Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
NerdBoy skrev:Medborgargarden bildas inte för att folk tycker det är kul att sitta vakna på nätterna, de bildas för att det finns ett behov av lag och ordning som samhället inte klarar av att fylla.
Snarare för att somliga upplever ett sådant behov, skulle jag vilja påstå! Man kan ju ifrågasätta det rimliga i att parkera en bil för en halv miljon ute på gatan och förvänta sig att samhället skall skydda den.
Är det rimligt att samhället skyddar ett hus för det sexdubbla beloppet vid samma gata?
Båtar är inte heller helt gratis. Så länge det är sommar, solen skiner och tillgången till mjukglass är säkrad så är både polisen och kustbevakningen på hugget och plockar fortkörare och de som åker i fel fästningssund, men under de tre fjärdedelar av året som båtägarna oftare är offer än skurkar så är intresset exakt noll när det gäller att ta hand om stölder av och ur båtar. Jag såg statistik häromåret som påstod att 1% av båtstölderna och 5% av stölderna ur båtar reds upp (d.v.s. grejorna kommer tillbaka och förövaren straffas), jag vet inte om de siffrorna stämmer men de låter inte alls otroliga. Ett par hundra meter från mitt hem finns en båtklubb där båtägarna själva har obligatorisk vakthållning på nätterna enligt ett roterande schema eftersom de har tröttnat på alla stölder. Självklart finns det rutiner som säger att de vanliga svenssons som vaktar ska tillkalla polisen och absolut inte försöka ingripa själva, men jag tror inte för ett ögonblick att alla har disciplin nog att följa de rutinerna när det väl gäller. Gör det att den här typen av vaktande också är moraliskt förkastlig?
NerdBoy skrev:Medborgargarden bildas inte för att folk tycker det är kul att sitta vakna på nätterna, de bildas för att det finns ett behov av lag och ordning som samhället inte klarar av att fylla.
Men då ska man väl arbeta inom dom demokratiska institutioner som finns, för att få en förändring, eller hur?
Absolut, men hur gör du det i praktiken? Vandalerna som j-vlas med vanligt folk är ute på gatorna NU och ska problemet åtgärdas så ska det ske NU, inte efter nästa val om tre år eller "det kanske finns utrymme i nästa års budget".
Erik Sandblom skrev:Annars låter det på dig som att (våldsamma) medborgargarden är bra medans (fredliga) miljöaktivister är dåliga trots att båda arbetar utanför dem demokratiska insititutionerna.
Jag tycker inte att (våldsamma) medborgargarden är bra, däremot förstår jag uppgivenheten som gör att de bildas när folk känner att samhället sviker. (Och nej, jag tror inte att "cowboysarna" är något riktigt medborgargarde, jag tror att de bara är ute efter att skrämmas lite.)
Men då ska man väl arbeta inom dom demokratiska institutioner som finns, för att få en förändring, eller hur?
Absolut, men hur gör du det i praktiken? Vandalerna som j-vlas med vanligt folk är ute på gatorna NU och ska problemet åtgärdas så ska det ske NU, inte efter nästa val om tre år eller "det kanske finns utrymme i nästa års budget".
Demokrati handlar inte bara om val och budgetar, det handlar också om att ställa folk till svars och om medborgaraktivism. Polismyndighetens arbete regleras i lagar och förordningar. Där kan man nog hitta skrivningar som säger att man är berättigad till skydd. Visa upp detta för andra människor, i media osv så kan man utkräva ansvar. Då blir myndigheterna tvungna att agera, alldeles oavsett budget.
Erik Sandblom skrev:
Demokrati handlar inte bara om val och budgetar, det handlar också om att ställa folk till svars och om medborgaraktivism. Polismyndighetens arbete regleras i lagar och förordningar. Där kan man nog hitta skrivningar som säger att man är berättigad till skydd. Visa upp detta för andra människor, i media osv så kan man utkräva ansvar. Då blir myndigheterna tvungna att agera, alldeles oavsett budget.
Du tror inte att folk redan har försökt det där och misslyckats?
Puggen skrev:Ska vi inte ta och tvångsskrota alla bilar utan katalysator också?
