(s) vill bygga bla en T-banering!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
Vet att jag har lite tabeller av den sorten du frågar efter men kan inte hitta dem nu, det här är det närmaste jag kom
Light Rail and Metro Systems in Europe:Current market, perspectives and research implication
samt sökning på nätet
Are we there yet? a comparison of transport in europe
Transportation Statistics: Transportation Information Sources
I denna kan du hitta lite av svaret
eurostat:Panorama of Transport
EDIT:glömde ge references se sid 102 och 105
EDIT2: mycket edit blir det men tyckte att det var bättre att hålla allt i samma kommentar, mycket om lightrail på sidan 111
Dan
Light Rail and Metro Systems in Europe:Current market, perspectives and research implication
samt sökning på nätet
Are we there yet? a comparison of transport in europe
Transportation Statistics: Transportation Information Sources
I denna kan du hitta lite av svaret
eurostat:Panorama of Transport
EDIT:glömde ge references se sid 102 och 105
EDIT2: mycket edit blir det men tyckte att det var bättre att hålla allt i samma kommentar, mycket om lightrail på sidan 111
Dan
Senast redigerad av scotland_dan den måndag 17 september 2007 17:16, redigerad totalt 2 gång.
det är väl inte så svårt att förstå vad jag frågat efter nu kanske 10 gånger, det är två saker:Johan Eriksson skrev:Jag fattar inte vart du vill komma även om du hade resesiffrorna framför dig TKO?![]()
- Vad avses med uttycket "världens mest/snabbast växande transportmedel" ?
Jag får hela tiden svaret att det ÄR så - men inte i vilket avseende eller under vilken tidsperiod.
- I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan... Eftersom du är så insatt i brittiska förhållanden så räcker det väl med att säga Sheffield för att du skall förstå att det finns exempel där det inte gått så bra. Ja inte heller Birmingham eller Manchester har direkt överpresterat.Johan Eriksson skrev:Det är dock oerhört enkelt ta reda på att i de fall där modern spårväg har anlaggts så har antalet passagerare stigit jämfört med tidigare busstrafik (gäller f ö även sträckan Liljeholmen-Gullmarsplan!) och det är också lika enkelt att ta reda på att det i den abslouta majoriteten tillkommit fler passagerare än vad som det ursprungligen "planerats för" där man anlagt modern spårväg, -och det gäller i allra högsta grad Tvärbanan och precis samma sak kommer att ske om man hade modet att konvertera 4an mfl!
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.TKO skrev:- I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Resandesiffrorna har inte nått de förväntade nivåerna - den förtätning av trafiken som utlovades senast när Årstabergs pendeltågsstaion öppnats har jag ännu inte sett röken av! Det är fortfarande 10-minuterstrafik även under högtrafik...
Jag begriper verkligen inte varför man inte kunnat kosta på sig att köra MED atc på de långa sträckorna på broarna o.s.v. där man verkligen kan spara tid på att få köra i 80km/h istället för 50km/h, men samtidigt skippa ATC på resten av banan. Detta vore väl en vettig lösning att bli ett halvpermanent provisorium till ATC funkar vettigt på de ställen man har gatuspår/blandtrafik?
En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.

spårväg ersätts av tunnelbana?
En liten pikant detalj i utredningen är påpekandet att vid en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka via Djurgården så blir spårvägsspåren i Strandvägen överflödiga och att marken då kan användas till annat.
Man slipper å de barriäreffekter spårvägen för med sig.
Uppenbarligen har man inte lärt sig någonting de senaste 40 åren.
Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.
Re: spårväg ersätts av tunnelbana?
Du var mig en rolig en! Barriäreffekter längs Djurgårdslinjen, haha.PerE skrev:En liten pikant detalj i utredningen är påpekandet att vid en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka via Djurgården så blir spårvägsspåren i Strandvägen överflödiga och att marken då kan användas till annat.

Nej, spårvägsspåren blir inte överflödiga, dels kommer det säkerligen ändå att vara aktuellt med spårvägstrafik till Djurgården, dels finns det andra utbyggnader som ligger i den s k pipeline...
Re: spårväg ersätts av tunnelbana?
Det är väl precis tvärtom, med spårvagnar i en stad flyter trafiken betydligt bättre än i städer utan.PerE skrev:En liten pikant detalj i utredningen är påpekandet att vid en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka via Djurgården så blir spårvägsspåren i Strandvägen överflödiga och att marken då kan användas till annat.
