Postat: måndag 17 september 2007 16:45
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
det är väl inte så svårt att förstå vad jag frågat efter nu kanske 10 gånger, det är två saker:Johan Eriksson skrev:Jag fattar inte vart du vill komma även om du hade resesiffrorna framför dig TKO?![]()
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan... Eftersom du är så insatt i brittiska förhållanden så räcker det väl med att säga Sheffield för att du skall förstå att det finns exempel där det inte gått så bra. Ja inte heller Birmingham eller Manchester har direkt överpresterat.Johan Eriksson skrev:Det är dock oerhört enkelt ta reda på att i de fall där modern spårväg har anlaggts så har antalet passagerare stigit jämfört med tidigare busstrafik (gäller f ö även sträckan Liljeholmen-Gullmarsplan!) och det är också lika enkelt att ta reda på att det i den abslouta majoriteten tillkommit fler passagerare än vad som det ursprungligen "planerats för" där man anlagt modern spårväg, -och det gäller i allra högsta grad Tvärbanan och precis samma sak kommer att ske om man hade modet att konvertera 4an mfl!
Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.TKO skrev:- I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.
Du var mig en rolig en! Barriäreffekter längs Djurgårdslinjen, haha.PerE skrev:En liten pikant detalj i utredningen är påpekandet att vid en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka via Djurgården så blir spårvägsspåren i Strandvägen överflödiga och att marken då kan användas till annat.
Man slipper å de barriäreffekter spårvägen för med sig.
Uppenbarligen har man inte lärt sig någonting de senaste 40 åren.
Det är väl precis tvärtom, med spårvagnar i en stad flyter trafiken betydligt bättre än i städer utan.PerE skrev:En liten pikant detalj i utredningen är påpekandet att vid en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka via Djurgården så blir spårvägsspåren i Strandvägen överflödiga och att marken då kan användas till annat.
Man slipper å de barriäreffekter spårvägen för med sig.
Uppenbarligen har man inte lärt sig någonting de senaste 40 åren.
Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
"om än inte fullständigt lyckat" är nog en lätt underdrift som beskrivning av Tvärbanans ATC-system. Här har SL tyvärr gjort en inkompetent upphandling, som gör att Tvärbanans förare tvingas till en onödigt restriktiv körning. Det finns en del åtgärder man skulle kunna vidta för att få bort de värsta flaskhalsarna, men SL verkar nöjda med att ha eliminerat de värsta felfunktionerna och visar inget som helst intresse för förbättringar. När det gäller fordonen - A32 - är det mig fullständigt obegripligt att leverantören inte kan få bukt med problemen så att tågen kan få framföras (där banan så tillåter, och var vänlig observera att jag inte ifrågasätter trafikutövarens beslut att innan leverantören Bombardier kan visa att problen är lösta, inte tillåta högre sth än 50 km/tim) med den sth de är specificerade för - 80 km/tim.daniel_s skrev:Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.
Litet förtydligande, detta är inte mina åsikter utan hämtat från utredningen.Du var mig en rolig en! Barriäreffekter längs Djurgårdslinjen, haha.
Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev:Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Kan du visa att ii är sann? Annars, varför ska vi lita på dig när inte du litar på oss?TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev:Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
Låt oss göra en argumentanalys:
Betrakta följande utsagor:
i) Tvärbanan är en succé
ii) Tvärbanan har inte uppnått de förväntade resandesiffrorna
Jag anser inte att dessa utsagor samtidigt kan vara sanna.
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
Sakligare än så kan jag knappast vara!
/Thomas K Ohlsson
Det handlar inte om att "lita" på någon - jag vill bara veta om de som anser att "Tvärbanan är en succé" också anser att den uppnått de förväntade resandesiffrorna... Varför kan ingen av de som anser detta svara på en så enkel fråga? Eller ens förklara vad det är som gör Tvärbanan till en succé (om det inte är resandesiffrorna)?Kantorn skrev:Kan du visa att ii är sann? Annars, varför ska vi lita på dig när inte du litar på oss?TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev: Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
Låt oss göra en argumentanalys:
Betrakta följande utsagor:
i) Tvärbanan är en succé
ii) Tvärbanan har inte uppnått de förväntade resandesiffrorna
Jag anser inte att dessa utsagor samtidigt kan vara sanna.
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
Sakligare än så kan jag knappast vara!
/Thomas K Ohlsson
Jag förstår inte varför du blandar ihop mej med Leif Rönnberg och Mirja Särkiniemi, två personer jag inte har det minsta förtroende för.Johan Eriksson skrev:Du svarar ju inte heller på frågor TKO! Jag upprepar: Vart vill du komma med detta baktalande om Tvärbanan, skulle du hellre se den nedlagd och ersatt av (s) älsklingar bussar i tron att det skulle bli en större succé eller vad?
Du letar med ljus och lykta efter hål i vår argumentering men du säger inte vad du ska med infon till! -förbereda (s) sirapstrafikpolitik efter 2010?
