Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:Vissa cycklister håller ungefär gånghastighet när de cyklar på trotoaren. Gäller framför allt gamla tanter och i viss mån föräldrar med barn i barnsadel. Samt de som "promenadcyklar" i sälskap med någon gående!

Men flertalet cyklister uppträder med en agrssiv attityd i sitt cyklande på gångbanor och gågator. Åtminstone här i Stockholm. Letar luckor mellan gångtrafikanterna och drar på med full fart för att sedan få sacka ing vid nästa hinder fyra meter fram etc. Och sedan har vi budcyklisterna, och vissa cykelpendlare i våtdräktsliknande cyckeldräkt, de är snäppet värre än då, om möjligt!

Ett snabbt steg åt sidan och du riskerar att bli påcyklad bakifrån! Det är dagens sanning!
Iblan passerar de så nära att om jag haft tjock tröja och vinterjacka i stället för bara T-shirt så skulle cyklisten snuddat jackan!

Jag håller med om att en del cyklister kör som galningar. Det jag vill poängtera är att det inte är cyklandet i sig som är problemet, och det visar sig i att många cyklister (de flesta tror jag faktiskt) uppträder hänsynsfullt och sansat.

Jag tror också att reglerna och cykelbanorna i sig framkallar en del förakt och vrede bland cyklister som faktiskt vill komma fram snabbt, precis som alla bilister och kollektivresenärer. Behandlas man som en andra klassens medborgare så uppträder man så också. Cykelbanorna tillåter ofta inte 25 km/h, det bara funkar inte som trafiklösning då. Särskilt inte när bilarna sällan förväntas sakta in till 30 ens. Som cyklist är man dessutom formellt sett skyldig att använda dessa undermåliga anordningar och då är det totala föraktet ett faktum. Därför tror jag man måste se över regelverket en aning och exempelvis tillåta cykling på parallel körbana för den som vill cykla i lite högre takt och slippa tanter med hundar.

Och visst gör polisen "razzior" mot cyklister, som t ex i våras i Stockholm.
http://www.polisen.se/inter/util%5Cnode ... id=8573086

Istället för rödljuskörningar i tomma korsningar så tycker jag polisen ska ägna sig mer åt att bötfälla folk med trasiga cyklar utan lyse mm. Jag är rätt övertygad om att en slarvigt underhållen cykel signalerar en person som inte tar trafiken på allvar.
http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=8
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev: Skillnaden mellan hårda och mjuka trafikanter är att mjuka gör sig själva minst lika illa vid en kollision. Dom har ingen rustning, som dom hårda trafikanterna.
En kollision med vad?

En mig närstående person blev påkörd av en moped (ej EU- - heter de klass II?) som ska jämställas med cykel. Den påkörda spräckte skallbenet och låg på sjukhus under längre tid, men är nu i stort återställd. Den som körde på fick knappt någon skråma.

Vad hade hänt om det var en bil som körde på honom/henne då?

Skönt att personen blev återställd.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Bilen har alltså sexton gånger så stor rörelsemängd, och är fyra gånger bredare.
Samt framförs av en förare, som har åtminstone något slags utbildning för uppgiften, samt har åtminstone något att förlora på att köra på fel sätt!

Nejdå, cyklisten har betydligt mer att förlora än bilisten eftersom man inte har en plåtbur som tar smällarna.

Jag vill ta siffrorna igen. Det är ofta cykelbanorna inte tillåter 25 km/h och det är då jag tycker det blir lite löjligt att tala om snabba cyklister. Självklart ska man anpassa farten efter förhållandena, men om förhållandena jämt innebär lägre än 20 km/h så är det ett skämt.
100kg x 25 km/h = 2500
1000kg x 40 km/h = 40 000

Många städer arbetar med att skapa sammanhängande cykelstråk av hög kvalitet. Om det innebär att man kan hålla 30 km/h så tror jag det skapar en mycket större acceptans bland cyklisterna för att man måste bete sig vettigt och visa hänsyn mot andra trafikanter. Då orkar man cykla långsamt där det är motiverat.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Erik Sandblom skrev:Vad är det för skillnad mellan att leda cykeln och att cykla hänsynsfullt i gångfart? Är reglerna till för säkerhet och trivseln, eller för sin egen skull?
Skillnaden? Enligt Trafikförordning (1998:1276) är det ena tillåtet, det andra inte. Enkelt.

