Den som studerar (på högskola/universitet) är inte berättigad till socialbidrag så länge studierna pågår. Det om något är väl ett tecken på bristande socialt skyddsnät ?
Det är väl därför vi har studielån, och det finns väl inget som säger att du inte kan studera deltid och jobba? Min sambo klarar iaf det utmärkt och vägrar av princip att leva av min lön.
Kvalificerat skitsnack. Dagens samhälle är ett hån mot både de som gör rätt för sig i form av att betala skatt, och de som mest behöver hjälp. Samtidigt. Pengarna rinner iväg åt alla möjliga tämligen felaktiga håll. Både de som betalar skatt och de som är i behov av hjälp tror att den andra gruppen har det onödigt bra, men så är icke fallet. Jag har varit på båda sidor och sett med egna ögon.
Det är ingen som har sagt att dagens samhälle är utopin på jorden, däremot ska vi ha klart för oss att det kan vara så mycket värre. Du slipper iaf sy skor för ett paket cigaretter. Självklart finns det mycket att förbättra, men kom inte och säg att det inte går att studera eller att man måste leva på gatan och äta grus. Det är ingen student som behöver, det är ingen som måste studera för att överleva, du säger att man saknar socialt skyddsnät om man är student, men om du klarar av att vara student så har du det iaf så pass bra att du inte behöver det. Det sociala skyddsnätet finns där, om du behöver det, men man måste vara bra långt nere för att kunna ta del av det, men det finns. Hurvida kraven är för högt ställda är en annan diskussion än lokaltrafiktaxorna.
Som sagt kan man inte få socialbidrag om man bedriver högre studier. Bostadsbidrag utgår inte till den som får för sig att studera efter 30 år fyllda (eller var nu gränsen exakt går, nånstans i de trakterna går den iaf), något ikeapaket har jag då aldrig hört talas om, när infördes det, vem betalar det och i vilka delar av landet finns det ? Här i örebro bjuder lokaltrafiken på en hel veckas resa första veckan, bara det år man påbörjar studierna. Händigt nog var den veckan då det begav sig synkad så att den som var tvungen att åka med lokaltrafiken inte hade någon nytta av gratisveckan då korten på den tiden var låsta till månadsgränser.
Det är upp till kommunerna att bestämma vad de vill bjussa på, och det har vi val till för att visa vad vi tycker om deras beslut. Må vara trögt och orättvist men så ser det ut och det ändras knappast av att man plankar.