Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
djth skrev:Attraktiva kanske, men komforten? CX-vagnarna skakar och rycker väl ändå betydligt mer än C20? För att inte tala om ljudnivån.
Personligen måste jag säga att jag föredrar ryckandet och skramlandet i Cx framför de "sugande rörelserna" i C20. Jag känner många som har sagt samma sak; det är lättare att bli åksjuk i C20 om man sitter och läser eller så. Det är samma sak med X2000 för övrigt.
Jag åker på alla banor i Stockholm och tycker att det skulle vara trevligt med lite mer omväxling i vad det är för tåg som kommer till stationen. Cx till Tub1 nu!
djth skrev:Attraktiva kanske, men komforten? CX-vagnarna skakar och rycker väl ändå betydligt mer än C20? För att inte tala om ljudnivån.
Personligen måste jag säga att jag föredrar ryckandet och skramlandet i Cx framför de "sugande rörelserna" i C20. Jag känner många som har sagt samma sak; det är lättare att bli åksjuk i C20 om man sitter och läser eller så. Det är samma sak med X2000 för övrigt.
Jag åker på alla banor i Stockholm och tycker att det skulle vara trevligt med lite mer omväxling i vad det är för tåg som kommer till stationen. Cx till Tub1 nu!
Näää, nu har det ju redan konstaterats här att TUB1-förarna inte kan köra CX, att signalsystemet inte är designat för dem och en del annat. För omväxling, ge vagnarna olika färger i stället. Gula, röda, blå, lila, vita, svarta, orange vagnar osv. Det skulle vara en välbehövlig färgklick och jag tror inte att risken för sammanblandning med andra färdmedel är särskilt stor i tunnlarna...
djth skrev:För omväxling, ge vagnarna olika färger i stället. Gula, röda, blå, lila, vita, svarta, orange vagnar osv. Det skulle vara en välbehövlig färgklick och jag tror inte att risken för sammanblandning med andra färdmedel är särskilt stor i tunnlarna...
Man kanske kan maskera Cx till C20?
Idén är inte ny, SJ har ju nyss försökt maskera X2 till C5!
Inkognito skrev:
Man kanske kan maskera Cx till C20?
När det s.k. C19-projektet, d.v.s. upprustningen av tyristorvagnarna, drog igång cirkulerad ett förslag till målning som påminde om de renoverade X10.
Nu blev ju C19-projektet inte alls så omfattande som det lät i början, det blev mest invändig uppfräschning med nya väggpartier och utvändig ommålning vid behov.