När vi ändå snackar Cx...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Spammer
Re: CX Lättkörda!!
Började på SL-Tågdivisionen på 80-talet, blev medlem i PRO år 2003!!Luddsson skrev:Får man fråga hur länge sedan det är Herrn körde??Cecil Bergsteen skrev:Jag har provat samtliga Cx-typer utom C1. Jag tycker samtliga är lätta att köra mjukt!! Vissa kombinationer av flera olika vagntyper i samma Tsä gjorde det svårare men fullt möjligt!! Tråkigt att vissa Förare inte bryr sig om att köra snyggt!!
M.V.H
CB.
M.V.H
CB.
....................................
Senast redigerad av Luddsson den fredag 21 september 2007 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
Cecil Bergsteen skrev:Började på SL-Tågdivisionen på 80-talet, blev medlem i PRO år 2003!!Luddsson skrev:Får man fråga hur länge sedan det är Herrn körde??Cecil Bergsteen skrev:Jag har provat samtliga Cx-typer utom C1. Jag tycker samtliga är lätta att köra mjukt!! Vissa kombinationer av flera olika vagntyper i samma Tsä gjorde det svårare men fullt möjligt!! Tråkigt att vissa Förare inte bryr sig om att köra snyggt!!
M.V.H
CB.
M.V.H
CB.
Inte trodde jag att Herrn var så gammal

Visserligen har man inte sett dig på arbetet på länge så det kanske förklarar saken.
Jaa om man få ha hälsan och sånt så kommer man kanske ( kanske) att få sniffa på placering nr 1 om man har tur om många många år ...om lokaltrafiken finns kvar d.v.s
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Cecil Bergsteen skrev:Även jag har kört C14z!! C10/C11 har jag provkört med säkerhetsförare däremot ej C16!!17AGR skrev:Va har du inte kört C1Cecil Bergsteen skrev:Jag har provat samtliga Cx-typer utom C1. Jag tycker samtliga är lätta att köra mjukt!! Vissa kombinationer av flera olika vagntyper i samma Tsä gjorde det svårare men fullt möjligt!! Tråkigt att vissa Förare inte bryr sig om att köra snyggt!!
M.V.H
CB.Det har jag har faktiskt jag. Samt även C14z och allandra Cx utom C10/C11 roligast var C5.
Mvh AGR
C5 är den klart roligaste Cx det håller jag med dig om!! Hägglunds finest!!
M.V.H
CB.
Måste bara oxå få säga att jag tycker C5 var den trevligaste och mest spännande vagntypen att köra.
Körde den inte mycket innan den bakades in mellan två C6:or och gick några år tills dom fick avlivas.
Annars fastnade jag starkt för C12:orna..gillade gunget och att dom faktiskt gick att köra mjukt med ( om man inte hade en C13 i tåget som låg och bromsade hela tiden).
/a32

Vad menar du? C12 bromsade väl hårdare än C13 om vi snackar om elbromsen? Däremot var tryckluftbromsen bättre på C13 vilket ledde till rätt konstiga ryck i gränslandet mellan el- och luftbroms. Eller har jag missförstått dig?A32 skrev:Annars fastnade jag starkt för C12:orna..gillade gunget och att dom faktiskt gick att köra mjukt med ( om man inte hade en C13 i tåget som låg och bromsade hela tiden).
daniel_s skrev:Vad menar du? C12 bromsade väl hårdare än C13 om vi snackar om elbromsen? Däremot var tryckluftbromsen bättre på C13 vilket ledde till rätt konstiga ryck i gränslandet mellan el- och luftbroms. Eller har jag missförstått dig?A32 skrev:Annars fastnade jag starkt för C12:orna..gillade gunget och att dom faktiskt gick att köra mjukt med ( om man inte hade en C13 i tåget som låg och bromsade hela tiden).
Kanske C12 bromsade hårdare än C13, men jag tyckte det gick smidigare med ett rent C12 tåg än ett C12/C13 tåg eller de få gånger man fick ett rent C13 tåg.
Förberedelsebromsen på C13...blää för den!
/a32

Jag håller med om att C13 hade högre blää-faktor!A32 skrev:Förberedelsebromsen på C13...blää för den!
Ett vanligt misstag som förarna gjorde med den förberedande bromsen var att köra på serie (fartläge 2) i hög fart (60-70 km/h), och därefter lägga körspakarna i 0-läge. Det resulterade ofelbart i ett tokryck, eftersom den förberedande bromsen då gick in med fullt fält (ingen shunt) och alltså blev mycket kraftig. Hade man lagt körspakarna i fartläge 3 ett par sekunder och sedan i 0 så hade bromsningen blivit mjukare, men det var nog många som inte visste det. I och för sig kunde man göra rätt snygga bromsningar vid stationer bara genom att använda bromsförberedelsen på detta sätt. Med lite teknisk insikt var det riktigt roligt att köra kontaktorvagnar!
-
- Spammer
- Kontakt:
Förbrerande broms??
När jag lärde mig köra C-x på 80-talet fanns det en kvinnlig instruktör med finsk brytning på trafikskolan i NA.
Hon pratade i flera dagar om "Föbrerande Broms". Det tog mig dagar innan jag förstod att hon menade Förberedande broms:)
M
Hon pratade i flera dagar om "Föbrerande Broms". Det tog mig dagar innan jag förstod att hon menade Förberedande broms:)
M
Själv ställer jag mig nog och säger att C9 är en klockren vagntyp att köra. Vet inte varför, men C9 ligger varmt om hjärtat att få spaka. C6 är rätt roliga också, men C9 är nog strået vassare. Har inte kört så många andra vagntyper än dom som rullar nu i trafik i princip. C13 har jag dock spakat och tycker annars var en rolig vagnstyp att köra. C2, C3, C4 var dock extremt ovanligt att få spaka.... Men några gånger har det blivit!