När man tar man sig friheten att själv välja ut vilka lagar man tycker att man behöver följa så kan man i princip göra vad man vill. Alla som bryter mot lagen brukar omge sig med allsköns bortförklaringar eller tillrättalagda motivieringar till varför just den egna avviklsen från lagen är både begriplig och lämplig. Kort sagt, du är i dåligt sällskap!
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

B Thomas skrev:
Erik Sandblom skrev:Vad är det för skillnad mellan att leda cykeln och att cykla hänsynsfullt i gångfart? Är reglerna till för säkerhet och trivseln, eller för sin egen skull?
Skillnaden? Enligt Trafikförordning (1998:1276) är det ena tillåtet, det andra inte. Enkelt.

När man tar man sig friheten att själv välja ut vilka lagar man tycker att man behöver följa så kan man i princip göra vad man vill. Alla som bryter mot lagen brukar omge sig med allsköns bortförklaringar eller tillrättalagda motivieringar till varför just den egna avviklsen från lagen är både begriplig och lämplig. Kort sagt, du är i dåligt sällskap!

Finns det ingen skillnad mellan lagens bokstav och lagens mening?

När jurister tolkar lagen så läser de inte bara lagtexten utan även de sk förarbetena, där det finns lite resonemang om varför man stiftade den lagen, vad man vill uppnå osv.

Ibland handlar det om att man måste dra en gräns någonstans. I det här fallet har man valt att dra gränsen inte vid hastigheten, utan huruvida cyklisten befinner sig på eller brevid cykeln. Hur hänsynsfullt är det att springa i full fart med cykeln brevid sig?

På SJ är det t ex inte tillåtet att ta med cyklar, men det är tillåtet att ta med baggage. Det öppnar för tolkning: måste cykeln plockas ner i molekyler för att komma med, eller räcker det med att svänga styret och plocka av pedalerna?

Tillägg: Själv tycker jag man kunde justera förordningarna lite, tillåta cykling på trottoar korta sträckor om det sker hänsynsfullt och i gångfart. Vansinnesfärder kan sorteras under vårdslöshet i trafik.
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Erik Sandblom skrev:
B Thomas skrev:
Man får cykla i gångfart på gågator och i gångfartsområde. Där talar lagtexten om just gångfart. På gångbanor är det inte tillåtet att cykla, inte ens i gångfart, försök inte trixa bort detta sakförhållande. Hade lagens mening varit något annat kan du vara helt säker på att det hade avspeglats i lagens bokstav.

Vill man, som du, ändra lagen, visst argumentera för det. Men, att cykla i gångfart, på en gångbana, är i nuläget förbjudet, oaktat vad du önskar dig.
Senast redigerad av B Thomas den torsdag 27 september 2007 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

B Thomas skrev:Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Att inte cykla är att gå för långt!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag vet knappt vart jag skall börja! :evil:

Börjar väl med polisrazzian.
Polisen skrev:Resultat från 12 timmars övervakning av cyklisternas beteende under vecka 12:

19 cyklister har rapporterats för rödljuskörning
3 cyklister har rapporterats för att ha cyklat mot enkelriktat
13 cyklister har fått rapporteftergift för att ha cyklat på övergångsställen
14 cyklister har fått rapporteftergift för att ha cyklat på trottoaren

Så mycket kostar det att bryta mot trafikreglerna:

1500 kr Cykla mot rött ljus
1500 kr Cykla om( omkörning) strax före obevakat övergångsställe
500 kr Cyklat mot enkelriktat
500 kr Inte använt belysning på cykel under färd vid mörker
500 kr Ringklocka saknas
500 kr Cyklat på gångbana eller trottoar
Att på 12 timmar fälla bara 19 cyklister för rödljuskörning är väl ungefär lika imponerande som om en lapplisa på 12 timmar lyckas lappa 2 felparkerare på Sveavägen! Eller lekte polisen blindbock och jobbade med förbundna ögon? :lol:

Och varför ge rapporteftergift? :evil:

Och varför gör polisen inget till vardags utan just bara i specifika satsningar? Har en känsla av att en cyklist skulle kunna använda en patrulerande polis (om de hittar någon) som rundningsmärke på en vanlig gågata (där cykling inte är tillåten) utan att denna skulle lyfta ett finger!

