aktuell. Inga andra, konkreta förslag?

Mvh.

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:
daniel_s skrev:Varför då? Jag känner inte till något annat seriöst forum där det är förbjudet att upprepa goda idéer...
Är det Ditt enda förslag, Daniel? Jag antar att Du menar C2x (som ju faktiskt inte existerar), eftersom C20 knappast är aktuell. Inga andra, konkreta förslag?
Det är inte så bråttom som du låter påskina. Saltsjöbanans nuvarande vagnar är något nyare än de hundra äldsta, i drift ännu varande tunnelbanevagnarna, och när det är aktuellt att byta ut dem är det en skitsak att även införskaffa nya vagnar till SB.
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Det är inte så bråttom som du låter påskina. Saltsjöbanans nuvarande vagnar är något nyare än de hundra äldsta, i drift ännu varande tunnelbanevagnarna, och när det är aktuellt att byta ut dem är det en skitsak att även införskaffa nya vagnar till SB.
OBS att detta inte är skrivet i polemiskt syfte, så det finns ingen anledning att hetsa upp sig. Det framgår väl ganska tydligt att jag inte gjort någon uttalanden om hur bråttom det är, eller inte är. De nuvarande vagnarna bör väl utan större problem, i alla fall rent tekniskt, kunna gå till åtminstone 2020.

Jag tycker aldrig att vagnanskaffning är en skitsak och C2x är ju ännu så länge en fantasiprodukt som vem som helst kan projicera sina önskningar på. Alltså igen: några konkreta förslag bland dagens existerande vagntyper? Det känns lite tjatigt att upprepa, men jag frågar alltså av intresse, varför jag vore tacksam om ingen läser in underförstådda budskap i det jag skriver.

Mvh.

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Jag tycker aldrig att vagnanskaffning är en skitsak och C2x är ju ännu så länge en fantasiprodukt som vem som helst kan projicera sina önskningar på. Alltså igen: några konkreta förslag bland dagens existerande vagntyper? Det känns lite tjatigt att upprepa, men jag frågar alltså av intresse, varför jag vore tacksam om ingen läser in underförstådda budskap i det jag skriver.
Okej, men kan du svara på en vänligt menad fråga: Varför ska jag föreslå en av dagens vagntyper för ett framtidsprojekt? Inte ens i politiska sammanhang tycks det gå hem att göra så, politiker gillar "oprövade" lösningar...
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Jag tycker aldrig att vagnanskaffning är en skitsak och C2x är ju ännu så länge en fantasiprodukt som vem som helst kan projicera sina önskningar på. Alltså igen: några konkreta förslag bland dagens existerande vagntyper? Det känns lite tjatigt att upprepa, men jag frågar alltså av intresse, varför jag vore tacksam om ingen läser in underförstådda budskap i det jag skriver.
Okej, men kan du svara på en vänligt menad fråga: Varför ska jag föreslå en av dagens vagntyper för ett framtidsprojekt? Inte ens i politiska sammanhang tycks det gå hem att göra så, politiker gillar "oprövade" lösningar...
För att jag har ställt frågan, naturligtvis. Ingen kan se in i framtiden. Vill Du inte svara så behöver Du förstås inte göra det. Det kanske finns någon annan som har förslag?

Mvh.

Björn
TKO

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
daniel_s skrev:
För att jag har ställt frågan, naturligtvis. Ingen kan se in i framtiden. Vill Du inte svara så behöver Du förstås inte göra det. Det kanske finns någon annan som har förslag?

Mvh.

Björn
Ja Björn - jag får väl komma med en inte särskilt väl genomtänkt synpunkt...

Även om SB fortsätter att vara en "solitär" så är en viss samordning med övriga banor inte helt fel. Det vore ingen nackdel om vagnarna åtminstone kunde transporteras på Tvärbanan och Tunnelbanan till verkstaden i Hammarby. (Ja det förutsätter ju en spårförbindelse SB-TvB vid Sickla men det är väl inte så svårt att få till...)

Jag vet inte hur SLs planer för Neglingedepån är - för ett tag sedan var man ute med en konsultförfrågan för att projektera en om/tillbyggnad men den drogs tillbaka. Men det kan ju inte vara någon optimal lösning att använda den för tyngre underhåll...

Om man vill uppnå detta så sätter det ju gränser för fordonets dimensioner - för att ta sej fram på Tvärbanan måste det väl vara något som är mer spårvagn än tåg - om uttrycket tillåts!

/TKO
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Björn Ehnberg skrev:
Lars Ödlund skrev: Ursäkta men....

I så fall kan man ju undra varför ovanstående inlägg skrivits. Ödlund och jag har tjatat om detta förut, det är därför Västervik tydligen dyker upp igen. Nej, men Åtvidaberg och Kisa var det fråga om i Östergörland. Till skillnad från Ödlund har jag åkt Regio Citadis Linköping - Kisa ToR (~ 50 km enkel resa), utan komfortmässiga problem. I övrigt har jag knappast några kommentarer till Ödlunds inlägg.

Däremot skulle det vara intressant att höra från någon av dem som anser att SB även i fortsättningen ska vara en solitär bana, vilket vagntyp som vore lämplig. Observera att jag inte frågar i polemiskt syfte utan av intresse. Exempel önskas i form av existerande vagntyper eller motsvarande produktlinjer, inte fantasiprodukter. Ombyggda C20 eller C2x (tänkt efterföljare til C20 ) är diskvalificerade, bl.a. därför att de idéerna har förts fram förut.