Välkommen ut i världen och besök städer som fattat vad spårvägen gör så skall Du upptäcka att allt flyter betydligt bätgtre än med bilar och bussar i oändliga köer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
Men det känns som diskussionen bara går runt eftersom det verkar svårt att ge några fakta som styrker dina påståenden.
/Thomas K Ohlsson
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Och nu vill jag inte höra att kritik av Anna Kettner är likamed kvinnoförakt.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
"om än inte fullständigt lyckat" är nog en lätt underdrift som beskrivning av Tvärbanans ATC-system. Här har SL tyvärr gjort en inkompetent upphandling, som gör att Tvärbanans förare tvingas till en onödigt restriktiv körning. Det finns en del åtgärder man skulle kunna vidta för att få bort de värsta flaskhalsarna, men SL verkar nöjda med att ha eliminerat de värsta felfunktionerna och visar inget som helst intresse för förbättringar. När det gäller fordonen - A32 - är det mig fullständigt obegripligt att leverantören inte kan få bukt med problemen så att tågen kan få framföras (där banan så tillåter, och var vänlig observera att jag inte ifrågasätter trafikutövarens beslut att innan leverantören Bombardier kan visa att problen är lösta, inte tillåta högre sth än 50 km/tim) med den sth de är specificerade för - 80 km/tim.daniel_s skrev:Jag kan korrigera dig lite: ATC är i full drift (om än inte fullständigt lyckat); hastighetsbegränsningen till 50 km/h har behållits av trafikutövaren på grund av problem med fordonen.mats skrev:Det förklaras väl delvis av att ju längre tid ett omlopp tar destå färre omlopp = lägre turtäthet får man med ett givet antal vagnar, i kombination med att ATC-fluffet fortfarande inte är i full drift vilket i sin tur ger lägre STH = längre omlopptider.
Det är tur det, annars skulle nog såväl SB som spårvagnarna snabbt bli överbelastade. Man ska inte bjuda in folk att göra resor som man inte klarar av att leverera!mats skrev:En faktor till att tvärbanan inte har lika många resenärer som den skulle kunna ha är att det fattas en fånig kort spårsträcka mellan saltsjöbanans sickla-station och tvärbanans sickla-ändhållplats, vilket gör byten där såpass jobbiga att jag gissar att väldigt få gör byten där. Sist jag kollade, sommaren-06, så fanns det inte ens skyltar hur man går mellan de båda hållplatserna.
Körtiden Alvik - Gullmarsplan är specificerad till 21 min., om man kunde komma tillrätta med ovanstående problem borde en putsning ned till 18 min. ligga inom räckhåll.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
bärriäreffekter
Litet förtydligande, detta är inte mina åsikter utan hämtat från utredningen.Du var mig en rolig en! Barriäreffekter längs Djurgårdslinjen, haha.
http://www.chamber.se/_upload/se/naring ... inlaga.pdf
Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev:Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
Tvärbanan har jag redan kommenterat. Jag vet också att de flesta nya spårvägsnät vida överträffat förväntningarna avseende resandesiffror, men detta gäller inte Tvärbanan...
/Thomas K Ohlsson
Betr. förtätningen av trafiken borde Du mycket väl känna till att den befintliga fordonsflottan är för liten. Delserie 3 av A32 borde ha beställts under 2003, men istället gick Anna Kettner och (s) och drog benen efter sig och beställde inte förrän i efte timmen, i april 2006. Det enda detta förde med sig var att fordonspriset ökade med drygt 6 Mkr. per vagn!
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
Låt oss göra en argumentanalys:
Betrakta följande utsagor:
i) Tvärbanan är en succé
ii) Tvärbanan har inte uppnått de förväntade resandesiffrorna
Jag anser inte att dessa utsagor samtidigt kan vara sanna.
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
Sakligare än så kan jag knappast vara!
/Thomas K Ohlsson
Kan du visa att ii är sann? Annars, varför ska vi lita på dig när inte du litar på oss?TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev:Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...TKO skrev:I vilket avseende är Tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen en (dunder)succé?
/Thomas K Ohlsson
Björn
Jag vill också påpeka att jag gör min bedömning utifrån nuläget - om man påstår att Tvärbanan är en succé är det väl just detta som avses - inte "hur det hade kunnat vara om det varit på ett annat sätt"?
i) Tvärbanan är en succé
Om då utsaga ii är sann (vilket jag hävdar) så kan alltså inte utsaga i vara sann.