Erik Sandblom skrev:Jag tror också att reglerna och cykelbanorna i sig framkallar en del förakt och vrede bland cyklister som faktiskt vill komma fram snabbt, precis som alla bilister och kollektivresenärer. Behandlas man som en andra klassens medborgare så uppträder man så också. Cykelbanorna tillåter ofta inte 25 km/h, det bara funkar inte som trafiklösning då.
Och på trotoarerna kommer de fram fortare?

Och skriv inte "andra klassens medborgare" möjligen "andra klassens trafikanter". Viss skilnad! Men vissa cyklister är ungefär som många taxichaffisar, de gör sina egna regler!

Erik Sandblom skrev:Istället för rödljuskörningar i tomma korsningar så tycker jag polisen ska ägna sig mer åt att bötfälla folk med trasiga cyklar utan lyse mm. Jag är rätt övertygad om att en slarvigt underhållen cykel signalerar en person som inte tar trafiken på allvar.
Normalt så bryr sig inte polisen om rödljuskörande cyklister, åtminstone verkar det inte så! Men det ena behöver inte utesluta det andra!
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev: Skillnaden mellan hårda och mjuka trafikanter är att mjuka gör sig själva minst lika illa vid en kollision. Dom har ingen rustning, som dom hårda trafikanterna.
En kollision med vad?

En mig närstående person blev påkörd av en moped (ej EU- - heter de klass II?) som ska jämställas med cykel. Den påkörda spräckte skallbenet och låg på sjukhus under längre tid, men är nu i stort återställd. Den som körde på fick knappt någon skråma.

Det är ju ett lustigt resonemang! Men utan att veta några detaljer så skulle jag kunna tänka mej att olyckan inte hade hänt då! Bilförare är mer uppmärksamma! Bilförare kan trafikreglerna! Bilar kommer där man förväntar sej dem!
Den levande kraften på cyckeln är betydligt mindre när du leder cyckeln än när du cyklar på den! Elementärt min käre Watson!

B Thomas skrev:
Erik Sandblom skrev:
B Thomas skrev: Skillnaden? Enligt Trafikförordning (1998:1276) är det ena tillåtet, det andra inte. Enkelt.
Man får cykla i gångfart på gågator och i gångfartsområde. Där talar lagtexten om just gångfart. På gångbanor är det inte tillåtet att cykla, inte ens i gångfart, försök inte trixa bort detta sakförhållande. Hade lagens mening varit något annat kan du vara helt säker på att det hade avspeglats i lagens bokstav.

Vill man, som du, ändra lagen, visst argumentera för det. Men, att cykla i gångfart, på en gångbana, är i nuläget förbjudet, oaktat vad du önskar dig.
Cykla på gånggator är väl sällan tillåtet? Brukar det inte vara den runda blå skylten med "papp & dotter" vid gågatorna? Åtminstone här i Stockholm. Götgatsbacken är doch ett undantag! Men cycklister såm håller gångfar är ju lätt räknade! Ensiffrigt procenttal skulle jag tro!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
En kollision med vad?

Det är irrelevant. Jag vill bara ha sagt att man inte ska jämställa gångtrafikanter med cyklister. Cyklister är inte lika mjuka trafikanter.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Cykla på gånggator är väl sällan tillåtet? Brukar det inte vara den runda blå skylten med "papp & dotter" vid gågatorna? Åtminstone här i Stockholm. Götgatsbacken är doch ett undantag! Men cycklister såm håller gångfar är ju lätt räknade! Ensiffrigt procenttal skulle jag tro!
På gågator är det skyltat med mörkblå fyrkantig "pappaodotter". Se tidigare inlägg. Där är det - i motsats till vad jag trodde - tillåtet att cykla. I gångfart. På gångbanor (rund pappaodotter, påbudsskylt) samt på trottoarer är det dock förbjudet att cykla, gångfart eller ej. Stig av cykeln och led den. Lagen är sådan, hur den än sedan vrängs av advokater och cykelfantaster så är det dock så. Cyklar man på gångbanor så bryter man mot lagen.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

