Mattias Henriksson skrev:Ytterligare en nackdel är att de nya korten är mångdubbelt tjockare än de gamla. Med tanke på hur många plastkort man får av alla möjliga sorter är varje millimeter som kan sparas i plånbokens tjocklek värdefull. Att gå från smidighet till klumpighet tycker jag är att gå bakåt i utvecklingen.
Jag hade sett fram emot detta system, men det verkar finnas en hel del att förbättra och jag hoppas verkligen att SL tar till sig av våra synpunkter i de enkäter som ska skickas ut.
Håller med! Plånboken blir bara tjockare och tjockare! Och då har jag ändå pengarna på annan plats!
Mattias Henriksson skrev:Jag hade sett fram emot detta system, men det verkar finnas en hel del att förbättra och jag hoppas verkligen att SL tar till sig av våra synpunkter i de enkäter som ska skickas ut.
Vi får hoppas det!
Patrick skrev:Notera även att det kommer att finnas en 5-minutersspärr på korten, dvs det går inte, som idag, att låta kompisen gå igenom spärren med samma kort, en avläsning gäller sedan spärras kortet 5 minuter innan man kan använda den igen! Så synd om alla som drar ett kort för hela familjen eller alla kompisar!
Det där kan ställa till problem för mej! Ibland så inser man att man skulle köpt något i Pressbyrån och passerar ut, eller ser en bekant man vill tala med, eller ... Ja det händer nog då och då att man passerar tillbaka ut för att strax därpå gå in igen!
Skall man nu inte kunna komma in i T-banan igen på flera minuter? Det verkar besvärligt! Nu har det ju bara gällt att använda en annan spärr! Även de som reser med barn kan ju få det lite besvärligare. Speciellt när det är köbildning till de bemannade spärrarna. Samtidigt inser jag ju den stora fördelen med det hela.
Patrick skrev:Notera även att det kommer att finnas en 5-minutersspärr på korten, dvs det går inte, som idag, att låta kompisen gå igenom spärren med samma kort, en avläsning gäller sedan spärras kortet 5 minuter innan man kan använda den igen! Så synd om alla som drar ett kort för hela familjen eller alla kompisar!
Det där kan ställa till problem för mej! Ibland så inser man att man skulle köpt något i Pressbyrån och passerar ut, eller ser en bekant man vill tala med, eller ... Ja det händer nog då och då att man passerar tillbaka ut för att strax därpå gå in igen!
Skall man nu inte kunna komma in i T-banan igen på flera minuter? Det verkar besvärligt! Nu har det ju bara gällt att använda en annan spärr! Även de som reser med barn kan ju få det lite besvärligare. Speciellt när det är köbildning till de bemannade spärrarna. Samtidigt inser jag ju den stora fördelen med det hela.
Hehe - du får väl bläddra i tidningarna någon minut längre - och/eller snattra med din bekant ett par minuter mera! Vill dessutom lägga till att jag inte vet riktigt hur många minuter den skulle spärras, men jag tror att det var 5 minuter.
Hehe - du får väl bläddra i tidningarna någon minut längre - och/eller snattra med din bekant ett par minuter mera! Vill dessutom lägga till att jag inte vet riktigt hur många minuter den skulle spärras, men jag tror att det var 5 minuter.
Inget stort problem, det medger jag! Men kan bli irriterande den gången man vägras inträde!
Mattias Henriksson skrev:Det är inte bara andra länstrafikbolags kort som ställer till det. Jag har ett kontaktlöst kort hos hyrcykelsystemet Stockholm City Bikes http://www.stockholmcitybikes.se/ och när jag har både SL-kortet och cykelkortet i plånboken samtidigt fungerar varken SL-läsaren eller läsaren i cykelställen. Kontaktlösa kort lär ju bli allt mer vanliga och det minsta man kan begära är väl att de inte ska störa ut varandra?
Även utan cykelkortet i plånboken så måste jag trycka plånboken mot SL-avläsaren för att det ska fungera. Med det gamla kortet är det mycket smidigare att bara snabbt dra magnetremsan genom läsaren. Ett kontaktlöst system som i praktiken inte är kontaktlöst, vad är fördelen med det?
Ytterligare en nackdel är att de nya korten är mångdubbelt tjockare än de gamla. Med tanke på hur många plastkort man får av alla möjliga sorter är varje millimeter som kan sparas i plånbokens tjocklek värdefull. Att gå från smidighet till klumpighet tycker jag är att gå bakåt i utvecklingen.