Mvh.

Björn
Orsaken till att inläggets skrevs är helt enkel.
Flera av skribenterna har sin bergfasta åsikt som man inte kan vika en mm från, jag kan se stora fördelar med en enhtelig vagntyp över hela lokalbanenätet men frågan är om det ska vara en spårvagn eller någon variant av förortsbanevagn eller kanske tom en modifierad Tub vagn.
Enhetssynen har ju varit SL:s motto många gånger, ibland till det sämre ibland till det bättre.
SL:s enhetsbussar var väl inte riktigt genomtänkta tex.

En enhetlig vagn som ska kunna användas på flera lokalbanor måste bli en kompromiss, ska vagnen sedan kunna användas i ett framtida innerstadsnät (var det tänkt så?) blir lösningen inte den ultimata för Saltsjöbanan eller Roslagsbanan.

Att Tjustbanan kom upp var enbart därför att just dessa Duospårvagnar till Västervik återigen kom upp som en möjlighet att rädda banan på annat håll häromdagen, det tycker jag är en dålig lösning och varför jag tycker det tror jag inte vi behöver ta upp till debatt igen, en Duospårvagn som ska kunna användas i Norrköpings och Linköpings tätortstrafik kommer inte att bli den optimala vagntypen för att köra trafik på långa sträckor, där bekväma sittplatser och god åkkomfort eftersträvas.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Lars Ödlund skrev: Att Tjustbanan kom upp var enbart därför att just dessa Duospårvagnar till Västervik återigen kom upp som en möjlighet att rädda banan på annat håll häromdagen, det tycker jag är en dålig lösning och varför jag tycker det tror jag inte vi behöver ta upp till debatt igen, en Duospårvagn som ska kunna användas i Norrköpings och Linköpings tätortstrafik kommer inte att bli den optimala vagntypen för att köra trafik på långa sträckor, där bekväma sittplatser och god åkkomfort eftersträvas.
Och vad säger att man inte kan köra en vagn med bekväma stolar och bra åkkomfort tillsammans med andra spårvagnar som bara körs i lokaltrafik?
Att Duo-vagnarna går på samma spår som stadsvagnarna betyder inte att de måste ha samma inredning.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Jan_Bäckström
Kontakt:

Replik från Ingemar Ziegler VD SL idag i City

Inlägg av Jan_Bäckström »

Från dagens City: (Hoppas att det är ok att lägga in hela repliken från City?)
Ingemar Ziegler VD SL
REPLIK. Håkan
Stokke på Seko anför i ett debattinlägg (City 15/2) att SL skapar
kaos med trafikeringsplanerna för Saltsjöbanan och Tvärbanan
vid Slussen. Stokke har dock missuppfattat trafikplaneringen.
Bakgrunden är att Saltsjöbanan ska upprustas och sammanlänkas
med Tvärbanan som förlängs in till Slussen.

Bägge banorna planeras att gå in till Slussen i 10-minuterstrafik vardera.
Att Tvärbanan på andra sträckor kommer att få tätare trafik är inget som påverkar
trafiken till Slussen. Och att de två linjerna sammanstrålar på ett
gemensamt spår är inte konstigare än att exempelvis tunnelbanelinjerna
från Norsborg och Fruängen delar spår genom innerstaden.
Ingemar Ziegler
Vd, SL
SL Planerar alltså inte tätare trafik än 10 min trafik på Tvärbanan in till Slussen..... Intressant.....
Dessutom verkar han tro att man kan köra tågen på samma sätt som i Tunnelbanan
med dess signalsystem..... Inget nämns heller ang platskapaciteten....

/ Janne
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Per Lind skrev:
Lars Ödlund skrev: Att Tjustbanan kom upp var enbart därför att just dessa Duospårvagnar till Västervik återigen kom upp som en möjlighet att rädda banan på annat håll häromdagen, det tycker jag är en dålig lösning och varför jag tycker det tror jag inte vi behöver ta upp till debatt igen, en Duospårvagn som ska kunna användas i Norrköpings och Linköpings tätortstrafik kommer inte att bli den optimala vagntypen för att köra trafik på långa sträckor, där bekväma sittplatser och god åkkomfort eftersträvas.
Och vad säger att man inte kan köra en vagn med bekväma stolar och bra åkkomfort tillsammans med andra spårvagnar som bara körs i lokaltrafik?
Att Duo-vagnarna går på samma spår som stadsvagnarna betyder inte att de måste ha samma inredning.
-Per
Då försvinner ju lite av vitsen med det hela, att kunna använda samma vagntyp på hela nätet, ska man ha en speciell vagntyp för tex Tjustbanan är det ju inte så mycket som talar för att man väljer en spårvagn istf ett normalt dieseltåg typ Itino.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Lars Ödlund skrev:
Per Lind skrev:
-Per
Då försvinner ju lite av vitsen med det hela, att kunna använda samma vagntyp på hela nätet, ska man ha en speciell vagntyp för tex Tjustbanan är det ju inte så mycket som talar för att man väljer en spårvagn istf ett normalt dieseltåg typ Itino.
Vitsen är att passagerarna slipper byta färdmedel vid stationen utan kan sitta kvar tills man kommer "upp i stan".
Spårvägar har alltid haft flera olika vagnstyper beroende på vad deras uppgift är. Stadsvagnar har fler ståplatser, förortsvagnar fler och bekvämare stolar. En vagnstyp kan inte passa alla trafikuppgifter annars måste man ge avkall på det ena och andra.
-Per
Skriv svar