De är till för sin egen skull. Regeltänkandet i vägtrafiken är visserligen helt felgjort, men det är också en följd av att folk i vägtrafiken som regel inte är bundna av anställningar att göra åtminstone ungefär som de blir tillsagda. Man kan inte få en cyklist avskedad för att han cyklar för dåligt, och inte dra in hans cykelkort heller för den delen.

Skulle man tillåta "hänsynsfull cykling" så skulle det uppstå en massa gränsdragningsproblem när man ska försöka utreda vad som menas med "hänsynsfullt". Därför tillåter man inte cykling alls; på så sätt kan polisen åtminstone bötfälla dem som kör för fort för att de öht cyklar. (De som cyklar "hänsynsfullt" kan ju komma undan med en utskällning.)
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev: En kollision med vad?

Det är irrelevant. Jag vill bara ha sagt att man inte ska jämställa gångtrafikanter med cyklister. Cyklister är inte lika mjuka trafikanter.
Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.
Jag kör hellre motorcykel!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Cykla på gånggator är väl sällan tillåtet? Brukar det inte vara den runda blå skylten med "papp & dotter" vid gågatorna? Åtminstone här i Stockholm. Götgatsbacken är doch ett undantag! Men cycklister såm håller gångfar är ju lätt räknade! Ensiffrigt procenttal skulle jag tro!
På gågator är det skyltat med mörkblå fyrkantig "pappaodotter". Se tidigare inlägg. Där är det - i motsats till vad jag trodde - tillåtet att cykla. I gångfart. På gångbanor (rund pappaodotter, påbudsskylt) samt på trottoarer är det dock förbjudet att cykla, gångfart eller ej. Stig av cykeln och led den. Lagen är sådan, hur den än sedan vrängs av advokater och cykelfantaster så är det dock så. Cyklar man på gångbanor så bryter man mot lagen.
Åtminstone här i Stockholm fins det gågator som har rund pappaodotter-skylt och ibland kompleterad med tidsangivelse. (T.ex. 11 - 05)

Jag hade samma uppfattning som du, Kantorn, att pappaodotter-symbolen betydde att endast gångtrafik var tillåten. Och som jag sagt tidigare så är det olyckligt att det inte är så!
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

LÅ1 skrev:Cykla på gånggator är väl sällan tillåtet? Brukar det inte vara den runda blå skylten med "papp & dotter" vid gågatorna?
En kommentar (utöver kantorns korrekta klargörande):
Många s.k. gågator har inte skylten gågata (den rektangulära) utan skylten påbjuden gångbana (den runda). Sådana gågator är inte gågator i lagens mening utan gångbanor och där är cykling således inte tillåten. Lagstiftningen är i detta fall inte ett under av tydlighet, tyvärr.

Studerar men sedan hur kommunerna som väghållare sköter skyltningen kan man ibland bli riktigt mörkrädd. Man blandar och ger lite hur som helst, leder in cykelbanor på gångbanor utan korrekt skyltning. Så tyvärr, de kommunala väghållarna är medskyldiga (men inte huvudanledningen) till att cykling förekommer så frekvent på gångbanor.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det är heller inte ovanligt att man sätter upp denna skylt Bild när det saknas vit linje på den kombinerade gång- och cykelbanan.

Eller så sätter man upp denna skylt Bild när den vita linjen finns!
Ofta blandar man dem utmed samma sträcka!

