Sida 3 av 3

Postat: lördag 14 augusti 2004 23:55
av M_M
bruse skrev:Men herregud! Orkar du inte gå 200-300 meter? Jag har 400 meter till min tvättstuga, dit går tusan ingen buss! Å när jag bodde i Hagsätra var det säkert mer än 600 meter till tunnelbanan. Den sträckan fanns ingen buss att planka!

Herregud! Jag är chockad! 200 meter!!!!
På morgonen när man är trött och frusen på vintern i snöstorm så är 300 meter faktsikt en tämligen plågsam sträcka att förflytta sig till fots.

men du tillhör säkert till den morgonpigga minoritet som lyckats få samhället att hålla hårt i normen att det är 'slappisar' som är trötta och griniga på morgonen ?

Ursäkta att jag låter grinig, men det finns faktiskt människor som om inte annat får rinnande ögon av en promenad på 300m i -20 och snöstorm. Det känns ganska dumt att skaffa uppvärmda simglasögon för att ta sig till skolan/jobbet, och det är också ganska dumt att behöva betala periodkort för möjligheten att åka mellan södertälje och märsta om man bara behöver åka två hållplatser på tbanan.

Postat: söndag 15 augusti 2004 0:35
av stockholm79
Mats skrev:På morgonen när man är trött och frusen på vintern i snöstorm så är 300 meter faktsikt en tämligen plågsam sträcka att förflytta sig till fots.

men du tillhör säkert till den morgonpigga minoritet som lyckats få samhället att hålla hårt i normen att det är 'slappisar' som är trötta och griniga på morgonen ?

Ursäkta att jag låter grinig, men det finns faktiskt människor som om inte annat får rinnande ögon av en promenad på 300m i -20 och snöstorm. Det känns ganska dumt att skaffa uppvärmda simglasögon för att ta sig till skolan/jobbet, och det är också ganska dumt att behöva betala periodkort för möjligheten att åka mellan södertälje och märsta om man bara behöver åka två hållplatser på tbanan.

Men oj, stackars dig då!
För det första så har du tur om det är 300m mellan busshållplatserna, har du otur får du gå 300m till hållplatsen, åka 500m och sen gå 300m igen. Sug på den du...
Och hur många dagar på året är det snöstorm och -20°C?? De dagarna kan du gott betala enkelbiljett/skaffa remsa!
Och fetglöm att vi ska betala för din lyx, latmask!!!

/or

PS. Du är väl inte en rullatorbunden pensionär??? :-)

Postat: söndag 15 augusti 2004 1:06
av M_M
stockholm79 skrev:
Mats skrev:På morgonen när man är trött och frusen på vintern i snöstorm så är 300 meter faktsikt en tämligen plågsam sträcka att förflytta sig till fots.

men du tillhör säkert till den morgonpigga minoritet som lyckats få samhället att hålla hårt i normen att det är 'slappisar' som är trötta och griniga på morgonen ?

Ursäkta att jag låter grinig, men det finns faktiskt människor som om inte annat får rinnande ögon av en promenad på 300m i -20 och snöstorm. Det känns ganska dumt att skaffa uppvärmda simglasögon för att ta sig till skolan/jobbet, och det är också ganska dumt att behöva betala periodkort för möjligheten att åka mellan södertälje och märsta om man bara behöver åka två hållplatser på tbanan.
Men oj, stackars dig då!
För det första så har du tur om det är 300m mellan busshållplatserna, har du otur får du gå 300m till hållplatsen, åka 500m och sen gå 300m igen. Sug på den du...
Och hur många dagar på året är det snöstorm och -20°C?? De dagarna kan du gott betala enkelbiljett/skaffa remsa!
Och fetglöm att vi ska betala för din lyx, latmask!!!

/or

PS. Du är väl inte en rullatorbunden pensionär??? :-)
Man kan faktiskt planera både jobb och boende så att de passar in med var hållplatserna finns.

Och nej, jag plankar inte, jag bor inte ens i SL-området.

Det jag ifrågasätter är varför man ska betala för ett kort som gäller i hela stockholms län, om man bara åker två hållplatser på tunnelbanan ?

Finns det något annat län som kör en enda taxa för resor inom hela länet, då man betalar med periodkort, men inte när man betalar enkelbiljett ?

Det är -20 ganska många dagar om året. Åtminstone 1-2 månader. Å andra sidan bor jag i örebro, inlandsklimat, medan stockholm har kustklimat så det blir fler både värmeböljedagar och svinkalla vinterdagar här än i stockholmstrakten då östersjön jämnar ut klimatväxlingarna för er del.