Jag hade sett fram emot detta system, men det verkar finnas en hel del att förbättra och jag hoppas verkligen att SL tar till sig av våra synpunkter i de enkäter som ska skickas ut.
Tack för tipset - citybikekortet ur plånboken och det fungerar bättre! Men vi får verkligen hoppas att dom justerar sändstyrkan innan systemet tas i full drift.
Patrick skrev:Notera även att det kommer att finnas en 5-minutersspärr på korten, dvs det går inte, som idag, att låta kompisen gå igenom spärren med samma kort, en avläsning gäller sedan spärras kortet 5 minuter innan man kan använda den igen! Så synd om alla som drar ett kort för hela familjen eller alla kompisar! :wink:
Den här spärren finns sedan länge och ställer till problem för föräldrar som vill släppa in sina barn först och sedan gå in själva. Ta bort tramset, säger jag.
5 minuter verkar ju vansinne - tänk om man kommer ner till perrongen och inser att det är några minuter kvar tills tåget går och man t ex går upp till pressbyrån för att köpa något - och så får man inte komma in igen på ett bra tag! Nej, där hoppas jag du har fel.
Mattias Henriksson skrev:[...] Med det gamla kortet är det mycket smidigare att bara snabbt dra magnetremsan genom läsaren. Ett kontaktlöst system som i praktiken inte är kontaktlöst, vad är fördelen med det?
[...]
Magnetkort är smidigt förutsatt att
A) Man ej drar kortet för fort.
B) Läsaren ej får för sig att tugga sönder ena hörnet av kortet så att det knappt fungerar därefter. Ytterst kul när detta händer bara någon dag efter att man köpt ett kort. Resten av månaden blir ett pillande varje gång man ska genom spärren.
Men jag håller med att ett kontaktlöst kort bör man inte behöva i praktiken ha i absolut direktkontakt med läsaren då det är då rätt irriterande.
Den här spärren finns sedan länge och ställer till problem för föräldrar som vill släppa in sina barn först och sedan gå in själva. Ta bort tramset, säger jag.
5 minuter verkar ju vansinne - tänk om man kommer ner till perrongen och inser att det är några minuter kvar tills tåget går och man t ex går upp till pressbyrån för att köpa något - och så får man inte komma in igen på ett bra tag! Nej, där hoppas jag du har fel.
/ragge s
Det finns en särskild grind som spärrisen kan aktivera om man har de behov som du beskriver. Och besöket på pressbyrån kan väl utsträckas till fem minuter? Knappast några avgörande argument mot spärren som jag ser det i a f.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
mats skrev:
Ett system vars säkerhet mot bedrägerier väl är synnerligen tvivelaktig? Hur vanligt är det idag att folk åker dit för att de ändrat siffror på gamla periodkort eller hemtillverkat "piratkort"?
tjaman kan plocka ett par i veckan utan att behöva anstränga sig att titta så noga. Skulle man vara mer Hököga skulle man nu ta avsevärt fler
Hur är det tänkt att fungera med barvagnsgrindarna?
I dag så trycker man på en knapp och då går det "larm" i biljettkuren och spärrvakten öppnar grinden om det verekar motiverat! Åtminstone har jag uppfattat att det är så det fungerar. En del spärrvakter kräver att barnvagnsföraren håller fram periodkortet så att han/hon verkligen kan se att det är giltigt. Andra nöjer sig med att barnvagnsföraren viftar lite med det i luften, tre meter från spärrvaktens ögon! Kanske t.o.m. utan att öppna fodralet eller vända rätt sida mot spärrvakten!
Men med de nya korten borde det finnas kortläsare även vid grinden! Har faktiskt inte sett om några sådana monterats! Men även med en sådan läsare så är det förhoppningsvis spärrvakten som sedan verkligen öppnar (frisläpper) grinden. Å andra sidan, vad gör spärrvaktren om det slinker in ett dussun andra personer tillsammans med barnvagnen? Ber att SL kollar övervakningsfilmen?
Men en fördel med de nya korten är att de inte kan kopieras i en färgkopiator!
mats skrev:Japp, senast i midsomras laddade jag mitt örebrokort i sedel-ladd-automaten på centralen i Malmö (jag hann med det och dessutom köpa öresund t.o.r. under tiden som tåget gjorde uppehåll i Malmö )
Vill minnas att det är betydligt förmånligare att först gå till en automat och ladda kortet och sedan till granautomaten och köpa biljett till Köpenhamn än att betala kontant eller med bankkort i samma biljettautomat!
Antagligen för att banktransaktionerna kostar betydligt mer pengar än transaktioner mot det egna kortsystemet.