Någonstans (långt från Stockholm) har jag sett att komunen målar denna symbol Bild vid infart till en (smal) cykelbana i en korsning. När man når nästa korsning så finns samma symbol fast upp och ner! Altså anser man att cykelbanan är dubbelriktad, men "talar" inte om det för cyklisten (i tid)!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tror också att reglerna och cykelbanorna i sig framkallar en del förakt och vrede bland cyklister som faktiskt vill komma fram snabbt, precis som alla bilister och kollektivresenärer. Behandlas man som en andra klassens medborgare så uppträder man så också. Cykelbanorna tillåter ofta inte 25 km/h, det bara funkar inte som trafiklösning då.
Och på trotoarerna kommer de fram fortare?

Jag förstår att du är upprörd men det är inte så motsägelsefullt som det låter.

Tänk dig TGV-tågen i Frankrike. De kör himla fort för sig på vissa ställen, men långsamt tillsammans med andra tåg på andra ställen. Om TGV skulle förbjudas på de långsamma sträckorna så skulle man inte har stor nytta av TGV alls.

Likadant är det med bilar, dom får köra fort på motorvägen men man portar dom inte från stadens gator i blandtrafik. Dom är till och med tillåtna på gårdsgator, fast med väjningsplikt mot övriga trafikanter.

Jag hoppas vi kan enas i att cyklar faktiskt kan framföras långsamt och med väjningsplikt mot gångtrafikanter där det är lämpligast.

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev: En kollision med vad?

Det är ju ett lustigt resonemang! Men utan att veta några detaljer så skulle jag kunna tänka mej att olyckan inte hade hänt då! Bilförare är mer uppmärksamma! Bilförare kan trafikreglerna! Bilar kommer där man förväntar sej dem!

På stadsgator kör bilar ungefär dubbelt så fort som cyklar, 50 mot 25 km/h. Bilister har sämre sikt och hör sämre. Och kanske det viktigaste, de väger tio gånger mer och är fyra gånger så breda.

100 kg x 25 km/h = 2500
1000 kg x 50 km/h = 50 000

Tjugo gånger mer röreslemängd.

LÅ1 skrev:
Den levande kraften på cyckeln är betydligt mindre när du leder cyckeln än när du cyklar på den!

Nej, i och med att jag för cykeln fram med händerna så är den levande kraften lika stor, det är min och cykelns kombinerade vikt som rör sig framåt. Det spelar ingen roll om jag använder händer eller fötter för att få mig och cykeln att röra sig i 5 km/h.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:Skulle man tillåta "hänsynsfull cykling" så skulle det uppstå en massa gränsdragningsproblem när man ska försöka utreda vad som menas med "hänsynsfullt". Därför tillåter man inte cykling alls; på så sätt kan polisen åtminstone bötfälla dem som kör för fort för att de öht cyklar. (De som cyklar "hänsynsfullt" kan ju komma undan med en utskällning.)

Jag använder ordet hänsynsfullt som ett samlingsbegrepp. Juridiskt innebär det t ex väjningsplikt mot gångtrafikanter på trottoaren.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:Jag vill bara ha sagt att man inte ska jämställa gångtrafikanter med cyklister. Cyklister är inte lika mjuka trafikanter.

Cyklister är mjuka, gångare är mjukare och bäbisar är allra mjukast, men alla är dom mjukare än en bil.

Motorcyklar vet jag inte om man kan kalla för mjuka. Dels har dom motorer och dels väger dom en hel del mer.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

trafikbefäl skrev:Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.

Tänk dig biljard. På din motorcykel är du en stor biljardboll som rör sig i, säg 40 km/h. Cyklisten är en pingisboll. När du träffar pingisbollen så kommer den att skjuta iväg fort medans du tappar lite fart. Det vill säga, din rörelsemängd är större och du knuffar bort pingisbollen.

Likadant med bil, den biljardbollen är ännu större än dig och därför kommer knuffen på dig bli betydligt häftigare än knuffen på bilen.

Om man vill vara rädd om andra trafikanter, är det bättre att vara en pingisboll än en biljardboll.

Hur mycket väger en MC?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vad tror Du, Erik, sker med MC:n efter en sammanstötning med en cyklist?? Jo men en massa tur vurpar mcföraren inte alls men oftast står denna på huvvet i gatan med större skador som följd.

Därmed en oskyddad trafikant. Min MC väger närmare 200Kg men lika vurpbenägen som en cyckel på 10-15 kg......
Låst