Rullator har väl inte med saken att göra, den intressanta frågan är om man har köldallergi (hudproblem realterade till kölden) och/eller köldastma (extremt mycket 'vintersnuva' och/eller svårigheter att uppta syre vid kallt klimat).

Postat: söndag 15 augusti 2004 1:21
av Slagpåse
Hehe sicken debatt, visar bara hur vissa tänker, "Jag ska F****N inte betala nått för det gör jag via skattsedeln-snacket"

Nä, betala för Er vettja oavsett en hpl eller tio.........

Sedan kan det tyckas fel att enbart ha månadskort för ett helt län men det ta mig tusan inte förarnas fel utan våra politiker i det nämnda länet ;-)

Jag får ta mkt skit på nätterna i våran trafik då det är "dyrt" att betala 40:- för att komma hem med en trevlig o glad förare, ölen på krogen är ju inte det minsta dyr då den kostar ca 38:- o dom som gnäller tycker att jag ska trycka på min arbetsgivare, hmmmm.

Föresten där jag bodde innan fanns det kollektivtrafik men den kunde man inte åka med om man hade normalt jobb, då kom man antingen alldeles förtidigt eller så fick man komma försent, så det var att ta bilen, starta inte den vart det cykkel eller skidor, lite beroende på väder......
Kunde inte heller direkt skylla på att det var kallt om det var 30- o snö ute ;-)

Postat: söndag 15 augusti 2004 11:41
av kildor
Någon form av zonindelade periodkort skulle nog vara bra, men det lär vi knappast få se innan det nya biljettsystemet är infört.

Men med eventuellt undantag för vissa typer av kontantresor torde allt resande med SL vara subventionerat. Så jag köper inte riktigt resonemanget med att det skulle vara för dyrt...

Postat: söndag 15 augusti 2004 13:39
av M_M
Struve skrev:Jag får ta mkt skit på nätterna i våran trafik då det är "dyrt" att betala 40:- för att komma hem med en trevlig o glad förare, ölen på krogen är ju inte det minsta dyr då den kostar ca 38:- o dom som gnäller tycker att jag ska trycka på min arbetsgivare, hmmmm.
Det är dåligt när folk skäller på fel person, men å andra sidan är ju föraren ansiktet utåt mot resenärerna.

Det intressanta i den här frågan är att om fyra personer ska åt samma håll och inte har 100-kort eller liknande så kostar resan 4*40=160 :-, man kommer inte till linjenätets ändhållplatser men man kommer åtminstone halvvägs med taxi för de pengarna, och i snitt åker säkert de flesta just "halvvägs".

Borde inte nollvision och liknande hos vägvärket pröjsa vissa subventioner av kontantpriset på nattrafiken, för att hindra salongsberusade individer att på egen hand framföra motorfordon ?

Postat: söndag 15 augusti 2004 14:24
av Slagpåse
Det händer men dock inte ofta att folk säger att dom är fyre pers o ska till samma hpl, då kan man faktiskt tippsa om Taxi som t o m transporterar till dörren på dom flesta ställena i stan.
Detta är dock kanske fel men man är faktiskt mänsklig oxå.

Ett ex. förra sommaren på natten:
Ombord kliver ett sällskap på 7 personer, inget 100-kort eller andra förköpta kort, dessa skall till samma hpl. Sa till den "ansvarige": "Det blir garranterat billigare att åka taxi, inte för att jag inte vill att Ni åker med mig utan jag tänker på kostnaden för resan" Svaret vart: "Vi ska åka vagn o bryr oss inte med vad det kostar" med ett leende på läpparna :shock: Altså ställdes det ut en gruppbiljett på 7*40:- 280:- totalsumma, han frågar om jag kan "knäcka" en 500:- javisst, i det läget gör man det. Känndes skämmigt att flå dom på 280:- men känndes samtidigt OK när man ändå tippsat dom om taxi. Blev förvån när man kom till ändhpl o dom satt kvar, "Får vi åka med tillbaka??" "Jo självklart"
Kommer ner till Centralstationen o då har dom alltså åkt ett helvarv med mig bara för att åka med en nattvagn :roll:

Postat: söndag 15 augusti 2004 18:32
av Likströmifötterna
Ulf_ skrev:

Vad det gäller ekonomi, så har jag inte för avsikt att förklara min ekonomiska situation i detalj. Men den är inte bra. Jag är student, och har ibland svårt att hitta mat för dagen. Studenter har inget socialt skyddsnät. Jag har inte råd att betala 500:-/månad.

