Malmköping överlever!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu tror jag inte att den tänkta skolan skall vara en konkurrent till SL's (Tågia's) utbildningar och jag tror inte heller att det skall bli en läroplats att renovera spårvagnar i utan en allmän yrkesskola.
Hur många yrken behövs för att bygga/renovera en buss eller spårvagn?
Har inte gjort en lista men:
Plåtslagare,
Svetsare,
Bilmekaniker.
Elektriker,
Sadelmakare,
Glasmästare
bara för att ta de som jag först tänker på.
Med tiden kan man lägga fastighetsskötare och rallare.
De som går i "Spårvägens yrkesskola" lär sig sitt yrke genom att renovera spårvagnar och bussar och går sedan vidare till helt vanliga civila jobb som inte har ett dyft med spårvagnar att göra.
Jag tycker tanken är väldigt bra och hoppas bara att den kan realiseras.
-Per
Hur många yrken behövs för att bygga/renovera en buss eller spårvagn?
Har inte gjort en lista men:
Plåtslagare,
Svetsare,
Bilmekaniker.
Elektriker,
Sadelmakare,
Glasmästare
bara för att ta de som jag först tänker på.
Med tiden kan man lägga fastighetsskötare och rallare.
De som går i "Spårvägens yrkesskola" lär sig sitt yrke genom att renovera spårvagnar och bussar och går sedan vidare till helt vanliga civila jobb som inte har ett dyft med spårvagnar att göra.
Jag tycker tanken är väldigt bra och hoppas bara att den kan realiseras.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
Sakresonemangen är till för att lösas.Lars Stegenius skrev:Vad är lättare än att tycka, det är väl bland det enklaste som finns. Resten av sakresonemanget gled du helt förbi!Per Lind skrev:Jag tycker tanken är väldigt bra och hoppas bara att den kan realiseras.
-Per
//Lars S
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Kontakt:
När man ger sig ut så hårt i en debatt, som Du gör, bör man försöka hålla proportionerna under kontroll. För 70-100 miljoner bygger man en hall på storleksordningen 10 000 kvm. Om Du bemödat Dig med att läsa innantill vad jag skrivit, hade Du upptäckt att det också finns en kostnadskalkyl. Utrustning behövs naturligtvis. Dock inte den mängd utrustning, som krävs för en depå av den storlek Du tycks se framför Dig.Lars Stegenius skrev: Men det här är ett uppkast, kanske mindre orealistiskt än att bygga ett fordonstekniskt gymnasium för i storleksordningen 70-100 MKr vid Hosjö eller i Malmköping. Det handlar ju i princip om att nybygga något i stil med en av verkstäderna vid någon av SLs fordonsdpåer. Skolan måste ju ha den senaste tekniken.
Mitt tidigare inlägg innehåll en passus om att jag förväntade mig konstruktiva idéer. Det innebär också kompletterande aktiviteter till museispårvägen. Hoppas ni andra som läser denna tråd inte låter era idéer stanna hemma, utan att de får komma ut till allmän diskussion. Ju fler idéer, desto större möjligheter att hitta en bra mix av aktiviteter och upplevelser för Malmköping.
Hälsningar/Björn
-
OK, jag lämnar detbatten.
Man jag hoppas att mina inlägg har satt sådana spår att förslagen som kommer är realistiska i den meningen att dom faktiskt är genomförbara, inte minst ur ekonomiskt synvinkel.
MUMA har ju också ett antal "småprojekt" liggande:
- nytt sido- och uppställningsspår i Hosjö
- total ombyggnad av Östersjöns hållplats inklusive ett uppställningsspår (innan spårläget blir så dåligt av JVS stänger trafikplatsen - just nu hänger spåret ihop av födsel och gammal vana biståttt av ett antal spårstag så att spårvidden hålls).
- färdigställning av bangården framför Verkstan så att man kan köra mellan Verkstan och Vagnorama utan att behöva köra ut på trafikspår. I dagsläget sker en del rörelser i strid med TRI.