Man kan tycka att indianerna borde lufta bilar utan katalysator också, men skillnaden är att här har en person gått och köpt en alldeles ny bil, struntat i dom bättre bilarna och köpt en sån här stadsjeep istället. Liiite tråkigt är det ju, efter alla klimatdiskussioner och när det nu finns andra bilar som är så mycket bättre. En stadsjeep släpper ut runt 300g koldioxid per kilometer, hela tre gånger så mycket som en liten Aygo, en Prius eller en biogasbil. http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... chSpec.htm http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=197
I ett debattprogram säger Lennart Persson att man ska följa lagen och inte pysa däcken. Men ibland måste man följa lagens mening och inte lagens bokstav. Lagen tillåter inte att man smutsar ner mer än nödvändigt, och det är precis det stadsjeeparna gör. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=902496
Senast redigerad av Erik Sandblom den söndag 30 september 2007 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Sandblom skrev:Demokrati handlar inte bara om val och budgetar, det handlar också om att ställa folk till svars och om medborgaraktivism. Polismyndighetens arbete regleras i lagar och förordningar. Där kan man nog hitta skrivningar som säger att man är berättigad till skydd. Visa upp detta för andra människor, i media osv så kan man utkräva ansvar. Då blir myndigheterna tvungna att agera, alldeles oavsett budget.
Du tror inte att folk redan har försökt det där och misslyckats?
Eftersom du inte nämnde det tänkte jag att du kanske inte hade tänkt på det. Ibland kommer man ju på saker när man diskuterar.
Erik Sandblom skrev:Men ibland måste man följa lagens mening och inte lagens bokstav.
Jag håller med första delen av inlägget.
Men det du säger är att man ska ta lagen i egna händer, och vem bedömer då vad som är lagens mening?
Bättre då följa lagens bokstav.
Att pysa däcken är ett väldigt lindrigt brott. Ingen egendom eller person skadas. Egentligen borde aktivisterna stanna kvar och uppträda med namn, men med tanke på de sk cowboysarna så förstår jag att man inte gör det!
Enligt Tord Carlsson, vakthavande befäl på Värmlandspolisen har man fått in ett par anmälningar om stadsjeepar utan luft i däcken i Karlstad under de senaste dagarna.
– Men anmälningarna har skrivits av eftersom det hela inte rubriceras som skadegörelse eller åverkan. Fordonen har ju inte skadats. http://nwt.se/ArticlePages/200709/12/20 ... 77.dbp.asp
Det talas ofta om miljönazister som vill styra över andras liv. Men det är redan förbjudet att förstöra miljön, som är en allmänning. Jag får inte hälla ut en dunk bensin i ån bara för att jag känner för det. På liknande sätt tror jag det blir begränsningar på fossila drivmedel i framtiden. Centerpartiet har t ex diskuterat förbud mot fossila bilar. Om indianerna befinner sig utanför lagen så är det verkligen inte särskilt långt utanför. Bara med lillfingret?
Erik Sandblom skrev:Att pysa däcken är ett väldigt lindrigt brott. Ingen egendom eller person skadas.
Som sagt, bilen kan tillhöra en läkare, en brandman eller någon annan som har en livsviktig uppgift i samhället. Visst, risken är inte så stor men om de pyser femhundra bilar i månaden och siffran ökar konstant så kommer det hända förr eller senare.
Indianernas så gör du säger "att pysa ett däck tar ungefär en timme med lätt utpysning". Vad händer om man befinner sig i 90 km/h på motorvägen när man plötsligt har punktering på flera däck?
Erik Sandblom skrev:Egentligen borde aktivisterna stanna kvar och uppträda med namn, men med tanke på de sk cowboysarna så förstår jag att man inte gör det!
Typisk efterhandskonstruktion. Varför stod de inte för sina gärningar innan cowboysarna hade bildats?
Erik Sandblom skrev:Enligt Tord Carlsson, vakthavande befäl på Värmlandspolisen har man fått in ett par anmälningar om stadsjeepar utan luft i däcken i Karlstad under de senaste dagarna.
– Men anmälningarna har skrivits av eftersom det hela inte rubriceras som skadegörelse eller åverkan. Fordonen har ju inte skadats. http://nwt.se/ArticlePages/200709/12/20 ... 77.dbp.asp
Precis, samhället sviker. Är det konstigt att folk tar lagen i egna händer?