/Thomas K Ohlsson
Professionell tyckare
-
Det handlar inte om att "lita" på någon - jag vill bara veta om de som anser att "Tvärbanan är en succé" också anser att den uppnått de förväntade resandesiffrorna... Varför kan ingen av de som anser detta svara på en så enkel fråga? Eller ens förklara vad det är som gör Tvärbanan till en succé (om det inte är resandesiffrorna)?Kantorn skrev:Kan du visa att ii är sann? Annars, varför ska vi lita på dig när inte du litar på oss?TKO skrev:Som Årstabo anser jag mej ha rätt god kännedom om resandet på tvärbanan Gullmarsplan-Liljeholmen. Resandet är för närvarande inte större än att det räcker med den nuvarande trafiken (min bedömning men jag har inte sett någon annan). Jag anser det därför inte troligt att SL skulle öka trafiken även om man hade tillgång till fler vagnar. Dessutom skulle säkert nuvarande vagnbestånd räcka till tätare trafik - speciellt om man snabbade upp trafiken men det går ju inte - om det nu beror på ATCn eller att vagnarna inte kan köras fortare än 50 km/h vet inte jag.Björn Ehnberg skrev: Du kräver saklighet av andra, därför vore det väl trevligt om Du kunde underbygga några av de påståenden Du kommer med ovan. För det är väl inte bara löst tyckande...
Björn
i) Tvärbanan är en succé
/Thomas K Ohlsson
Jag tror inte spårvägens framtid står eller faller med om man erkänner att det ibland inte blivit riktigt så bra som man trodde, men det verkar som om det är näst intill hädelse att ens antyda att så är fallet!
/TKO
Jag förstår inte varför du blandar ihop mej med Leif Rönnberg och Mirja Särkiniemi, två personer jag inte har det minsta förtroende för.Johan Eriksson skrev:Du svarar ju inte heller på frågor TKO! Jag upprepar: Vart vill du komma med detta baktalande om Tvärbanan, skulle du hellre se den nedlagd och ersatt av (s) älsklingar bussar i tron att det skulle bli en större succé eller vad?
Du letar med ljus och lykta efter hål i vår argumentering men du säger inte vad du ska med infon till! -förbereda (s) sirapstrafikpolitik efter 2010?
Jag fattar att det måste känns surt för er (s)-are att ni förlorade valet men om man är så in i bomben tjurskallig så att man inte ens kan träffas och prata och förklara saker så var det rätt åt er. Jag var med om saker berörande (s) i samband med valet -06 som var fruktansvärt obehagliga i sin Lukatjenko-stil:
Jag får kontakt med en (s)-kvinna i Stadshuset som redan efter ett samtal samt titt på Cityspårs och andras hemsidor tämligen snabbt förstod vitsen med spårvagnar och vi bestämde att vi skulle träffas för ett förklarande möte. Allt gick jättebra, vi talades vid flera gånger och jag blev smått förvånad inombords att någon från (s) nu helt plötsligt ville lyssna!![]()
Sen fick hon ett direktiv uppifrån att hålla käft och hålla sig till blåbuset och status quo eller nåt för hon ändrade ton och inställning 180 grader och var tvär, bestämd och helt oresonlig!![]()
Hon hänvisade till ett brev som sen kom från dem och jag kopierar hela den här biten från Cityspårs hemsida så att det blir tydligt vilka kålsupare vi har att göra med här som ljuger och inte ens vet vilket som är deras ansvarsområde:
"Dnr 2664/06
Hej Johan,
Vi uppskattar att du tar dig tid att skriva och ringa till oss. Frågor angående modern spårvägstrafik på stomnätet beslutas av Stockholms läns landsting, och jag rekommenderar att du fortsättningsvis vänder dig dit för besvarande.
Vi har ingen beslutad uppfattning i frågan annat än en i grunden positiv inställning till att i framtiden köra spårvagn på dagens busstomlinjer. Frågan om när detta eventuellt skulle vara aktuellt handlar framförallt om finansiering. En konvertering till spårväg skulle betyda stora nya investeringskostnader medan busstrafiken sker utan ytterligare större investeringskostnader.