- färdigställning av bangården söder om Vagnorama
plus antagligen något jag glömt.
Tack för mig!
//Lars S
Man jag hoppas att mina inlägg har satt sådana spår att förslagen som kommer är realistiska i den meningen att dom faktiskt är genomförbara, inte minst ur ekonomiskt synvinkel.
MUMA har ju också ett antal "småprojekt" liggande:
- nytt sido- och uppställningsspår i Hosjö
- total ombyggnad av Östersjöns hållplats inklusive ett uppställningsspår (innan spårläget blir så dåligt av JVS stänger trafikplatsen - just nu hänger spåret ihop av födsel och gammal vana biståttt av ett antal spårstag så att spårvidden hålls).
- färdigställning av bangården framför Verkstan så att man kan köra mellan Verkstan och Vagnorama utan att behöva köra ut på trafikspår. I dagsläget sker en del rörelser i strid med TRI.
- färdigställning av bangården söder om Vagnorama
plus antagligen något jag glömt.
Tack för mig!
//Lars S
-
- Stefan Widén
Ja tyvärr gjorde den det
Många av inläggen har vart just konstruktiva... en "brainstorming" där målet vart att försöka komma på så många kreativa, tokiga, genomförbara, icke genomförbara, roliga idéer som möjligt. Allt för att MUMA skall få uppslag på hur Mkp kan göras bättre ut alla synvinklar. Men tyvärr tror jag att de motargument om brist på ekonmisk utredning mm för varje förslag har gjort att debatörerna inte känne samma glädje att tillsammas hitta lösningr för Malmköping. Det finns många som tagit illa vid sig vid den negativa hållning som funnits i vissa inlägg. T o m en till mig närstående person reagerade över hur vissa debaterat.
Jag tror vi behöver en liten andpaus... och samla krafter till en ny omgång "brainstormig" det finns så mycket potensial i Mkp. Frågan kommer ju dessutom upp på årsmötet i GBG i april och det är bara att hoppas att många har möjlighet att komma dit.
Håll debatten levande
Stefan
Jag tror vi behöver en liten andpaus... och samla krafter till en ny omgång "brainstormig" det finns så mycket potensial i Mkp. Frågan kommer ju dessutom upp på årsmötet i GBG i april och det är bara att hoppas att många har möjlighet att komma dit.
Håll debatten levande
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Stefan Widén
Andpausen slut
När jag skrivt det förrainlägget så fortsatte jag kika på övriga inlägg och fann i det om godsspårvägar denna länk http://www.pe-auensee.de/links.htm
Som handlar om minijärnväg/spårväg...tänk er Mkp med en sådan anläggning....jag har iaf två st som skulle "bostätta" sig i Mkp.
Stefan
Som handlar om minijärnväg/spårväg...tänk er Mkp med en sådan anläggning....jag har iaf två st som skulle "bostätta" sig i Mkp.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu skojar du lite, fast det är inte så lätt för andra att veta. Det stämmer att spåret är risigt. JvS stänger dock inte trafikplatser, utan spårinnehavaren själv (Muma) kommer att stänga spåret innan det blir alldeles för dåligt...Lars Stegenius skrev:- total ombyggnad av Östersjöns hållplats inklusive ett uppställningsspår (innan spårläget blir så dåligt av JVS stänger trafikplatsen - just nu hänger spåret ihop av födsel och gammal vana biståttt av ett antal spårstag så att spårvidden hålls).
Det håller jag inte med om. Bestämmelserna i Tri är specifikt skrivna för att passa Museispårvägens verksamhet. Vagnförflyttningar mellan olika vagnhallsområden är en självklar del av denna och det är väl reglerat i Tri under vilka förutsättningar dessa får ske.Lars Stegenius skrev:- färdigställning av bangården framför Verkstan så att man kan köra mellan Verkstan och Vagnorama utan att behöva köra ut på trafikspår. I dagsläget sker en del rörelser i strid med TRI.