Jag fattar att det måste känns surt för er (s)-are att ni förlorade valet men om man är så in i bomben tjurskallig så att man inte ens kan träffas och prata och förklara saker så var det rätt åt er. Jag var med om saker berörande (s) i samband med valet -06 som var fruktansvärt obehagliga i sin Lukatjenko-stil:
Jag får kontakt med en (s)-kvinna i Stadshuset som redan efter ett samtal samt titt på Cityspårs och andras hemsidor tämligen snabbt förstod vitsen med spårvagnar och vi bestämde att vi skulle träffas för ett förklarande möte. Allt gick jättebra, vi talades vid flera gånger och jag blev smått förvånad inombords att någon från (s) nu helt plötsligt ville lyssna!![]()
Sen fick hon ett direktiv uppifrån att hålla käft och hålla sig till blåbuset och status quo eller nåt för hon ändrade ton och inställning 180 grader och var tvär, bestämd och helt oresonlig!![]()
Hon hänvisade till ett brev som sen kom från dem och jag kopierar hela den här biten från Cityspårs hemsida så att det blir tydligt vilka kålsupare vi har att göra med här som ljuger och inte ens vet vilket som är deras ansvarsområde:
"Dnr 2664/06
Hej Johan,
Vi uppskattar att du tar dig tid att skriva och ringa till oss. Frågor angående modern spårvägstrafik på stomnätet beslutas av Stockholms läns landsting, och jag rekommenderar att du fortsättningsvis vänder dig dit för besvarande.
Vi har ingen beslutad uppfattning i frågan annat än en i grunden positiv inställning till att i framtiden köra spårvagn på dagens busstomlinjer. Frågan om när detta eventuellt skulle vara aktuellt handlar framförallt om finansiering. En konvertering till spårväg skulle betyda stora nya investeringskostnader medan busstrafiken sker utan ytterligare större investeringskostnader.
Behoven och möjligheterna till investeringar i SL-trafiken skulle självklart öka vid en permanentning av ett system med trafikstyrande avgifter. Eftersom folkomröstning om permanent system inte genomförts ännu finns det dock ingen klar prioriteringsordning för genomförande av projekt.
Vi är väl medvetna om att spårvägen som trafikform växer. Det märks tydligt även i Stockholm genom utbyggnaden av Tvärbanan Alvik-Hammarby Sjöstad, bland annat.
Vi jobbar hårt för att trafiksystemet i Stockholm ska vara effektivt, miljövänligt och ljudnivåerna behagliga. Självklart ska vi ha ett väl fungerande trafiksystem i Stockholm, detta är en förutsättning för näringen men även enskilda individer ska kunna verka, bo och trivas i Stockholm.
Vänliga hälsningar
Leif Rönngren (s), Gatu- och Fastighetsborgarråd<
Mirja Särkiniemi (s), Ordförande Trafiknämnden
Cityspårs kommentar: Stockholms Gatu- och Fastighetsborgarråd vet uppenbarligen inte om att trafiken på gatorna inklusive stomnätet, vare sig det är bussar eller spårvagnar på det, bestäms och samplaneras tillsammans med Stockholm Stad Trafikkontoret, som han alltså är borgarråd för!
De har ingen "beslutad uppfattning" dvs tillräckling kunskap och det får heller inte kosta något, fördelarna får enbart vara "behagliga" och (s) har inte byggt en millimeter ny Tvärbana vare sig under den nu gångna mandatperioden eller beslutat någon ny för den kommande, inte någon annanstans i Stockholm heller! Ytterligare ett av 2 miljarder arroganta von-oben (s)-uttalanden som både innehåller flera lögner staplade på varandra och ett idiotförklarande av mig, Cityspår och sig själv som inte vet vad man beslutar om i Stadshuset. Fler självmål tack! "
---
= (s) har rätt mycket städning, självkritik och självanalys framför sig innan de öht går att ta på allvar så om du vill framstå i bättre dager än dem så lägg korten på bordet och säg rakt ut vad du fikar efter med all denna misstänksamhet! -tror du inte på att jorden är rund heller eller hur mycket info/länkar/rapporter ska du ha innan du och ditt parti ha innan ni fattar den korta men bestämda och bevisade åsikten att spårvagnar passar bäst i både Sthlms innerstad och förorter på de tyngsta "stomlinjerna"!?
Jag ska göra det lätt och tydligt för dig om du ändå behöver fler argument, det är ungefär som ett företag som nyinvesterar:
Om man satsar (på kvalité dvs spårvagnar) så får man avkastning i form av fler resenärer (vilket är hela poängen i en miljöhotad m m värld), satsar man inte (behåller status quo dvs bussar) så får man inte samma avkastning, vare sig i antalet resande eller en bättre miljö!
Cirka 100 städer jorden runt med Edmonton i Canada som pionjär 1978 har fattat detta och satsat därefter. Hur läget är f n behöver du bara läs Nils Carl Aspenbergs inlägg tidigare i tråden för att få en uppfattning om! Sen är det bara frågan om det går in eller om du liksom (s) vill slösa bort en oändlig tid på tjabbel utan någon konkret handlingsplan vid sidan av ofinansierade svindyra T-banor!?
Tack! Äntligen någon som orkat titta efter...NerdBoy skrev:"Samhällsekonomi i modern spårvägstrafik" innehåller en hel del intressant, särskilt på sid 10-12. Korkat nog får jag inte kopiera citat ur pdf:n men om jag ska sammanfatta så sade en utredning att sträckan Alvik-Gullmarsplan skulle få 39.000 resande per dygn, en annan angav 25.000 och en tredje att det fanns potential att transportera 30.000 av de 150.000 som dagligen passerar broarna över Essingeöarna. Som en jämförelse anger SL 34.400 påstigande på samma sträcka en vintervardag 2006.
Haha, den detaljen märkte jag inte när jag läste texten.Kantorn skrev:Intressant att de jämför sträckan Alvik - Gullmarsplan tvärbana mot tunnelbana och där skriver "med ett byte i T-centralen". Vän av korrekthet frågar sig - varför detta byte? Finns det fler småfel?