LÅ1 skrev:Vissa cycklister håller ungefär gånghastighet när de cyklar på trotoaren. Gäller framför allt gamla tanter och i viss mån föräldrar med barn i barnsadel. Samt de som "promenadcyklar" i sälskap med någon gående!
Men flertalet cyklister uppträder med en agrssiv attityd i sitt cyklande på gångbanor och gågator. Åtminstone här i Stockholm. Letar luckor mellan gångtrafikanterna och drar på med full fart för att sedan få sacka ing vid nästa hinder fyra meter fram etc. Och sedan har vi budcyklisterna, och vissa cykelpendlare i våtdräktsliknande cyckeldräkt, de är snäppet värre än då, om möjligt!
Ett snabbt steg åt sidan och du riskerar att bli påcyklad bakifrån! Det är dagens sanning!
Iblan passerar de så nära att om jag haft tjock tröja och vinterjacka i stället för bara T-shirt så skulle cyklisten snuddat jackan!
Jag håller med om att en del cyklister kör som galningar. Det jag vill poängtera är att det inte är cyklandet i sig som är problemet, och det visar sig i att många cyklister (de flesta tror jag faktiskt) uppträder hänsynsfullt och sansat.
Jag tror också att reglerna och cykelbanorna i sig framkallar en del förakt och vrede bland cyklister som faktiskt vill komma fram snabbt, precis som alla bilister och kollektivresenärer. Behandlas man som en andra klassens medborgare så uppträder man så också. Cykelbanorna tillåter ofta inte 25 km/h, det bara funkar inte som trafiklösning då. Särskilt inte när bilarna sällan förväntas sakta in till 30 ens. Som cyklist är man dessutom formellt sett skyldig att använda dessa undermåliga anordningar och då är det totala föraktet ett faktum. Därför tror jag man måste se över regelverket en aning och exempelvis tillåta cykling på parallel körbana för den som vill cykla i lite högre takt och slippa tanter med hundar.
Och visst gör polisen "razzior" mot cyklister, som t ex i våras i Stockholm.
http://www.polisen.se/inter/util%5Cnode ... id=8573086
Istället för rödljuskörningar i tomma korsningar så tycker jag polisen ska ägna sig mer åt att bötfälla folk med trasiga cyklar utan lyse mm. Jag är rätt övertygad om att en slarvigt underhållen cykel signalerar en person som inte tar trafiken på allvar.
http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=8