Re: Ja tyvärr gjorde den det
Stefan har både rätt - och fel - visst, det tär på krafterna att bli motarbetad, vilket jag tror att många med mig känner rörande den här debatten men - det är alltid mörkast före gryningen och att ge upp det goda initiativ som tagits från Björns sida vore dumt. (Det kan ju vara att vi kan skrida till verket på sagda årsmöte!)Stefan Widén skrev:Många av inläggen har vart just konstruktiva... en "brainstorming" där målet vart att försöka komma på så många kreativa, tokiga, genomförbara, icke genomförbara, roliga idéer som möjligt. Allt för att MUMA skall få uppslag på hur Mkp kan göras bättre ut alla synvinklar. Men tyvärr tror jag att de motargument om brist på ekonmisk utredning mm för varje förslag har gjort att debatörerna inte känne samma glädje att tillsammas hitta lösningr för Malmköping. Det finns många som tagit illa vid sig vid den negativa hållning som funnits i vissa inlägg. T o m en till mig närstående person reagerade över hur vissa debaterat.
Håll debatten levande
Stefan
Personligen tror jag inte att den lokal som museet har kunde varit bättre, det gäller bara att hitta bra sätt att utnyttja densamma på och att få folk en anledning att spendera en hel dag för att ta sig dit - såsom man lyckats med på flera andra ställen.
Låt både debatten leva och Malmköping frodas.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Malmköping överlever!
För en tid sedan satte jag igång denna debatt nr,2 i ämnet.
Jag har läst alla inlägg i detalj (tror jag) och nu drar jag min slutsats att vi alla är för inskränkta i vårt spårvägstänkande att vi inte ser skogen pga alla träden.
Jag tror fortfarande, att det spelar ingen roll om en sådan här bana ligger på landet eller vad man nu ska kalla det.
Man kan inte jämföra med DL som jag inte betraktar som en musee-linje då den ligger mitt i stan, den körs förvisso med gamla vagnar men drivs proffsigt och som ett trafikbolag i mitt tycke.
Nä, som någon sagt i tidigare inlägg, det är attraktionen som behövs.
Jazzen på sommaren är helt rätt, mer sådant behövs. Hemma i skåne arrangeras på sommaren festivaler med "kända" artister på de mest otänkbara ställen (Ledin, Elton John (!!) m.fl) på gods och herresäten. Nu behöver vi kanske inte förvänta oss att Elton John ska komma till Muma men det är principen. Jag garantererar att folk hittar dit.
Således, vi måste liera oss med någon som kan marknadsföring och vi själva hålla oss till det som vi är bra på dvs komm. teknik.
Återigen, se på SHS och vad Svend C med flera har gjort med SHS, imponerande.'
Att tro att en skola eller dito skulle lyft Muma, suck, då är vi helt ute och cyklar. Skulle staten satsa pengar, ja då finns det inget över till oss. Möjligtvis får vi mer oavlönad arbetskraft i form av studenter och det är ju bra...
Inga studenter har pengar och ännu mindre deras föräldrar, men framförallt, då instränker vi oss ännu mera till mer egen lilla krets som inte är så stor.
Nä, det behövs en attraktion, som kanske inte är att ha Muma som nr. 1 men som folk då ser och kommer tillbaka till Malmköping.
Jan
Jag har läst alla inlägg i detalj (tror jag) och nu drar jag min slutsats att vi alla är för inskränkta i vårt spårvägstänkande att vi inte ser skogen pga alla träden.
Jag tror fortfarande, att det spelar ingen roll om en sådan här bana ligger på landet eller vad man nu ska kalla det.
Man kan inte jämföra med DL som jag inte betraktar som en musee-linje då den ligger mitt i stan, den körs förvisso med gamla vagnar men drivs proffsigt och som ett trafikbolag i mitt tycke.
Jazzen på sommaren är helt rätt, mer sådant behövs. Hemma i skåne arrangeras på sommaren festivaler med "kända" artister på de mest otänkbara ställen (Ledin, Elton John (!!) m.fl) på gods och herresäten. Nu behöver vi kanske inte förvänta oss att Elton John ska komma till Muma men det är principen. Jag garantererar att folk hittar dit.