Erik Sandblom skrev:Att pysa däcken är ett väldigt lindrigt brott. Ingen egendom eller person skadas.
Som sagt, bilen kan tillhöra en läkare, en brandman eller någon annan som har en livsviktig uppgift i samhället. Visst, risken är inte så stor men om de pyser femhundra bilar i månaden och siffran ökar konstant så kommer det hända förr eller senare.
Indianernas så gör du säger "att pysa ett däck tar ungefär en timme med lätt utpysning". Vad händer om man befinner sig i 90 km/h på motorvägen när man plötsligt har punktering på flera däck?
Behöver man komma snabbt fram ringer man en taxi eller ambulans, precis som alla andra. Dom här aktionerna sker på centrala ställen med bra kollektivtrafik, inte ute på landet.
Beträffande säkerhet, dom lägger ju en lapp på vindrutan. Om man missar lappen, inte gör säkerhetskoll på bilen och inte heller märker av bilens ändrade köregenskaper, så kanske man inte ska köra överhuvudtaget?
NerdBoy skrev:
Erik Sandblom skrev:Enligt Tord Carlsson, vakthavande befäl på Värmlandspolisen har man fått in ett par anmälningar om stadsjeepar utan luft i däcken i Karlstad under de senaste dagarna.
Vad vill du dom ska göra med lagen då? Det är ju ingen åverkan på person eller egendom.
För det andra är det inte harmlöst att pysa ut koldioxid i onödan. Redan i dag beräknas 160 000 människor dö varje år på grund av klimatförändringarna, enligt FN-organet WHO. http://www.planetark.org/dailynewsstory ... /story.htm
Behöver man komma snabbt fram ringer man en taxi eller ambulans, precis som alla andra. Dom här aktionerna sker på centrala ställen med bra kollektivtrafik, inte ute på landet.
Bra kollektivtrafik? Så när det brinner någonstans och brandmannen har X minuter på sig att ta sig till stationen så ska han ringa en taxi eller vänta på nästa buss? I så fal hoppas jag att det inte är mitt hus som brinner.
Vad vill du dom ska göra med lagen då? Det är ju ingen åverkan på person eller egendom.
Det finns många brott som inte innebär åverkan på person eller egendom.
Wikipedia skrev:Egenmäktigt förfarande är i svensk rätt ett brott som oftast består i att den som begår brottet skaffar sig kontroll över annans egendom utan avsikt att behålla den. Det finns också andra varianter. Alla innebär att någons kontroll över sin egendom sätts ur spel eller begränsas.
Ett exempel på egenmäktigt förfarande är när någon anmäler en annan persons mobiltelefon som stulen fast den inte är stulen, och mobilen på grund av denna anmälan blir spärrad och inte går att använda. Ett annat exempel är om man tjuvkopplar någons bil och åker runt med den för att sedan lämna tillbaka den där den stod.
Om jag åker till Karlstad och börjar pysa däcken ur en polisbil med ett par poliser närvarande, hur stor är chansen att de låter bli att ingripa bara för att en av deras chefer har sagt att jag inte begår ett brott?
Erik Sandblom skrev:Det talas ofta om miljönazister som vill styra över andras liv. Men det är redan förbjudet att förstöra miljön, som är en allmänning. Jag får inte hälla ut en dunk bensin i ån bara för att jag känner för det. På liknande sätt tror jag det blir begränsningar på fossila drivmedel i framtiden. Centerpartiet har t ex diskuterat förbud mot fossila bilar. Om indianerna befinner sig utanför lagen så är det verkligen inte särskilt långt utanför. Bara med lillfingret?
(min fetstilning)
Jag ser att du noterat att det ännu inte är förbjudet med fossil bränslen.
Betänk - som NerdBoy säger - att det är en brandman som ska ta sig till stationen. I det fallet hinner de inte vänta på vare sig taxi eller buss.
Indianerna är utanför lagen. Spelar ingen roll hur långt utanför. Om de uppmuntrar till brott är de verkligen utanför lagen.
daniel_s skrev:Så länge däcken inte förstörs så är det ju bara att fylla på ny luft i dem så är funktionen återställd.
Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?