NerdBoy skrev:Med "periodkort" ovan menar jag att kortet kan fungera som dagens periodkort, alltså att man får åka obehindrat mellan två datum.
Wow, tidsresor!
NerdBoy skrev:
mats skrev:Det verkar farligt om man inte behöver göra detta när det gäller 'enkelresor'. Tänk vad som händer om man tänkt åka på ett periodkort men också har med sig ett lånat enkelresekort för en framtida resa utanför periodkortets giltlighetsområde, då blir man blåst på en resa och om det händer så lär det bli fullt motiverade snylthistorier i pressen. Däremot kan periodkorten gärna få viseras utan knapptryck.
En enkel lösning på det problemet är att inte skaffa något extra enkelresekort utan istället fylla på pengar i "periodkortet". Läsarna är smarta nog att avgöra om resan täcks av periodkortet eller om det ska dras från det sparade beloppet. Som en bonus så slipper man hålla reda på vilket kort som är vilket.
Visst, men det är ju lätt att vara efterklok den morgonen man ska åka utanför sitt ordinarie område och man har dagar kvar på sitt periodkort medan sambons kort är laddat med pengar för enkelresor.
Hur är det inom SL-området, håller försäljningsställena vad de lovar? I bellevue finns det t.ex. ett västtrafikförsäljningsställe vars stängningstid 21:00 verkar vara enligt någon annan tidszon än den gängse förekommande i dessa trakter
Också klart synd om dem som råkar ut för strul när de går genom spärrarna t.ex. med mycket bagage...
Mattias Henriksson skrev:[...] Med det gamla kortet är det mycket smidigare att bara snabbt dra magnetremsan genom läsaren. Ett kontaktlöst system som i praktiken inte är kontaktlöst, vad är fördelen med det?
[...]
Magnetkort är smidigt förutsatt att
A) Man ej drar kortet för fort.
B) Läsaren ej får för sig att tugga sönder ena hörnet av kortet så att det knappt fungerar därefter. Ytterst kul när detta händer bara någon dag efter att man köpt ett kort. Resten av månaden blir ett pillande varje gång man ska genom spärren.
Men jag håller med att ett kontaktlöst kort bör man inte behöva i praktiken ha i absolut direktkontakt med läsaren då det är då rätt irriterande.
då går man till SL-Center å byter sitt kort
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Patrick skrev:Notera även att det kommer att finnas en 5-minutersspärr på korten, dvs det går inte, som idag, att låta kompisen gå igenom spärren med samma kort, en avläsning gäller sedan spärras kortet 5 minuter innan man kan använda den igen! Så synd om alla som drar ett kort för hela familjen eller alla kompisar! :wink:
/ragge s
Det finns en särskild grind som spärrisen kan aktivera om man har de behov som du beskriver. Och besöket på pressbyrån kan väl utsträckas till fem minuter? Knappast några avgörande argument mot spärren som jag ser det i a f. :idea:
Ja, på villkor att spärrisen inte har något att göra, vilket på vissa stationer är ovanligt. Annars blir det att vänta, istället för att bara kunna dra sitt kort som man innehar, har betalt för och som berättigar till inpassage och resa.
Och nej, om jag kommer ner till perrongen och inser att det är fyra minuter till nästa tåg så kan jag vilja gå upp och ut till t ex pressbyrån och sedan ner till tåget igen, och jag vill alltså hinna med tåget även om spärrisen är upptagen.
Om automatspärren blockeras mot ompassage i 15-30 sekunder så räcker det säkert utmärkt för att hindra dem som ger kortet bakåt, det funkar om man är velig och går lite in och ut, men det blir tyvärr fortfarande onödigt struligt för föräldrar med barn som inte vill stå i, och onödigtvis bidra till, kö till spärrisen.
mats skrev:Empiriska studier utförda idag visar att västtrafiks nya kortläsare reagerar på TiM-korten. "Visa kortet igen" säger läsaren idiotiskt.
Vem kom på att visa "Visa kortet igen" som felmeddelande när man visat *fel* kort?
På så sätt kommer kunden aldrig fram till Kundtjänst! Klockrent! Om han ändå skulle dyka upp där så säger man bara
- Stod det inte "Visa kortet igen" på automaten?
- Jo!
- Men varför gjorde du inte det då?
-
-Bäst att du testar att visa kortet igen, ska du se att det funkar bättre denna gången.
Enligt en notis i dagens pappers-DN kommer biljettsystemet att bli ytterligare rejält föresenat (surprise?). Tidigast under våren, är det nuvarande officiella beskedet. Projektledaren för SL Access går inte att nå för kommentarer...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...