Således, vi måste liera oss med någon som kan marknadsföring och vi själva hålla oss till det som vi är bra på dvs komm. teknik.
Återigen, se på SHS och vad Svend C med flera har gjort med SHS, imponerande.'
Att tro att en skola eller dito skulle lyft Muma, suck, då är vi helt ute och cyklar. Skulle staten satsa pengar, ja då finns det inget över till oss. Möjligtvis får vi mer oavlönad arbetskraft i form av studenter och det är ju bra...
Inga studenter har pengar och ännu mindre deras föräldrar, men framförallt, då instränker vi oss ännu mera till mer egen lilla krets som inte är så stor.
Nä, det behövs en attraktion, som kanske inte är att ha Muma som nr. 1 men som folk då ser och kommer tillbaka till Malmköping.
Jan
Re: Malmköping överlever!
Såg något om den rörelse som blivit kring Allsång på skansen. Man bedrev visst allsång invid en sjö utan några större artister i en stockholmsförort. Jodå - det var ganska skapligt med folk!Janne P skrev:För en tid sedan satte jag igång denna debatt nr,2 i ämnet.
Det behöver alltså inte vara de mest kända personligheterna, det räcker till stor del med att det är kul och tillräckligt känt.
Ju mer omtalan ett ställe får desto fler hittar dit och desto fler aktiva får man!
Jag tror att du tar fel! Tekniken och dess historiska värde är en viktig del av museiverksamheten och spridandet av kunskapen. En skola kan vara ett sätt att sprida och till viss del rekrytera aktiva, det är inte oviktigt.Janne P skrev: Att tro att en skola eller dito skulle lyft Muma, suck, då är vi helt ute och cyklar. Skulle staten satsa pengar, ja då finns det inget över till oss. Möjligtvis får vi mer oavlönad arbetskraft i form av studenter och det är ju bra...
Däremot är vi överens om att skolan inte kan bli det stora lyftet, men det kan vara en förutsättning för att en långtidsverkande kur skall fungera.
Det ena behöver, så att säga, inte utesluta det andra och för att få en stor flod krävs som bekant många bäckar i varierande storlek.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Kontakt:
Re: Malmköping överlever!
Det är inte min avsikt att gå in och besvara inläggen i denna tråd individuellt. Avser i stället att försöka sammanställa en del framkomna synpunkter. Men när missuppfattningarna är så stora som här, måste en förklaring till.
För det andra, klagar alla skribenter här på ortens avsides läge. Alltså är en positionering av största betydelse. Genom skolans innehåll och dess nationella status, kommer fler att lära känna orten. Det i sin tur väcker intresse.
Eftersom detta är en form av "brainstorming" finns utrymme för andra idéer med positioneringsinnehåll. Det gäller också orten, som vi lever i symbios med. Varje tänkbart lyft för orten är också ett lyft för oss och vice versa.
För den som undrar, är positionering ett begrepp inom området marknadsföring.
Hälsningar/Björn
För det första har inga inlägg anspelat på att en gymnasieskola i sig drar folk till Sveriges Lokaltrafikmuseum. Skolans syfte, utöver utbildningsändamålet, är att medverka till att POSITIONERA orten Malmköping på kartan.Janne P skrev:Att tro att en skola eller dito skulle lyft Muma, suck, då är vi helt ute och cyklar. Skulle staten satsa pengar, ja då finns det inget över till oss. Möjligtvis får vi mer oavlönad arbetskraft i form av studenter och det är ju bra...
För det andra, klagar alla skribenter här på ortens avsides läge. Alltså är en positionering av största betydelse. Genom skolans innehåll och dess nationella status, kommer fler att lära känna orten. Det i sin tur väcker intresse.
Eftersom detta är en form av "brainstorming" finns utrymme för andra idéer med positioneringsinnehåll. Det gäller också orten, som vi lever i symbios med. Varje tänkbart lyft för orten är också ett lyft för oss och vice versa.
För den som undrar, är positionering ett begrepp inom området marknadsföring.