Att påstå att studenter inte har ett social skyddsnät är ju totalt befängt! Vad grundar du detta på?
Nåja, när jag gick i gymnasiet var jag tvungen att flytta hemifrån av olika skäl. Eftersom mina föräldrar hade det dåligt ställt så fick jag bostadsbidrag och socialbidrag till mat. Fick även ett "flytta hemifrån-paket" i form av ett presentkort på IKEA. Utöver detta så inkluderades även 500 kr till SL-kort. Skattefinansierat.
Att du inte har råd att betala och att du inte får nån hjälp till detta är ett hån mot alla de som har kämpat för att vi ska ha det så bra som vi har det idag i sverige. Tror snarare det handlar om privata känslor och idéer som gör att du kanske inte vill ta emot den hjälp som finns. Detta är en bit utanför taxe-debatten, men ändå, håll dig till fakta och sunt förnuft, annars gör du bara narr av dig själv.

Postat: söndag 15 augusti 2004 20:37
av
kildor skrev:Någon form av zonindelade periodkort skulle nog vara bra, men det lär vi knappast få se innan det nya biljettsystemet är infört.

Men med eventuellt undantag för vissa typer av kontantresor torde allt resande med SL vara subventionerat. Så jag köper inte riktigt resonemanget med att det skulle vara för dyrt...
Grundtanken med samma pris på periodkorten för hela Stockholms län är att hela länet skall kunna fungera hyfsat som en arbetsmarknad och en bostadsmarknad. De som har otur får ju ändå betala mer i form av lång resväg.
Om de avlägsna bostadsområdena som Norsborg eller Brandbergen är oaktraktiva i dag, hur skulle det då se ut om det också blev dyrare att arbetspendla från dessa platser till jobb i centrala stan eller i t.ex. Solna?
Trycket på bostadsmarknaden skulle bli ännu mer ojämt! (Till fördel för de som har en central bostadsrätt till salu!)

Alltså: De som tycker att det är orättvist att månadskortet kostar lika för dem som pendlar Hornstull - Östermalmstorg som för de som måste pendla Upplannds Väsby - Lidingö centrum borde fundera på hur den totala arbetstiden ser ut, restid inkluderad! Jag tror inte den förstnämnda skulle vilja byta!

Postat: söndag 15 augusti 2004 23:08
av kildor
LÅ skrev:Grundtanken med samma pris på periodkorten för hela Stockholms län är att hela länet skall kunna fungera hyfsat som en arbetsmarknad och en bostadsmarknad. De som har otur får ju ändå betala mer i form av lång resväg.
Om de avlägsna bostadsområdena som Norsborg eller Brandbergen är oaktraktiva i dag, hur skulle det då se ut om det också blev dyrare att arbetspendla från dessa platser till jobb i centrala stan eller i t.ex. Solna?
Trycket på bostadsmarknaden skulle bli ännu mer ojämt! (Till fördel för de som har en central bostadsrätt till salu!)

Alltså: De som tycker att det är orättvist att månadskortet kostar lika för dem som pendlar Hornstull - Östermalmstorg som för de som måste pendla Upplannds Väsby - Lidingö centrum borde fundera på hur den totala arbetstiden ser ut, restid inkluderad! Jag tror inte den förstnämnda skulle vilja byta!
Hrrrm, för mig som bor i en bostadsrätt på Östermalm blev det plötsligt lite jobbigt att argumentera utan att få det att låta som att jag enbart talar för min egen vinnings skull... :roll:

Men jag ska försöka. I något slags rättviseperspektiv så är det kanske bra att lokaltrafiken kostar lika mycket i hela länet. Fast problemet med denna princip har ju illustrerats tidigare i den här tråden - en person som bor i Flemingsberg och jobbar i Tumba har kanske lite svårt att acceptera att man tvingas betala för ett helt länskort. Och varför ska det plötsligt bli mycket dyrare att åka pendeltåg för att man passerar en länsgräns? Visst, en boende i Bålsta betalar inte skatt till Stockholms landsting så någonstans är det befogat att den personen får betala extra. Men det skapar också en onödig pendlingsbarriär.

Någonstans så känner folk att det är rimligt att en längre resa kostar mer än en kortare. Så jag tror att principen med zonindelade periodkort skulle fungera.

Postat: måndag 16 augusti 2004 3:39
av M_M
Likströmifötterna skrev:
Ulf_ skrev:

Vad det gäller ekonomi, så har jag inte för avsikt att förklara min ekonomiska situation i detalj. Men den är inte bra. Jag är student, och har ibland svårt att hitta mat för dagen. Studenter har inget socialt skyddsnät. Jag har inte råd att betala 500:-/månad.