Behoven och möjligheterna till investeringar i SL-trafiken skulle självklart öka vid en permanentning av ett system med trafikstyrande avgifter. Eftersom folkomröstning om permanent system inte genomförts ännu finns det dock ingen klar prioriteringsordning för genomförande av projekt.
Vi är väl medvetna om att spårvägen som trafikform växer. Det märks tydligt även i Stockholm genom utbyggnaden av Tvärbanan Alvik-Hammarby Sjöstad, bland annat.
Vi jobbar hårt för att trafiksystemet i Stockholm ska vara effektivt, miljövänligt och ljudnivåerna behagliga. Självklart ska vi ha ett väl fungerande trafiksystem i Stockholm, detta är en förutsättning för näringen men även enskilda individer ska kunna verka, bo och trivas i Stockholm.
Vänliga hälsningar
Leif Rönngren (s), Gatu- och Fastighetsborgarråd<
Mirja Särkiniemi (s), Ordförande Trafiknämnden
Cityspårs kommentar: Stockholms Gatu- och Fastighetsborgarråd vet uppenbarligen inte om att trafiken på gatorna inklusive stomnätet, vare sig det är bussar eller spårvagnar på det, bestäms och samplaneras tillsammans med Stockholm Stad Trafikkontoret, som han alltså är borgarråd för!
De har ingen "beslutad uppfattning" dvs tillräckling kunskap och det får heller inte kosta något, fördelarna får enbart vara "behagliga" och (s) har inte byggt en millimeter ny Tvärbana vare sig under den nu gångna mandatperioden eller beslutat någon ny för den kommande, inte någon annanstans i Stockholm heller! Ytterligare ett av 2 miljarder arroganta von-oben (s)-uttalanden som både innehåller flera lögner staplade på varandra och ett idiotförklarande av mig, Cityspår och sig själv som inte vet vad man beslutar om i Stadshuset. Fler självmål tack! "
---
= (s) har rätt mycket städning, självkritik och självanalys framför sig innan de öht går att ta på allvar så om du vill framstå i bättre dager än dem så lägg korten på bordet och säg rakt ut vad du fikar efter med all denna misstänksamhet! -tror du inte på att jorden är rund heller eller hur mycket info/länkar/rapporter ska du ha innan du och ditt parti ha innan ni fattar den korta men bestämda och bevisade åsikten att spårvagnar passar bäst i både Sthlms innerstad och förorter på de tyngsta "stomlinjerna"!?
Jag ska göra det lätt och tydligt för dig om du ändå behöver fler argument, det är ungefär som ett företag som nyinvesterar:
Om man satsar (på kvalité dvs spårvagnar) så får man avkastning i form av fler resenärer (vilket är hela poängen i en miljöhotad m m värld), satsar man inte (behåller status quo dvs bussar) så får man inte samma avkastning, vare sig i antalet resande eller en bättre miljö!
Cirka 100 städer jorden runt med Edmonton i Canada som pionjär 1978 har fattat detta och satsat därefter. Hur läget är f n behöver du bara läs Nils Carl Aspenbergs inlägg tidigare i tråden för att få en uppfattning om! Sen är det bara frågan om det går in eller om du liksom (s) vill slösa bort en oändlig tid på tjabbel utan någon konkret handlingsplan vid sidan av ofinansierade svindyra T-banor!?
Jag förstår heller inte din argumentation där du hela tiden staplar obevisbara påståenden som "den korta men bestämda och bevisade åsikten att spårvagnar passar bäst i både Sthlms innerstad och förorter på de tyngsta "stomlinjerna". Jag delar den åsikten - men i vilket avseende är den "bevisad"?
Dessutom är din argumentation att etfersom cirka 100 städer runt om i världen satsat på nya spårvägssystem skall/bör/måste Stockholm också göra det lite märklig. Du anser ju att Stockholm tidigare gjorde fel som följde den då rådande trenden att lägga ner spårvägar. Då var det alltså fel att göra som alla andra, nu är det rätt att göra som alla andra. Ja det
kan vara rätt att göra som alla andra - om alla andra gör rätt...
Dessutom är jag inte alls säker på att antalet spårvägssystem i världen har ökat under perioden 1978-2007. Det har tillkommit många system, medan andra lagts ner. Troligen har de system som tillkommit större linje- och spårlängd än de som fallit från, men det är ju inte det du påstår.