Om du kör 20 km om dagen med en Volvo XC90 och bensinen kostar 12kr/l blir det en kostnad på 41:04 om dagen för bensinen. XC90 drar nämligen 1,71 liter per mil i stadskörning.
Byt stadsjeepen mot en Toyota Aygo så drar den 0,55 liter per mil. Det blir 13:20 i bensinkostnad per dag. Om taxin kostar 100kr så har du sparat in det på åtta dagar om du tar dig en tankeställare och byter bil.
Det är i själva verket väldigt lönsamt att få sin stadsjeep luftad, om man klarar av den tankeverksamhet (höhö) som krävs för att ta till sig vinsten.
Hur står det till med din egen tankeverksamhet?
Antag att jag köpte en SUV för 300.000:- för tre år sedan och hoppas att den ska hålla fem år till. Om jag skrotar den nu så får jag 500:- för en bil som fortfarande är värd 300.000*5/8, vilket blir en faktisk förlust på 187.000:-. Om vi antar att ett bilbyte ger en vinst på 27:84 per dag (som du skriver ovan) så måste jag köra den nya bilen 18 år innan bytet har lönat sig.
Eller så säljer jag bilen för 150.000:-, då blir förlusten bara 37.500:- och det tar bara 3,5 år innan bytet lönar sig. Fast vad tjänar naturen på att jag kör med min nya bil samtidigt som någon annan kör med SUV:en? Till det kommer miljöpåverkan vid tillverkningen av den nya bilen.
Kantorn skrev:
Jag håller med första delen av inlägget.
Men det du säger är att man ska ta lagen i egna händer, och vem bedömer då vad som är lagens mening?
Bättre då följa lagens bokstav.
Å andra sidan, hade alla handlat efter det mönstret så hade vi varken haft fackföreningar, mötesfrihet eller sossepartier i det här landet. Det är även värt att betänka att ståndsriksdagen avskaffades genom att borgare och bönder (liksom ett antal präster) stod utanför Riddarhuset på omröstningsdagen för adelns stånd december 1865 och hotade med att lyncha ledamöterna om de inte röstade för att avskaffa sina bördsrättigheter.
Så, poängen är ju att det är liksom varken rätt eller fel, ligger det i den enes intresse att göra uppror så ligger det i den andres intresse att slå ned detsamma. Det är inte detsamma som att alla metoder är acceptabla här och nu, givetvis, även om det hänger väldigt mycket på situationen.
Kantorn skrev:Betänk - som NerdBoy säger - att det är en brandman som ska ta sig till stationen. I det fallet hinner de inte vänta på vare sig taxi eller buss.
Larv! Brandmän håller till på brandstationen när dom ska rycka ut.
Allt det här om att behöva bilen som en blixt är bara babbel. Det är för sjutton inga ambulanser och brandbilar som luftas! Skärpning, för att citera ett tidigare inlägg!
Kantorn skrev:Betänk - som NerdBoy säger - att det är en brandman som ska ta sig till stationen. I det fallet hinner de inte vänta på vare sig taxi eller buss.
Allt det här om att behöva bilen som en blixt är bara babbel. Det är för sjutton inga ambulanser och brandbilar som luftas! Skärpning, för att citera ett tidigare inlägg!
Om det är nån som är larvig, babblar och ska skärpa sig så är det du. Det finns många brandkårer där brandmän är hemma med jour, och där även de som inte har jour kallas in vid en riktigt stor brasa eller flera parallella mindre.
Nu får den här diskussionen vara slut för min del, bilhatarna har vunnit.
Det är vad du tror. Det är mycket vanligt att man har en tvåstegsraket, dvs en enhet i "akut beredskap" på station och sedan ett antal enheter i beredskap hemma. Och att det är så skall vi vara glada för, det spar mången skattekrona!
Det är vad du tror. Det är mycket vanligt att man har en tvåstegsraket, dvs en enhet i "akut beredskap" på station och sedan ett antal enheter i beredskap hemma. Och att det är så skall vi vara glada för, det spar mången skattekrona!
Ok men inte ens brandkåren ska räkna med att alltid komma fram utan minsta incident med omärkta bilar. Det finns ju goda skäl till att vissa fordon har speciell status i trafiken och är utmärkta med blinkande ljus. Försöker man prioritera samtliga fordon blir det bara en soppa.