Att påstå att studenter inte har ett social skyddsnät är ju totalt befängt! Vad grundar du detta på?
Den som studerar (på högskola/universitet) är inte berättigad till socialbidrag så länge studierna pågår. Det om något är väl ett tecken på bristande socialt skyddsnät ?
Likströmifötterna skrev:Nåja, när jag gick i gymnasiet var jag tvungen att flytta hemifrån av olika skäl.
När du gick i gymnasiet så var du elev, inte student :wink:
Likströmifötterna skrev:Eftersom mina föräldrar hade det dåligt ställt så fick jag bostadsbidrag och socialbidrag till mat. Fick även ett "flytta hemifrån-paket" i form av ett presentkort på IKEA. Utöver detta så inkluderades även 500 kr till SL-kort. Skattefinansierat.
Som sagt kan man inte få socialbidrag om man bedriver högre studier. Bostadsbidrag utgår inte till den som får för sig att studera efter 30 år fyllda (eller var nu gränsen exakt går, nånstans i de trakterna går den iaf), något ikeapaket har jag då aldrig hört talas om, när infördes det, vem betalar det och i vilka delar av landet finns det ? Här i örebro bjuder lokaltrafiken på en hel veckas resa första veckan, bara det år man påbörjar studierna. Händigt nog var den veckan då det begav sig synkad så att den som var tvungen att åka med lokaltrafiken inte hade någon nytta av gratisveckan då korten på den tiden var låsta till månadsgränser.
Likströmifötterna skrev:Att du inte har råd att betala och att du inte får nån hjälp till detta är ett hån mot alla de som har kämpat för att vi ska ha det så bra som vi har det idag i sverige. Tror snarare det handlar om privata känslor och idéer som gör att du kanske inte vill ta emot den hjälp som finns. Detta är en bit utanför taxe-debatten, men ändå, håll dig till fakta och sunt förnuft, annars gör du bara narr av dig själv.


Kvalificerat skitsnack. Dagens samhälle är ett hån mot både de som gör rätt för sig i form av att betala skatt, och de som mest behöver hjälp. Samtidigt. Pengarna rinner iväg åt alla möjliga tämligen felaktiga håll. Både de som betalar skatt och de som är i behov av hjälp tror att den andra gruppen har det onödigt bra, men så är icke fallet. Jag har varit på båda sidor och sett med egna ögon.

Postat: måndag 16 augusti 2004 10:21
av Likströmifötterna
Den som studerar (på högskola/universitet) är inte berättigad till socialbidrag så länge studierna pågår. Det om något är väl ett tecken på bristande socialt skyddsnät ?
Det är väl därför vi har studielån, och det finns väl inget som säger att du inte kan studera deltid och jobba? Min sambo klarar iaf det utmärkt och vägrar av princip att leva av min lön.

Kvalificerat skitsnack. Dagens samhälle är ett hån mot både de som gör rätt för sig i form av att betala skatt, och de som mest behöver hjälp. Samtidigt. Pengarna rinner iväg åt alla möjliga tämligen felaktiga håll. Både de som betalar skatt och de som är i behov av hjälp tror att den andra gruppen har det onödigt bra, men så är icke fallet. Jag har varit på båda sidor och sett med egna ögon.
Det är ingen som har sagt att dagens samhälle är utopin på jorden, däremot ska vi ha klart för oss att det kan vara så mycket värre. Du slipper iaf sy skor för ett paket cigaretter. Självklart finns det mycket att förbättra, men kom inte och säg att det inte går att studera eller att man måste leva på gatan och äta grus. Det är ingen student som behöver, det är ingen som måste studera för att överleva, du säger att man saknar socialt skyddsnät om man är student, men om du klarar av att vara student så har du det iaf så pass bra att du inte behöver det. Det sociala skyddsnätet finns där, om du behöver det, men man måste vara bra långt nere för att kunna ta del av det, men det finns. Hurvida kraven är för högt ställda är en annan diskussion än lokaltrafiktaxorna.
Som sagt kan man inte få socialbidrag om man bedriver högre studier. Bostadsbidrag utgår inte till den som får för sig att studera efter 30 år fyllda (eller var nu gränsen exakt går, nånstans i de trakterna går den iaf), något ikeapaket har jag då aldrig hört talas om, när infördes det, vem betalar det och i vilka delar av landet finns det ? Här i örebro bjuder lokaltrafiken på en hel veckas resa första veckan, bara det år man påbörjar studierna. Händigt nog var den veckan då det begav sig synkad så att den som var tvungen att åka med lokaltrafiken inte hade någon nytta av gratisveckan då korten på den tiden var låsta till månadsgränser.
Det är upp till kommunerna att bestämma vad de vill bjussa på, och det har vi val till för att visa vad vi tycker om deras beslut. Må vara trögt och orättvist men så ser det ut och det ändras knappast av att man plankar.