Hälsningar/Björn
Hua! Jag har inget att invända till föregående talare, Ni har säkert rätt, det är detta precis som ett forum ska vara till för dvs framföra olika åsikter. Inte avgöra rätt eller fel.
Det där med allsång, kan det möjligtvis vara något som gick på TV??? Jag tror inte iheller att det behöver vara världsstjärnor, det gäller att väcka intresset, dvs positionera sig som någon skrev.
Positionering är helt rätt och beskrivet på ett bra sätt här ovan. Vad det betyder i praktiken är väl att bli "igenkänd" för något?
Angående ev skola, instämmer jag att det är bra för tillväxten av nästa generation, men tror det behövs mer för tillväxten av besökare och det behövs nu.
Så, här kom det plötsligt nya ideér..... tror jag.
Kanske kan vi få SVT att göra ett besök?
Det där med allsång, kan det möjligtvis vara något som gick på TV??? Jag tror inte iheller att det behöver vara världsstjärnor, det gäller att väcka intresset, dvs positionera sig som någon skrev.
Positionering är helt rätt och beskrivet på ett bra sätt här ovan. Vad det betyder i praktiken är väl att bli "igenkänd" för något?
Angående ev skola, instämmer jag att det är bra för tillväxten av nästa generation, men tror det behövs mer för tillväxten av besökare och det behövs nu.
Så, här kom det plötsligt nya ideér..... tror jag.
Kanske kan vi få SVT att göra ett besök?
-
- Kontakt:
Tror Janne P syftade på TV's antikrundeprogram.
Ett perfekt ställe att lägga värderingarna är i Vagnorama med några spårvagnar i fonden.
Men det är en engångsgrej som jag tror skulle funka för att sätta Malmköping på kartan men här gäller också att hitta något som är dragningsplåster nummer 1 och som folk vallfärdar till år efter år och som man är tvungen att åka spårvagn till.
Då får vi en trafikuppgift som ger en trevlig extraupplevelse mot vad man förväntat sig.
-Per
Ett perfekt ställe att lägga värderingarna är i Vagnorama med några spårvagnar i fonden.
Men det är en engångsgrej som jag tror skulle funka för att sätta Malmköping på kartan men här gäller också att hitta något som är dragningsplåster nummer 1 och som folk vallfärdar till år efter år och som man är tvungen att åka spårvagn till.
Då får vi en trafikuppgift som ger en trevlig extraupplevelse mot vad man förväntat sig.
-Per
- Stefan Widén
Nytt skede
Nu har den berömda göteborgshumorn spridigt sig till östligare delar av "spårvägslandet". Hoppas den smittar.....vidare
Nu gäller det att SSS går ut med ett dikret om att alla skall ta med vita bommulshandskar till årsmötet....
Nu gäller det att SSS går ut med ett dikret om att alla skall ta med vita bommulshandskar till årsmötet....

Ja menar Du Japan med öst så är det helt rätt. Jag är i Tokyo just nu.
Ska träffa en motorbyggare idag (4-takt diesel för fartyg). Så det blir ett möte med mycket suck, stön och konstiga ljud samtidigt som man glor upp i taket som om svaren fanns där.... men kul är det!
Trevligt att flera uppskattar idén med Antikrundan. Som skåning visste jag faktiskt inte att Ringlinjen kallades så, men det är väl typisk kul Göteborgshumor. För mig är annars Antikrundan SAS, inte beroende på gamla flygplan men gamla... nä, det utelämnar jag.
Ska träffa en motorbyggare idag (4-takt diesel för fartyg). Så det blir ett möte med mycket suck, stön och konstiga ljud samtidigt som man glor upp i taket som om svaren fanns där.... men kul är det!
Trevligt att flera uppskattar idén med Antikrundan. Som skåning visste jag faktiskt inte att Ringlinjen kallades så, men det är väl typisk kul Göteborgshumor. För mig är annars Antikrundan SAS, inte beroende på gamla flygplan men gamla... nä, det utelämnar jag.