Slutligen:
Jag tycker det finns så många goda argument för en spårvägsutbyggnad såväl i Stockholm som i andra städer att det inte finns någon anledning att använda obevisbara eller direkt felaktiga floskler, ännu mindre den "guilt by association"-teknik du tar till när du inte har annat att komma med!
Och jag förstår inte det ursinne (ja jag hittar inget annat ord) många som debatterar här verkar drabbas av när deras åsikter ifrågasätt aldrig så lite. Ja i de flesta fall handlar det inte om ett ifrågasättande utan bara en begäran om förtydligande - som i det numera söndertjatade exemplet "Tvärbanan är en succé"... Då blir svaret ett evigt upprepande "Tvärbanan är en succé för Tvärbanan är en succé för Tvärbanan är en succé för Tvärbanan är en succé..." Möjligen understruket av "Alla nya spårvägar i hela hela världen har varit en succé..."
Men eftersom jag tror på en fri debatt och människors förmåga att ta intryck av förnuftiga argument så har jag ännu inte gett upp hoppet!
med kamratliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
"Samhällsekonomi i modern spårvägstrafik" innehåller en hel del intressant, särskilt på sid 10-12. Korkat nog får jag inte kopiera citat ur pdf:n men om jag ska sammanfatta så sade en utredning att sträckan Alvik-Gullmarsplan skulle få 39.000 resande per dygn, en annan angav 25.000 och en tredje att det fanns potential att transportera 30.000 av de 150.000 som dagligen passerar broarna över Essingeöarna. Som en jämförelse anger SL 34.400 påstigande på samma sträcka en vintervardag 2006.
Författaren försöker även ge ett svar på frågan "Trots detta finns en tämligen spridd uppfattning om att Tvärbanan är en succé, vilket också används som argument för en fortsatt utbyggnad. Vad beror detta på?". Bl.a. nämns att Tvärbanan har en hög andel nöjda resenärer jämfört med andra spårbundna system.
Den som vill ha färska siffror om den upplevda kvaliteten hittar dem här. En enkel sammanfattning är att Tvärbanan bara slås av Nockebybanan.
Författaren försöker även ge ett svar på frågan "Trots detta finns en tämligen spridd uppfattning om att Tvärbanan är en succé, vilket också används som argument för en fortsatt utbyggnad. Vad beror detta på?". Bl.a. nämns att Tvärbanan har en hög andel nöjda resenärer jämfört med andra spårbundna system.
Den som vill ha färska siffror om den upplevda kvaliteten hittar dem här. En enkel sammanfattning är att Tvärbanan bara slås av Nockebybanan.
Tack! Äntligen någon som orkat titta efter...NerdBoy skrev:"Samhällsekonomi i modern spårvägstrafik" innehåller en hel del intressant, särskilt på sid 10-12. Korkat nog får jag inte kopiera citat ur pdf:n men om jag ska sammanfatta så sade en utredning att sträckan Alvik-Gullmarsplan skulle få 39.000 resande per dygn, en annan angav 25.000 och en tredje att det fanns potential att transportera 30.000 av de 150.000 som dagligen passerar broarna över Essingeöarna. Som en jämförelse anger SL 34.400 påstigande på samma sträcka en vintervardag 2006.
(Och jag gör mej besväret att klippa några delar ur rapporten)
Jag citerar ur samma rapport:
"Det framgår även att tre av fyra prognoser överskattat trafiken på Tvärbanan kraftigt. Detta torde bero på att antaganden om befolkningsutveckling, bebyggelse etc. överskattat och att turtätheten blivit lägre än planerat".
Vidare konstater man att den prognos som överträffats synes "ha allokerat en alltför liten andel resenärer till sträckans östra delar" - ett fint sätt att säga att en var felaktig...
(Den som vill kan kolla på grafen i rapporten och själv avgöra om den prognosen verkar rimlig - den gissar på över 15.000 resande Alvik- Alviks strand men bara 5.000 Globen - Gullmarsplan)
Allt detta finns på sidan 11 i rapporten. Notera att inte ens graferna benämnda "trafikräkning" är verkliga siffror utan påstigandesiffror vid fördelade enligt en given schablon på ressträckor. (Samma fördelningsnycklar har använts i såväl trafikräkning som prognoser - därav kurvornas likformiga utseende!)
Då kanske vi kan anse den debatten avslutad - Tvärbanans resande kan inte påvisas ha uppnåt förväntningarna... Q.E.D.
Eller finns det andra källor som jag har missat?
/TKO